[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 20:43

Hoofdstellen worden veel zweteriger en ruim voorzien van huidvet - dat zal een hele lekkere voedingsbodem zijn voor schimmeltjes Y)(^)
Je kunt het voorkomen door na elke rit schoon te maken, voor wat minder actieve soppers kan je ook een vochtvreter in je kast zetten en zorgen dat het iets kan ventileren (gleufjes of een kier, waardoor de vochtige lucht weg kan)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 20:47

Werkt een vochtvreter ook als de zadelkast echt zo ongeveer buiten staat? Want dan heeft hij nogal wat vochtige lucht om vocht aan te onttrekken. 8-)

Kwetal

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 20:51

Iets is beter dan niets toch? Die kast is dicht, neem ik aan - geen kippengaas??

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 20:52

xyzutu2 schreef:
Werkt een vochtvreter ook als de zadelkast echt zo ongeveer buiten staat? Want dan heeft hij nogal wat vochtige lucht om vocht aan te onttrekken. 8-)

Lijkt me dat je dan elke 3 dagen een vochtvreter kan halen eigenlijk..

Mijn zadel ligt ook in een dekenkist min of meer buiten, kan hem moeilijk elke keer op mijn scootertje meezeulen..

pien2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 20:59

Azmay schreef:
xyzutu2 schreef:

Lijkt me dat je dan elke 3 dagen een vochtvreter kan halen eigenlijk..

Mijn zadel ligt ook in een dekenkist min of meer buiten, kan hem moeilijk elke keer op mijn scootertje meezeulen..

Mijn (western) zadeltje gaat iedere keer mee op de fiets :Y)

Ik heb hd inlages bestelt en vandaag zijn ze binnengekomen, ik ben benieuwd hoe mijn pony er op reageerd :)

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 21:00

Mijn kast staat in een grote landbouwschuur & heeft twee kleine roostertjes erin om door te kunnen luchten. Daarin ligt mijn Ghostje gewoon op een zadelstandaard.

Op een vorige stal hadden we een gezamelijke zadelkamer die helemaal dicht was. Wat een ramp, ik kon elke dag mijn zadel met schimmel en al eruit vissen. Zou dus vooral goed zorgen dat het door kan luchten. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 21:28

pmarena schreef:
Dat is het rottige van vel of wol, de "haren" hebben de neiging om te gaan samenklonteren met huidvet :j

Kan je een heel eind tegenhouden door de boel goed schoon / los te houden (met borsteltjes enzo) maar op een gegeven moment heeft het huidvet toch gewonnen meestal :(:)

Dus niks meer aan te doen na jaren met plezier gebruikt? Stom -O-
Achja, heb gelukkig nog een nieuwe waar ik even mee verder kan, en geeft mij natuurlijk een reden om voor een reserve te kijken :Y)

Heeft iemand nog een idee over mijn andere vraag toevallig? Of je met een bontje onder je pad kan rijden om te voorkomen dat er iets op de rug schuurt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 21:53

Mijn zadel hangt in een zadelkast met ventilatiesleuven in een schuilstal met maar 3 wanden. Ventilatie genoeg dus, maar de hoofdstellen die net buiten de kast hangen (en dus super geventileerd zijn 8-) ) zijn steeds weer in een paar weken tijd beschimmeld. Ik zou het zonde vinden als dat ook met mijn zadel zou gebeuren...
Nu moet ik trouwens zeggen dat een hoofdstel dat ik in de kast bij het zadel had hangen ook wel schimmelde,maar een stuk minder dan de hoofdstellen die buiten hingen. Hmmm...

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 22:21

je hebt volgens mij van die zadeltassen met een rits, die zijn dan helemaal dicht en lekker droog/warm ;-)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 23:26

De kast moet ventileren - en nogmaals, ammoniak, zweet en huidvet hebben veel invloed op schimmelvorming.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 23:37

Maar weet je dan zeker dat een vetleren zadel in een goed geventileerde kast (in een open stal zonder ammoniakdamp, waarbij het vetleer ook niet in aanraking komt met de paardenhuid) schimmelvrij blijft?

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 23:46

Mijn spullen hangen los bij mij in de schuur. Wel blij mee!
Zal zeker wel wat vochtig zijn, maar niet zoals in een kast.
Op nieuwe stal kan ik wel een kast kwijt, maar ik ga toch mijn dure spullen thuis houden.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 23:52

Ik weet niks zeker - LOL - maar goed geventileerd helpt absoluut - alles wat je maar lang genoeg ongebruikt laat hangen slaat wel een keer groen uit. :r Alleen ligt je zadel niet op een bloot paard, een hoofdstel wel en de huidvetten en het zweet vormen een voedingsbodem

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 03:07

Bij mn vriendin ging haar barefoot ook schimmelen, handdoek erover en het probleem was opgelost :)

zafan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 08:22

Mandy_89 schreef:
Nog mensen hier op zoek naar een hm flexee (semi) boomloos zadels met de looks van een gewoon dressuur zadel?

Ik wil graag weer een vzh model.en met singelstoten die je vooraan kunt plaatsen. Mijn paard heeft de singelplek in verhouding tot de schouders ver naar voren liggen. Waardoor de flexee naar voren schuift. Verschil is teveel om op te lossen met een speciale singel

Deze ligt inmiddels bij mij thuis *\o/* vanavond mee rijden, hoop dat dit gaat werken voor ons!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 16:53

Bwah ik hoor net dat we weer een prijsverhoging krijgen.... -O-
Slechte stand euro, grondstoffen duurder enzo...

[TIP]Dus als je van plan bent om iets te bestellen dan kan je het het beste dit jaar nog doen :)* [/TIP]

Quickstar1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 19:14

@pmarena, weet je ook hoeveel de prijzen gaan stijgen?

Ik had een vraagje over de drukverdeling van barebackpads. Ik wil er namelijk eentje aanschaffen, maar ik ben er nog niet helemaal uit welke. Ik weet dat hierover veel verschillende topics zijn. Er staat alleen nooit iets over drukverdeling.
De FRA dardo en ride-on-pad van barefoot zien er vrijwel hetzelfde uit aan de buitenkant (hoewel Barefoot net iets mooier is :o ). Maar zal vast een verschil zitten in de binnenkant. Ik zou graag willen weten hoe veel ze verschillen qua drukverdeling en kwaliteit. Omdat de dardo toch een 30 euro goedkoper maakt dat het aantrekkelijker.Als ik het goed heb begrepen was Barefoot wel eerder bij het ontwerp? Twijfel, twijfel...

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 19:20

Balen Pmarena :(
ik vond ze er erg tof uit zien, van de Facebook pagina van Barefoot :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 21:33

FRA is nogal van het namaken inderdaad, ook bij de Ride-on-Pad...erg flauw want ze hebben genoeg leuke "eigen" dingen dus ze kunnen het wel gewoon -O- Ik durf niet te zeggen in hoeverre de pads van binnen verschillen.

Begrijp wel van verkopers van beide merken dat mensen in de winkel toch wel aanzienlijk vaker voor de RoP van Barefoot gaan ondanks het prijsverschil :)

Ik heb de nieuwe prijslijst even globaal doorgelezen en er gaat toch best een schepje bovenop, zoals altijd baal ik er weer behoorlijk van, de prijzen van sommige artikelen vind ik toch al behoorlijk hoor...

Even wat uit de prijslijst pikken:

- Cherokee 629
- RoP 139,95
- RoP Physio 199,95
- smalle fenders 79.95
- Cherokee pad 124,95

Quickstar1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 22:16

Ik denk dat ik voor de ride-on-pad van Barefoot ga :D . Mede doordat Barefoot daar toch eerder mee was. Dankje voor de extra informatie!

Die prijsstijgingen zijn niet niks! Hopelijk blijven ze niet lang zo hoog. De nieuwe prijzen gaan vanaf 1 januari in?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 10:10

Ja, vanaf 30 december ga ik de prijzen aanpassen. Is allemaal handwerk dus moet een beetje op tijd beginnen :=

De prijs die in de webshop aangegeven staat tijdens bestelling, is de geldende prijs.
Dus de automatische bevestiging die je na het plaatsen van je bestelling doorgemaild krijgt klopt altijd zeg maar.

Wil je zeker zijn dat je voor de oude prijs bestelt dan moet je dus vóór 30 december je bestelling geplaatst hebben.

Ik denk eigenlijk niet dat prijzen weer omlaag gaan, dat doen producenten volgens mij nooit.... -O-

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 11:05

Das idd zeldzaam... dat ze weer dalen.
Bij welk product dan ook (buiten supermarkt oorlogen gezien dan)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 11:16

Sonja_vR schreef:
Das idd zeldzaam... dat ze weer dalen.
Bij welk product dan ook (buiten supermarkt oorlogen gezien dan)

Brandstofprijzen....en dat is dan weer de reden dat de prijs voor een zadel omhoog moet :D Kan iemand dat nog volgen???
Leer is wel een stuk duurder geworden de afgelopen 5 jaar - dat komt omdat het betreffende beestje eerst groot moet worden en veevoer is ook duurder geworden (brandstofprijzen, die inmiddels al weer lager zijn, maar berekenen we dat door??? NOPE -O- )
Het wordt tijd voor zadels van bamboe vezels of zoiets... of verwerkte PET flesjes :)*

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 12:08

Het houdt vanzelf een keer op voor mensen, als niet meer te betalen is.
Barefoot is al flink gestegen de laatste jaren..

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 12:20

Marjo89 schreef:
Het houdt vanzelf een keer op voor mensen, als niet meer te betalen is.
Barefoot is al flink gestegen de laatste jaren..

Als ze maar verslaafd genoeg zijn, blijven ze kopen - kijk maar naar roken, snoepen etc. :)