voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 15:12

Heel andere vraag, ben ik de enige bij wie de barefoot ledercreme gaat schimmelen?

Ik had eerst een pot, paar keer gebruikt en daarna de schimmel er in. Dat was in de zomer, dus dacht dat ik hem misschien te warm bewaard had. Pot weggegooid (zat nog driekwart vol, maarja...) en een nieuwe besteld en in de (koele/donkere) kelder bewaard, 2x gebruikt en weer schimmel er in....Gelukkig alleen nog bij de randjes van de pot, die heb ik dus afgepoetst en de rest kon ik nog wel gebruiken. Ik vind het alleen wel raar dat het nu weer gebeurd, en ook behoorlijk zonde....
Ik spoel het sponsje altijd goed schoon na gebruik, laat het sponsje er niet in zitten, maar tussen het afdekplasticje en de deksel in, net zoals hij geleverd wordt. Gebruik de ledercreme alleen nadat ik het zadel met de shampoo heb schoongemaakt.
Iemand een idee hoe dit kan?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 15:23

Ik heb het ook :j

Jaren geleden al bij de Urad oily uit Italy, en dit is exact hetzelfde spul volgens mij :P

Vreemd genoeg heb ik 1 keer een potje gehad waarbij het niet was, en hoor ik er eigenlijk ook nooit iemand over, wat ik wel bizar vind gezien ik het zelf dus wel (bijna) altijd heb en het dus hele vieze schimmel is >;) Maarja ik gebruik het spul ook zelden dus dacht dat het daar aan lag eigenlijk :o

Ik heb er ook nooit een echt duidelijke oorzaak voor kunnen achterhalen...

Ben wel benieuwd of meerdere mensen het herkennen :)

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 15:53

hier geen schimmel in het potje gelukkig vies :( staat hier wel gewoon in huis wel in onverwarmde kamer maar toch wellicht anders dan buiten

GeryonJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 16:04

pmarena schreef:
Ik weet niet zo goed wat ik daarop moet zeggen eigenlijk :o

Ik betwijfel het scheve heel erg, omdat het op de foto's gewoon lijkt te gaan om de op zich beweegbare delen die in een bepaalde positie zijn gaan staan zoals kan gebeuren als het langere tijd zo gelegen of gehangen heeft, en dit heeft normaal gesproken eigenlijk geen invloed op de ligging. Vorige eigenaar bevestigt dat ook...dus ja wat moet je er dan mee :)

Niet soepel met de bewegingen mee gaan is ook maar net wat je er van verwacht natuurlijk, het zal niet zoals een katoenen dekje alle kanten op flodderen, maar het kan eigenlijk niet zo hard zijn dat het niet mee beweegt op de plekken waar het dat wel zou moeten doen.

Het euvel is ook dat ik altijd allerlei dingen van mensen hoor die gewoonweg niet kunnen, zoals dat ik een keer of 2-3 iemand heb gehoord die er van overtuigd was dat haar Barefoot bridged....dat kàn gewoon niet, zodra je er op zit dan blijft er echt geen lucht tussen zadel en paard zitten :P

Hierbij vind ik dat ook zoiets, ik zie niks dat er op wijst dat het zadel echt scheef is, zie alleen wat randjes leer niet asymmetrisch staan en dat maakt geen flaus aus :o

Maar het zadel ligt niet lekker, en dàt is natuurlijk wel een echt probleem :j

Kun je niet eens een andere Barefoot proberen voor de grap , om te kijken of die beter werkt?

Want wat de reden ook is, als je met dit zadel niet tevreden bent dan moet er toch een oplossing komen :j

Maar het ís toch echt gewoon zo dat het onderste deel ervoor zorgt dat mijn zadel scheef gaat. En dat dat onderste deel écht zo blijft ookal rijd ik en ookal beweegt het. Het is niet zo dat het onderste deel weer even 'recht' gaat zodra ik erop gaat zitten/ga rijden, zo beweeglijk is het niet.
Ik snap dat het geen probleem zou moeten zijn, als het echt zo flexibel was. Maar dat is het niet. Het blijft gewoon zo staan, gaat niet in een andere positie, het vormt zich niet om mijn paard heen. En dat is ook de reden dat het zadel scheef gaat, zodat het onderste deel dan wél 'goed' om het paard heen zit.

Daar zijn geen foto's voor nodig, kan je toch gewoon van mij aannemen? :) En het zijn ook niet zomaar randjes, het is de hele voorste helft van het onderste deel, niet alleen dat stukje ervoor.. Dat de oude eigenaar er geen last van had, wil natuurlijk niet zoveel zeggen. Bij haar paard lag het zadel ook niet goed (reden geen idee) en ze sprak over twee scheve paarden. Zou mijn paard linksgebogen zijn, dan zou het zadel al veel beter liggen (want het onderste deel is scheef).

Ik ken geen andere mensen met een barefoot dus zal ik er een moeten testen. Misschien is dat wel een idee voor na de winter!

Ik vind het een beetje jammer dat ik zo'n onzekerheid heb met het zadel.. Wil gewoon kunnen rijden zonder me druk maken of het wel goed is voor zijn rug :P
Het enige wat ik te horen krijg is dat het niet uit moet maken, terwijl het zadel wel scheef gaat en mijn paard maar aan één kant een schuurplek heeft (en ook staan de haren vaak raar, naar de verkeerde kant bijv. over de gehele lengte). Vind het wel fijn dat je me steeds antwoord trouwens! Waardeer ik ontzettend :j

Weet gewoon niet wat ik nou moet doen -O- Ik heb er steeds een slecht gevoel bij om te rijden met een zadel dat scheef gaat en de druk daardoor niet meer goed verdeeld over de rug.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 16:18

Ik snap je gevoel helemaal, maar dat is dan weer een beetje mijn beroepsdeformatie denk ik, als ik iets niet zelf zie, dan neem ik alles wat anderen zeggen met een korreltje zout omdat het gewoonweg heel vaak toch wat anders ligt dan waar iemand zelf van overtuigd is Y;(

Ik wil er ook wel eens naar kijken natuurlijk om te zien wat er nou echt mee is, maar dan ben je hem weer even kwijt en zit je met het risico van versturen.....daar kan natuurlijk altijd wat mee fout gaan.

Of wellicht wil 1 van de wederverkopers er eens naar kijken?

PB me anders even met alle info die je hebt over het zadel qua serienummer, waar hij gekocht is enzo, dan kijken we wat we er mee kunnen doen? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 19:57

@Gyrion, Nog even een toelichting over de paarden waar ik het zadel op gebruikt heb:
Mijn paarden zijn niet extreem scheef oid. Alle paarden zijn een beetje scheef en hebben een voorkeurs kant. Ik doe zelf een opleiding waar ik ook veel rechtrichten bij krijg, en dat is de reden waardoor ik weet dat 1 paard links gebogen is en de ander rechts gebogen. Ik denk dat een gemiddelde ruiter het niet zo snel door zal hebben bij de pony's. Dus ik denk niet dat mijn paarden het veroorzaakt hebben. Een van mijn pony's paste het zadel goed, (de rechtsgebogen) maar daar heb ik een op maat gemaakt boom zadel voor. De andere pony waar het zadel voor bedoeld was is extreem breed. Misschien dat ik het daarom ook niet gemerkt heb, hij lag echt plat op de rug en niet om de rug heen. Als je hem helemaal uit duwt merk je misschien niks er van, en als je hem smaller wil misschien wel. (Dit is het enige wat ik kan bedenken) voor deze pony was de pommel te smal ook al had ik der een L pommel in, ook was het zadel te lang en heb ik lichamelijke klachten waardoor het al met al niet werkte met dit zadel. Daarnaast heb ik er nooit serieus bak werk mee gedaan dus met name rechtuit met het zadel gereden.

GeryonJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 21:06

Heel fijn Pmarena dat je het wel serieus neemt, ondanks dat je het met een korreltje zout neemt! Snap ik ook wel trouwens hoor :P Jij bent degene met het verstand! Maar ik kann echt niets anders bedenken/waarnemen waardoor het zadel deze problemen geeft (op twee verschillende paarden onder twee ruiters). En als ik er recht op zit zie ik ook dat het onderste deel naar links zit. En na een tijdje is het onderste deel recht, maar zit ik helemaal naar rechts :')

Ik heb zo even geen gegevens, en ik heb ook geen idee hoe ik meer dan het serienummer moet weten? Vind je voorstel fijn en erg netjes als barefoot verkoper +:)+

@ Alou: Ik snap nu waarom jouw zadel niet paste op jouw paard, jammer zeg! Een VPS loze zou dan wel moeten passen denk ik? Maar gezien je lichamelijke klachten is dat ook geen doen natuurlijk. :(:)

Dat het zadel zo plat lag op het paard kan inderdaad wel de reden zijn waarom je het niet zo gemerkt hebt. Ik merk het in de eerste instantie ook niet, als het deel nog niet goed om de rug heen ligt. Pas dan merk ik het.

Hoe had jij hem opgeborgen? Misschien was dat wel de reden? Anders zou ik echt niet weten hoe het komt namelijk!

Zit nog steeds iets te bedenken om hem zo op te bergen, dat het onderste deel terug geduwd wordt.. Maar ik ben totaal inspiratieloos :=

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 21:34

Als mensen wat raars ervaren dan ga ik er ook wel serieus op in, maar je wilt niet weten hoe vaak het gebeurt dat het een enorme storm in een glas water is... :P

Dan denkt iemand dat er ik-weet-niet-wat voor ergs aan de hand is met een zadel, zeg ik dat dat eigenlijk gewoon niet kan door normaal gebruik, en vraag of alles wel op de juiste manier aan het zadel bevestigd is, of het zadel wel op de juiste plek op de rug ligt, niet te groot of te klein is voor de ruiter enzo... en dan reageren mensen een beetje kribbig dat ze dat allang gecontroleerd hebben, allerlei volk er naar gekeken heeft en dat ze zeker weten dat het probleem echt in het zadel zit want ze hebben alles al geprobeerd.

En dan na veel 5-en en 6-en is het eindelijk een keer gelukt om foto's te maken van opgezadeld paard en met ruiter erop rijdend....en inderdaad hoor, dan ligt het zadel nog net niet achterstevoren op het paard maar je ziet direct wat er aan mankeert en perfect de klachten verklaart :P

Zadel enorm ver op de schoft liggend, singel veels te kort, fenders achterstevoren, zadel veels te klein voor de ruiter.....dekje dat totaal niet onder het zadel past.....dat soort dingen.

Dan gooien mensen al hun theoriën over het zadel natuurlijk no niet overboord, maar als ze het probleem dan aanpassen, moeten ze toch ook wel toegeven dat het daarna ineens wel goed gaat en het dus blijkbaar niet aan het zadel lag :+

Wanneer je leer van buiging wilt veranderen, dan moet je het vastzetten op de manier waarop dat je wilt dat het blijft staan. Of nog iets verder buigen dan dat punt, zodat het sneller gaat.

Kan bvb. door een stok of latje zo vast te klemmen dat die het in de juiste hoek duwt.
Of door een stuk stevig tape of een touwtje of iets, waarmee je het op spant.

PB me anders even het serienummer voor de grap? Dan weet ik in ieder geval wat beter over wat voor zadel we het hebben :) En weet Alou nog wat van de herkomst van het zadel, waar het gekocht is?

Op zich moet je om een zadel te checken op wel of niet symmetrisch zijn, niet zo zeer kijken naar stiknaadjes of ringetjes die er niet toe doen voor de ligging, maar naar het geheel.

Bij een Barefoot hoort het niet uit te maken dat een lederen flapje onder de pommel of achter de cantle een beetje gewelfd is gaan staan, dit hoort verder toch geen invloed op de ligging te hebben.

Ik zie er wel eens 1 langs komen waarbij een ringetje niet perfect in het midden zit, of waar een afwerking zoals het klittenband onder de seatsaver niet helemaal recht lijkt te zitten. Ook wel eens het stiksel van de vacht onder het zadel, dat dat een beetje scheef gegaan is waar de 2 helften bij elkaar komen zeg maar.

Maar dat zijn allemaal maar top-lagen, bedekkingen van de basis, waarvan het niks uitmaakt of het precies symmetrisch is. Net zoals bij een paar Nikes het merkje niet op de micrometer nauwkeurig aan beide kanten gelijk hoeft te zitten :)

De basis van het zadel (zeg maar het gebied waar het ruitergewicht op rust) moet symmetrisch zijn, en de pommel en cantle moeten er symmetrisch bovenop staan.

GeryonJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 22:01

Ja dat snap ik inderdaad! Wel een beetje mens eigen. Dieren zijn veel fijner := Maar het is niet dat ik niets zie aan het zadel, maar het niet fijn ligt en ik daardoor het zadel de schuld geef :P Heb namelijk ook best veel geprobeerd (ook aan mezelf) voordat ik kritisch naar het zadel ging kijken.. Hoop niet dat je dat denkt!! :)
Met mijn vorige barefoot trouwens nergens last van geloof ik, enkel van de onvoldoende ruggegraatvrijheid (had paardje moeten trainen :+) waardoor ik nu een VPS heb.

Alleen het recht maken van het zadel zelf nog niet geprobeerd dus! Ben er nog niet uit hoe ik dat ga doen. Ik ga wel wat proberen met stokjes en tape enzo :P Als dat rechter is, heb ik een zorg minder en denk dat dan de problemen weg zijn :j
Al ben ik nog nóóit een barefoot tegen gekomen op internet die onder de pommel scheef niet helemaal symmetrisch was :P

Oh en een banaansingel ook nog niet, maar ik las dat dat juist was bij dikke buiken en zadels die naar voren schuiven.

Serienummer ga ik morgen naar kijken!

Je twijfelde trouwens nog of ik in het zadel paste. Misschien kan je het op deze foto's beter beoordelen?

Afbeelding

Afbeelding

Ik ga wanneer ik weer ga rijden, wel de beugelophangen wat naar achter doen. Zit nu best in stoelzit waardoor ik ook erg achter in het zadel zit.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 22:04

ik vindt het wel passen, zou hem ook niet groter nemen voor je paard. ik denk dat dat te lang gaat worden.

GeryonJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 22:07

Oke bedankt :j Het is trouwens niet het paard waar ik het steeds over heb. Op deze ligt het zadel beter, en schuift het iets minder naar rechts, maar dit paard is dan ook linksgebogen :P

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 22:27

Wat zou mooi op mijn Draver merrie kunnen passen?
Ze is niet zo breed met een hoge schoft.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 22:30

Zadel lag op zo een steun:
Afbeelding

Ik heb het zadel gekocht mij MZM geestig.
Ik had eerst een Drytex maar daar zat een productie fout in (bobbel in de zitting) toen heeft ze de drytex terug genomen en ben ik voor de leren versie gegaan :)

GeryonJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 22:32

Ah oke, thanks dat je de moeite neemt om vragen te beantwoorden Alou!

Bij mij hangt hij op dezelfde steun!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 22:34

Tuurlijk beantwoord ik de vragen ik vind het erg vervelend dat je met dit probleem zit!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 09:49

pmarena schreef:
Ik ben afgehaakt bij de Fishes van Thorowgood, is er nu een nieuw systeem dan? :)

En "panelen"...dan hebben we het gewoon over de gebruikelijke foute benaming van kussens neem ik aan? :P

nee, dat is gewoon engels typen op een nederlands forum :+
ik vergeet nog wel eens dingen uit mijn hoofd te vertalen als ik ze tiep :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 21:25

Dat is op zich een prima steun, als een zadel daar vrij op hangt (dus niet onder of op andere spullen, of tegen iets anders of de deur aan geduwd enzo :P ) dan kan er weinig mee gebeuren als die van steun op paard op steun gaat.

Je hebt ook wel eens dat mensen hun zadel achterin hun zadel donderen of toch in hun kast persen terwijl het eigenlijk niet past, en dan willen er ook wel leuke vouwen ontstaan :P

Ik wil er best een keer naar kijken als je hem even kunt missen met versturen enzo, maar makkelijker is het wellicht als je kijkt of er iemand in de buurt zit waar je bij langs kunt gaan.

Misschien heb je wel gewoon een fijne schoenmaker bij jou in de buurt zitten?

Daar zijn vaak veel fijner dan zadelmakers. Sneller, goedkoper en niet zelden werken ze ook secuurder en met heel wat minder "air" zeg maar...want het komt wel voor dat zadelmakers neerkijken op een nubucklederen Barefoot omdat ze het niet zo goed begrijpen waarom dat er nu voor zulk "inferieur" leer gekozen is :P

Schoenmakers vinden het vaak erg interessant en zijn wat meer gewend aan deze materialen en ritsen enzo.

Als je een leuke treft dan wil die vast wel even kijken naar het zadel, en die scheefheid waarmee je zit beoordelen of dat iets is dat weer recht te krijgen is.

Bij laarzen en schoenen hebben ze ook wel eens met rare plooien en dingen te maken neem ik aan dus wie weet voor handigheidje zo iemand nog heeft om leer (weer) in (de juiste) vorm te krijgen :)

Mocht die zeggen dat het hele ding scheef in elkaar zit dan wil ik hem natuurlijk ook graag zien en stuur je hem naar mij op zodat we het op kunnen lossen.

Zegt hij dat dit wel recht te buigen is dan ben je ook geholpen.
Of je verkoopt het zadel gewoon door en probeert een andere om te kijken of die om duistere redenen wel beter ligt :P

GeryonJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 21:52

OEPS helemaal vergeten om naar het nummer te kijken! :oo Sorry hoor!

Hij hangt vrij op de steun ja! :P

Er is hier vast een schoenmaker in de buurt! Wat een goed idee :D Zal eens kijken of ik mijn zadel kan laten bekijken. En hopelijk kan hij dan wat voor me betekenen :D

Nogmaals, vind het fijn dat je er naar zou willen kijken mocht het niet recht gebogen kunnen worden.

Haha als deze niet goed komt dan koop ik weer een Bf cheyenne hoor! Barefoot is gewoon _/-\o_

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 22:18

Het kan helemaal ideaal zijn, als je eenmaal gevonden hebt welk model, maat en toebehoren je moet hebben :P

Zou je dan toch weer voor met VPS gaan?

Heb hier trouwens van de week nog even een beetje extra er op gelet met het inpakken van verkochte zadels en het valt me op dat die voorpuntjes van de lederen/bonte laag onder de pommel nu helemaal de pommel volgen overal, volgens mij is dat al jaren zo eigenlijk maar voorheen zag je heel vaak dat die punt toch wel de ene of de andere kant op ging hangen.

Net als op jouw foto's, dat het leer aan de ene kant een beetje los komt van de pommel zeg maar en dan richting de andere kant gaat plooien.

Ik vind het wel heel apart als een zadel daar van gaat schuiven gezien het normaal niks uitmaakt, dus ben toch wel benieuwd of er niks anders aan de hand is. En anders is het gewoon weer een gevalletje vreeeeemd, komt wel vaker voor dat de ene combinatie iets heel raars heeft met een zadel terwijl anderen daar helemaal geen last van hebben, soms is dat echt maf en kun je er ook niet echt de vinger op leggen hoe dat nou toch mogelijk is :P

GeryonJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 22:31

Ja precies :D

Ja ik denk dat ik wel weer ga voor VPS. Tegen m'n zin in := Want ik miste zonder VPS toch wel de zekerheid over ruggegraatvrijheid enz. Al liep hij er precies hetzelfde onder en zat ik lekkerder. :o
Ook met hd inlages ging de halstertouwtest niet soepel. Met VPS al veel beter, nog steeds niet helemaal soepel. Maar dat moet vast goedkomen als ik weer wat spieren ga opbouwen.

Apart dat het zadel bij mij dan wel scheef gaat inderdaad. Kan het niet zijn dat het niet zo meevormt omdat het altijd koud is waar het zadel ligt?

Haha zulke dingen hoor je wel meer inderdaad! :P Heb het met een ander paard wel minder erg, maar die is naar dezelfde kant scheef als dat onderste deel dusja :')

Maakt het trouwens heel erg uit dat mijn paard aan de ene kant een schuurplek heeft en aan de andere kant niet? Ik maak mij namelijk zorgen dat het in de zomer precies hetzelfde is, maar dat ik het dan niet zie omdat de haren niet afbreken..

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 17:02

Nou ik heb mijn 'nieuwe' zadel gepast:

Afbeelding

Afbeelding

Het valt me nu des te meer op hoe kort haar rug eigenlijk is. Dit is een maat 1 zadel, ik ben blij dat ik geen maat 2 heb. En volgens mij zou ik, als ik een boomzadel wilde, best een probleem hebben om een goed zadel te vinden. Wat vinden jullie er van? En de pommel (maat M) is haar te klein, dus ik moet nog iets vinden waarmee ik het 'pommelzakje' op kan vullen. Ik dacht aan kussenvulling? Of tissues of zo? Wat lijkt jullie het handigst?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 17:36

Je kan toch ook een grotere pommel kopen?

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 18:24

Je kan een grotere pommel kopen, ik heb een xxl pommel steken. Maar ik ken mensen die er de "pommelzak" hebben opgevuld met schuimrubber, en dat gaat prima. Zadel schuift niet... dus waarom niet?

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 18:32

Ik zou toch eerst een grotere pommel proberen.

Ons paard past de xxl pommel niet dus hebben we het eerst met de zachte pommel geprobeerd maar daar kreeg ze drukplekken van. Toen hadden we er losse vulling in gedaan en het zadel schoof alle kanten op plus paard vond het behoorlijk onprettig. Nu is ons paard ook wel echt ontzettend breed.

Houd er dus rekening mee dat het met andere vulling sneller kan gaan schuiven.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 20:39

Mijn paard is te breed voor de XXL pommel. :P Bovendien is dit een oud model zadel waardoor de nieuwe pommels waarschijnlijk niet eens in het zadel passen.