voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cynthiar

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 20:54

Dan heb je nog een zachte pommel van Barefoot, die zal er toch wel inpassen.

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 21:53

Ik denk niet dat er veel verschil is tussen schuimrubber en die zachte pommel. Ik heb hier nog een zachte pommel liggen... dat is ook gewoon "opvulling" volgens mij. Gewoon uitproberen en zien wat het geeft?

wiltshire

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 22:10

Sorry, maar ik heb niet alles gevolgd dus misschien is mijn reactie wel heel erg achterhaald.

Volgens mij zijn er maar twee soorten boomloos zadel: het zgn Ponypadje en een renzadel. In beide gevallen gaat het om een lichtgewicht ruiter waarbij er nauwelijks druk op de wervelkolom van paard/pony wordt uitgeoefend. In andere gevallen lijkt mij een zadel met boom aan te bevelen omdat dan het ruitergewicht beter over de wervelkolom van paard/pony wordt verdeeld waardoor er minder rugblessures ontstaan.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 22:26

wiltshire schreef:
Sorry, maar ik heb niet alles gevolgd dus misschien is mijn reactie wel heel erg achterhaald.

Volgens mij zijn er maar twee soorten boomloos zadel: het zgn Ponypadje en een renzadel. In beide gevallen gaat het om een lichtgewicht ruiter waarbij er nauwelijks druk op de wervelkolom van paard/pony wordt uitgeoefend. In andere gevallen lijkt mij een zadel met boom aan te bevelen omdat dan het ruitergewicht beter over de wervelkolom van paard/pony wordt verdeeld waardoor er minder rugblessures ontstaan.

Ehhhhh, er bestaan echt meer soorten boomloze zadels dan jij nu noemt. Juist ook met goede drukverdeling erin om ruitergewicht te verdelen, maar zonder de stugge boom, die vaak lastig pas te krijgen is op een veranderend paardenlijf.
Daar is hier inderdaad al uitgebreid over gesproken, dus in die zin sla je met je reactie goedbedoeld de plank ietwat mis, vrees ik. Niet banketstaaf bedoeld naar jou toe!!

Wil je meer info over andere boomloze zadels, kijk dan eens naar barefoot-saddles.nl bijvoorbeeld. Er staat veel uitleg op de site over hoe deze zadels in elkaar zitten, onderzoek dat ernaar gedaan is, etc. Succes!

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 00:39

wiltshire schreef:

Het lijkt mij dat je het ruitergewicht juist NIET over de wervelkolom verdeeld wil hebben??? Het lijkt me zinvol dat je je even inleest over de diverse soorten boomloze zadels. Niet alleen barefoot levert boomloze zadels, maar er zijn nog veel meer merken die hele goede zadels hebben zoals Trekker, Hidalgo, Bob Marshall, Freeform.... Allemaal met hun eigen specifieke ontwerp dat zeer paardvriendelijk is. Beter dan een boomzadel dat maar even past, en vaak alleen in stilstand. En ongeacht wat voor zadel je er op legt, het gaat pas mis als de ruiter niet kan rijden of het paard onoordeelkundig gebruikt. Die boom verdeeld alleen het gewicht als het onder alle omstandigheden de rug volgt (ook tijdens de beweging) niet knel of hindert.

Ik hoop dat je het volgende filmpje kunt zien, want hij staat alleen op facebook. Het gaat eigenlijk over rolkur etc. maar laat ook heel goed zien hoe een paard zijn rug gebruikt.
http://www.facebook.com/photo.php?v=128547853879282

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 10:30

zo, das wel mooi een duidelijk filmpje

_Aine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 11:34

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 13-02-22 16:47, in het totaal 1 keer bewerkt

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 11:44

een startrekk dressuur is een semi boomloos, dus niet zo flexibel als een barefoot vanwege de kussens je hebt dus ook meer het gevoel dat je op een boomzadel zit.
de kussens moeten wel opgevuld worden net als bij een boomzadel, en de pommel is vervangbaar.
Maar dit laat ik oa wel door iemand die bekend is met Startrekk zadels vervangen en opmeten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 11:48

Ik hoor van klanten / bekenden hele wisselende verhalen over zo'n zadel.

Een enkeling is super-enthousiast, maar de meesten komen er toch snel van terug omdat de verwachte smalle zit toch wel tegenvalt en de pasvorm op het paard ook.

Maar als je net die enkeling bent die wel meerdere jaren heel blij er mee is dan is het wel de moeite waard natuurlijk :j

_Aine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 11:53

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 13-02-22 16:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 11:54

Ik vond persoonlijk de startrekk zadels heel erg fijn zitten, met name de ijslandervariant, mooi smal en geen gedwongen zit.
Pmarena en cindybijl hebben wel gelijk, heel flexibel is het niet, dus je moet maar net een paard hebben waar het fijn bij past, die kans zal bij een startrekk kleiner zijn dan bij een nog felxibeler zadel.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 11:58

De wat minder-succes-verhalen die ik hoor gaan volgens mij voornamelijk om de pasvorm bij de start met het zadel zeg maar, dat het de rug op dat moment niet zo goed volgt.

Ik kan me voorstellen dat het misschien wel goed werkt als het nu goed past, en de rug vanaf dat punt van passen licht verandert naar een iets andere vorm, dat het dan goed genoeg kan volgen :j

Ik zou als ik jou was gewoon eens goed advies vragen bij een ervaren verkoper van de zadels, ik neem aan dat die ook gewoon een tevreden klant willen en wel ervaring hebben over wanneer het wel of niet werkt.

Om mijn ervaring ermee even in het juiste perspectief te plaatsen: Bij mij komen natuurlijk voornamelijk de mensen terecht bij wie het niet werkte en die dan toch weer een Barefoot willen, degenen die er wel heel tevreden over zijn die hebben weinig reden om bij mij aan te kloppen en hoor ik vaak alleen als ze voor een ander paard een Barefootje erbij willen, of omdat ze er 1 bij willen voor de langere buitenritten ofzo, omdat die zachter zitten, dat soort verhalen :P

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 12:06

Het Startrekk dressuurzadel is ondertussen in een nieuwe variant op de markt gekomen. Ik heb deze zelf nog niet uit kunnen testen, een klant al wel. Ik heb zowel van de oude als van de nieuwe versie een testzadel beschikbaar. De meningen zijn inderdaad zeer verschillend, het blijft een kwestie van uitproberen.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 12:07

Ik heb een tijdje een Startrekk dressuur gehad (oude model), de breedste pommel was voor mijn Haflinger niet breed genoeg en daarom is het zadel doorverkocht. Ik vond het zadel wel heel fijn en smal zitten. Ik heb nu een Trekker zadel, dat is traploos verstelbaar en kan wel breed genoeg. Startrekk heeft ook een model dat traploos verstelbaar is, de Delfin.
Als je opzoek bent naar een tweedehands Startrekk kun je ook op de Duitse Ebay kijken. Er is ook een bokker die een Startrekk dressuur te koop heeft staan voor ongeveer de helft van de nieuwprijs (naam kan ik je via PB doorgeven), die is wel het oude model.

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 12:08

Oh ja, er is nu ook een bredere pommel beschikbaar, ze gaan nu tot maat 6 :-).

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 12:09

BZ: mooi filmpje. :) Ik moet wel zeggen dat het in het filmpje lijkt (en ik versta duits maar half dus het kan ook aan mijn interpretatie van de taal liggen) dat oprichting over het algemeen niet goed is. Hoe dit paard wordt opgericht is inderdaad niet goed, lijkt alsof ie wordt opgetild door de ruiter. Maar oprichting vanuit een ondertredende achterhand zodat de voorhand minder wordt belast lijkt me wel nuttig. (Rollkur daargelaten, dat kan ik nooit goedspreken.) Goed, dit is offtopic maar het viel me wel op uit het filmpje.

Je kunt wel goed zien hoe beweeglijk het lijf is. Ook op de zadelplek, waar er naar mijn idee altijd minder beweging in zat. Ik weet niet in hoeverre dit filmpje een goede afspiegeling is van de werkelijkheid. Toch is mijn ervaring dat mijn boomzadel de beweging aardig opvangt dmv goed opgevulde wolkussens, die zijn namelijk gewoon 'verend' en zacht. Maar dan moet je wel een echt goed passend boomzadel hebben, waarbij de vulling zeker elk half jaar gecheckt wordt.

Ik begrijp wel dat een boomloos zadel van het type barefoot (en anderen die zo flexibel zijn) die beweging goed kan volgen, maar dat zou dus met een leergevormde boom zoals de startrekk modellen al veel minder zijn en dan vraag ik me de meerwaarde van een boomloos af.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 12:49

Mijn persoonlijke visie daarop is dat de meer op "normale" zadels lijkende "boomloze" zadels zijn voor de mensen die eigenlijk gewoon een boomzadel willen, maar dan met ietsje meer flexibiliteit.

Voor mij is het iets totaal anders dan wat ik van "boomloos" wil en nou juist de sterke punten vind: dat flexibele en zachte, schokdempende close-contact gevoel. En hoe minder materiaal, hoe beter, echt heel basic zeg maar :j

Daarom vind ik persoonlijk de huidige Barefoots ook al te veel zadel eigenlijk, zoals ze bij mij in de opslag liggen, nog nieuw en niet soepel gereden. Je moet nu echt even door die nieuwheid heen bijten.

Valt allemaal reuze mee vergeleken met de stevigere boomlozen, maar sinds ik zelf een Fellsattel erbij heb valt het natuurlijk des te erger op :P

Fellsattel zelf vind ik te slap en te weinig berschermend / schokdempend.

Nieuwe Barefoot met VPS vind ik te stijfjes, na inrijden wel fijn uiteraard.

Maar een Fellsattel met daaronder nog een lamsvellen pad met Heavy Duty inlages: dat is voor mij en Rena nu de meest ideale combinatie van zacht & soepel en toch nog goed beschermend, drukverdelend en schokabsorberend.

De stevigere zadels zijn heel erg mooi en erg leuk als alternatief voor een echte harde boom, maar ik vind ze zo onpersoonlijk, je bent je paard er onder kwijt omdat er zo veel (en zo stug) materiaal tussen jezelf en je paard zit.... dat gaat helemaal het (voor mij) doel van boomloos voorbij :P

Maarja, Barefoot wil eigenlijk ook al niet meer "boomloos" genoemd worden sinds het VPS systeem :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 12:55

@Pmarena: Heb jij eigenlijk ook ervaring met het soft saddle van Cashel?
Als je het over flexibel hebt is dat volgensmij ook een van de flexibelste zadels :)

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 12:57

pmarena schreef:
De stevigere zadels zijn heel erg mooi en erg leuk als alternatief voor een echte harde boom, maar ik vind ze zo onpersoonlijk, je bent je paard er onder kwijt omdat er zo veel (en zo stug) materiaal tussen jezelf en je paard zit.... dat gaat helemaal het (voor mij) doel van boomloos voorbij :P

Wat zijn de stevigere zadels? Alle Barefoots met VPS? Sorry als het een domme vraag is :P

Ik wil voor mijn (aangespannen) merrie graag een zadeltje erbij, waar ik eventueel ook dressuur mee kan starten. Ze heeft alleen een vrij lastige rug (breed, rond en kort) dus een boomzadel durf ik niet helemaal aan.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 12:58

Uit welk materiaal is VPS opgebouwd? Leer of vilt (of iets anders?). Barefoots zijn toch nog steeds dubbelvouwbaar? Dus naar mijn idee nog echt wel heel erg boomloos.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 12:59

Authentic schreef:
Wat zijn de stevigere zadels? Alle Barefoots met VPS? Sorry als het een domme vraag is :P

Ik wil voor mijn (aangespannen) merrie graag een zadeltje erbij, waar ik eventueel ook dressuur mee kan starten. Ze heeft alleen een vrij lastige rug (breed, rond en kort) dus een boomzadel durf ik niet helemaal aan.

Nee ik denk dat pmarena de startrekk-modellen bedoeld. Die een meer traditionele uitstraling hebben en een leerboom.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 12:59

Oo oké :) ik 'ken' eigenlijk alleen de Barefoots, van andere merken weet ik niet zo veel. :o

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 13:01

ik ben super tevreden over mijn startrekk dressuur :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 13:01

Blijheid schreef:
@Pmarena: Heb jij eigenlijk ook ervaring met het soft saddle van Cashel?
Als je het over flexibel hebt is dat volgensmij ook een van de flexibelste zadels :)

Ja heb ik ook wel eens gekocht om zelf uit te proberen, en omdat een andere bokken hem ook erg graag wilde, snel weer aan haar verkocht want ik vond het niks en zij is er wel heel blij mee :j

Ze worden ook niet meer gemaakt geloof ik.

Ik vond vooral de beugelophanging veels te ver naar voren zitten.

Wel lekker zacht, maar verder ook niks van ruggengraatvrijheid of diepe zit ofzo....en ook dat je toch wel weer wat onpersoonlijk bovenop dat dier zat. Had er een goede pad met inlages onder maar Rena keurde hem ook finaal af dus heb er alleen een paar rondjes mee door de wei gereden en hem toen snel weer er af gehaald :oo

Het leek mij ook een heel leuk dingetje maar dat viel dus best wel tegen :o

Voor ons meer een BBP dan een zadel, zeg maar :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 13:07

Bedankt voor de info :)
Ik geloof dat er deze maand een nieuwe versie van uit komt (las ik op een engels forum) en ik vind het wel een interessant ding :j Lekker basic, geen wrongen, geen diepe zit, dat spreekt me wel aan :j
Beugelophanging en ruggegraatvrijheid is zeker iets om in de gaten te houden, al denk ik dat ik met een goeie pad en HD inlages een eind zou moeten kunnen komen bij mijn pony :)

Weet je nog welke andere bokker hem van je overgekocht heeft?