[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Raamzicht

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 21:10

Kwetal of buitenzinnig, ik zou graag vast zo'n voorkussentje (heeft het al een naam?) bestellen. Bij wie moet ik hiervoor zijn?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 21:19

Raamzicht schreef:
Kwetal of buitenzinnig, ik zou graag vast zo'n voorkussentje (heeft het al een naam?) bestellen. Bij wie moet ik hiervoor zijn?

Bij BuitenZinnig - het zelfde ding van een andere leverancier wordt "pommel bolster" genoemd. Wij onderling hebben het al over "tush cush" een "twat tweak" gehad :+ Ik denk dat "front riser" misschien de lading wel dekt?

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 21:46

Whahahaha :o front riser klinkt wel netjes idd ;)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 21:53

Raamzicht schreef:

Maar bestaat al.... "anti lordosis kussentje" kwam ook nog voorbij.... (dat je niet met een holle rug komt te zitten omdat je paard een tikje overbouwd is)

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 22:16

Ik heb ook sinds kort de gedraaide veiligeidsbeugels van Barefoot. Ik vind ze echt super fijn.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 23:09

Kwetal schreef:
Raamzicht schreef:

Maar bestaat al.... "anti lordosis kussentje" kwam ook nog voorbij.... (dat je niet met een holle rug komt te zitten omdat je paard een tikje overbouwd is)

Ja dat Is precies mijn probleem op het moment. Krijg ik last van in onderrug. Ben benieuwd of het - hoe het ook mag heten- helpt.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 23:34

Volgens de mensen die er last van hebben, helpt het inderdaad....

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 08:29

Kan niet wachten! Dank je wel! Nog een week zei je?

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 10:10

Ze gaan op bestelling eerst, ik heb nog geen bestelling voor voorraad aangelegd

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 11:21

Ja jammer hè Rianne.... maargoed nu weet je het :)

Foto's van de FUR / Lazy Mountain en Happy Valley staan bij mij ook op de site, en als het goed is ontvang ik volgende week een kindermaatje in het bruin...die gaat vooraf aan de maten 1 en 2 in zwart en bruin en met en zonder knop.

Eerste lichting is alweer grotendeels uitverkocht trouwens dus het wachten blijft voortduren voor de mensen die er 1 willen gaan bestellen...dat is wel jammer -O- Wordt echt een soort VIP-zadeltje zo :P

Dat mensen daar niet van gaan doorrijden juist joh, met zo'n dingetje onder hun voorkant...ik zou dan zelf liever de kussens van zadel / pad wat dikker maken aan de voorkant zodat het onder het zadel wat meer uitvlakt.

Maar als het werkt, dan werkt het :j

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 12:12

Die ghost kussentjes zitten toch gewoon tussen de zitting en de basis?
Als je ze nodig hebt(overbouwd paard waardoor je vervelend zit) zie ik niet hoe je je daar nou zo snel op openrijd :)

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 12:19

Klopt, ze zitten tussen de zitting en basis. Open rijden lijkt mij ook niet te gebeuren :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 12:21

Sonja: Dat zie je bij allerlei zadels vaak, dat als je een wat dieper zitkommetje hebt met een heuveltje voor je "muts", je daar steeds tegenaan komt en de boel dan openrijdt.

Heb ik me tenminste laten vertellen door klanten die daar last van hebben en blij zijn met een zadel zonder zo'n oplopende voorkant :P

Als je een wigje tussen zadel en zitting doet dan blijft zadel schuin naar beneden liggen en duw je eigenlijk alleen de zitting omhoog t.o.v. het zadel & paard... in theorie is dat vragen om doorrijd-problemen.

Maar nogmaals: als het in de praktijk werkt dan is er natuurlijk niks mis mee :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 12:23

Ik heb ondertussen een banaansingel gekocht maar heb niet het idee dat het werkt, ben vergeten foto's te maken :+ Nu lijkt vooral pony zelf de singel echt een ramp te vinden, dus denk dat ik het voorlopig maar even aankijk met de FRA die ik heb .. Heb ook mijn nieuwe Barefoot-pad eronder gelegd en had het idee dat er niks geschuurd had, maar heb ook maar een klein half uurtje in de piste gereden dus of dat veel zegt ... Even afwachten.

Kan het trouwens dat een Barefoot-pad gewoon verslijt? Dat het wol op den duur zo wordt dat je het niet meer goed krijgt (met wassen of borstelen of .. )? En dan dus automatisch wat hardere stukken/randjes? Of kan je daar nog wat tegen doen? (als je de nieuwe & oude pad naast elkaar legt ziet die oude er echt niet uit ...)

Verder heb ik het idee dat ik niet goed (meer) zit in de Stella. Of dit nu komt doordat ik in de piste rij (en daar hangen spiegels dus zie ik hoe het eruit ziet := ) of doordat pony wat in bouw verandert is (en het dus wat schuift, hopelijk voorlopig), of dat ik een paar keer op een dressuurzadel van een stalgenootje heb gereden (haar paard) weet ik niet .. maar het voelt niet meer 100% ok. Al wil ik eigenlijk helemaal niet naar een ander zadel kijken want ik weet dat dat een kleine ramp gaat worden -O-

Nog een vraagje, zou je bij zo'n zadel iets kunnen doen als een Mattes-bontje op de rug leggen, dan de pad en dan het zadel? Zodat het wol van het bontje de rug (en vooral achterkant van rug) nog extra beschermt/zachtheid bied? Of ga je dan andere problemen krijgen?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 12:46

pmarena schreef:
Sonja: Dat zie je bij allerlei zadels vaak, dat als je een wat dieper zitkommetje hebt met een heuveltje voor je "muts", je daar steeds tegenaan komt en de boel dan openrijdt.

Heb ik me tenminste laten vertellen door klanten die daar last van hebben en blij zijn met een zadel zonder zo'n oplopende voorkant :P

Als je een wigje tussen zadel en zitting doet dan blijft zadel schuin naar beneden liggen en duw je eigenlijk alleen de zitting omhoog t.o.v. het zadel & paard... in theorie is dat vragen om doorrijd-problemen.

Maar nogmaals: als het in de praktijk werkt dan is er natuurlijk niks mis mee :)

Er zijn mensen die er zelf 1 gefabriekt hebben - dan kan je daar als fabrikant toch beter op ingaan en een nettere oplossing bieden dan een spons in een sok??? Het is een zacht ding - geen blok beton! :+
Ik hoef ook niet zo'n ding - zelfs al zou ik gierend van de voorkant afschuiven, maar ieder wat wils hè? ;-)

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 13:21

Als er halve inlages bestaan die netjes aflopen zou ik die ook wel willen proberen. Niet een afgeknipte die opeens ophoudt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 13:57

Gelijk heb je hoor Don, daarom is BF ook begonnen met die zachte pommels, dat is ook een stuk netter dan volproppen met allerlei spul :P

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 15:04

[***] schreef:
Kan het trouwens dat een Barefoot-pad gewoon verslijt? Dat het wol op den duur zo wordt dat je het niet meer goed krijgt (met wassen of borstelen of .. )? En dan dus automatisch wat hardere stukken/randjes? Of kan je daar nog wat tegen doen? (als je de nieuwe & oude pad naast elkaar legt ziet die oude er echt niet uit ...)

Dit vraag ik me dus ook af!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 15:56

Dat is het rottige van vel of wol, de "haren" hebben de neiging om te gaan samenklonteren met huidvet :j

Kan je een heel eind tegenhouden door de boel goed schoon / los te houden (met borsteltjes enzo) maar op een gegeven moment heeft het huidvet toch gewonnen meestal :(:)

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 17:16

Ik wil helemaal niet zo'n wiegje ding achtig.
Maar toch blijft mijn ghost van de berg afwaarts lopen ipv horziontaal.
En ik heb al 100 x de kussens eraf gehad en er weer op. Vandaag lag wel het best van allemaal.
Ze is behoorlijk breed voor een pony, dus ik snap het niet helemaal.
Van een gewoon zadel heeft ze boommaat 34.. Ik blijf als ik ernaar kijk het gevoel hebben dat die achterkant zo dik is. :p

Bij mijn fjord daarin tegen ligt hij wel echt recht.

Met testzadel had ik dit probleem niet, en lag hij echt recht.
Dit kan niet aan model liggen, want de basis is overal hetzelfde. toch ?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 17:33

Marjo89 kn je foto's van je probleem naar Suzanne sturen alsjeblieft? BuitenZinnig :o
Zij kent jou al en ik kijk mee ;-)

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 17:40

Kwetal schreef:
Marjo89 kn je foto's van je probleem naar Suzanne sturen alsjeblieft? BuitenZinnig :o
Zij kent jou al en ik kijk mee ;-)

Zal ik volgende week doen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 20:21

Hoe bewaren jullie je leren zadels eigenlijk?

Mijn vetleren Ghostligt in de (vochtige) stal en doet het daar al een maand prima, maar laatst kon ik mijn leren hoofdstel weer helemaal groen beschimmeld mee naar huis nemen. Nu schijnen hoofdstellen sowieso sneller te schimmelen dan zadels, maar ik ben wel benieuwd naar jullie ervaringen hiermee. En zou er ook nog een verschil zijn tussen vetleer, nubuck en gladleer?

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 20:25

Ik heb mijn zadels altijd in huis liggen,blijven ze veel netter..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 20:42

Maar ik ga op stal met de fiets, dus dat is net wat onhandiger. ;)