[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Artimes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 23:35

monnette1 schreef:
Ik ben zelf 179 cm en heb een barefoot lexington maat 2, wel met hipsaver, op een brede haflinger. Ik zit hier wel lekker in maar vind het een erg groot zadel. Ik zou persoonlijk wel nieuwsgierig zijn naar de edix libre, als ik de vorige posts lees...

Als je een keer wilt proberen, ik zit ook in de omgeving Betuwe en heb de Libre

branki

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 19:52

Iemand ervaring met de Ghost Trentino?

Trexmex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 21:53

Kan iemand mij vertellen tot welke broekmaat de Ghost Buttera in “grande” valt?

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 10:45

Tessarex87 schreef:

Is ook afhankelijk van je bouw, maar t/m 44 ongeveer. Blijft altijd een kwestie van proberen.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 10:45

branki schreef:

Wat zou je willen weten?

Trexmex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 10:53

Buitenzinnig schreef:
Tessarex87 schreef:

Is ook afhankelijk van je bouw, maar t/m 44 ongeveer. Blijft altijd een kwestie van proberen.

Aah thanks! Ik had je ook al gemaild met foto’s *\o/* Dan ik vooralsnog nog blijven dromen over dat zadel. Zijn er ook ergens kleurenkaarten te vinden?

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 11:05

ja, heb ik gezien hoor.
Je zou kunnen testen, of kunnen kijken naar de Mohawk versie.

Op facebook kun je de kleuren zien en tijdens Equiday heb ik ze ook mee.

Trexmex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 11:17

Buitenzinnig schreef:
ja, heb ik gezien hoor.

De Mohawk vind ik inderdaad ook super gaaf!

branki

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 21:29

Buitenzinnig schreef:
branki schreef:

Wat zou je willen weten?

Alles wat er maar te weten valt.
Ik heb er een op proef maar kan eigenlijk nergens info over dit model vinden.

Ik heb geen ervaring met Ghost zadels en ben ook benieuwd wat de ervaringen zijn met de verschillende materialen.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 07:54

branki schreef:

Ik heb geen ervaring met Ghost zadels en ben ook benieuwd wat de ervaringen zijn met de verschillende materialen.

De Trentino is een nieuw model. Alle basissen zijn eender, je kunt de zittingen wisselen, het verschil zit hem in de zittingen.
(w.b. verschil tussen basissen, ja, die is er, in maatvoering en met of zonder voorboogje of evt. hogere cantle).

Lorica en Suede is stroef
Nubuck is iets minder stroef, maar bij gebruik wordt dat vetleer/nog gladder. Het moet dus opgeruwd worden.
Vetleer is ingevet nubuck, dat leeft, is stoer en iets stroef (minder dan nubuck en suede/lorica).
Gladleer, nappa, micronappa, micropell en julia leer is allemaal glad. Julia heeft een reliefje er in en daar zit een meerprijs aan.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 07:57

Tessarex87 schreef:
Buitenzinnig schreef:
ja, heb ik gezien hoor.

De Mohawk vind ik inderdaad ook super gaaf!

Gaaf is hij he!

Ben je ook op Equiday? Dan kun je even proefzitten eventueel?

Trexmex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 08:58

@Buitenzinnig; staat wel op de planning!

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 13:23

Tessarex87 schreef:
@Buitenzinnig; staat wel op de planning!

Leuk! Wellicht zien we elkaar dan!

branki

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 16:18

Buitenzinnig schreef:
branki schreef:

De Trentino is een nieuw model. Alle basissen zijn eender, je kunt de zittingen wisselen, het verschil zit hem in de zittingen.
(w.b. verschil tussen basissen, ja, die is er, in maatvoering en met of zonder voorboogje of evt. hogere cantle).

Lorica en Suede is stroef
Nubuck is iets minder stroef, maar bij gebruik wordt dat vetleer/nog gladder. Het moet dus opgeruwd worden.
Vetleer is ingevet nubuck, dat leeft, is stoer en iets stroef (minder dan nubuck en suede/lorica).
Gladleer, nappa, micronappa, micropell en julia leer is allemaal glad. Julia heeft een reliefje er in en daar zit een meerprijs aan.

Bedankt voor de info. Hoe houden deze materialen zich in het gebruik?
Zo op het eerste gezicht heb ik het idee dat de kwaliteit minder is dan bijv. bij de Trekker.
Het voelt dunner / "goedkoper" aan vind ik.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 09:50

Goed.
Lorica en micronappa/micropell zijn kunstleer en zijn super sterk.
Bij het vetleer en nubuck zie je de krasjes wel, maar dat is omdat het veel meer leeft. Bij het vetleer poets je dat zo weg. Bij het nubuck kan je dat ook doen, maar dan wordt het vetleer. Ik zou persoonlijk niet aanraden elke keer het nubuck weer op te ruwen met een borsteltje, dat vergt wel veel van het leer.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 10:36

Branki de materialen van de zadels houden zich goed. Er moet natuurlijk wel zuinig mee omgegaan worden, maar dat is logisch. De aller eerste ghost modellen zijn zelfs nog in de omloop en die ik langs zie komen zien er nog heel goed uit voor hun leeftijd. Buitenzinnig heeft het al genoemd, er is nogal wat mogelijk qua materialen en het ene materiaal is dikker dan het andere. De onderkant van het zweetblad, de kussens, de cantle worden standaard in micropell geleverd en de singelstoten in biothane. Dit zijn ook stevige materialen, maar het is ook mogelijk om hier voor leer te kiezen bijvoorbeeld.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 21:28

darkadia schreef:
Weet iemand of de oude maat M pommel iets breder valt dan de huidige grijze M? Maat L is echt nog te groot, maar de M begint wat te krap te worden op de schoft, dus ben op zoek naar een oplossing. Of dat wellicht de pommels van Edix anders vallen en in een justadjust te proppen zijn?

Ik heb er inmiddels een over kunnen nemen nadat we wat maten hadden gecheckt, en de oude M valt inderdaad wat ruimer.
Even een foto gemaakt ter vergelijk:

Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 09:34

Helaas kan je dat niet zo zeggen, de pommels zijn meerdere keren aangepast in de loop der jaren.
Bij een ouder zadel is het echt een kwestie van proberen.

Ook is het zo met losse pommels lastig te beoordelen hoe hij daadwerkelijk op het paard "valt".
Het gaat vooral om de schuine vlakken, hoe die op het paard liggen :)

Dat die ene pommel op de foto hierboven wat breder in totale breedte is, zegt op zich weinig tot niets over hoe "breed" hij valt, want als de raakvlakken van de "smallere" pommel wat minder schuin staan.....past juist deze dus op bredere schoften :=

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 09:56

pmarena schreef:
Helaas kan je dat niet zo zeggen, de pommels zijn meerdere keren aangepast in de loop der jaren.
Bij een ouder zadel is het echt een kwestie van proberen.

Ook is het zo met losse pommels lastig te beoordelen hoe hij daadwerkelijk op het paard "valt".
Het gaat vooral om de schuine vlakken, hoe die op het paard liggen :)

Dat die ene pommel op de foto hierboven wat breder in totale breedte is, zegt op zich weinig tot niets over hoe "breed" hij valt, want als de raakvlakken van de "smallere" pommel wat minder schuin staan.....past juist deze dus op bredere schoften :=

Ik heb dan ook niet alleen gekeken naar de totale breedte en een aantal dingen opgemeten :)
En vooralsnog lijkt het daarmee dat de vlakken van de rode minder schuin zijn en dus wat breder valt.

Maar inderdaad, het is nog afwachten of deze live ook fijner ligt. De grijze vind paardlief iig te strak, ondanks dat deze bloot niet verkeerd ligt. En hij is gelukkig heel duidelijk in zijn taal als het niet goed ligt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 10:55

Dat is altijd top als je zo'n paard hebt!
Hoe minder je theoretisch hoeft te denken, hoe beter want de praktijk kan toch regelmatig wat anders uitpakken :)

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 16:14

Hallo Bokkers, ik heb een vraag aan jullie. Ik heb een Barefoot London zadel van leer overgekocht. Het is een 2hands zadel wat er echt super mooi en netjes eruit ziet,met wat gebruikerssporen maar niet heel erg veel . Nu wil ik mijn zadel heel goed gaan onderhouden, moet ik hiervoor de producten van Barefoot zelf gebruiken, de leder reiniger en de leder crème of kan ik ook naar een andere merk van leder reiniger en de leder crème gaan gebruiken? Wat adviseren jullie mij? Ik hoor het graag van jullie.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 19:07

pmarena schreef:
Dat is altijd top als je zo'n paard hebt!
Hoe minder je theoretisch hoeft te denken, hoe beter want de praktijk kan toch regelmatig wat anders uitpakken :)

Vandaag even los gepast, en hij lijkt mooier te liggen. Zaterdag eens zien of ik hem in het zadel gepropt krijg en dan daarmee passen en zien wat paardlief ervan vindt.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 21:10

Zijn hier ook mensen die de vogue van Heather Moffett hebben of kennen?
Ik vind dat ook wel een apart zadel; maar daar zit niets in dat echt zorgt voor ruggengraat vrijheid volgens mij??

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 21:28

Muze schreef:
Zijn hier ook mensen die de vogue van Heather Moffett hebben of kennen?
Ik vind dat ook wel een apart zadel; maar daar zit niets in dat echt zorgt voor ruggengraat vrijheid volgens mij??

Ik heb er een gehad. Er zitten kussens onder die zorgen voor ruggengraat vrijheid.
Qua zit is hij wel oke, maar voor mij zat de beugelophanging echt veel te ver naar achteren. Hierdoor totaal geen balans kunnen houden.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 21:53

Ja ik lees idd dat die bewust verder naar achteren zit.
Maar of dat fijn is, is natuurlijk wel persoonlijk.

Gisteren een ghost van stalgenootje op m’n jonkie gelegd. Op zich lag dat nog best oké, alleen ligt het zo bovenop de rug. Ook de kussens kunnen wijder toch?
Mocht iemand via privé beelden willen zien kan dat, misschien is ghost tzt nog wel geschikt
( we rijden nog niet)