Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 14:51

Francis schreef:
Grote vraag is hoeveel ervaring je hebt in het 'a-la-brida' rijden.

Dat was eigenlijk gelijk wat ik ook dacht (nou ja, ongeveer...) Want hoe lang of kort had jij de beugels Cambiar en hoe veel liet jij je benen afhangen? Want met een recht been en de juist maat zadel (je moet natuurlijk niet in een mini-maatje gaan zitten als je billen iets meer dan mini zijn) zou de gallerij niet moeten hinderen.
Zelfde geldt eigenlijk voor dat voorover duikelen. Te korte beugels op een zadel wat bedoeld is om lang te zitten zal idd 'voorover vallen' tot gevolg hebben. Veel mensen die overstappen naar western ervaren dat ook op een westernzadel.[/quote]

Ik heb nu recent een eindje niet veel gereden doordat ik jonge paarden heb, maar ik heb altijd les gekregen van dressuurruiters (van m'n 17e tot m'n 30e op die manier les gekregen, oa Gerard Van Dorpe, Hans Gerard, en nog paar mensen....) en die hebben er altijd op gehamerd dat ik met zo danig lang been moest rijden dat ik geen steun had aan de stijgbeugels, is enorm wennen geweest in het begin. Ik reed toen met een stubben leren dressuurzadel, die hard zat. Dijbeen moest zo ver mogelijk achteruit, onder lichaam en daarvoor heb ik heel wat oefeningen moeten doen omdat redelijk stijf was (en nu wss terug stijf).
Het is erg moeilijk uit te leggen via forum, maar misschien waren m'n billen te dik voor het zadel en kwam ik daardoor tegen de kam te zitten. Eigenlijk zo dik ben ik nu weer ook niet, zou vreemd zijn als ik niet in een normale maat zou passen...
Hier een foto van hoe ik normaal zit en hier waren de stijgbeugels nog aan de korte kant:
ben nieuwsgierig naar reactie en ben erg geïnteresseerd om te rijden à-la-brida. Daarom sta ik heel erg open voor opbouwende kritiek ;) :

(even zoeken op andere computer naar foto)

Nog vergeten zeggen, dat voorover duikelen is verkeerd uitgedrukt. Het zadel duwt je naar voren, omdat de lepel onder je poep omhoog gaat vanuit de zitting (misschien was het weer wennen om op een Engels type zadel te zitten), volgens de verkoper van sellerie Collet is de relvas die ik geprobeerd had zeer slecht voor mensen met lage rugpijn. Ik had gebeld met Nicole van paard en tango, en die wees me ook al op dat probleem. Je moet het proberen om het verschil te voelen, is niet uit te leggen via forum.
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 05-03-10 15:16, in het totaal 2 keer bewerkt

Zitouna

Re: Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 15:10

Cambiar, wat leuk om je ervaringen te lezen.

Ik zat gisteren wat te eten in een restaurantje toen ik in een winkeltje ertegenover iets zag liggen wat op een zadel leek, gaan kijken en ze bleken 3 zadels te hebben liggen. Een arabisch zadel, een (ik denk) cavalerie en een waarvan ik werkelijk geen idee had wat het was, uit het midden oosten ofzo? Dit laatste zadel was niet echt iets bijzonders qua werk maar de eerste twee zijn prachtige, antieke zadels :) er was wel wat aan verbouwd maar ik kon ze overkopen voor een prikkie, leuk om te zien of ze nog mooi te herstellen zijn! Zal zo even foto's maken.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 15:58

Ik heb bijna geen rijfoto's op de computer staan.
Dit is er eentje die ik gevonden heb, hoe zou ik moeten zitten om à-la-brida te rijden? Zit ik nu zo slecht, te kort, naar voren duikend :P ?
Afbeelding
Hier nog eentje toen ik de haf zadelmak aan't maken was, maar zat wat op m'n hoede omdat hij paar keren gebokt had, vind dat sommige westernzadels neiging geven om in stoelzit te gaan zitten:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-W3MWMOFS.jpg
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 05-03-10 16:42, in het totaal 3 keer bewerkt

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 16:08

Het cavalerie zadel (als het dat niet is, verbeter me ajb!), er is aardig wat aan verbouwt, zo zat er een suede lapje overheen wat ik er al af heb getrokken, en let vooral ook op de prachtige stijgbeugels ;)
http://farm5.static.flickr.com/4051/440 ... ea5a_o.jpg
http://farm3.static.flickr.com/2754/440 ... bc85_o.jpg

Het arabische zadel, hij kan helemaal worden gestript:
http://farm3.static.flickr.com/2737/440 ... 8570_o.jpg
http://farm5.static.flickr.com/4055/440 ... 205c_o.jpg
http://farm5.static.flickr.com/4071/440 ... 74fa_o.jpg

Heb er ook nog een antiek hoofdstel + horrorbit en 2 paar stijgbeugels bijgekregen, een paar net als vaquerastijgbeugels (deze heb ik al cadeau gegeven aan vrienden, dus niet op de foto) en deze hieronder, welke over de boom worden heen gelegd en onder de decoratieve dekens. Moet je dus wel goed in balans zitten, ander trek je ze zo een kant op :+
http://farm5.static.flickr.com/4034/440 ... be6c_o.jpg
Het hoofdstel:
http://farm5.static.flickr.com/4063/440 ... 9249_o.jpg

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 16:51

Cambiar schreef:
Ik heb bijna geen rijfoto's op de computer staan.
Dit is er eentje die ik gevonden heb, hoe zou ik moeten zitten om à-la-brida te rijden? Zit ik nu zo slecht, te kort, naar voren duikend :P ?
Afbeelding
Hier nog eentje toen ik de haf zadelmak aan't maken was, maar zat wat op m'n hoede omdat hij paar keren gebokt had, vind dat sommige westernzadels neiging geven om in stoelzit te gaan zitten:

Als kind had ik lak aan een zadel, heb eigenlijk tot m'n eerste LRV lessen altijd zonder zadel gereden. Ook wildere pony's...
Daarom dat ik even reageer als iemand me zegt dat ik geen goeie houding zou hebben.
Opbouwende kritiek is wel welkom...
Afbeelding

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 16:58

volgens mij liggen je benen in ieder geval prima.
maar kan het zijn dat je je rug wat hol maakt?
met de dikke jas die je op de foto aan hebt, is dat niet goed te zien.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 17:06

Moragh schreef:
Die kammen kunnen inderdaad wel een goede indicatie geven op een bok, bij beweging zullen die vast meer in de weg kunnen gaan zitten.

Ga je straks nog een paar van de modellen op je paard laten proberen?

Neen, voorlopig niet. Ik heb het geld er nu niet voor en zou graag het zadel van Francis kopen om m'n merrie zadelmak mee te maken. Binnen half jaartje zie ik dan weer als ze wat vermagerd zal zijn en in vorm gekomen is. Eerlijk gezegd gaat mijn voorkeur nog meer uit naar zo'n basic modelletje zoals de Mc Lellan dan zo'n zwaar Spaans zadel, eerlijk gezegd toch niet helemaal m'n ding nu ik ze geprobeerd heb. De ecuyer staat me nog het meeste aan, maar die zal wellicht te smal zijn qua boom voor m'n brede Lusitano.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 17:11

fojoe schreef:
volgens mij liggen je benen in ieder geval prima.
maar kan het zijn dat je je rug wat hol maakt?
met de dikke jas die je op de foto aan hebt, is dat niet goed te zien.

Misschien wel beetje...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 17:31

Cambiar schreef:
maar ik heb altijd les gekregen van dressuurruiters (van m'n 17e tot m'n 30e op die manier les gekregen, oa Gerard Van Dorpe, Hans Gerard, en nog paar mensen....)

Dat is géén ´a-la-brida´. Ook niet onafhankelijk hoewel dat wel zo wordt opgevat.
Staat prima uitgelegd in dit onderwerp.

Is geen kritiek. Niet opbouwend, niet anderszins; gewoon een constatering.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 17:38

Cambiar schreef:
De ecuyer staat me nog het meeste aan, maar die zal wellicht te smal zijn qua boom voor m'n brede Lusitano.

....en van een ecuyer word je gegarandeerd héél ongelukkig en dus jouw paard ook als je niet onbewust bekwaam de betreffende ´zit´ beheerst.
Ook dit is al uitgelegd op dit onderwerp.
Dat is geen waardeoordeel over goed of niet. Gewoon een zadel wat extreem is bij één bepaalde ´zit´; stijl van rijden; anders. Je moet ook niet met een ´a-la-brida´ stijl op een klassiek (FEI) dressurzadel willen rijden: dat is voor voorwaards aan de teugel aan het bit en dús een andere zit.
Is wederom de revue al uitgebreid gepasseerd.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 17:44

Cambiar schreef:
Als kind had ik lak aan een zadel, heb eigenlijk tot m'n eerste LRV lessen altijd zonder zadel gereden. Ook wildere pony's...
Daarom dat ik even reageer als iemand me zegt dat ik geen goeie houding zou hebben.

Wat heeft zadelloos met een goede houding in een zadel van doen? Leren hoe een paard beweegt en je balans leren houden staan daar los van. Prima basis voor goed rijden. Geen stijlbasis.
Zadelloos rijden vraagt wéér een andere ´zit´ dan de opponenten ´a-la-jineta´ en ´a-la-brida´.
Ook is het ontbrken van een zadel extreem dwingend mbt de beenhouding; zit en twist daarvan ontbreken totaal :)*
Zadelloos is contraproductief voor een zit in een specifieke stijl anders dan zadelloos.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 17:56

Huertecilla schreef:
Cambiar schreef:

Wat heeft zadelloos met een goede houding in een zadel van doen? Leren hoe een paard beweegt en je balans leren houden staan daar los van. Prima basis voor goed rijden. Geen stijlbasis.
Zadelloos rijden vraagt wéér een andere ´zit´ dan de opponenten ´a-la-jineta´ en ´a-la-brida´.
Ook is het ontbrken van een zadel extreem dwingend mbt de beenhouding; zit en twist daarvan ontbreken totaal :)*
Zadelloos is contraproductief voor een zit in een specifieke stijl anders dan zadelloos.

Ok, dan moet ik er maar even zoeken dooheen dit topic naar info over de stijl. Interesseert me enorm. Ik wil graag weten waarin ik me kan verbeteren en of dat de reden was dat ik me niet comfi voelde als de kammen in m'n dijen prikken.
Moeten m'n dijbenen dan nog meer achteruit en de beugels nog langer?
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 05-03-10 18:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 18:00

Cambiar schreef:
vind dat sommige westernzadels neiging geven om in stoelzit te gaan zitten:

Klopt, maar dat is bij bepaalde modellen westernzadels ook de bedoeling, ligt aan het doel waar je't zadel voor gebruikt. Een reining zadel is iets anders dan een cutting zadel en weer héél wat anders dan een zadel met een equitationseat wat je bijv. voor horsemanship en pleasure weer nodig hebt. Een reining en cutting zadel zullen je inderdaad in een stoelzit zetten. Vrij logisch als je bedenkt welke bewegingen het paard moet maken en wat de ruiter doet om deze te volgen. Dan is een 'stoelzit' dus funcioneel. Wil jij a la brida op je westernzadel (waar'ie in principe wel geschikt voor is) zonder in stoelzit te komen, dan heb je meer aan een zadel met equitationseat, d.w.z. de beugels verder naar achteren, onder het zwaartepunt van de seat. Want zo simpel is het... een reiner en cutter hebben de beugelophanging iets verder naar voren, waardoor die 'stoelzit' ontstaat.

Helaas weten veel ruiters dit soort dingen niet waardoor ze tijdens het rijden tegen problemen aan lopen waar ze ondanks training niks aan kunnen veranderen, puur omdat het zadel hen een kant op dwingt die ze zelf niet willen. Wanneer jij op een zadel met voorwaardse beugelophanging gaat proberen toch je been onder je te brengen, zul je geheid met je bovenlichaam voorover kukelen. Kun je trainen wat je wilt, het zal niet of nauwelijks op te lossen zijn omdat het zadel je gewoon in een bepaalde houding dwingt. Daar is niks mis mee, maar dat moet je je dus - net als bij elk zadel - wel van bewust zijn. Zoek een zadel bij jouw rijstijl of pas je rijstijl aan je zadel aan, maar probeer niet je rijstijl te handhaven in een zadel wat daar niet geschikt voor is want dan loop je dus tegen problemen aan. Dat geldt niet alleen voor de Malibaud maar dus voor elk zadel...

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 18:06

Francis schreef:
Cambiar schreef:
vind dat sommige westernzadels neiging geven om in stoelzit te gaan zitten:

Klopt, maar dat is bij bepaalde modellen westernzadels ook de bedoeling, ligt aan het doel waar je't zadel voor gebruikt. Een reining zadel is iets anders dan een cutting zadel en weer héél wat anders dan een zadel met een equitationseat wat je bijv. voor horsemanship en pleasure weer nodig hebt. Een reining en cutting zadel zullen je inderdaad in een stoelzit zetten. Vrij logisch als je bedenkt welke bewegingen het paard moet maken en wat de ruiter doet om deze te volgen. Dan is een 'stoelzit' dus funcioneel. Wil jij a la brida op je westernzadel (waar'ie in principe wel geschikt voor is) zonder in stoelzit te komen, dan heb je meer aan een zadel met equitationseat, d.w.z. de beugels verder naar achteren, onder het zwaartepunt van de seat. Want zo simpel is het... een reiner en cutter hebben de beugelophanging iets verder naar voren, waardoor die 'stoelzit' ontstaat.

Bedoeling is met tijd gewoon dressuur rijden, zeker geen western...ik heb trouwens geen westernzadel, was eentje in bruikleen. De vaquera was een twee keren onder z'n buik beland, met mij inclusief...
Ik dacht puur aan Spaans zadel in functie voor het paard, omdat zij tenslotte Iberisch is, los van mijn rijstijl. Ik hou echter niet van dat zware zadel waarbij je zo weinig voeling hebt met de rug van je paard, of je moet een flexibele gaan nemen. Ik hou ook niet van blauwe plekken in m'n billen. Ik vraag me sterk af hoe àlaginetta's het klaarspelen om comfi te zitten in het Riano zadel...ik denk dat ze gewoon fijnere dijen hebben...

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 18:16

Als ik de aard van je vragen en bedenkingen zo lees, is de beste investering denk ik les bij HC. ;) Ga je van terug komen met duidelijk antwoorden op vele vragen, meer gemoedsrust en een gerichte visie van wat je doel zal zijn. Kan je misschien ook de malibaud proberen en is je zadelkeuzeprobleem ook van de baan. :D

Citaat:
edit: Hier nog eentje toen ik de haf zadelmak aan't maken was, maar zat wat op m'n hoede omdat hij paar keren gebokt had

Een haflinger die bokt? Dat kan niet... :+

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 19:02

yole schreef:
Als ik de aard van je vragen en bedenkingen zo lees, is de beste investering denk ik les bij HC. ;) Ga je van terug komen met duidelijk antwoorden op vele vragen, meer gemoedsrust en een gerichte visie van wat je doel zal zijn. Kan je misschien ook de malibaud proberen en is je zadelkeuzeprobleem ook van de baan. :D

Citaat:
edit: Hier nog eentje toen ik de haf zadelmak aan't maken was, maar zat wat op m'n hoede omdat hij paar keren gebokt had

Een haflinger die bokt? Dat kan niet... :+

Haha ;)

Ja les van HC, dat zou pas interessant zijn...

Ik hou van sobere, natuurlijke stijl die ook nog eens goed zit, met een schapevacht als zadeldoek. Al dat royal gedoe met blinkende toestanden zijn niet voor mij....
De Mc CLellan Malibaud heb ik al gekocht (zie foto's). Heb ik geprobeerd op een Arabiertje. Zat zalig (vooral met het dunne, versleten bontje dat erbij zat). Je zit erin als gegoten, veel contact met je paard.

Nu begin ik ook wat te snappen waarom ik niet goed zat in de Riano, misschien omdat die nog meer dijbeen achteruit vraagt en je moet strekken bij de heupen. Ik denk dat je heel wat gymnastiek oefeningen moet doen om zo ver je dijbeen naar achter te strekken zonder dat bovenlichaam naar voren duikt. Is een houding (misschien is dat dan a-la-brida?) die je wellicht niet in 1-2 jaar onder de knie hebt :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 19:14

Cambiar schreef:
Nu begin ik ook wat te snappen waarom ik niet goed zat in de Riano, misschien omdat die nog meer dijbeen achteruit vraagt en je moet strekken bij de heupen. Ik denk dat je heel wat gymnastiek oefeningen moet doen om zo ver je dijbeen naar achter te strekken. Is een houding (misschien is dat dan a-la-brida?) die je wellicht niet in 1-2 jaar onder de knie hebt :D

Als je toch dit topic eens naleest, vergeet dan niet de uitleg mbt vrouwenanatomie. Die maakt dat niet makkelijker. Staan ook literatuurverwijzingen.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 20:19

Huertecilla schreef:
Cambiar schreef:
Nu begin ik ook wat te snappen waarom ik niet goed zat in de Riano, misschien omdat die nog meer dijbeen achteruit vraagt en je moet strekken bij de heupen. Ik denk dat je heel wat gymnastiek oefeningen moet doen om zo ver je dijbeen naar achter te strekken. Is een houding (misschien is dat dan a-la-brida?) die je wellicht niet in 1-2 jaar onder de knie hebt :D

Als je toch dit topic eens naleest, vergeet dan niet de uitleg mbt vrouwenanatomie. Die maakt dat niet makkelijker. Staan ook literatuurverwijzingen.

Zal ik nog eens doornemen, thx.
Ben via de bokt zoek-functie eens nagegaan welke stijl van zitten a la brida is, maar het is vooral een manier van zitten, gecombineerd met weerstandloos verzamelen...
Wat mij interesseerde was hoe je in godsnaam zonder blauwe plekken met zo'n zadel kan rijden. Bovenlichaam achteruit, lange stijgbeugels:
http://www.cervantesvirtual.com/servlet/SirveObras/07030596599614995207857/bc0124_0255_s.jpg

Bij deze zie je duidelijk dat de ruiter z'n benen naar voor steekt, maar meer achterover leunt dan mij. Hup, allemaal de benen naar voren...zo totaal anders dan het been onder.
http://www.equihof.be/bitloos/images/stories/aignanbunt205.jpg
http://www.klassiekedressuur.com/typo3temp/pics/2223354331.jpg
http://nicholnl.wcp.muohio.edu/DingosBreakfastClub/BioMech/BioMechClassical/LaGpiaffer.gif
http://nicholnl.wcp.muohio.edu/DingosBreakfastClub/BioMech/BioMechClassical/PostureSaunierSm.gif
http://www.klassiekedressuur.com/typo3temp/pics/0ec20adba1.jpg

Ik rij duidelijk helemaal anders. Ik wil nu nog eens zo'n zadel proberen, maar op de bovenstaande manier zitten wat veel aangenamer lijkt in zo'n zadel.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-ZHVTLCTX.jpg
Dan kan ik het me al iets makkellijker maken, want ik doe mijn benen verder naar achteren dan op bovenstaand schilderijen, waardoor mijn hakken onder m'n schouders komen. Da's veel lastiger in de heupen dan benen lang, maar iets naar voren zoals plaatjes hierboven.
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 05-03-10 20:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-10 20:31

Cambiar schreef:
Dan kan ik het me al iets makkellijker maken, want ik doe mijn benen verder naar achteren dan op bovenstaand schilderij waardoor mijn hakken onder m'n schouders komen. Da's veel lastiger in de heupen dan benen lang, maar iets naar voren zoals plaatje hierboven.

Paardrijles geven gaat niet echt per internet, maar aan de foto te zien zit het probleem in je heup-rug houding die nu tegengesteld zijn aan wat je voor a-la-brida nodig hebt.
En inderdaad, zoals je hierboven zelf al schreef, als je op een Engels zadel hebt leren rijden, en het daar 20 jaar mee hebt gedaan, dan duurt het wel even voor je alles omgetraind hebt ;)
Zit, ontspanning, evenwicht, reflexen, bewegingen, alles moet je opnieuw en anders leren. Op een veelzijdigheids of springzadel zitten was voor mij ook een soort tweede natuur waar niet meer bij nagedacht werd, en de eerste rit op een Malibaud was zoals ook al vermeld zowel een openbaring als een confrontatie met mijn beperkte lichaamsbeheersing als je ineens in een vreemde zit terecht komt (met pijnlijke herinneringen daaraan de dagen erna ;) )

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 20:33

Bandida schreef:
Cambiar schreef:
Dan kan ik het me al iets makkellijker maken, want ik doe mijn benen verder naar achteren dan op bovenstaand schilderij waardoor mijn hakken onder m'n schouders komen. Da's veel lastiger in de heupen dan benen lang, maar iets naar voren zoals plaatje hierboven.

Paardrijles geven gaat niet echt per internet, maar aan de foto te zien zit het probleem in je heup-rug houding die nu tegengesteld zijn aan wat je voor a-la-brida nodig hebt.
En inderdaad, zoals je hierboven zelf al schreef, als je op een Engels zadel hebt leren rijden, en het daar 20 jaar mee hebt gedaan, dan duurt het wel even voor je alles omgetraind hebt ;) Zit, ontspanning, evenwicht, reflexen, bewegingen, alles moet je opnieuw en anders leren. Op een veelzijdigheids of springzadel zitten was voor mij ook een soort tweede natuur waar niet meer bij nagedacht werd, en de eerste rit op een Malibaud was zoals ook al vermeld zowel een openbaring als een confrontatie (met pijnlijke herinneringen daaraan de dagen erna ;) )

Neen zeker niet makkellijk via internet, maar er is me wel veel duidelijk geworden door dit onderwerp. Mijn interesse is écht gewekt! Ik zit gewoon helemaal verkeerd door die stomme Engelse zadels :D
à la brida lijkt me voor de paarderug ontspannender, omdat je jezelf niet in zo'n houding moet dwingen, door diep te zitten ga je gewoon beter mee in de beweging. Doet me beetje denken toen ik leerde doorzitten. Ik sloot m'n ogen, nam de voorboom vast van zadel, ging wat achterover leunen, bekken naar achteren kantelen en dan meegolven in de beweging.
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 05-03-10 20:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-10 20:34

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 20:36

Bandida schreef:
Cambiar schreef:
Wat mij interesseerde was hoe je in godsnaam zonder blauwe plekken met zo'n zadel kan rijden. Bovenlichaam achteruit, lange stijgbeugels:
http://www.cervantesvirtual.com/servlet/SirveObras/07030596599614995207857/bc0124_0255_s.jpg

Achteruit is gezichtsbedrog hoor, ze zitten wel degelijk recht. Ik zal eens even een foto zoeken in plaats van een tekening.

Ik denk dat Hempfling zo zit op een vaquera zadel, in het boek lichaamstaal als communicatiemiddel tussen mens en paard. Anders scan ik er eens even één in.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-10 20:56

Ja, dat met die foto wil hier niet zo erg lukken ;-)
Hempfling he.. ben ik niet echt mee vertrouwd, wel benieuwd..

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 21:02

Ik denk niet dat ze echt achteruit zitten, maar wel 'achterop hun kont', of zoals we in de westernsport vaak zeggen 'op je kontzakken'.
En dat is precies wat jij op jouw foto niet doet Cambiar waardoor je met een holle rug zit en je been ook in een andere positie komt.
Daar komt ook het anatomie verhaal weer om de hoek, maar meer op je kont zitten dan wat je op de foto's doet zou moeten kunnen.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 21:09

oeh dat ik dit topic nu pas zie zeg. Zie een aantal prachtige zadels voorbij komen.

Heb zelf voor mijn trekpaard 2 weken geleden een australian stockzadel gekocht. Nog niet uitgeprobeerd omdat ik eerst een singelverlenger moest hebben voor die singelstoten en nu omdat het paard kreupel staat.

Dit is het zadel:
http://i101.photobucket.com/albums/m48/ ... C10173.jpg