Francis schreef:Grote vraag is hoeveel ervaring je hebt in het 'a-la-brida' rijden.
Dat was eigenlijk gelijk wat ik ook dacht (nou ja, ongeveer...) Want hoe lang of kort had jij de beugels Cambiar en hoe veel liet jij je benen afhangen? Want met een recht been en de juist maat zadel (je moet natuurlijk niet in een mini-maatje gaan zitten als je billen iets meer dan mini zijn) zou de gallerij niet moeten hinderen.
Zelfde geldt eigenlijk voor dat voorover duikelen. Te korte beugels op een zadel wat bedoeld is om lang te zitten zal idd 'voorover vallen' tot gevolg hebben. Veel mensen die overstappen naar western ervaren dat ook op een westernzadel.[/quote]
Ik heb nu recent een eindje niet veel gereden doordat ik jonge paarden heb, maar ik heb altijd les gekregen van dressuurruiters (van m'n 17e tot m'n 30e op die manier les gekregen, oa Gerard Van Dorpe, Hans Gerard, en nog paar mensen....) en die hebben er altijd op gehamerd dat ik met zo danig lang been moest rijden dat ik geen steun had aan de stijgbeugels, is enorm wennen geweest in het begin. Ik reed toen met een stubben leren dressuurzadel, die hard zat. Dijbeen moest zo ver mogelijk achteruit, onder lichaam en daarvoor heb ik heel wat oefeningen moeten doen omdat redelijk stijf was (en nu wss terug stijf).
Het is erg moeilijk uit te leggen via forum, maar misschien waren m'n billen te dik voor het zadel en kwam ik daardoor tegen de kam te zitten. Eigenlijk zo dik ben ik nu weer ook niet, zou vreemd zijn als ik niet in een normale maat zou passen...
Hier een foto van hoe ik normaal zit en hier waren de stijgbeugels nog aan de korte kant:
ben nieuwsgierig naar reactie en ben erg geïnteresseerd om te rijden à-la-brida. Daarom sta ik heel erg open voor opbouwende kritiek

(even zoeken op andere computer naar foto)
Nog vergeten zeggen, dat voorover duikelen is verkeerd uitgedrukt. Het zadel duwt je naar voren, omdat de lepel onder je poep omhoog gaat vanuit de zitting (misschien was het weer wennen om op een Engels type zadel te zitten), volgens de verkoper van sellerie Collet is de relvas die ik geprobeerd had zeer slecht voor mensen met lage rugpijn. Ik had gebeld met Nicole van paard en tango, en die wees me ook al op dat probleem. Je moet het proberen om het verschil te voelen, is niet uit te leggen via forum.