voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Carantona

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 14:48

Ik heb vorige week vrijdag bij Hidalgo sattel Oostenrijk een boomloos spaans zadel besteld, type Valencia. Zij hebben een aantal (semi)boomloze zadels in de uitverkoop met fikse kortingen. Ik ben erg benieuwd of het lekker zit en mooi ligt op mijn hengst want het plan is om meer buiten ritten te gaan maken met hem.In de rijbak gaat het super met mijn wow zadel maar buiten stuiter ik zo uit het zadel als hij gaat draven. Er is niet veel bekend over Hidalgozadels maar wat ik erover heb gehoord is het prijstechnisch goed van kwaliteit. We zullen zien ....

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 15:03

Nu ben ik heel benieuwd naar je ervaringen paintedblack,wow staat aardig goed aangeschreven dus ben benieuwd hoe je paard het onder de hidalgo doet.
Heb je de link voor mij van de uitverkoop ? (eventueel via pb)

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 15:14

:D

Trouwens mijn wow is een superzadel hoor !
Maar mijn hengst wil buiten nog wel eens zijn neus in de wind steken en dan is hij niet uit te zitten omdat hij zijn rug wegdrukt en heel ruim gaat bewegen.
We gaan daarom de volgende keer met een stang of een slofje aan naar buiten en een ander zadel ....

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 19:17

zijn de verzendkosten niet mega vanuit oostenrijk?
en als je het niet lekker vind zitten/liggen?
welke valencia heb je trouwens, de 1, 2 of 3

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 19:39

De verzendkosten zijn rond de 35/40 euro en ja het risico heb ik genomen omdat dit zadel afgeprijsd is. Dit zadel is aanpasbaar dmv kussens en mocht het echt niet passen dan kan ik het alsnog verkopen voor de prijs die ik ervoor betaald heb.De leverancier van Hidalgo in NL me heel fijn geholpen een goede keus te maken en zij vertelde dat ik het gerust zelf kon bestellen.
Ik heb een Valencia 1 maar deze is van leer , het is een speciale uitvoering wss is er maar 1 van .

linnnde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 20:36

Vriendin van mijn ouders importeert ze ook uit oostenrijk.... bij haar heb ik ook de mogenlijkheid gehad om zadel voor een tijdje te proberen

linnnde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 20:37

ik kan tot nu toe echt nog niet doorzitten op mijn hidalgo hahaha. vind t erg moeilijk, maar mijn merrie heeft ook een erg opgooiende draf...

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 20:41

Grappig, ik kan met mijn hidalgo juist veel beter doorzitten op mijn hoog opgooiende paardje..

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 01:12

welke hidalgo's hebben jullie dan?

linnnde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 16:11

ik heb de venice special II, verder vind ik het wel een fijn zadel.

linnnde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 16:13

pleiada schreef:
Grappig, ik kan met mijn hidalgo juist veel beter doorzitten op mijn hoog opgooiende paardje..

Zal ook wel aan de balans van mijn paardje liggen, ze is pas 3 (bijna 4) en nog niet eens een jaar onder t zadel

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 22:24

Mijn barefoot cheyenne met vPS maat 0 met pad staat te koop! Bod gevraagd!! Kijk ff bij mn advertenties.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 22:30

Nou ik kom me eens melden. Ik ga me binnenkort voor de eerste keer aan een eigen boomloos zadel wagen :) Ik heb er jaren geleden eens mee gereden op een draver, die zowaar mee draafde toen de rest in galop zat. Ik had schrik eraf te vallen maar het was nog fijn uit te zitten! Bij Snowville er ook een paar keer mee gereden en ben nu overstag! Ik zou gaan voor een Cheyenne, maat 2. Dus ik hoop dat het past!

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 23:49

Ik heb een Randols boomloos zadel te voor een leuke prijs wegens overstap naar een Hidalgo Valencia. Ik ben erg benieuwd hoe dat zadel gaat bevallen!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 11:52

Ik heb een Barefoot zadel (zonder vps) over kunnen nemen van een Bokker. Ik kan het nu nog niet uitproberen ivm de vorst, maar ik ben benieuwd! :)

GeryonJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 11:58

dorientjuh schreef:
Ik heb een Barefoot zadel (zonder vps) over kunnen nemen van een Bokker. Ik kan het nu nog niet uitproberen ivm de vorst, maar ik ben benieuwd! :)

Ik ben ook benieuwd hoe je hem vindt rijden! Vond dat zadel véél lekkerder rijden dan dit zadel met VPS. Maar jammer genoeg lag VPS beter op hem -O-

Ollytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 13:29

flavlip schreef:
@ Rommeke Dan zou ik toch eens kijken naar de Thorowgood zadels. Op hipica.nl kun je daar los bomen (kopstukken) voor kopen, ook voor wintec en van wat ik zie heeft Thorowgood nog bredere bomen (vooral de S-bomen). Dan heb je voor de wintec de witte boom (XW) geprobeerd, dat is de grootste van wintec en Thorowgood heeft nog een gele (XW/XXW) en een zilvere (XXW). Ik persoonlijk vind het fijn dat er ook meerdere 'tussenmaatjes' zijn. Misschien is de Thorowgood wel breed genoeg en op het moment dat ze afvalt kun je er een nieuw boompje in (laten) zetten en hoef je dus geen nieuw zadel te kopen.

mee eens, ben ook overgestapt van boomloos na thorrowgood. Hou het veel langer uit op een boomzadel en heb geen pijn meer na of tijdens het rijden. mijn paardje reageerd nu prettiger op het boomzadel en de thorowgoods zijn goed aan te passen. Boomloos was voor ons meer een tussen oplossing. Ik was ook iemand die bij boomloos zweerde maar ben er voor mezelf (na eigen ervaring)een beetje van terug gekomen.

Ik heb bij het boomzadel dat we nu hebben wel iemand ingeschakelt met het mcrider systeem die de nieuwe thorrowgoodzadels heeft leeggehaald (thorrowgoods worden deels met echt wol een deels syntetisch wol gevuld )en ze heeft het weer gevuld met echt wol, ook is het zadel voor 30 euro op maat gemaakt met het mc rider systeem. Dat houd in dat de kussens op de juiste plekken gevuld worden en de rug van het paard volgen. Dit gaan we regelmatig controleren en bijvullen indien nodig. Het zadel, de kussens en de boom ervan moet natuurlijk ook bij je paard passen.Maar dat is bij boomloze zadels ook zo.

Ik ga nu iets heel gevaarlijks zeggen : ik geloof er zelf niet echt in dat iemand voor of op het oog kan zien dat een zadel goed op maat is. Ik vond het ongelooflijk fijn dat ik door middel van een afdruk van de rug ook kon zien dat het zadel idd de rug goed volgt.

Dus boom en boomloos het heeft voor ons beide zijn voor en nadelen en het moet beide goed passen.

Ik zeg niet dat ik nooit meer boomloos zal gaan rijden maar ben zeker een stuk selectiever en kritischer geworden, nu moet ik er ook bij vermelden dat toen ik met boomloos begon (3 jaar geleden) er gezegd werd dat boomloos in 99% van alle gevallen zou moeten passen.
Daar zijn ze toch behoorlijk van terug gekomen, en ook niet elk type past op elk paard.

Wat ik jammer vind is dat ik zelf heb moeten uitvinden (wat pas later bevestigd is) dat bepaalde type boomloze zadels voor bepaalde type paarden niet geschikt is. Dan heb je er inmiddels al wel 2 nieuwe gekocht, met bijbehorende spullen terwijl men weet wat voor type paard je hebt.
Als er bij de verkoop was aangegeven dat dit type zadel niet voor fjorden geschikt was dan zou ik dat zadel natuurlijk nooit gekocht hebben.
Dit heeft bij mij het enthousiasme en het vertrouwen in boomloos toch iets geschaad en me ook deels de beslissing doen nemen om over te stappen naar een goed passend boomzadel.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 13:44

@ollytje: welk boomloos zadel had jij dan?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 13:46

Wat voor boomloze zadels waren dat dan, die niet geschikt zijn voor Fjorden?

Fijn dat de Thorowgood goed werkt voor jullie :)

Wat is er zo bijzonder aan het McRider systeem dan...?

Dat de kussens zo gevuld worden dat ze de rug goed volgen is het doel van iedere opvulling natuurlijk, dat is geen geweldig nieuw inzicht ofzo :P

En als je nu een zadeldrukmeting hebt gedaan (begrijp ik dat goed?) dan is dat super, dat is de ideale manier om er achter te komen hoe de druk van ruiter en zadel op de rug terechtkomt +:)+

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 13:58

ik ben nog steeds aan het zoeken wat dat systeem uberhaupt is , er is bij thorowgood nu wel een makkelijkere manier van vulling toevoegen/weghalen dmv versterkte openingen bij de panelen, zal dat dan wel zijn? geen idee??
maar het principe van boom en loos blijft gewoon hetzelfde , het past, is passend te maken of past niet. voordeel van boomloos is dat het zoveel meer flexibel is kwa passen dan boom en het zal dus sneller passend te maken zijn.

die afdruk maken is idd wel heel fijn :j je kunt nu eenmaal niet door een zadel heen kijken om te zien hoe het nu echt op de rug ligt, afdrukken en metingen kunnen veel info geven wat dat betreft :j

zelf ben ik sowieso wel thorowgood fan, vind de erg fijn zitten , mocht het passen is het voor mij ook absoluut 1 van de voorkeursopties als die kleine onder het zadel mag en ik kies voor boom...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 14:41

Ik ben afgehaakt bij de Fishes van Thorowgood, is er nu een nieuw systeem dan? :)

En "panelen"...dan hebben we het gewoon over de gebruikelijke foute benaming van kussens neem ik aan? :P

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 14:42

Geryon schreef:
dorientjuh schreef:

Ik ben ook benieuwd hoe je hem vindt rijden! Vond dat zadel véél lekkerder rijden dan dit zadel met VPS. Maar jammer genoeg lag VPS beter op hem -O-

Ja ik ben alleen een vps-loze barefoot gewend, maar mijn zus vindt zonder vps ook veel fijner rijden dan met. :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 14:47

Dat vinden veel mensen in het begin, als ze zonder VPS gewend zijn en dan ineens met VPS gaan rijden :j

Ik heb zelf m'n zadel liefst zo flexibel mogelijk, maar wel van goede schokdempende materialen.
Vind het VPS dan ook erg fijn qua schokdemping en drukverdeling, maar vind het enorm jammer dat de zadels nu als ze nieuw zijn, zo lomp vierkant er bovenop liggen nog, en het wat langer duurt om ze lekker soepel te rijden -O-

Er zijn toch best veel mensen die daar niet doorheen kunnen kijken en er op af knappen want "het zadel ligt niet mooi".

Is ook heel begrijpelijk dat iemand dat niet tof vindt, maar als je even doorzet dan gaat het zadel nog steeds prima soepel naar je paard staan uiteindelijk :j

GeryonJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 14:52

Ik hoop dat dat met mijn zadel ook nog gaat gebeuren! Nu is het geloof ik hetzelfde als met een niet passend boomzadel. Toch een stuk minder flexibel dan ik dacht, dat onderste gedeelte. En gaat dus ook totaal niet soepel mee met de bewegingen enz. :P Maar dat komt vast alleen doordat het dus scheef is.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 15:05

Ik weet niet zo goed wat ik daarop moet zeggen eigenlijk :o

Ik betwijfel het scheve heel erg, omdat het op de foto's gewoon lijkt te gaan om de op zich beweegbare delen die in een bepaalde positie zijn gaan staan zoals kan gebeuren als het langere tijd zo gelegen of gehangen heeft, en dit heeft normaal gesproken eigenlijk geen invloed op de ligging. Vorige eigenaar bevestigt dat ook...dus ja wat moet je er dan mee :)

Niet soepel met de bewegingen mee gaan is ook maar net wat je er van verwacht natuurlijk, het zal niet zoals een katoenen dekje alle kanten op flodderen, maar het kan eigenlijk niet zo hard zijn dat het niet mee beweegt op de plekken waar het dat wel zou moeten doen.

Het euvel is ook dat ik altijd allerlei dingen van mensen hoor die gewoonweg niet kunnen, zoals dat ik een keer of 2-3 iemand heb gehoord die er van overtuigd was dat haar Barefoot bridged....dat kàn gewoon niet, zodra je er op zit dan blijft er echt geen lucht tussen zadel en paard zitten :P

Hierbij vind ik dat ook zoiets, ik zie niks dat er op wijst dat het zadel echt scheef is, zie alleen wat randjes leer niet asymmetrisch staan en dat maakt geen flaus aus :o

Maar het zadel ligt niet lekker, en dàt is natuurlijk wel een echt probleem :j

Kun je niet eens een andere Barefoot proberen voor de grap , om te kijken of die beter werkt?

Want wat de reden ook is, als je met dit zadel niet tevreden bent dan moet er toch een oplossing komen :j