Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 07:58

Vitaforlife schreef:
Joanieke schreef:
vind een Myler er niet vriendelijk uitzien maar dat is denk ik ook meer een gebrek vanuit mij :') :+

Ik snap wat je bedoelt met "niet vriendelijk uitzien" maar het tegenovergestelde is waar, in ieder geval voor mijn merrie. Dit bit heeft een tongboog en dat maakt voor haar een wereld van verschil. Ze is veel meer ontspannen. Ik heb een licht contact, maar ze is weleens spooky op een buitenrit en de druk die daardoor op het bit ontstaat wordt nu verdeeld over de lagen en niet alleen de tong. Dankzij de bitclips van de Micklem nu ook over de neus en dat vindt ze duidelijk prettig want ze is sneller met haar hoofd terug bij mij. Ook de sleuven van het Mylerbit zorgen voor een stillere ligging in de mond. De onderste sleuven voor de teugels zorgen voor een lichte hefboomwerking en die wordt nu dus ook over de neus verdeeld. Maar bij haar geldt echt less is more, dus veel hefboomwerking is niet nodig.

Ik ben heel blij dat ze nu zo mooi ontspannen schuimt. Met een dubbelgebroken trens zag ik vaak een stukje tong aan de zijkant tussen haar lippen. Ook was ze vaak erg druk aan het kauwen. Nu houdt ze haar mond ontspannen gesloten en kijkt veel zachter uit haar ogen. Kortom het Mylerbit is voor haar een mooie oplossing, zeker in combinatie met de Micklem.

Toch heb ik onlangs een bitfitter gehad die niets moest hebben van Mylerbitten. Die vond ze wel degelijk onvriendelijk, ik durf er dus niet aan te beginnen. Ik begon er zelf over omdat onze merrie regelmatig haar mond een stukje open heeft tijdens het rijden.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 08:11

Welke bitfitter heb je DatBenIkNou?

Ik ben zelf gewoon niet over de myler bitten te spreken.. Wil het wel een keer proberen, maar voor die prijs (en het gedoe :+) hoeft het van mij niet :+ Ik heb ze op Horse Event vorig jaar bekeken, en vind ze erg scherp in de hand, ook als je ze 'dubbel' doet voelde ik scherpe randjes..
Ik zelf gebruik een dubbelgebroken bit, maar die 'vast slaat' bij druk, dan veranderd hij in een ongebroken bit. Ben daar ook niet heel blij mee uiteindelijk, maar nog wel het meest tevreden over van alle geprobeerde bitjes, dat komt denk ik weer doordat ik uberhaupt een bit niet echt een fijn idee vind, vandaar ook het micklem hoofdstel, kan ik ieder moment zelf kiezen of ik zonder of met bit wil rijden. :)

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 08:12

ik vind vooral die sleuven bij de myler heel gek. Vind het er ook niet prettig uitzien zo op de foto. Lijken bijna eerder doorgangen die bedoelt zijn om er met ophaaltouwtjes een ophaaltrens van te maken. De 'sleuven' van mijn trens zijn veel logischer!

(ik gebruik hem hier zonder hefboom werking)
Afbeelding

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 08:56

DatBenIkNou schreef:
Toch heb ik onlangs een bitfitter gehad die niets moest hebben van Mylerbitten. Die vond ze wel degelijk onvriendelijk, ik durf er dus niet aan te beginnen. Ik begon er zelf over omdat onze merrie regelmatig haar mond een stukje open heeft tijdens het rijden.

Waarom vind ze ze onvriendelijk?

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 13:35

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 13:38

marleen_a_a schreef:
is er iemand die ervaring heeft met dit hoofdstel:
https://www.kramer.nl/hoofdstel-Ivy.htm ... &ci=257079
het gaat mij om het anatomische kopstuk. Ik heb een micklem , maar als dit het ``probleem`` is rijd ik liever niet met zo`n lelijk ding als het niet nodig is :=

Je bedoelt dat je de micklem niet mooi vind of? :Y)

Ik heb erzelf geen ervaring mee, maar op mijn oude stal had een hengst zo'n hoofdstel. Weet het merk niet precies maar wel met die 'uitsparing' achter de oren. Die hengst had er wel baat bij, zover ik begreep.

Anoniem

Re: Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 13:49

Mijn paard loopt op een micklem beduidend anders dan een anatomisch kopstuk.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 13:50

Vind de micklem ook niet mooi trouwens, heb voor Heps normaal een HH (Duurdere serie) met super zacht onderlegde neusriem en kopstuk, waarbij het kopstuk ook anders gevormd is, niet helemaal anatomisch maar, vind ik fijn hoofdstel. (en niet onbelangrijk Heps vind dat ook)
Afbeelding

Afbeelding

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 13:53

Wat me vooral heel erg tegen viel toen ik laatst keek naar de Micklem is het leer.. Zo stug, geen fijn materiaal. Nu ben ik ook wel heel erg verwent met Kieffer ultrasoft fashion, die heeft ook een fijne uitsparing achter de oren.

Mocht Micklem ooit in een fijnere leer uitvoering komen schaf ik hem zeker aan, vind de vormgeving heel mooi en ziet er ook fijn uit voor het paard :j

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 13:54

Joanieke schreef:
marleen_a_a schreef:
is er iemand die ervaring heeft met dit hoofdstel:
https://www.kramer.nl/hoofdstel-Ivy.htm ... &ci=257079
het gaat mij om het anatomische kopstuk. Ik heb een micklem , maar als dit het ``probleem`` is rijd ik liever niet met zo`n lelijk ding als het niet nodig is :=

Je bedoelt dat je de micklem niet mooi vind of? :Y)

Ik heb erzelf geen ervaring mee, maar op mijn oude stal had een hengst zo'n hoofdstel. Weet het merk niet precies maar wel met die 'uitsparing' achter de oren. Die hengst had er wel baat bij, zover ik begreep.

Ik bedoel dat als het probleem inderdaad zit in de druk achter de oren dat ik dan liever een ander hoofdstel aanschaf wat ook een anatomisch kopstuk heeft omdat ik de micklem echt afschuwelijk vind (heb het 4 maand aangekeken met onze bitloos carriere, ik heb het geprobeerd, maar hij blijft foeilelijk)

spruitje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 15:52

Eight schreef:
Wat me vooral heel erg tegen viel toen ik laatst keek naar de Micklem is het leer.. Zo stug, geen fijn materiaal. Nu ben ik ook wel heel erg verwent met Kieffer ultrasoft fashion, die heeft ook een fijne uitsparing achter de oren.

Mocht Micklem ooit in een fijnere leer uitvoering komen schaf ik hem zeker aan, vind de vormgeving heel mooi en ziet er ook fijn uit voor het paard :j

Na een paar keer gebruiken is het net zo soepel als een normaal hoofdstel bij mij. Zeker als je het een keer ingevet hebt.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 15:52

Hier inderdaad ook, de multi was na een paar keer gebruik al heel soepel. Veroorzaakt hier ook geen schuurplekken. Maar uit de verpakking is die inderdaad stug

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 15:54

Iedereen zijn mening blijkt maar weer, ik snap je punt wel hoor :D
Ik vind zelf alleen de micklem niet lelijk, maar ook niet mooi. Ik vind hem vooral heel vriendelijk ogen en dat geeft mij toch de doorslag :) Hoop dat deze mening overigens ook blijft als ik m daadwerkelijk heb bij mijn merrie _O- Mijn mooie bling frontriem komt er wel meteen op..

spruitje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 15:58

Ik vond hem na 2 keer gebruiken dus echt veel mooier dan een normaal hoofdstel :o Zou echt niet meer anders willen, zeker met een andere frontriem vind ik hem heel gaaf!

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 16:08

spruitje12 schreef:
Ik vond hem na 2 keer gebruiken dus echt veel mooier dan een normaal hoofdstel :o Zou echt niet meer anders willen, zeker met een andere frontriem vind ik hem heel gaaf!

Nee precies! Als ik de foto's zo zie vind ik hem overigens ook op het ene paard beter staan dan op het andere, maar ik denk dat hij mijn merrie wel leuk gaat staan, hou wel van dat aparte. Mijn merrie heeft nu overigens ook een (geheel leren) neusriem die ingevlochten is aan de bovenkant. :D

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 18:05

Joanieke schreef:
Welke bitfitter heb je DatBenIkNou?

Ik ben zelf gewoon niet over de myler bitten te spreken.. Wil het wel een keer proberen, maar voor die prijs (en het gedoe :+) hoeft het van mij niet :+ Ik heb ze op Horse Event vorig jaar bekeken, en vind ze erg scherp in de hand, ook als je ze 'dubbel' doet voelde ik scherpe randjes..
Ik zelf gebruik een dubbelgebroken bit, maar die 'vast slaat' bij druk, dan veranderd hij in een ongebroken bit. Ben daar ook niet heel blij mee uiteindelijk, maar nog wel het meest tevreden over van alle geprobeerde bitjes, dat komt denk ik weer doordat ik uberhaupt een bit niet echt een fijn idee vind, vandaar ook het micklem hoofdstel, kan ik ieder moment zelf kiezen of ik zonder of met bit wil rijden. :)

Natascha van Eijk
Eerlijk gezegd weet ik niet meer precies waarom zij er een antipathie tegen had en ze niet verkocht. Alleen dat zij het te streng vond inwerken, niet precies het hoe of wat.

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 22:38

Eight schreef:

Vind je, ik heb hem vandaag binnen gekregen en vond hem juist heel soepel en degelijk aanvoelen.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 22:40

CalvinenGino schreef:
Eight schreef:

Vind je, ik heb hem vandaag binnen gekregen en vond hem juist heel soepel en degelijk aanvoelen.

Je moet voor de gekheid de ultrasoft eens voelen als je in de winkel bent, dan snap je wat ik bedoel. Die is zo extreem zacht, heb nog nooit zo zacht gevoeld dus voor mij is alles vrij snel hard :) dat zal ook vast snel weer wennen hoor

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 22:42

hahaha snap het ;)

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 22:48

Vind de vormgeving van Micklem echt geweldig, vooral de neusriem :) ik ben er echt fan van.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 08:48

Nog even een vraagje (die hier vast al wel langs is gekomen, maar wil het even het zekere voor het onzekere..)

De micklem competition is niet bitloos te gebruiken toch? Of mis je hier alleen het kaakgekruist in en kan deze wel als side-pull gebruikt worden?

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 08:57

Joanieke schreef:
Nog even een vraagje (die hier vast al wel langs is gekomen, maar wil het even het zekere voor het onzekere..)

De micklem competition is niet bitloos te gebruiken toch? Of mis je hier alleen het kaakgekruist in en kan deze wel als side-pull gebruikt worden?

Competition is niet voor bitloos omdat deze de versteveging mist die de multi wel heeft.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 11:27

CalvinenGino schreef:
Eight schreef:

Het lijkt echt van hoofdstel tot hoofdstel af te hangen. Ik heb de mijne de deur uitgedaan door de bedroevend slechte leerkwaliteit (elke week schoonmaken en invetten en nog bleef het leer stijf en stug. Om maar niet te spreken van het zicht, zag eruit als een hoofdstel van 10 jaar oud...)
Die van mijn vriendin is echt véél beter...

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 12:21

Ik heb die van mij al meer dan een jaar. En heb nog maar 1x ingevet. En het leer ziet er nog super uit.

Roosje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 13:20

Die van mij is ook van super fijn en soepel leer!