Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
CalvinenGino schreef:[ [url=m/dN4IuU.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/KRc3ky.jpg]Afbeelding[/url] ]
Vandaag het hoofdstel alleen gepast.
maar ik denk dat de neusriem nog een gat lager moet? Omdat hij nu nog op het jeukbeen komt, de bedoeling dat het toch daaronder komt?
DatBenIkNou schreef:Toch heb ik onlangs een bitfitter gehad die niets moest hebben van Mylerbitten. Die vond ze wel degelijk onvriendelijk, ik durf er dus niet aan te beginnen. Ik begon er zelf over omdat onze merrie regelmatig haar mond een stukje open heeft tijdens het rijden.
Daphara schreef:Ik zou toch een andere frontriem aanraden. Als de kaakriem wat strakker zit, komt dit vaak omdat de frontriem te krap is, waardoor het kopstuk behoorlijk dicht achter de oren zit. Je moet dan de kaakriem wat strakker dicht doen om te voorkomen dat de bakstukken de jukbeenderen raken. Een frontriem die 2cm langer is lost dit "probleem" al op.
Vitaforlife schreef:DatBenIkNou schreef:Toch heb ik onlangs een bitfitter gehad die niets moest hebben van Mylerbitten. Die vond ze wel degelijk onvriendelijk, ik durf er dus niet aan te beginnen. Ik begon er zelf over omdat onze merrie regelmatig haar mond een stukje open heeft tijdens het rijden.
Tja, ik denk dat het paard het zelf beter kan beoordelen dan een bitfitter. Ieder paard heeft een andere mond en ieder paard heeft zijn eigen voorkeur voor een bepaald type bit. Achter de Myler bitten zit (net als bij de Micklem) een anatomisch verhaal.
Voor ieder merk/type bit geldt natuurlijk ook dat het goed moet passen, zo past bijvoorbeeld in de mond van mijn merrie echt geen level 3 zag ik van de week toen ik in haar mond keek, daar is echt geen ruimte voor. De tongboog zou dan zeker in haar verhemelte prikken. De vriendelijkheid van een Mylerbit zou dan inderdaad ver te zoeken zijn. Maar dit level 2 bit ligt zo mooi in haar mond, past echt precies zonder haar verhemelte te raken en haar tong heeft nu alle ruimte en dat laatste maakt volgens mij bij mijn merrie het grote verschil.
Ik had al langer het idee dat de constante druk op de tong van haar dubbelgebroken bit haar irriteerde, zeker als er extra druk op haar tong kwam als ze ongevraagd ging versnellen of hangen, dan keek ze echt pislink uit haar ogen (dat zag ik vooral goed tijdens longeren) en vaak werd dat dan weer gevolgd door een explosie van gebok en zelfs gesteiger. Heb haar ook een paar keer bitloos gereden om die reden maar dat werd echt te gevaarlijk omdat ze daar dwars doorheen liep. Nu is en blijft ze ontspannen en komt mooi terug in tempo als ik dat vraag.
Ik heb ook de Micklem multibridle besteld omdat ik toch het liefst al het metaal uit haar mond zou halen. Wie weet groeien we daar de komende jaren gewoon naartoe.
DatBenIkNou schreef:En ik denk dat een opgeleide bitfitter ook heel goed weet waar ze het over heeft en de anatomie van het paard beter kent dan wij als leek
KPet schreef:Klopt mijn indruk of zijn hier mensen die wel intensief longeren met de multi? Ergens hoop ik het nl wel, want ik vind het er enorm fijn uitzien.
DatBenIkNou schreef:Joanieke schreef:Is dat de frontriem die je eerder plaatste DatBenIkNou? En zijn ze nieuw of gebruikt? Maat Cob valt dan ook zo mooi naar beneden neem ik aan?En past die ook op de multi?
Pb me even alsjeblieft? Officieel mag je niks aanbieden hier
Daphneeeej schreef:KPet schreef:Klopt mijn indruk of zijn hier mensen die wel intensief longeren met de multi? Ergens hoop ik het nl wel, want ik vind het er enorm fijn uitzien.
Ik heb hem heel lang intensief gebruikt als kaptoom voor longeren en academisch handwerk. Ik was er super tevreden over lag lekker stabiel. Had ervoor een echte kaptoom maar daarvan was door een sctie van mijn paard het hoofdstel geknapt.