voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 13:10

Authentic schreef:
pmarena schreef:
De stevigere zadels zijn heel erg mooi en erg leuk als alternatief voor een echte harde boom, maar ik vind ze zo onpersoonlijk, je bent je paard er onder kwijt omdat er zo veel (en zo stug) materiaal tussen jezelf en je paard zit.... dat gaat helemaal het (voor mij) doel van boomloos voorbij :P

Wat zijn de stevigere zadels? Alle Barefoots met VPS? Sorry als het een domme vraag is :P

Ik wil voor mijn (aangespannen) merrie graag een zadeltje erbij, waar ik eventueel ook dressuur mee kan starten. Ze heeft alleen een vrij lastige rug (breed, rond en kort) dus een boomzadel durf ik niet helemaal aan.

Wat mij betreft gaat het van slap naar stevig:

- Fellsattel
- Randolls, Pfiff, oudste Barefoots
- Ghost (oude model dat nu niet meer gemaakt wordt geloof ik)
- Barefoot met VPS
- Freeform / Freemax en dergelijke
- Startrekk, Trekker, enz. Hidalgo hoort hier ook bij denk ik?

De nog nieuwe BF met VPS is voor mij echt het maximum van hoe stug een zadel mag zijn, gelukkig wordt hij elke rit soepeler en als hij ingereden is en lekker is gaan "liggen" zeg maar, dan vind ik het een hele mooie tussenvorm tussen flexibel (met veranderende vormen mee bewegen) en stug (voor de drukverdeling). Je zit hiermee op een mooi gemiddelde waarmee de meeste paarden en ruiters wel goed uit de voeten kunnen.

Maar de 1 heeft dan toch liever iets nog flexibelers (waarbij het risico op een minder drukverdeling weer groter wordt) en de ander heeft liever iets dat wat minder soepel is. Met het idee dat dat de drukverdeling weer ten goede komt (helaas zeker niet altijd waar - in tegendeel vaak juist jammer genoeg) en men wel een stukje "makkelijke pasvorm" op wil geven daarvoor.

Degenen voor wie een steviger zadel goed werkt zijn er zeer enthousiast over, maar de kans op niet goed werken is een stuk groter.

Ik wilde zelf vroeger graag dat Barefoot de kant op ging die later door Startrekk ingevuld is, maar nu ben ik toch blij dat ze dat niet gedaan hebben omdat het allemaal veel bewerkelijker is qua pasvorm en functioneren. Komt voor mij te dicht bij de kenmerken van boomzadels.....wat voor mij persoonlijk *blegh* is maar voor een ander juist *fijn* :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 13:14

melrovers schreef:
Oh ja, er is nu ook een bredere pommel beschikbaar, ze gaan nu tot maat 6 :-).

komen deze ook voor de startrekk espaniola?

_Aine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 13:15

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 13-02-22 16:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 13:16

Nou, ik heb nu een 2de hands Randolls gekocht, ik hoop dat hij fijn gaat liggen om 2 tinkertjes van mij. Ik zwem tussen de zadels, en hoe je het ook draait of keert, een boomzadel kan je maar zelden op 2 paarden leggen. (en ik heb 7 paarden, dus dat begint te tellen) Ik heb een tinkerdame waar ik dus geen boomzadel op gepast kreeg of het ware dure krengen van 2000 euro. Vandaar nu mijn eerste boomloos zadel. Ik hoop dat het gaat passen! Zo niet gaat de zoektocht verder.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 13:26

_Nelleke_ schreef:
Uit welk materiaal is VPS opgebouwd? Leer of vilt (of iets anders?). Barefoots zijn toch nog steeds dubbelvouwbaar? Dus naar mijn idee nog echt wel heel erg boomloos.

Verschillende laagjes moderne materialen, de 1 meer gericht op schokdemping en de ander meer gericht op drukverdeling, samengevoegd tot een mooi midden tussen die 2 zeg maar. De juiste verhouding hebben ze gekozen door verschillende combinaties van materialen te testen d.m.v. digitale drukmetingen tijdens het rijden ermee.

Zie ook: http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Het-V ... -Barefoot/

De oudere Barefoots kon je makkelijk dubbelvouwen, met de pommel tegen de cantle.

Die hier in de voorraad liggen daarbij moet je wel heel bruut sterk en lomp zijn om dat nog voor elkaar te krijgen :P

Was ook niet nuttig natuurlijk dat hij zover door te buigen was, want geen paard waar je op rijdt heeft een rug met zo veel welving.

Nu kun je ze nog wel bewegen maar daar komt wat meer kracht bij kijken. Het omhoog trekken van de cantle en deze richting de pommel vouwen dat doe je zonder rood aan te lopen nog maar een vuistdikte ofzo. Het zadel is meer berekend op allerlei wringende krachten van onderaf waarvoor het kan wijken en buigen, dat dubbelvouwen zit er niet meer in.

Hij kan zich gewoon goed vormen naar verschillende welvingen van de rug, en ook goed zijwaarts mee bewegen, zodat de schouders om en om de ruimte krijgen bijvoorbeeld, of het zadel wat mee kan buigen tijdens wendingen. Je kunt hem ook echt een beetje torderen waardoor pommel en cantle niet meer recht achter elkaar staan. Zie ook het filmpje van Barefoot:

http://barefoot-saddle.nl/shop/out/medi ... ion_nl.swf

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 13:34

Blijheid schreef:
Bedankt voor de info :)
Ik geloof dat er deze maand een nieuwe versie van uit komt (las ik op een engels forum) en ik vind het wel een interessant ding :j Lekker basic, geen wrongen, geen diepe zit, dat spreekt me wel aan :j
Beugelophanging en ruggegraatvrijheid is zeker iets om in de gaten te houden, al denk ik dat ik met een goeie pad en HD inlages een eind zou moeten kunnen komen bij mijn pony :)

Weet je nog welke andere bokker hem van je overgekocht heeft?

Ja, gaat het gebeuren? Lijkt me wel een goede zaak want op zich vind ik het nog steeds een heel leuk ding dat echt een aanvulling is op het boomloze aanbod :j Hoop dan wel dat ze die beugelophanging aanpassen want die zat echt veels te ver naar voren vond ik hoor :o

Minikatje volgens mij? Heeft ook wel een paar keer gereageerd hier dat ze er erg blij mee was :j

Het ontbreken van ruggengraatvrijheid vind ik op zich geen enkel probleem bij een boomloosje. Liever geen ruggengraatvrijheid, dan dikke kussens waarmee je weer dat boomloze concept ondermijnt. Maar dan moet het zadel verder wel dun zijn, en niet een dik zadel...dat in al die dikte dan ook nog niet eens kussens hebben waardoor die er OOK nog onder moeten in de vorm van inlages...dan krijg je weer zo'n sneller instabiel torentje. Dat was voor mij weer het grote minpunt van de Freeform, die ik verder een heel erg leuk zadeltje vind :j

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 13:34

Is het de bedoeling dat het zadel zo ver naar voor ligt zoals in de animatie? Want dan begrijp ik waarom al die barefoots te lang zijn voor Rowan. Ik leg ze gewoon veel te ver naar achter. (Achter de schouders zoals ik dat bij een boomzadel gewend ben.)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 13:36

DeMolenhoek schreef:
Nou, ik heb nu een 2de hands Randolls gekocht, ik hoop dat hij fijn gaat liggen om 2 tinkertjes van mij. Ik zwem tussen de zadels, en hoe je het ook draait of keert, een boomzadel kan je maar zelden op 2 paarden leggen. (en ik heb 7 paarden, dus dat begint te tellen) Ik heb een tinkerdame waar ik dus geen boomzadel op gepast kreeg of het ware dure krengen van 2000 euro. Vandaar nu mijn eerste boomloos zadel. Ik hoop dat het gaat passen! Zo niet gaat de zoektocht verder.

Moet raar lopen als een Randolls niet past op een Tinker.

Zijn heel soepel en het grootste minpunt qua pasvorm is de weinige schoftruimte, de meeste Tinkers hebben eerder een ronde schoft dan een smalle hoge schoft dus in theorie..... :)

Anoniem

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 13:39

Wel hij heeft altijd op een tinker met brede schouders gelegen, dus dat heeft me een beetje overhaald. Heb al enkele keren op boomloos gereden en dat voelde zalig! Ik werd niet meer in een zit gedwongen, ik voelde de paarden goed aan etc. Ik verschoot wel dat ik zo breed zat, echt rond mijn paard ipv erboven op. Gelukkig ben ik lenig en had ik geen spierpijn :) Ik voelde mijn zit tijdens de rit zo verder verbeteren, het was veel makkelijker de bewegingen van mijn paard te volgen :) Nu heb ik op een andere tinker nog een westernzadel liggen, en als ik erop rij merk ik wel dat ik dat mis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 13:40

pmarena schreef:
Blijheid schreef:
Bedankt voor de info :)
Ik geloof dat er deze maand een nieuwe versie van uit komt (las ik op een engels forum) en ik vind het wel een interessant ding :j Lekker basic, geen wrongen, geen diepe zit, dat spreekt me wel aan :j
Beugelophanging en ruggegraatvrijheid is zeker iets om in de gaten te houden, al denk ik dat ik met een goeie pad en HD inlages een eind zou moeten kunnen komen bij mijn pony :)

Weet je nog welke andere bokker hem van je overgekocht heeft?

Ja, gaat het gebeuren? Lijkt me wel een goede zaak want op zich vind ik het nog steeds een heel leuk ding dat echt een aanvulling is op het boomloze aanbod :j Hoop dan wel dat ze die beugelophanging aanpassen want die zat echt veels te ver naar voren vond ik hoor :o

Minikatje volgens mij? Heeft ook wel een paar keer gereageerd hier dat ze er erg blij mee was :j

Het ontbreken van ruggengraatvrijheid vind ik op zich geen enkel probleem bij een boomloosje. Liever geen ruggengraatvrijheid, dan dikke kussens waarmee je weer dat boomloze concept ondermijnt. Maar dan moet het zadel verder wel dun zijn, en niet een dik zadel...dat in al die dikte dan ook nog niet eens kussens hebben waardoor die er OOK nog onder moeten in de vorm van inlages...dan krijg je weer zo'n sneller instabiel torentje. Dat was voor mij weer het grote minpunt van de Freeform, die ik verder een heel erg leuk zadeltje vind :j

Op de site van cashel zelf staat de soft saddle helemaal niet meer, bij een andere verkoper (fourwinds.net) lees ik
Citaat:
The Cashel Soft Saddle is currently being redesigned and will not be avaliable for purchase until January 2013.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 13:42

Als Cashel zelf er met geen woord over rept dan zou ik ze gewoon eens een mailtje sturen als ik jou was, om te vragen of er inderdaad nog een nieuwe versie komt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 13:47

Overigens, voor de geintereseerden; ik heb mail terug over de twist bolster.
Schijnt een heel zacht ding te zijn en daardoor niet heel veel extra 'twist' te geven. Kosten incl verzenden naar NL zijn 50 dollar.
Bij zo'n bedrag heb ik eerder de neiging om zelf wat schuimrubber te snijden en tussen seatsaver en zadel te proppen :+

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 13:48

Voor eventuele geinteresseerden heb ik even een foto gemaakt van mijn Sensation zadel. Je hoort er maar weinig over wat jammer is, omdat het toch wel hele fijne boomloze zadels zijn :)

Afbeelding

Overigens lag hij hier tever naar voren, mijn pony is herstellende van maagzweer en vind de singel nog niet erg fijn, heb dus niet aangesingeld :)

Vind de Skito pad helemaal niks, dus ik zoek nog een pad die hier mooi onder past. Misschien toch maar de half pad.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 13:53

Ik ben inmiddels tevreden met een Startrekk endurance shorty. Ik vind het na jaren barefoot persoonlijk nu toch wat fijner dat dit zadel wat steviger is. Ik merk ook aan mijn paard dat hij het wat prettiger vind en tot nu toe zijn wij allebei zeer tevreden.

Ik denk dat het ook persoonlijk is, wat vind je prettig, een 'slap' boomlooszadel waar je heel veel onder voelt en echt op je paard zit, dan een iets steviger boomlooszadel waar je minder onder voelt.

Mooi filmpje trouwens PM, ik heb hem even gedeeld in onze pensionstal groep!

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 13:57

Sorry voor mijn drukke aanwezigheid hier, zit ziek op bed. :+

Bianca, de barefoot barrydale was er een tijdje ook in het cognac/zwart. Was dat een limited edition?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 14:31

O beterschap.... toch geen buikgriep zeker? Schijnt nogal te heersen :P

Ja dat was een Limited edition :j

Ik wilde heel graag een zwart bruine, veel mooier dan dat zwart-grijze. Heb bij de bazin van Barefoot aangevraagd om er een aantal te laten maken. België zag het ook wel zitten dus toen hebben we zowel in Nederland als België een partijtje zwart-bruine ontvangen, súper mooi echt :~

Ik zou nog wel eens een aantal zadels in deze kleurencombinatie willen laten maken, niet per-sé het Barrydale model overigens. Maar momenteel even geen Specials, eerst weer een beetje sparen want er gaat toch wel flink wat geld in zitten allemaal :P

MichMer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 14:33

Hallo, ik zoek voor mijn paardje ook een boomloos zadel, maar blijft dat goed liggen op een haflinger met weinig schoft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 14:34

@Nelleke: Zoek je een zwart-bruine barrydale? Staan er nog twee van (een maat 1, en een maat 2) op de duitse Ebay :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 14:45

MichMer schreef:
Hallo, ik zoek voor mijn paardje ook een boomloos zadel, maar blijft dat goed liggen op een haflinger met weinig schoft?

Hoi, dat is een beetje dezelfde vraag als "blijft een boomzadel goed liggen op een Haflinger met weinig schoft?" :)

Kun je zo niet zeggen, is echt een kwestie van proberen. Bij elk zadel heb je de kans dat het gaat schuiven, en de kans dat het goed blijft liggen.

Het is niet zo dat je met "een boomzadel" meer of minder kans hebt op en stabiele ligging dan met "een boomloos zadel".

Daarom is het handig om wat zadels die je interessant vindt, op je eigen Haf te testen zodat je zelf kunt ervaren of ze wel of niet goed blijven liggen :)

Blijheid: zijn die wel zwart-bruin op Ebay...of gewoon bruin :o

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 14:52

pmarena schreef:
O beterschap.... toch geen buikgriep zeker? Schijnt nogal te heersen :P

Ja dat was een Limited edition :j

Ik wilde heel graag een zwart bruine, veel mooier dan dat zwart-grijze. Heb bij de bazin van Barefoot aangevraagd om er een aantal te laten maken. België zag het ook wel zitten dus toen hebben we zowel in Nederland als België een partijtje zwart-bruine ontvangen, súper mooi echt :~

Ik zou nog wel eens een aantal zadels in deze kleurencombinatie willen laten maken, niet per-sé het Barrydale model overigens. Maar momenteel even geen Specials, eerst weer een beetje sparen want er gaat toch wel flink wat geld in zitten allemaal :P

Ja buikgriep inderdaad. :+ Voel me niet zo ziek zoals bij een gewone griep met koorts, maar er rijdt al een dag of 3 een bulldozer door m'n maag en darmen. Die vangt alles wat ik eet op en gaat het dan als een malle naar de uitgang brengen. Incl bijbehorende commotie, geronk en uitlaatgassen etc...

Ik heb het m'n collega's maar niet aangedaan. :')

Die zwart/bruine berrydale is heel mooi inderdaad. Eigenlijk jammer dat je niet op alle modellen gewoon zelf kleur kunt kiezen. Snap wel dat dat aan het productieproces ligt, is vast niet heel handig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 14:58

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 15:01

Dat is wel treffend omschreven :))

Ja, het zou leuk zijn als ze die service aan zouden bieden dat je alle modellen iets aangepast kunt bestellen.

Maar in de categorie "waarderen wat je hebt" ben ik allang blij dat die optie er is voor de Cheyenne en nu ook de Cherokee, dan kun je mensen tenminste nog IETS tegemoet komen die een aparte kleur willen :)

Is inderdaad een kwestie van de productie efficiënt en daardoor betaalbaar houden, ze maken niet constant alle producten maar doen echt aan lijnen van 1 product waarvan ze dan lekker snel een groot aantal maken. En daarna weer het volgende product.

Daarmee kunnen de productiekosten gedrukt worden vergeleken met het afwerken van een lijst van allemaal verschillende artikelen die zeg maar 1 voor 1 helemaal naar wens gemaakt worden. Daarom zijn de MyBarefoots ook een stuk duurder: daar heb je een aparte lijn voor nodig van mensen die zich alleen daar mee bezig houden en dat ene zadel vanaf niks in elkaar zetten en alle onderdeeltjes her en der vandaan moeten halen of nieuw moeten maken. Een Cheyenne MyBarefoot maat 1 in aparte kleuren kost natuurlijk veel meer tijd om te maken dan 1 van de 50 zwarte Cheyennes zwart maat 1 die min of meer van de lopende band af komen :)

Blijheid: lees ik daar overheen dan, ik zie dat niet specifiek gezegd worden in de tekst?

Vanaf de foto's zou het best nog een gewone bruine kunnen zijn namelijk :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 15:05

@Pmarena: Het staat niet specifiek in de tekst nee, maar in haar shop staat ook de gewone bruine met daarbij een andere foto dus ik neem aan dat dit een zwart/bruine is.
Maargoed, het zou inderdaad kunnen vertekenen, je zou even moeten mailen al je het zeker wil weten.

_Aine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 15:07

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 13-02-22 16:43, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 15:08

Als iemand echt een zwart-bruine wil dan lijkt mij het inderdaad erg raadzaam om er heel specifiek naar te vragen, want de kans is vrij klein dat er zwart-bruine bij een Duitse verkoper terecht gekomen zijn.

Tenzij er nog iemand een partijtje heeft laten maken natuurlijk, maar de gemiddelde verkoper zal niet zo snel 10 dezelfde zadels op voorraad willen krijgen :)