Authentic schreef:pmarena schreef:De stevigere zadels zijn heel erg mooi en erg leuk als alternatief voor een echte harde boom, maar ik vind ze zo onpersoonlijk, je bent je paard er onder kwijt omdat er zo veel (en zo stug) materiaal tussen jezelf en je paard zit.... dat gaat helemaal het (voor mij) doel van boomloos voorbij
Wat zijn de stevigere zadels? Alle Barefoots met VPS? Sorry als het een domme vraag is
Ik wil voor mijn (aangespannen) merrie graag een zadeltje erbij, waar ik eventueel ook dressuur mee kan starten. Ze heeft alleen een vrij lastige rug (breed, rond en kort) dus een boomzadel durf ik niet helemaal aan.
Wat mij betreft gaat het van slap naar stevig:
- Fellsattel
- Randolls, Pfiff, oudste Barefoots
- Ghost (oude model dat nu niet meer gemaakt wordt geloof ik)
- Barefoot met VPS
- Freeform / Freemax en dergelijke
- Startrekk, Trekker, enz. Hidalgo hoort hier ook bij denk ik?
De nog nieuwe BF met VPS is voor mij echt het maximum van hoe stug een zadel mag zijn, gelukkig wordt hij elke rit soepeler en als hij ingereden is en lekker is gaan "liggen" zeg maar, dan vind ik het een hele mooie tussenvorm tussen flexibel (met veranderende vormen mee bewegen) en stug (voor de drukverdeling). Je zit hiermee op een mooi gemiddelde waarmee de meeste paarden en ruiters wel goed uit de voeten kunnen.
Maar de 1 heeft dan toch liever iets nog flexibelers (waarbij het risico op een minder drukverdeling weer groter wordt) en de ander heeft liever iets dat wat minder soepel is. Met het idee dat dat de drukverdeling weer ten goede komt (helaas zeker niet altijd waar - in tegendeel vaak juist jammer genoeg) en men wel een stukje "makkelijke pasvorm" op wil geven daarvoor.
Degenen voor wie een steviger zadel goed werkt zijn er zeer enthousiast over, maar de kans op niet goed werken is een stuk groter.
Ik wilde zelf vroeger graag dat Barefoot de kant op ging die later door Startrekk ingevuld is, maar nu ben ik toch blij dat ze dat niet gedaan hebben omdat het allemaal veel bewerkelijker is qua pasvorm en functioneren. Komt voor mij te dicht bij de kenmerken van boomzadels.....wat voor mij persoonlijk *blegh* is maar voor een ander juist *fijn*