[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

loezke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 23:56

Ik mocht vanavond een Christ barebackpad lenen van een stalgenootje, ik was er eerlijkgezegd nou niet heel erg van onder de indruk. Het zat wel lekker hoor, maar idd het bont loopt gewoon door over de gehele onderkant, ruggegraat niet vrij, en geen inlages ofzo. En eigenlijk is het best simpel voor wat je ervoor moet betalen vind ik :x
Ik ga straks zelf toch voor iets waar wel inlages inkunnen, ook een beetje voor mijn eigen achterste :=

Kwetal

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 00:20

Jouw billen hebben een ingebouwde "kamer" dus ik zou me over de onderkant van die Christ geen zorgen maken. het is geen zadel

loezke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 00:25

@kwetal als ik haar ruggegraat zo goed erdoorheenvoel, voelt zij mijn zitbeenknobbels nog beter..
(En het is verre van een mager of onbespierd paard)
Dus mijn keuze gaat toch naar iets met inlages.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 00:50

Christ heeft ook BBP's met inlagen

loezke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 01:11

Ohh zover was ik nog niet georiënteerd :)
Degene die ik vanavond mocht uitproberen niet, was wel een Christ.
Ik moet eerst nog even sparen en dan ga ik wel even goed op onderzoek uit, maar wordt geen pad van op de 500 euroos :o
Vandaar dat die Ibero pad me wel wat leek :)

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 06:37

Ik heb heel kort ook een Christ gehad. Ik vond hem erg fijn zitten maar was inderdaad ook niet zo te spreken over de demping en ruggegraatvrijheid en dergelijke. Ik vind ze ook echt belachelijk duur! Je kunt er onderhand een normaal zadel voor kopen. Uiteindelijk dus een ROP fysio gekocht. Daar ben ik nog steeds echt heel blij mee :j de Brockamp vind ik ontzettend mooi, maar heb die nog niet echt van dichtbij gezien.

Ik ben helemaal blij. Mijn nieuwe kussens zijn nu al binnen, dus ik kon gisteren mooi de testkussens wisselen voor die van mijzelf :) voordeel van een simpel zwart zadel, dan is er wel eens wat op voorraad :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 08:19

Je hebt de Christ Fellsättel met of zonder inlages inderdaad :j Ik vond de originele inlages niet fijn maar met HD inlages er in al een veel fijner gevoel, meer schokdempend :)

Maar zulke dingen zijn altijd persoonlijk.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 09:19

Ik krijg binnenkort de Brockamp binnen. Enige nadeel is de lange levertijd :(

Mawrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 10:15

Hola! Ik heb sinds kort een merrie van net 4 jaar. Ik doe veel grondwerk met haar en ze leert snel, binnenkort willen we haar gaan beleren.
Aangezien ze nog wat zal groeien en meer bespiering zal gaan krijgen is de kans groot dat als we nu een zadel aanschaffen het snel niet meer goed zal passen. Daarom kwam ik op een boomloos zadel uit, en is mijn oog gevallen op de Barefoot Cheyenne.
Heeft iemand ervaring met het beleren met bovenstaand of ander boomloos zadel?
Mijn tweede vraag: ik heb nog nooit boomloos gereden en ik las dat het nogal anders kan zitten. Ik wil daarom graag eerst een boomloos zadel uitproberen voor ik er zelf een aanschaf. Echter is mijn paard nog niet beleerd dus daarop valt het zadel niet te testen. Ik ken daarnaast ook niemand die boomloos rijd. Heeft iemand hiervoor een tip voor mij?
En kent iemand een zadelmaker/passer/etc die zowel met boom als boomloos aanmeet in de omgeving van Steenwijk/Meppel/Zwolle?
Ik wil graag het beste zadel voor mijn paard!

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 10:22

Wij hebben een jonge PRE hengst door gereden met een Ghost zadel. Met een Ghost zit je niet met het wisselen van pommels. Je moet wel regelmatig even kijken of de kussens nog op de juiste plek zitten, maar je paard kan mooi groeien met een Ghost zadel

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 10:31

Inrijden begon ik met een Christ Iberica maar daar had ik niet genoeg steun aan, de Ghost Quilty daarna was op zich prettig maar de dijblokken waren mij te stijl waardoor ik er bij het minste bijna voorover af kukelde (met een Firenze/Queevis blok was het vast wel goed gegaan).
Toen ben ik over gestapt op western modellen en de Freemax was vrij perfect, mijn jongste heb ik ingereden met een Bob Marshall en dat ging ook zonder enig probleem.

Bij de Cheyenne zou ik bang zijn voor te weinig steun, maar ik ben ook geen fan van mijn Arizona wat dat betreft.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 10:47

Mijn driejarige is ingereden met een dressuurzadel bij de vorige eigenaar. Ze mag bij mij kleuter zijn, maar eens per twee weken klim ik er even een kwartiertje op in stap en een enkel rondje draf. Dat doe ik met een ghost zadeltje. Gaat prima, ik voel mijn paard, zij voelt mij. Moet wel zeggen dat het opstappen wel met krukje gebeurt bij haar - bij mijn vorige paard kon ik zelfs zonder krukje op de ghost stappen. (Niet wenselijk natuurlijk, maar kon wel)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 10:50

@Mawrr: er zijn heel veel soorten boomloos met elk zo hun eigen 'ding' :)
Als je boomloos wilt proberen en je wilt een Barefoot Cheyenne aanschaffen lijkt het meest wijste om ook dát zadel te proberen. Liefst op een paard wat qua bouw lijkt op de jouwe.

Sta je daarentegen nog open qua merk en model, dan raad ik aan zoveel mogelijk merken/modellen te proberen en vooral heel veel te lezen mbt de verschillen.
Hou wel in gedachten dat elk paard en elke ruiter verschillen en dus de mening van de ene zeker niet de ervaring van de ander is :D

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 14:45

Ik ben inmiddels een heel stuk wijzer! Alle mensen die me Lilianne hebben aangeraden: nog heel erg bedankt!
De barefoot barrydale is het helaas niet geworden, het is een heel mooi zadel, maar zit mij helaas echt te breed. Daarna de London gepast, zit al een stuk minder breed, maar met lichtrijden voelde ik de pommel heel goed, dat was wat minder... Uiteindelijk de Ghost Roma gepast.. Wat een zadel zeg, zit echt heeeerlijk! Had het juist andersom verwacht, de barrydale ziet er in mijn ogen wat comfortabeler uit, maar het tegendeel is bewezen.. :') Hopelijk binnenkort de roma nog even een week testen voor de zekerheid, hopelijk blijf ik zo positief :D

Joolanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 14:51

Heb Lilianne ook een bericht gestuurd ben heel benieuwd wat er uit komt met passen. Heb nu een Barefoot cheyenne maar die ligt naar mijn gevoel niet echt lekker.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 14:57

J0anieke een zadel zonder kniewrongen zal altijd een smaller zitgevoel geven :j Dat is bij Barefoots zonder kniewrongen ook, ik vind ook niks aan de Barrydale en London ;)

Wat fijn dat je een zadel gevonden hebt dat helemaal goed voelt +:)+

Joolanda: Lilianne zal vast kunnen helpen :j

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 15:04

pmarena, het ging bij mij meer om de bovenbenen, ik voelde daar heel erg de zitting? Als ik het goed heb... Wel heel apart dat mijn beleving heel anders was dan wat ik in mijn hoofd had eigenlijk. Maar des te beter dat Lilianne even is geweest!
Ben ook echt blij dat ik nu iets gevonden heb, het boomzadel wat ik nu heb moet ik voor mijn gevoel om de 2 maand oid na laten kijken omdat de zweetplekken steeds onregelmatig waren na een paar keer gereden te hebben... Hopelijk zie ik ook mooie zweetplekken na het testen van de roma, ben erg benieuwd :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 16:20

Daarom raad ik testen altijd aan, want in de praktijk is het toch vaak anders dan in theorie :j

Heb je eenmaal verschillende zadels kunnen vergelijken en iets gevonden dat wel meteen goed aanvoelde, dan kan je daarmee verder aan de slag en eventueel nog wat langer testen voordat je tot aankoop over gaat.

car0linee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 17:45

Ook ik kom even mijn ervaring delen met het Easytrec VZH zadel.
Ik heb hem getest. Op mijn eigen merrie lag hij minder goed, deze heeft ook een lastige bouw, singelplek ver naar voren en schouders ver naar achter. Passend boomzadel voor haar vinden was al een drama.

Maar het zadel past wel behoorlijk netjes op het andere paard dat ik zo nu en dan onder het zadel mee pak.
Kwalitatief vind ik het echt een mooi zadeltje. Mooi leer en een heerlijk zachte zitting.
Het zadel zit wel iets breed, maar dat zal ook combinatie van het paard zijn en het feit dat ik momenteel alleen nog maar boomzadels gebruik. Verder een heel mooi alternatief als je graag een boomloos zadel wilt hebben met de looks van een boomzadel :)

Hier mijn plaatjes.
Foto van voor het rijden:

Afbeelding

Foto van tijdens het rijden (Ik zou een zitting groter moeten hebben, zit niet tegen de achterkant aan, voelde deze in ieder geval niet terwijl als ik bewust naar achter leunde ik hem wel voelde maar zit ook niet ruim)

Afbeelding

foto van na het rijden

Afbeelding

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 20:25

Afbeelding
Afbeelding
De engel ibero barebackpad..
Hij zit echt super fijn :j In het verleden wel eens een Christ en een fra macon gehad,maar vind deze fijner..Ik denk dat het ook wel komt door de mesh inlages die er in zitten,maar je hebt ook veel steun aan de blokken..De schoft vrijheid is erg mooi en de kwaliteit van de vacht is ook super!Dat scheelt ook nog wel eens..

Ook nog een foto met mijn prachtige vliegendeken :D Mijn ruin is er content mee *\o/*

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 22:42

Met een Fuchsia vliegendeken??? <<) :D

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 06:24

Ooh die vliegendeken <3
Mag ik vragen waar je die vandaan hebt?

Mijn eigen vliegendeken past niet meer om mijn Ghost heen, dus ik moet een nieuwe -O-

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 08:55

Die vliegendeken is in de aanbieding bij horsetopshop..Echt een fijn ding met goede pasvorm..Ik heb ook nog een Amigo uitrijdeken maar die trekt wat strak aan de voorkant en is dan achter te lang,deze veel is fijner(en veel goedkoper)

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 10:12

Wat fijn pleaida! Ben benieuwd naar de rest van je test ervaringen!

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 21:59

car0linee schreef:
Ook ik kom even mijn ervaring delen met het Easytrec VZH zadel.
Ik heb hem getest. Op mijn eigen merrie lag hij minder goed, deze heeft ook een lastige bouw, singelplek ver naar voren en schouders ver naar achter. Passend boomzadel voor haar vinden was al een drama.

Maar het zadel past wel behoorlijk netjes op het andere paard dat ik zo nu en dan onder het zadel mee pak.
Kwalitatief vind ik het echt een mooi zadeltje. Mooi leer en een heerlijk zachte zitting.
Het zadel zit wel iets breed, maar dat zal ook combinatie van het paard zijn en het feit dat ik momenteel alleen nog maar boomzadels gebruik. Verder een heel mooi alternatief als je graag een boomloos zadel wilt hebben met de looks van een boomzadel :)

Hier mijn plaatjes.
Foto van voor het rijden:

[ [url=m/j79mcT.jpg]Afbeelding[/url] ]

Foto van tijdens het rijden (Ik zou een zitting groter moeten hebben, zit niet tegen de achterkant aan, voelde deze in ieder geval niet terwijl als ik bewust naar achter leunde ik hem wel voelde maar zit ook niet ruim)

[ [url=m/UF9zW3.jpg]Afbeelding[/url] ]

foto van na het rijden

[ [url=m/RUnW9W.jpg]Afbeelding[/url] ]

Bedankt voor het delen van je ervaring met de Easytrek +:)+