Ervaring Christ Iberica Plus BBP

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 19:47

Ja bruin blijft bij mij ook favoriet hoor en dan een ruitjes dekje er onder :P
En een mooi bruin hoofdstel.

NatasjaM74

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 20:13

Die Naturel lijkt me in het begin wel mooi maar wordt al gauw smoezelig denk ik, zou ik zelf zonde vinden.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 20:28

Haha Don niet verzuipen hoor, krijg je verlepte muntjes van _O-

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 23:17

Ik ken wel verlepte horloges...
Afbeelding

Heel grappig om te zien dat het grootste deel van de mensen voor de bruine gaat, dan naturel en zwart eindigt onderaan.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 23:19

_O- _O- _O- _O-

Och als je hem netjes water geeft is er niks aan de hand haha.
Afbeelding

Sorry we gaan compleet oftopic.
Inderdaad leuk om te zien dat bruin toch favoriet is.
Weet je meteen waar je het meeste van moet bestellen.

Jasia

Re: Ervaring Christ Iberica Plus BBP

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 23:37

Op zich is het niet heeeel off-topic.. Geld is nodig om de Iberica te kunnen kopen..
En veel mensen kopen hem niet wegens gebrek aan geld. De geldboom is dan de oplossing.. :j
Dit betekent trouwens niet dat ik, met Iberica, geen geldboom wil hoor... :+

Ik was eigenlijk vanaf het begin verliefd op de Naturel :j

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 23:41

Uudje? Is het verantwoord om in Nederland dollars te kweken? En wat voor voeding geef je dat boompje en hoe vaak? Moet het in de zon, schaduw, in of uit de wind.... Tips zijn welkom :+ Want als ik zo'n boompje heb, hoef ik al die heeerlijke Iberica's niet meer te verkopen, dan kan ik ze allemaal zelf houden :D (en zo zijn we ook weer terug bij het onderwerp) :P

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 23:42

Met een geld boom kun je nog een iberica kopen, heb je er altijd 1 extra, of in een ander kleurtje?

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 23:44

Haha ja, één voor iedere dag! :))

En met geldboom kan ik er ook één laten ontwerpen voor mijn mini-paard.. :j

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 23:46

Buitenzinnig schreef:
Uudje? Is het verantwoord om in Nederland dollars te kweken? En wat voor voeding geef je dat boompje en hoe vaak? Moet het in de zon, schaduw, in of uit de wind.... Tips zijn welkom :+ Want als ik zo'n boompje heb, hoef ik al die heeerlijke Iberica's niet meer te verkopen, dan kan ik ze allemaal zelf houden :D (en zo zijn we ook weer terug bij het onderwerp) :P

Ach kan ook gewoon met euro's hoor, eurootje in de grond stoppen beetje pocon voor muntjes er bij [dat is wel belangrijk] en zorgen voor water natuurlijk, niet te veel zon, dat vinden de munten niet fijn :P

Maar ik moet jou niet te veel vertellen over die boompjes, want anders kan ik straks geen iberica meer bij jou kopen ;)

@ Jasia, ja leuk een iberica voor mini, dan koop ik er ook 1 voor james in het zwart[ kan Don de zwarte ook kwijt haha]

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 06:06

Pfff ik heb al een heel poosje niet kunnen rijden.... Ze waren in de wei aan het werken (bomen aan het kappen) en dat betekende heel veel gedoe met omheiningen verplaatsen e.d. daarnaast erg druk en gisteren met het opnieuw zetten van de omheining iets verschoten in de rug. grrrr. Nou ja, paarden kunnen nu weer de hele wei gebruiken, dus krijgen ze vanzelf meer beweging. Dan is Hälga er misschien klaar voor als ik weer mijn iberica uit de kast haal gnagnagna..... wil weer rijijijjijijiden
Moet wel een dekje hebben anders wordt ie vies. Ruitjes is wel leuk....

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 08:42

Ik vind het wel vloeken in de kerk hoor, een dekje onder je lamsvel zadel leggen....het is nu juist zo lekker voor je paard, dat lamsvel op zijn rug...en die inlages zijn al zo dun, leg je er nog een dekje onder dan is dat effect ook wat vertroebeld....

Iedereen moet het natuurlijk zelf weten, daar niet van :P

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 10:52

Ja maar het dekje kan ook net iets meer bescherming zijn voor de rug, juist omdat de inlages zo dun zijn, of zie ik dat nu verkeerd.

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 11:06

Ik heb een vrij dun dekje er onder, omdat anders mijn schaap vies wordt :+ Erg he?

Een dik dekje zou ik er ook niet onder leggen, want dan zit je alsnog zo ver boven op je paard, lijkt me.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 11:15

Als je op YouTube gaat zoeken naar "Christ Fellsattel" dan zie je flink wat filmpjes, waar de mensen toch een dekje onder hebben. Ik denk tegen vies worden. Uiteraard biedt het wat extra bescherming als je de beugels echt gebruikt om lang in te staan/steunen. Je zou dan ook iets dikkere (of extra) inlagen kunnen gebruiken. Meer inlagen of een dik dekje geeft wel wat meer "ruis" in de communicatie. Dus het is maar net wat op dat moment je doel is - wil je op gevoel oefeningen doen met je paard, dan zo min mogelijk rommel er tussen. Wil je juist een lange hevige rit maken, dan is extra bescherming mogelijk wel op zijn plek. Afhankelijk van paard en ruiter. Spekjes paard met lichte ruiter is een ander verhaal dan een tenger paard met een wat stevige ruiter. Ik zag op YouTube ook iemand die er les mee had en die echt heel netjes op het paard zat. Ik denk dat deze lamsvachtzadeltjes fantastisch zijn om de ruiter te leren rijden en zitten!!! Ze zouden het moeten verplichten op maneges bij alle beginnende ruiters O:) <<)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 11:20

Hihi ja dat zou wel een goed idee zijn, vrij lucratief ook :P

Een dun dekje zie ik eerlijk gezegd geen extra bescherming geven :o

Ik vind hem op mijn paardje met wat holle / oudere / ongetrainde rug sowieso niet lekker zitten met die dunne inlages (paardje ook niet :+ ) dus heb er nog een Christ lamsvel pad met inlages onder.....toch nog het voordeel van lamsvel :P

BZ, had Christ nou ook een lamsvel pad met inlage-vakken voor onder de Iverica, weet jij dat ?

Dat lijkt me wel een mooie combinatie namelijk.
Dubbel lamsvel (+ verende inlages) zit NOG zoveel lekkerder dan alleen het zadel zelf *\o/*

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 11:23

Maar dan in de beginners-lessen wel zonder beugels.. Vind ik.. :))

Gisteren tijdens mijn les heb ik ook een aantal keer gevraagd of ze vond dat ik te veel op de beugels steunde.. _O- En alle keren kreeg ik als antwoord 'nee, dat doe je niet'.. Dus dat is wel fijn.. :j
Mijn paard gaat ook steeds beter lopen, veel vrijer (soms een beetje té vrij, maar goed!)..
Voor lange ritten wil ik wel een extra dekje met inlages kopen, zodat ik zeker weet dat haar ruggetje geen last heeft van mij :))

Mijn dunne dekje is ook niet voor de extra bescherming, maar puur zodat al haar losse haren (en vuil) niet op de lamsvacht komen.. :))

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 11:26

Snap ik, maar hierboven stond ook iets over dat het wellicht wat extra bescherming biedt....voor het paard geloof ik daar niet in bij zo'n dun dekje, voor het zadel echter wel :P

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 11:27

Zo pmarena ben jij even aan het vloeken in de kerk, met een lamsvel pad met inlages onder de iberica :P :D

Inderdaad niet zo'n gek idee hoor BZ om beginners op een lamsvel zadel te laten rijden, krijgen ze meteen een goede onafhankelijke zit, maar of het paard er zo blij mee is als er iemand op een lamsvelletje op je rug zit te hobbelen :+

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 11:31

Als je het voor extra bescherming wil doen, zou ik ook een wat dikker dekje gebruiken, niet zo'n dunne, die is inderdaad wel handig voor het vies worden van het zadel, zou ik denk ik ook doen, gewoon zonde als zo'n zadel vies word.

Haha moet eigenlijk wel lachen, is vast weer iets van vrouwen, bang dat een velzadel vies word :D

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 11:33

Citaat:
Een dun dekje zie ik eerlijk gezegd geen extra bescherming geven :o

Niet noemenswaardig, daar ben ik het mee eens. Maar je hebt van die dikkere dekjes, zoals die Polypads die ik inkoop voor onder de Trekker - daar zijn ook vierkante van en eventueel dikker gevuld, dat scheelt wel.

Citaat:
BZ, had Christ nou ook een lamsvel pad met inlage-vakken voor onder de Iberica, weet jij dat ?

Ze zullen hem best kunnen maken, maar Grandeur heeft hem wel staan voor onder de Christ lamsvachtzadels, maar ik vermoed alleen onder dat dressuur model (basic) Ook Grandeur maakt alles op bestelling....

Citaat:
Maar dan in de beginners-lessen wel zonder beugels.. Vind ik..

Jasia, dat vind ik ook, als evenwichtsoefening/zitles moet je er geen beugels onder gebruiken.
Citaat:
Gisteren tijdens mijn les heb ik ook een aantal keer gevraagd of ze vond dat ik te veel op de beugels steunde.. En alle keren kreeg ik als antwoord 'nee, dat doe je niet'.. Dus dat is wel fijn..
Mijn paard gaat ook steeds beter lopen, veel vrijer (soms een beetje té vrij, maar goed!)..

+:)+

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 11:43

Ik heb vorige week trouwens ook voor het eerst zonder beugels gereden (had ik dat al verteld?), heeeeerlijk!
Toen we klaar waren vroeg mijn vriendin of we buiten konden uitstappen, dus dat hebben we gedaan.. Ikke heel stoer zonder beugels (en dat voor iemand die drie jaar geleden panisch werd als de thiedemann, die btw geen effect had, niet om het paard heen hing buiten :)) )..

Wat voor dekje (met inlages) zou goed onder de Iberica passen? Mijn gewone dekjes zijn (bijna) allemaal te kort..)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 11:53

Jasia
Grandeur maakt alles wat je wil en hoe je het wil, zonder extra kosten. Ook als je er zo'n Spaans zwaluwstaartje aan wil met en gouden randje *D
Ik kan ook eens kijken wat de Polypad er onder doet. De maten staan op hun site (www.polypads.co.uk) Je hebt ze met een normale vulling van 4cm, dan 7 en 10cm dik. Dus geen inlagen maar een soort dekbed onder je Iberica - ik kan navragen bij mijn Polypad en Christ verkopende collega in Engeland of ze hier ervaring mee heeft.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 19:55

pmarena schreef:
Ik vind het wel vloeken in de kerk hoor, een dekje onder je lamsvel zadel leggen....het is nu juist zo lekker voor je paard, dat lamsvel op zijn rug...en die inlages zijn al zo dun, leg je er nog een dekje onder dan is dat effect ook wat vertroebeld....

Iedereen moet het natuurlijk zelf weten, daar niet van :P

Dat weet ik wel, maar anders wordt ie zo vies :o Ik dacht een dun katoenen dingetje eronder te liggen.... is dat ook foute boel?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 19:58

Lekker een dingetje er onder leggen als je dan liever doet hoor!