Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 14:13

Hangt indedaad af van hoofstel tot hoofdstel. Vind dat werkelijk schandalig, geeft mij persoonlijk weinig vertrouwen in het merk Rambo/ Horsewear. De bitriempjes bij mij waren al verschillend, 2 kan ik eigenlijk niet gebruiken omdat die nu al aan het 'bollen' zijn, de andere 2 zijn super. Hoofdstel is wel al zijn kleur aan het verliezen (zitten bruine vlekjes op) Longeren wil niet, de pinnen van de gespen buigen namelijk bij de messing gespen.... vind dat persoonlijk gevaarlijk, en schandalig. Paard trekt overigens niet bij het longeren...

Edit, Zouden mensen met klachten foto's naar mij willen PB'en... ik neem contact op met het bedrijf Horseware Ireland met onze klacht. Het liefst even met je naam erbij, het hoofstel en maat, hoe lang jij hem hebt en evt waar je deze hebt gekocht. Dan wil ik wel voor 'ons' het bedrijf gaan aanspreken op het wisselende kwaliteit, en de onbetrouwbaarheid van het product.

terpentijn

Re: Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 14:36

Het enige wat ik in negatieve zin heb te melden over de Micklem Multi van Rambo is dat idd. de gespen/ringetjes snel loslaten, ik heb eea opnieuw laten doorstikken bij de kleermaker in het dorp.
Het leer is aanvankelijk vreselijk stug, maar na een keer of 5 gebruik is het mooi soepel geworden, zelfs zonder invetten.
Longeren aan het neusringetje is een slecht idee, ook als je paard normaal zonder druk aan de longe rondgaat. Het slijt enorm snel uit of het stiksel laat los. Of beiden.

Maar ik vind de pasvorm en het ontwerp erg geslaagd, hoewel ik dan wél weer vind (en blijkbaar velen met mij) dat met name de frontriem erg krap valt. Die heb ik dan ook meteen vervangen door een ruimer vallende.
Van anderen hoor ik dan weer dat vaak de keelriem te weinig ruimte laat voor de gewenste pasvorm. dat heb ik dan weer niet (maar ik heb een merrie met een nogal COB achtig hoofdje), dus wellicht zou Rambo met die aanmerkingen iets kunnen doen?

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 18:28

Afbeelding

Afbeelding

Vandaag het hoofdstel alleen gepast.
maar ik denk dat de neusriem nog een gat lager moet? Omdat hij nu nog op het jeukbeen komt, de bedoeling dat het toch daaronder komt?

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 18:37

CalvinenGino schreef:
[ [url=m/dN4IuU.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/KRc3ky.jpg]Afbeelding[/url] ]

Vandaag het hoofdstel alleen gepast.
maar ik denk dat de neusriem nog een gat lager moet? Omdat hij nu nog op het jeukbeen komt, de bedoeling dat het toch daaronder komt?

Moet idd onder het jukbeen door niet er op, meest ideale is dat dan ook de neusriem op het niet zwevende deel van het neusbot blijft. Maar dat is niet bij elk paard ivm verschillende bouw van het hoofd. Vind het bit zo ook erg strak in de mondhoeken ogen.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 18:39

Bit mag sowieso een gat zakken! Zit echt te hoog. Neusriem geen idee denk dat 1 omlaag mooier is.

Likemaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 19:50

Ik heb een vraagje; sinds kort in het bezit van een Rambo Micklem Competition bridle, mogen die bitclips ook gebruikt worden op wedstrijd of niet?

:d

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 20:26

Nee, die mogen niet gebruikt worden.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 20:31

Maar waar staat dat in het regelement?

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 22:20

Saaams schreef:
Maar waar staat dat in het regelement?

Dat staat er niet in, dus als je dat graag wilt gewoon doen, ze zijn er in 1 beweging af te halen als je commentaar krijgt.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 22:45

Dat snap ik, ik weet ook dat het niet mag. Maar ik zoek me rot naar waar dat dus staat in het regelement..dus logisch dat ik het niet kan vinden. :+

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 23:01

jep bit was ik ook aan het twijfelen, maar moet een andere halen met groter bitringen, dit bit hebben we 2 jaar geleden via een bitfitsessie aangeschaft.
Maar nog niet mee gereden ;) Dus morgen neusriem een gat zakken en kijken hoe het bit zit. Dankje :)

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 23:27

Misschien zie ik het verkeerd maar,
in het regelement staat volgens mij wat wel mag. Staat het er niet in, mag het dus niet.
Het is ook makkelijker om de wel toegestane optoming te beschrijven dan degene die niet mogen.
Er staan geloof ik zelfs tekeningetjes bij van de toegestane neusriemen bitten etc

Vitaforlife

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 03:11

DatBenIkNou schreef:
Toch heb ik onlangs een bitfitter gehad die niets moest hebben van Mylerbitten. Die vond ze wel degelijk onvriendelijk, ik durf er dus niet aan te beginnen. Ik begon er zelf over omdat onze merrie regelmatig haar mond een stukje open heeft tijdens het rijden.

Tja, ik denk dat het paard het zelf beter kan beoordelen dan een bitfitter. Ieder paard heeft een andere mond en ieder paard heeft zijn eigen voorkeur voor een bepaald type bit. Achter de Myler bitten zit (net als bij de Micklem) een anatomisch verhaal.

Voor ieder merk/type bit geldt natuurlijk ook dat het goed moet passen, zo past bijvoorbeeld in de mond van mijn merrie echt geen level 3 zag ik van de week toen ik in haar mond keek, daar is echt geen ruimte voor. De tongboog zou dan zeker in haar verhemelte prikken. De vriendelijkheid van een Mylerbit zou dan inderdaad ver te zoeken zijn. Maar dit level 2 bit ligt zo mooi in haar mond, past echt precies zonder haar verhemelte te raken en haar tong heeft nu alle ruimte en dat laatste maakt volgens mij bij mijn merrie het grote verschil.

Ik had al langer het idee dat de constante druk op de tong van haar dubbelgebroken bit haar irriteerde, zeker als er extra druk op haar tong kwam als ze ongevraagd ging versnellen of hangen, dan keek ze echt pislink uit haar ogen (dat zag ik vooral goed tijdens longeren) en vaak werd dat dan weer gevolgd door een explosie van gebok en zelfs gesteiger. Heb haar ook een paar keer bitloos gereden om die reden maar dat werd echt te gevaarlijk omdat ze daar dwars doorheen liep. Nu is en blijft ze ontspannen en komt mooi terug in tempo als ik dat vraag.

Ik heb ook de Micklem multibridle besteld omdat ik toch het liefst al het metaal uit haar mond zou halen. Wie weet groeien we daar de komende jaren gewoon naartoe.

Vitaforlife

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 03:23

Daphara schreef:
Ik zou toch een andere frontriem aanraden. Als de kaakriem wat strakker zit, komt dit vaak omdat de frontriem te krap is, waardoor het kopstuk behoorlijk dicht achter de oren zit. Je moet dan de kaakriem wat strakker dicht doen om te voorkomen dat de bakstukken de jukbeenderen raken. Een frontriem die 2cm langer is lost dit "probleem" al op.

De kaakriem lijkt misschien strak te zitten maar mijn hand past er makkelijk tussen. Als ik de kaakriem losmaak verandert er ook niets aan de ligging van de bakstukken. Ik vind wel dat het kopstuk dicht achter haar oren zit maar ik geloof niet dat het paardje daar last van heeft. Het knelt nergens.

Maar ik heb mijn Micklem nog maar net in gebruik dus misschien denk ik er over een tijdje anders over of is het leer uitgerekt :D. Trouwens zonder gekheid, als ik de frontriem even lekker invet en er dan een paar uur een gewicht aan hang rekt hij misschien net iets langer. Dat ga ik denk ik proberen.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 08:28

Vitaforlife schreef:
DatBenIkNou schreef:
Toch heb ik onlangs een bitfitter gehad die niets moest hebben van Mylerbitten. Die vond ze wel degelijk onvriendelijk, ik durf er dus niet aan te beginnen. Ik begon er zelf over omdat onze merrie regelmatig haar mond een stukje open heeft tijdens het rijden.

Tja, ik denk dat het paard het zelf beter kan beoordelen dan een bitfitter. Ieder paard heeft een andere mond en ieder paard heeft zijn eigen voorkeur voor een bepaald type bit. Achter de Myler bitten zit (net als bij de Micklem) een anatomisch verhaal.

Voor ieder merk/type bit geldt natuurlijk ook dat het goed moet passen, zo past bijvoorbeeld in de mond van mijn merrie echt geen level 3 zag ik van de week toen ik in haar mond keek, daar is echt geen ruimte voor. De tongboog zou dan zeker in haar verhemelte prikken. De vriendelijkheid van een Mylerbit zou dan inderdaad ver te zoeken zijn. Maar dit level 2 bit ligt zo mooi in haar mond, past echt precies zonder haar verhemelte te raken en haar tong heeft nu alle ruimte en dat laatste maakt volgens mij bij mijn merrie het grote verschil.

Ik had al langer het idee dat de constante druk op de tong van haar dubbelgebroken bit haar irriteerde, zeker als er extra druk op haar tong kwam als ze ongevraagd ging versnellen of hangen, dan keek ze echt pislink uit haar ogen (dat zag ik vooral goed tijdens longeren) en vaak werd dat dan weer gevolgd door een explosie van gebok en zelfs gesteiger. Heb haar ook een paar keer bitloos gereden om die reden maar dat werd echt te gevaarlijk omdat ze daar dwars doorheen liep. Nu is en blijft ze ontspannen en komt mooi terug in tempo als ik dat vraag.

Ik heb ook de Micklem multibridle besteld omdat ik toch het liefst al het metaal uit haar mond zou halen. Wie weet groeien we daar de komende jaren gewoon naartoe.

En ik denk dat een opgeleide bitfitter ook heel goed weet waar ze het over heeft en de anatomie van het paard beter kent dan wij als leek ;)
Grappig, onze kwpn merrie van 164 heeft Cob van de competition en ik heb de frontriem juist vervangen omdat hij afstond. Ik heb eventueel nog 2 frontriemen te koop in de maat cob, speciaal gemaakt voor de Micklem, zie onderschrift.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 10:24

Is dat de frontriem die je eerder plaatste DatBenIkNou? En zijn ze nieuw of gebruikt? Maat Cob valt dan ook zo mooi naar beneden neem ik aan? :) En past die ook op de multi? :=

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 11:38

Ik lees al een tijdje mee in dit topic en ga me toch steeds meer zorgen maken. Van mij hoeft het hele anatomische niet zonodig, maar ik had mijn oog wel laten vallen op de multi, vanwege de longeerfunctie. Helaas lees ik hier steeds meer opmerkingen dat je dat beter niet kunt gebruiken. Het gaat mij vooral als functie voor dieren die soms nog trekken. Normaal gesproken longeer ik aan het bit, maar je wil met jonge/snelle/eigenwijze/hete paarden niet het risico lopen dat je ze het bit door de mond trekt. Daarvoor wilde ik de multi gebruiken. Langzamerhand heb ik het idee dat ik toch beter terug kan naar het kaptoom.

Klopt mijn indruk of zijn hier mensen die wel intensief longeren met de multi? Ergens hoop ik het nl wel, want ik vind het er enorm fijn uitzien.

Vitaforlife

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 11:44

DatBenIkNou schreef:
En ik denk dat een opgeleide bitfitter ook heel goed weet waar ze het over heeft en de anatomie van het paard beter kent dan wij als leek ;)

Ja dat zou je mogen verwachten. Ik weet ook niet waarom ze de bitten onvriendelijk vindt, ik ben daar wel benieuwd naar.

Ik begrijp wel dat de verschillende youtube filmpjes van Dale Myler waarin hij uitlegt hoe zijn bitten werken en waarom, gekleurd zijn omdat hij er veel van wil verkopen, maar ze spreken me wel aan net als de filmpjes van William Micklem waarin hij zijn plausibele verhaal vertelt.

Het zou toch zonde zijn om mijn merrie weer een "vriendelijk" ander bit in de mond te leggen, waarbij haar weerstand weer begint omdat een bitfitter ooit eens tegen iemand heeft gezegd dat ze de Mylerbitten onvriendelijk vindt.

Daarnaast is het ook de hand van de ruiter die ieder bit onvriendelijk kan maken.

Echt ik blijf van mening dat het dier aangeeft wat het prettig vindt en daar moeten wij als "leken" voor openstaan en eerlijk naar kijken. Een paard dat opeens rustig wordt van een bit maar kijkt alsof hij zwaar in zichzelf gekeerd is, heeft het niet naar zijn zin maar is gebroken. Een paard dat mooi zachtjes schuimt, alert en zacht uit de ogen kijkt lijkt me het voorbeeld van een ontspannen dier en dat is toch wat we willen bereiken?

Maar deze reactie is denk ik meer iets voor het onderwerp Myler bitten hier op het forum, dus ik laat het hier maar bij.
Laatst bijgewerkt door Vitaforlife op 09-09-16 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 11:44

Met een paard dat kan trekken zou ik sowieso niet de Micklem gebruiken om te longeren, daar is het veel te kwetsbaar voor, en dan gaat hij ook schuiven. Ik zou voor zoiets toch echt voor een kwalitatief goede kaptoom gaan.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 11:50

KPet schreef:
Klopt mijn indruk of zijn hier mensen die wel intensief longeren met de multi? Ergens hoop ik het nl wel, want ik vind het er enorm fijn uitzien.

Ik heb hem heel lang intensief gebruikt als kaptoom voor longeren en academisch handwerk. Ik was er super tevreden over lag lekker stabiel. Had ervoor een echte kaptoom maar daarvan was door een sctie van mijn paard het hoofdstel geknapt.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 11:55

Joanieke schreef:
Is dat de frontriem die je eerder plaatste DatBenIkNou? En zijn ze nieuw of gebruikt? Maat Cob valt dan ook zo mooi naar beneden neem ik aan? :) En past die ook op de multi? :=

Pb me even alsjeblieft? Officieel mag je niks aanbieden hier

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 11:59

DatBenIkNou schreef:
Joanieke schreef:

Pb me even alsjeblieft? Officieel mag je niks aanbieden hier

Het is eigenlijk meer puur interesse dan dat ik iets wil aanschaffen, ben meer aan het rondsnuffelen nog maar ik zal je een pb doen :D

Daphneeeej schreef:
KPet schreef:

Ik heb hem heel lang intensief gebruikt als kaptoom voor longeren en academisch handwerk. Ik was er super tevreden over lag lekker stabiel. Had ervoor een echte kaptoom maar daarvan was door een sctie van mijn paard het hoofdstel geknapt.

Iemand in mijn omgeving gebruikt heb ook als kaptoom en volgensmij verloopt dat redelijk goed.. :)

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 12:03

Mijn hoofdstel geeft af :+ over haar hele hoofd
Afbeelding

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 12:05

Toen ik even snel keek dacht ik dat het bloed was :oo welke kleur micklem heb jij?

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 12:43

Bruin :+