[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

SuperLiesje

Re: [HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 18:10

Ok! Dan zal ze ook wel bij mij willen komen, paardlief staat in Friesland :)

Ik ben erg benieuwd naar een foto inderdaad!

Ik hoop nog steeds dat het wat wordt met Hidalgo, maar mocht dat niet het geval zijn lijkt me dit voor ons ook zeker het proberen waard!

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 18:22

Bedankt voor de foto buitenzinning! Is bij de barokke modellen dezelfde ophanging gebruikt?

Het zweetbad mee omhoog bij het opstijgen is bij de chezz Iberico in mijn geval. Die lijkt het meest denk ik op de Valencia 1 maar die kan ik nergens meer vinden....Het is geen glad leer maar van dat geruwde. Daar komt het denk ik door. Bij de chezz

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 18:26

Dat denk ik ook wel, ze kon destijds ook gewoon bij mij komen (is uiteindelijk niet geweest) maar mijn pony staat ook in Friesland.
Ik hoop dat Suzanne van de week nog wat voor je kan betekenen! Heb zelf ook nog aan een special zitten denken maar ik vind dit zadel diep genoeg voor mij.

michiemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 18:43

sorry dat ik zo kom binnen vallen in dit topic.
Ik van de week een boomlooszadel gekocht, een libra trec.
Ik ben er hartstikke blij mee, maar de pad die erbij zad is extreem dik en ben dus opzoek naar een dunnere pad, liefst zonder wol. Daarnaast vind ik dat het dekje/pad netjes moet liggen, want het zadel ligt op een slanke ijslander en een vierkant/groot dekje/pad lijkt al snel meer dekje dan paard

michiemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 18:46

omdat dit een topic over boomloos is dacht ik dat jullie misschien wel konden helpen

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 19:01

Barefoot verkoopt pads met inlages in verschillende maten. Pmarena kan je daar meer over vertellen. Grandeur pads zijn ook in verschillende modellen en kleuren te bestellen.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 22:41

Wat voor pad zit er nu bij het zadel? :) Misschien kun je iets veranderen aan de inlages?
Heb je al eens op de webiste van Barefoot gekeken (http://barefoot-saddle.com) ?

Wat een weertje vandaag he! We zijn lekker de hele dag met Indy en Izzy het bos in geweest.
Afbeelding

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 09:56

TinePine schreef:
Bedankt voor de foto buitenzinning! Is bij de barokke modellen dezelfde ophanging gebruikt?

Het zweetbad mee omhoog bij het opstijgen is bij de chezz Iberico in mijn geval. Die lijkt het meest denk ik op de Valencia 1 maar die kan ik nergens meer vinden....Het is geen glad leer maar van dat geruwde. Daar komt het denk ik door. Bij de chezz

Graag gedaan. Bij barokke modellen is dezelfde ophanging gebruikt. Ik moet trouwens heel eerlijk zeggen dat ik het ook wel eens gehad heb met opstappen, bij de Valencia. Ik dacht even dat je een dressuurmodel had, maar volgens mij heeft Chezz helemaal geen dressuurmodellen (suf van mij).
Probeer goed op te letten met opstappen, omdat de beugelriemen onder het zweetblad door lopen blijf je op één of andere manier wel eens een soort van hangen met je laars aan het zweetblad.

Pluche_pluus, mooi zadel! En gefeliciteerd met je aankoop!

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 10:22

SuperLiesje schreef:
Ok! Dan zal ze ook wel bij mij willen komen, paardlief staat in Friesland :)

Ik ben erg benieuwd naar een foto inderdaad!

Ik hoop nog steeds dat het wat wordt met Hidalgo, maar mocht dat niet het geval zijn lijkt me dit voor ons ook zeker het proberen waard!

Ik kan hem van harte aanraden :j
Hidalgo zat te klein (toch?) of haal ik je nu in de war met een andere bokker?

Ik merkte vooral dat mijn zadel scheef ging zitten en beetje naar voren schuiven, puppy paard is nogal scheef dus veel werk aan de winkel om haar correct in de bespiering te krijgen. Kwa zit verschilde de Flex en de hidalgo eigenlijk niet zoveel. De flex bleef rechter liggen en bleef meer naar achteren zitten.
Heb geen galop geprobeerd (Was allang blij dat ze in de vooruitstand ging :\ ), Petra gaf aan dat ze hiervoor geen garantie gaf dat hij dan goed bleef liggen.
Maar ga er vanuit dat hij hier ook gewoon goed op blijft zitten, Dido heeft geen spectaculaire gangen.

Twijfel op dit moment nog even voor de beugels, T beugels of ' gewone' met een hoesje. T beugels hoor ik beetje wisselende verhalen over en ik vind ze best aan de prijs (50 euro). Wat hebben jullie?

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 11:12

T-beugelriemen heb je ook al voor €37 :) Ik zou voor T gaan, heb je geen gesp onder je been, super fijn. Heb ook T-beugelriemen.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 11:40

Ik wil nog graag een keer t beugelriemen , ik voel dat hoesje namelijk steeds bij mijn enkel zitten. :p

Roosyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 11:52

Ik heb net een nieuwe Cherokee, pad en t-beugelriemen besteld.

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 13:07

Pluche_pluus, Hidalgo 2 serie was voor mij inderdaad te klein, mijn rug wordt hol gedrukt door de lepel helaas.

Na nog wat "onderzoek" heb ik besloten eerst Petra langs te laten komen met het FlexEE zadel, ik denk dat dat voor ons wel eens heel geschikt zou kunnen zijn :) Ik hoop dat ik daar wel in pas! A.s. Zaterdag kon ze al, dus dat is mooi vlot :)

Ik wil bij mijn toekomstige zadel ook graag T-beugelriemen!

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 16:30

Hallo! Mag ik me weer melden?

Lees al een tijdje mee, ben zo af en aan actief en minder actief in dit topic (deel 1 helemaal aan het begin ben ik heel actief geweest… ;) )

Mijn haf en ik hebben al een flink 'zadel-verleden': We zijn begonnen met een wintec pro dressuur (werd te smal), daarna barefoot cheyenne drytex (die gaf droge plekken bij de beugelophanging en schuurde de haartjes aan de achterkant weg), wintec wide (gekke pasvorm, was te recht), barefoot missoula nut (was een hopeloze zaak, veel te groot), een tijdje een massimo geleend van iemand (was te lang), wow-zadel gekocht (was een groot drama, ik wil er liever niet meer aan terugdenken :') ) en heb nu al een tijdlang een kent & masters dressuur cob, die past…

… op Rowan, maar hij is eigenlijk te klein voor mij. Ik heb er nooit lekker in gezeten, maar een halve " groter past weer niet op Rowan.

Nu begin ik weer wat meer kilometers te maken (lees, 3 kwartier tot uur rijden 4x per week en een lange rit in het bos per wk) en ik heb continu last van m'n onderrug en ik ben bang dat dit met m'n zadel te maken heeft. Hij is te klein en ik zit daardoor eigenlijk te veel op de lepel = holle rug.

Ik sta nog steeds heel erg achter het boomloze systeem en zou graag toch weer overstappen op boomloos. Nu wilde ik vorig jr heel heel heul graag de Madrid, die toen nog niet uit was, ik heb toen een barrydale (zo'n limited edition zwart met cognac) laten schieten, waar ik nu MEGA spijt van heb, want als ik de Madrid nu zie kan ik gelijk al zien dat dit dramatisch gaat worden op Rowan.

Wel had ik deze winter de kans de Madrid te testen, maar omdat ik midden in een verbouwing/hectische verhuizing zat heb ik het mailtje hierover helemaal gemist. ;( (sorry bianca… Y;( )

Anyway, de zoektocht is begonnen. M'n verbouwing is bijna af en ik heb straks weer de mogelijkheid om wat geld uit te geven aan iets anders dan huis/verbouwing/woning.

Nog even een shortlist over Rowan en mij:
Rowan: haflinger, 1,45m, kort, rond, breeeeeed, weinig schoft, klein beetje overbouwd. Bijna alle zadels zijn te lang, daarom hebben we nu een krap uitgevallen 17" met korter gemaakte kussens.

Ik: 1.75, confectiemaat 38, 65kg, rijd voornamelijk dressuur en buiten, soms een sprongetje. Krijg rugpijn van m'n huidige zadel.

We hebben al getest: trekker pro endurance, barefoot cheyenne, barefoot missoula nut. Deze vallen dus af. M'n voorkeur gaat uit naar een barrydale, dus die kan ik natuurlijk een keer testen. Ik zie ze alleen nergens, worden ze weinig gekocht? Of is iedereen zo tevreden dat er nooit eentje 2e hands wordt aangeboden?

Andere suggesties zijn ook welkom :)

Gaia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 17:25

Ik heb sinds kort een Freeform DKR. Echt een heerlijk zadel en ik krijg vooral positieve reacties van mensen die er op gezeten hebben :) Mijn tinker merrie is ook kort, rond, klein beetje schoft. De barrydale heb ik ook geprobeerd, maar die was eigenlijk te lang. De zweetbladen waren voor mij ook te lang (1.72 en korte pootjes :+ ). Vandaag heb ik op de barefoot madrid gereden. Echt een heerlijk zadel, maar zou voor mijn merrie ook te lang zijn. Het voordeel van de Freeform is dat je je zitting op een extra korte basis kan zetten. Ik ben er echt zó blij mee :D

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 17:28

Of een Barefoot London? Ik had n barrydale maat 2 en die was voor mijn haf eigenlijk wat te lang, nu een barefoot london maat 1 en die past wel :) ik kan er alleen mn draai niet in vinden en daarom staat ie te koop en ben ik op zoek naar n ander zadel.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 17:32

Buitenzinnig schreef:
TinePine schreef:

Graag gedaan. Bij barokke modellen is dezelfde ophanging gebruikt. Ik moet trouwens heel eerlijk zeggen dat ik het ook wel eens gehad heb met opstappen, bij de Valencia. Ik dacht even dat je een dressuurmodel had, maar volgens mij heeft Chezz helemaal geen dressuurmodellen (suf van mij).
Probeer goed op te letten met opstappen, omdat de beugelriemen onder het zweetblad door lopen blijf je op één of andere manier wel eens een soort van hangen met je laars aan het zweetblad.

Pluche_pluus, mooi zadel! En gefeliciteerd met je aankoop!

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 17:36

Dank je. Ik draag alleen nooit laarzen. Gewoon een jodphurbroek of een rij-spijkerbroek. En soms ook een gewone rijbroek en dan zonder laarzen of chaps. Knap vervelend. Ik ga aan een kennis die zelf tuig maakt en zadels repareert vragen of ze er klittenband aan kan naaien wat dan plakt tegen de klittenband kant waar normaliter wrongen op kunnen. Misschien dat dat helpt. Bedankt voor het meedenken in ieder geval!

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 17:58

Nee de London spreekt me op een of andere manier niet aan. Ik weet niet… :/ Maar wellicht wel het testen waard, als ie voor beide heerlijk zit is het natuurlijk het overwegen waard.

Freeform was ik alweer een soort vergeten! Ook een goede optie om naar te kijken.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 18:13

Misschien een massimo met franse kussens?
Of de barefoot ad just?

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 19:46

Nelleke, bij pmarena kan je nu een barefoot zadel bestellen met verplaatsbare cantle. Dan heb je dus een maat 1 zadel, maar dan kun je de zitmaat vergroten. Is dat niet wat voor je?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 20:09

Laat het nu net een London zijn die ik daarvan binnenkort verwacht in maat 1, verstelbaar naar maat 2 :P

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 21:09

TinePine schreef:
Dank je. Ik draag alleen nooit laarzen. Gewoon een jodphurbroek of een rij-spijkerbroek. En soms ook een gewone rijbroek en dan zonder laarzen of chaps. Knap vervelend. Ik ga aan een kennis die zelf tuig maakt en zadels repareert vragen of ze er klittenband aan kan naaien wat dan plakt tegen de klittenband kant waar normaliter wrongen op kunnen. Misschien dat dat helpt. Bedankt voor het meedenken in ieder geval!

Dat het suede is zou inderdaad kunnen..
De Valencia l heet tegenwoordig Equuline Espagnola;
Afbeelding

Ben benieuwd of het klittenband de uitkomst is!

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 21:10

_Nelleke_ schreef:
We hebben al getest: trekker pro endurance, barefoot cheyenne, barefoot missoula nut. Deze vallen dus af. M'n voorkeur gaat uit naar een barrydale, dus die kan ik natuurlijk een keer testen. Ik zie ze alleen nergens, worden ze weinig gekocht? Of is iedereen zo tevreden dat er nooit eentje 2e hands wordt aangeboden?

Andere suggesties zijn ook welkom :)

En een Ghost?

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 22:18

Buitenzinning die lijkt idd erg op mijn zadel alleen zijn mijn stiksels zwart. Ik wordt ineens erg nieuwsgierig naar die pad die eronder zit. Die had ik nog niet in die vorm gezien. Zou ideaal zijn!