voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 16:53

Is weer een onzin-uitspraak , ben wel benieuwd van wie je dat hoorde , ongetwijfeld weer iemand die de ballen verstand / ervaring er van heeft :P

shiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 16:57

Kon het logischerwijs ook niet met mekaar rijmen ..
Imo zou deze persoon er wel iets van moeten weten ..
Doe je wel even een pb , beetje banketstaaf om mensen publiekelijk zo neer te zetten :)

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 19:34

Mij lijkt het juist eerder anders om, dat je paard meer bespiering krijgt door boomloos, omdat ik vind dat een paard met boomloos veel beter door de rug loopt en dus de spieren beter gebruikt, wat wel zo is, als je met een te kleine boomzadel rijd en dus knelt op de schouders van je paard, de bespiering van de schouders veel minder word, heb het met mijn vorige fries mee gemaakt, ze was uit het zadel gegroeit en de eigenaar die haar van mij gekocht heeft is er maar mee door blijven rijden, haar schouders waren gewoon in elkaar gedrukt als het ware, nu heeft ze weer een nieuwe eigenaar en die heeft een nieuw zadel voor gekocht en je ziet de schouder ook langzaam aan beter worden.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 21:32

Lijkt mij inderdaad ook een absolute onzinuitspraak :) Mijn paard heeft zelfs zichtbaar meer spieren gekregen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 23:26

PB ontvangen en beantwoord :)

Tja er zijn nog steeds mensen die vanuit hun eigen vooroordelen dergelijke spookverhalen en onzin vertellen blijkbaar...je ziet dit bij menig ruitersportzaak en ook soms bij zadelmakers / passers of dierenartsen die dan ook maar weer hun vooroordelen hebben of ergens weer zo'n spookverhaal gehoord hebben en dat dan weer verder verspreiden als zijnde wat zij er vanaf weten :P Waardeloos is dat. Gelukkig wordt de "dichtheid" van mensen met boomloze zadels steeds groter waardoor ik ook regelmatig verhalen hoor van mensen die dus deze onzin verteld horen worden bij of door een stalgenoot , en dan meteen uit EIGEN ERVARING met hun boomloosje en bekenden die er ook mee rijden , kunnen vertellen hoe 1 en ander nu echt in elkaar zit :)

Mijn ervaring is ook juist het omgekeerde : dat de zadels juist helpen bij het herstel van bespiering die door ziekte / blessure / verkeerde training of nog het vaakst : een niet goed passend boomzadel.... veroorzaakt zijn.

Er zullen heus wel situaties zijn waarbij door een samenloop van omstandigheden een boomloosje ook problemen kan geven , maar ik kan me geen voorbeeld voor de geest halen eerlijk gezegd. En als men dit zo lomp verteld dan zouden er toch zat voorbeelden moeten zijn voordat je zulke uitspraken kunt rechtvaardigen.

Echt weer een typisch staaltje onkunde en vooroordelen , jammer hoor.

Zijn vaak dezelfde mensen die bitloos rijden levensgevaarlijk vinden en zonder hoefijzers rijden ook dierenmishandeling vinden :o

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 00:49

Ik begin zelf ook steeds meer en meer ervan overtuigd te worden dat een barefoot iets voor mijn arabier en mij zou kunnen zijn. Ik twijfel alleen enorm tussen de london, lexington of cherokee. Ik wil in ieder geval iets met knie-wrongen en dat hebben ze alle 3. Mijn paardje is vrij kort van rug en een lange zijkant past hem, in mijn idee, toch ook niet helemaal. Eigenlijk denk ik daarom dat de lexington af gaat vallen.
Met boomzadels merk ik dat ik enorm de neiging heb om voorover te vallen als ik op een vz zit en daar heb ik op een dressuurzadel minder last van. Zou je met de london eventueel ook een klein sprongetje kunnen maken?
Daarnaast heeft mijn paardje een erg gevoelig velletje en daar word de standaard fleece grandeur of de budgetpad voor aangeraden of iets met lamswol. Nu lijkt lamswol me wel weer erg warm worden in deze periode, maar gaat de fleece grandeur ook geen plekken geven (aangezien mijn paardje van een fleece deken ook al plekken krijgt) ? en daarnaast waar kan ik dit soort pads vinden? Ik zag ze niet op de site van bokker pmarena.

ivonne85

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 07:32

@ Rissa, De Cherokee heb ik zelf en heeft fijne wrong,, maar wel de dressuur houding.
Ik weet niet hoe lang je bent en wat je nu zelf voor zadel hebt. vzh of dressuur?
www.boomloosrijden.nl is de website met alle info en maten ( ik heb een pagina terug de maten van de 2 dressuur zadels geschreven )
En daar staat ook een link bij... moet je ff 1 of 2 pagina's terug lezen.
En verder over het gevoelige huidje... dat heeft mijn haf ook.. en ik rijd dus gewoon met de standaard Barefoot pad met echt lams wol onderkant. ( dat is een beetje warmer als een ander pad ) maar wel absoluut geen schuurplekken.
Sympanova onderkant zou ik voor je arabier dan helemaal niet doen.
www.equixantosbarefoot.nl is een goede site . d
Die verkopen zadels en toebehoren.
En kun je mailen voor vragen.
Overigens kun je pmarena hier op bokt ook vragen, zei is van www.boomloosrijden.nl

Succes en als je vragen hebt , kun je ze hier gerust neerzetten.

@ pmarena: ik had je ook nog een pb gestuurd... of je "als " je met dubbele inlages rijdt ALTIJD de bovenste inlages moet inkorten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 10:45

Ivonne: hee wat gek , omdat je dezelfde vraag via PB en in het topic stelde heb ik in het topic geantwoord maar ik zie m'n antwoord ook even niet meer staan :?

In ieder geval : de bovenste inlages inkorten is niet iets dat moet hoor , is alleen een tip voor mensen die erg veel twijfels hebben over drukkende pommels , die kunnen dit dan doen zodat de pommel "zwevend" wordt. In principe moet je dit ook alleen doen met 2 sets stevige inlages :)

Rissa: in jouw geval zou ik dan gaan voor de Cherokee. En dan de Classic. Dat is qua model toch meer een veelzijdigheidszadel waardoor hij met springen in principe ook fijner zit. De zijkanten zijn ook iets korter en naar mijn mening is de Classic Cherokee een mooier "sport" zadel dan de London :P

De pads van Barefoot hebben tegenwoordig ook echt lamswol eronder.

ivonne85

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 17:45

Hoi Bianca, Geeft niet ,, oke bedankt.
Ik had inderdaad last van een knellende pommel :+ met 2 setjes inlages. ( 1 stevige en 1 zachte )
Maar dan rij ik wel gewoon met alleen de stevige inlages.
Dat ga ik vanavond weer doen .
De Cherokee Classic heb ik ook Rissa

Kijk maar in mijn profiel voor de foto's.
Ik zelf ben 1.67 m en heb broekmaat 36-38 en een maat 1 zadel.

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 19:58

Bedankt voor de reacties! Ik was zelf alleen bijna overstag voor de London en dan raden jullie de Cherokee aan. Kortom ik twijfel weer.
Het is niet dat ik veel ga springen, maar een enkel klein sprongetje zou moeten kunnen. Ik vind eigenlijk de steun veeeeeel belangrijker dan het eventuele sprongetje.

ivonne85

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 22:23

Ik heb geen ervaring met de London.
Je kunt ze ook allebei testen :D

ivonne85

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 22:24

bij Marcel van equixantosbarefoot.nl is er wel lange wachttijd voor de Cherokee maat 1.
de London weet ik niet.
Succes en laat je het weten?

shiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 23:49

heb een tijdje op de london gereden maar vindt het geen lekker zadel om evt een sprongetje mee te maken ..
Dan kan je beter voor de cherokee gaan.
Als ik jou was en je zo twijfelt zou ik inderdaad zadels gaan testen..
Vind persoonlijk dat er best veel verschil in zit .
Heb op de london gereden en de cherokee , heb nu zelf een cheyenne en die vind ik helemaal top , en daar kan ik prima mee springen :)

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 14:00

@shiana, wat vond je het verschil tussen de london en de cherokee?

shiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 18:44

Ik vindt de london overduidelijk een dressuurzadel, andere beenligging..
Vind de cherokee heel breed , gevoel dat ik er heel breed inzit.
Vondt persoonlijk de london lekkerder zitten , moest wel even aan het zadel wennen :)
Heb trouwens ook op een cherokee zonder vps gezeten en die zit voor mijn gevoel minder breed , dan die met vps..
Vind beetje moeilijk uitleggen , is echt kwestie van voelen ..

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 18:57

Voor de cheyenne gebruikers, missen jullie de kniewrongen erg of merk je er helemaal niks meer van?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 18:58

Ik heb er een poos mee gereden, miste ze totaal niet! Het is dan ook geen glad zadel, je plakt er een beetje aan zegmaar.
Vond het juist erg prettig dat ik heel kort kon zitten, of juist op dressuur maat, gewoon afhankelijk van wat ik ging doen. :)

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 19:00

Ik mis ze niet echt :)

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 19:08

Ik zit er toch steeds meer aan te denken om een Cheyenne te kopen, maar ik lees zulke verschillende reacties, de een wil niks liever en de ander gaat toch voor een boomzadel.
Testen is dan denk ik toch het beste maarja daar zit ook weer 26 euro aan vast.

shiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 19:13

mis de wrongen absoluut niet bij de cheyenne, ik vind van alle boomloosjes die ik onder de bips heb gehad de cheyenne het fijnst.. Niks niet wennen , zat direct goed.
Aanschaf van zadel is wel wat meer dan 26 euries , zonde als je straks een zadel hebt dat je niet helemaal top vindt .
Dan heb ik toch liever wel 26 euries over om zadels te testen..:)

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 20:33

Die mening deel ik zeker, maar ik vind het zelf moeilijk te bepalen of een zadel goed ligt of niet. Daarom laat ik er liever een zadelpasser naar kijken (al garandeert dat toch ook vaak niets) en met een boomlooszadel moet ik het zelf gaan inschatten.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 20:39

ik heb vandaag weer gererden, en de haartjes op de rug kneuzen, hoekan dat? Zadel blijft netjes liggen, en we hebben een grandeurpad, met wol aan de onderkant

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 20:43

Ik heb ook een cheyenne en ik mis de kniewrongen helemaal niet. Ik was een boom westernzadel gewend, misschien dat dat scheelt?

ivonne85

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 22:38

Over dat breedt zitten op de Cherokee vind ik ook wel.. maar ik weet natuurlijk niet hoe een ander zadel zit. Heb nooit de Cheyenne of London geprobeerd. London niet omdat ik geen dressuur wilde.... en Cheyenne niet omdat ik daar toch nog te vrij in zat en de wrong miste van voren op het passen bij Marcel bij Equixantos...
(volgens mij is er ook eventueel een mogelijkheid om te kunnen test rijden op 1 van de zadels op 1 van de paarden bij marcel )
Maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.
Dus het is heel persoonlijk de 1 vindt het ene zadel lekker rijden en de ander het andere

ivonne85

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 22:39

karev schreef:
ik heb vandaag weer gererden, en de haartjes op de rug kneuzen, hoekan dat? Zadel blijft netjes liggen, en we hebben een grandeurpad, met wol aan de onderkant

Hoe bedoel je kneuzen? is er wrijving ontstaan?? zijn de haartjes ook in de war als je het zadel eraf haalt??
Grandeur pad heeft geen echt wol aan de onderkant toch?
Volgens mij hebben de Barefoot pads van tegenwoordig dat wel.

Wel heel apart. Heb je er foto's van??