flavlip schreef:@ Rommeke Dan zou ik toch eens kijken naar de Thorowgood zadels. Op hipica.nl kun je daar los bomen (kopstukken) voor kopen, ook voor wintec en van wat ik zie heeft Thorowgood nog bredere bomen (vooral de S-bomen). Dan heb je voor de wintec de witte boom (XW) geprobeerd, dat is de grootste van wintec en Thorowgood heeft nog een gele (XW/XXW) en een zilvere (XXW). Ik persoonlijk vind het fijn dat er ook meerdere 'tussenmaatjes' zijn. Misschien is de Thorowgood wel breed genoeg en op het moment dat ze afvalt kun je er een nieuw boompje in (laten) zetten en hoef je dus geen nieuw zadel te kopen.
mee eens, ben ook overgestapt van boomloos na thorrowgood. Hou het veel langer uit op een boomzadel en heb geen pijn meer na of tijdens het rijden. mijn paardje reageerd nu prettiger op het boomzadel en de thorowgoods zijn goed aan te passen. Boomloos was voor ons meer een tussen oplossing. Ik was ook iemand die bij boomloos zweerde maar ben er voor mezelf (na eigen ervaring)een beetje van terug gekomen.
Ik heb bij het boomzadel dat we nu hebben wel iemand ingeschakelt met het mcrider systeem die de nieuwe thorrowgoodzadels heeft leeggehaald (thorrowgoods worden deels met echt wol een deels syntetisch wol gevuld )en ze heeft het weer gevuld met echt wol, ook is het zadel voor 30 euro op maat gemaakt met het mc rider systeem. Dat houd in dat de kussens op de juiste plekken gevuld worden en de rug van het paard volgen. Dit gaan we regelmatig controleren en bijvullen indien nodig. Het zadel, de kussens en de boom ervan moet natuurlijk ook bij je paard passen.Maar dat is bij boomloze zadels ook zo.
Ik ga nu iets heel gevaarlijks zeggen : ik geloof er zelf niet echt in dat iemand voor of op het oog kan zien dat een zadel goed op maat is. Ik vond het ongelooflijk fijn dat ik door middel van een afdruk van de rug ook kon zien dat het zadel idd de rug goed volgt.
Dus boom en boomloos het heeft voor ons beide zijn voor en nadelen en het moet beide goed passen.
Ik zeg niet dat ik nooit meer boomloos zal gaan rijden maar ben zeker een stuk selectiever en kritischer geworden, nu moet ik er ook bij vermelden dat toen ik met boomloos begon (3 jaar geleden) er gezegd werd dat boomloos in 99% van alle gevallen zou moeten passen.
Daar zijn ze toch behoorlijk van terug gekomen, en ook niet elk type past op elk paard.
Wat ik jammer vind is dat ik zelf heb moeten uitvinden (wat pas later bevestigd is) dat bepaalde type boomloze zadels voor bepaalde type paarden niet geschikt is. Dan heb je er inmiddels al wel 2 nieuwe gekocht, met bijbehorende spullen terwijl men weet wat voor type paard je hebt.
Als er bij de verkoop was aangegeven dat dit type zadel niet voor fjorden geschikt was dan zou ik dat zadel natuurlijk nooit gekocht hebben.
Dit heeft bij mij het enthousiasme en het vertrouwen in boomloos toch iets geschaad en me ook deels de beslissing doen nemen om over te stappen naar een goed passend boomzadel.