[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 13:58

Is er iemand hier die zwarte ( blinkend) biothane stijgbeugelriemen verkoopt?

Kwetal

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 15:42

Marylot.com

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 15:51

Kwetal schreef:
Marylot.com

Dankje!!

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 16:24

Kitty van kifrahorse

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 16:33

Kwetal schreef:
Heb je het gevoel dat je voorover valt?

Ja in de galop heb ik dat gevoel wel, ook zie ik op een filmpje terug dat ik dan ook werkelijk voorover leun.

Runa schreef:
Verder zijn de beugelriemen ook wat lang voor mij... Ik heb de gesp gewoon onderaan, maar omdat ik ze vrij korte pootjes heb, blijft er nog een hele flap over die ik niet goed weg kan werken met het sokje. Kan ik dit er gewoon af halen, of beter niet? Zijn er andere oplossingen?

Ik heb ook een lange flap want heb de beugels op het kortste staan. Ik heb dat opgelost op een bijzondere manier :P Ik zal er dit weekend een foto van maken om het te verduidelijken.

dit toont een beetje hoe ik het heb (slecht getekend want de gesp heb ik niet helemaal onderaan bij de steigbeugel zitten)
Het donkerbruine is de overschot van de beugelriem

Afbeelding

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 16:42

Ik snap hem wel :j vanaf volgende week ongeveer heeft Ghost een ding wat je onder de voorkant van je zitting kunt leggen, dan gaat die voorkant wat omhoog, zonder dat het effect heeft op je paard, maar het help sommige mensen om rechtop te zitten

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 16:44

oeh ok leuk :)
op de haflinger heb ik dat probleem namelijk niet en kan ik ook beter doorzitten, maar zijn rug is wel rechter.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 16:45

Art_Ificious schreef:
oeh ok leuk :)
op de haflinger heb ik dat probleem namelijk niet en kan ik ook beter doorzitten, maar zijn rug is wel rechter.

Het is met klittenband, dus je kunt het er ook vanaf halen....

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 16:48

nog beter :)
En het meest positieve: ik heb sinds vandaag terug werk en dus ook terug centjes haha
Maar het kan wel zijn dat de eigenaar van de merrie gewoon een nieuw zadel aanschaft waarmee springen wat makkelijker gaat.
De Ghost vind ik beter voor dressuurmatig rijden.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 16:49

Dat laat ik aan jullie over ;)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 16:57

haha maar voorlopig moet ze toch eerst dressuurmatig gereden worden. Ze is nerveus en moeilijk in stap te krijgen (vooral de eerste 5 minuten) omdat ze niet bij haar minnaar kan zijn als ze bereden wordt. Ze gaat dan dribbelen. En dit is niet draven, want ik krijg haar niet in een fatsoenlijke draf onder het zadel maar draven in de wei kan ze wel _O-
Galop onder het zadel kan ze echter wel in 3 tempo's. :))

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 20:47

Kwetal schreef:
Ik snap hem wel :j vanaf volgende week ongeveer heeft Ghost een ding wat je onder de voorkant van je zitting kunt leggen, dan gaat die voorkant wat omhoog, zonder dat het effect heeft op je paard, maar het help sommige mensen om rechtop te zitten

Wat gaat dat dingetje kosten?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 21:24

17 euro

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 21:25

vor de zelfde prijs een dingetje wat je onder de zit, tegen de cantle aan kunt leggen zodat een iets te grote zit, net een beetje kleiner wordt.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 19:46

pien2010 schreef:
Mayflower_ schreef:
Die van kramer heb ik gehad, vond het een hele fijne pad voor onder mijn Barefoot.

Had die ook VPS?

Ja deze had ook VPS :)

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 20:31

Kwetal schreef:
vor de zelfde prijs een dingetje wat je onder de zit, tegen de cantle aan kunt leggen zodat een iets te grote zit, net een beetje kleiner wordt.

Heb je foto hoe dat eruit ziet?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 20:39

Ben voor beide dingetjes benieuwd naar een foto ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 22:21

Even een vraagje wat ik in de groep wil gooien.
Rij nu al een hele tijd, naar tevredenheid, met een Barefoot Stella. Pony is momenteel nogal wat in buikomvang toegenomen, hier wordt aan gewerkt maar dit zorgt er wel voor dat het zadel naar voor gaat schuiven, doordat de singel dat doet en het zadel zo naar voor trekt (denk ik).

Nu blijft het zadel redelijk ok liggen, pony gaat niet anders lopen, schouders kunnen er gewoon onderdoor etc. Maar er zijn toch wat dingetjes die mij niet lekker zitten. Na longeren (dus echt draven & galopperen) zie je dat het zadel/dekje op de schoft tegen de haren in heeft geschuurd. Bij het rijden heb ik dit nog niet gemerkt (waarschijnlijk omdat ik het zadel dan ook beïnvloed ) maar heb nog niet gegaloppeerd.

Maar wat mij het meest zorgen baart is dat ik het idee heb dat het voor zijn rug wat minder is. Het lijkt doordat het zadel naar voor schuift dat het achteraan wat losser komt te liggen, of net op een andere plaats waardoor hij "schuurplekken" krijgt op zijn lendenen. Het is nog niet extreem, maar omdat hij dit vorig jaar ook van een ander zadel heeft gehad is het wel iets waar ik op let en wat mij nu dus opvalt.

Nu zijn we bezig met afvallen, maar daarvoor moet er vooral bewogen worden, en is het wel fijn als dit ook onder het zadel kan. Dacht eerst dat het vanzelf wel goed kwam eens die buik zou verminderen, maar nu weet ik niet goed of ik dat durf om gewoon af te wachten. Speelt ook niet in ons voordeel dat pony niet zo'n goede bouw heeft, in de zin van zowat geen getrainde rugspieren, hij is ook al wat op leeftijd (nu 19) en die hangbuik doet er momenteel ook geen goed aan.

Zo ziet het eruit:
Afbeelding
(afdruk is van een ander zadel, had ik om te testen, is het niet geworden)

En Cushing is niet iets waar aan gedacht wordt, hij heeft verder totaal geen symptomen ;) (krijg die opmerking nogal eens, vandaar ;) ). Zo zag hij er in juni uit:
Afbeelding

Is al meteen een ander beeld (al verschilt de hoek natuurlijk ook).

Iemand tips? Werkt een banaansingel of bepaalde andere soort? Of kan het op een andere manier?

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 22:28

Wat voor singel heb je nu ? Ik ben zelf erg fan van anatomische sibgels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 22:30

Ohja, was misschien ook handig :+
Heb er eentje van FRA (supersingel, elastisch).

Weet niet of anatomisch voldoende gaat zijn? Is dat niet gewoon om zeker de ellebogen vrij te houden?

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 22:47

ik ben altijd erg fan van mijn lederen banaan singels (heb er 2 van zelfde merk) Deze zorgt door de kromming dat singelstoten veel netter op de plaats blijven en het zadel niet zo naar voren trekt zoals veel singels.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 22:48

Een banaansingel helpt vaak goed bij buikige paardjes dus dat kan je zeker proberen :j

Voor de schuurplekken op de lendenen zou je eens een andere pad kunnen proberen. Het type pad en soort materiaal kan echt verschil maken. Wat voor pad heb je nu?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 00:07

Heb ik ook aan zitten denken :j Heb een Barefoot-pad maar die gebruik ik al jaren. Heb ook nog een 'nieuwe' liggen, misschien helpt dat al. Of toch kijken naar Kifra, daar loopt het wol verder van door want heb het idee dat het misschien door de rand komt vanwege zijn bouw...

Banaansingel ga ik toch maar eens naar kijken, kan nooit kwaad lijkt mij :)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 00:24

Afbeelding

Afbeelding

Mijn excuses voor de meest waardeloze foto's ooit - genomen met slecht mobieltje, sorry (en niet door mij) zodra de kussentjes bij een van de dealers zijn aangekomen, zullen er betere foto's gemaakt worden
Art_Ificious schreef:

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 08:01

Kwetal schreef:
[ [url=m/x1PeCM.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/Jigdzk.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mijn excuses voor de meest waardeloze foto's ooit - genomen met slecht mobieltje, sorry (en niet door mij) zodra de kussentjes bij een van de dealers zijn aangekomen, zullen er betere foto's gemaakt worden
Art_Ificious schreef:

Is dit een zadel zonder pommel?
Of zie ik het verkeerd....