voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

linnnde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 22:17

_Lindy_ schreef:
nu ik zie dat het hier over Hidalgo's gaat kom ik me ook maar even melden. Ik heb afgelopen week de Hidalgo Venice Special (dressuurmodel) van Buitenzinnig getest en hij bevalt echt super goed. *\o/* Zit heerlijk stevig(net een boomzadel :P ) en ziet er nog mooi uit ook. :D Nu schuift hij wel een klein beetje naar voren op mijn overbouwde ijslandermerrie (maar goed, dat doen alle andere zadels die ik heb getest nog veel erger :+ ) dus ik vraag me af wat voor singel en pad jullie precies hebben gebruikt om dat op te lossen, linduhh97 en raya00?

Buitenzinnig ben ik overigens ook erg over te spreken, echt razendsnelle en goede service. 8-)

Late reactie, maar ik heb een prestige singel, 130 euro ofz, maar zit echt top!

linnnde

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 22:18

Foto heb ik ook, maar niet nu op iPad, zal m zo even posten

_Lindy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 22:35

ah thanks voor de info! :D

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 13:44

:wave:

Ik heb een vrij ronde merrie (Quarter) die voor de sulky staat, maar ik ben ook een beetje aan het rondkijken voor een boomloos zadeltje voor erbij, liefst Engels model. Nu stuitte ik op de Knight Rider President. Heeft iemand hier ervaring met dat zadel? Over de boomzadels van Knight Rider zijn veel mensen positief, maar het boomloze model kan ik vrij weinig over vinden. :)

000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 15:17

Voor een extreem brede pony ben ik opzoek naar een geschikt zadel. Ze heeft overgewicht en vandaar dat ik een boomloos zadel overweeg. Dit omdat het zadel dan ook kan blijven als ze wat is afgevallen. Ik ben erg benieuwd of er mensen met rugklachten zijn die boomloos rijden en wat hun ervaringen hier mee zijn. Ik ben namelijk bang dat ik niet voldoende steun zal hebben aan een boomlooszadel? en welk type zadel van barefoot het meest geschikt zou zijn voor lichte dressuur en buitenritten voor iemand met rugklachten. heb maat 36 dus neem aan dat ik moet gaan zoeken voor een maatje 1. alvast bedankt!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 15:27

Wat voor rugklachten heb je? Ik heb ook rugklachten in de vorm van lage rugpijn (omdat ik verkeerd sta), maar ik kreeg niet extra rugpijn van het rijden met een boomloos zadel. Sowieso vond de fysio het positief voor mijn rug dat ik paardrij.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 15:30

Ik denk dat het van persoon tot persoon verschilt of je met een boomlooszadel last krijgt van rugklachten. Ik heb zelf een hernia gehad L5-S1 en vaak lage rugklachten omdat ik scheef loop door een slechte heup. Ik vind een boomzadel lekkerder zitten en op een cheyenne kreeg ik echt rugpijn. Ik heb nu een virginia rose, maar er nog te weinig mee gereden om te weten of ik daarmee last van mijn rug krijg. Ik vind wel dat je minder grip hebt met een boomloos zadel.

000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 15:45

lage en middenrug maar vaak spierpijn in bovenrug en nek. het hele pakket eigenlijk ;) Oke misschien is het dan gunstig om eens een zadel te testen. Naar welk model kan ik het beste kijken (het meeste steun zonder nog breder te zitten)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 16:17

De Barefoots worden juist gekocht door mensen met rugklachten, omdat ze door de vrijere zit en het verbeterde contact met het paard (en de warmte van paard door zadel heen) merken dat hun rug soepeler en sterker wordt.

Ik ervaar het zelf, rug wordt bij mij heerlijk los gewiegd bij een soepel boomloosje terwijl een boomzadel juist meer spanning veroorzaakte door de hardheid en vormvastheid.

Met de Virginia Rose kreeg ik zelf overigens wel rugpijn (of nu ja, die hield ik, want normaal gaat het juist weg door rijden) maar dat was simpelweg doordat de fenders niet kort genoeg konden en ik op het puntje van mijn tenen moest rijden ermee :P

Wil je zo min mogelijk breed zitten, dan neem je een zadel met zo kort mogelijke zijkanten, zodat die niet tussen je been en je paard komen te liggen. Bvb. een Arizona of Atlanta zadel.

Doe je wel iets tegen je rugklachten verder?

Bij mij geeft een bezoekje aan de chiropractor veel verlichting, die zet alles weer netjes recht en dan ben ik weer heerlijk soepel en pijnvrij....totdat ik weer te veel aan het tillen en sjouwen ben (huis aan het verbouwen....) en m'n spieren alles weer scheef trekken doordat ik verkeerd til ofzo -O-

000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 18:08

dankjewel voor je bericht! ik heb zware pijnstillers en ik volg verschillende therapieen gezien ze niet kunnen verklaren waar de pijn vandaan komt. Ik heb het idee dat als ik erg breed zit ik meer last krijg. (heb moeite met het kantelen van mijn bekken). Hoe zijn de cheyenne of cherokee(?) kwa zitting? die spreken mij persoonlijk het meeste aan kwa uiterlijk.

GeryonJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 18:10

Ik zou dan de cheyenne nemen rommeke. Daarin heb je toch wel een vrijere zit dan in de cherokee, is mijn ervaring. Ik heb ook last van mijn rug (doordat ik een erg holle rug heb), maar in de cheyenne word ik niet zo gedwongen als in een boomzadel. De cherokee vond ik dan weer niets. Door de wrongen is het veel minder vrij.

Zou wel eerst een testzadel bestellen!

000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 18:13

oke, ja het fijn om niet gedwongen te worden in houding maar wat steun ben ik wel gewent, maar neem aan dat dat na verloop van tijd wel went .. mischien moet ik gewoon een test zadel aanvragen en het proberen. Wacht wel tot na de sneeuw, zodat ik ook écht kan testen :)

GeryonJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 19:06

Denk ook wel dat het went hoor. Maar als je een zadel test, kan je hem een week testen, eventueel twee weken.

Wat vinden jullie trouwens van het zadel? Pmarena heeft het al gezien, maar ik zou toch graag meerdere meningen willen hebben.

Ik vind dat mijn zadel 'scheef' is want het onderste deel zit niet recht onder de zitting (voornamelijk bij de voorkant, maar het is niet alleen daar).

Nu twijfel ik dus of ik hier wel mee door kan rijden.. Al heeft pmarena wel gezegd dat het niet zoveel uit moet maken.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hierdoor schuift het zadel na een tijdje naar rechts (want dan is de onderkant wel 'recht' op de rug). Hierdoor ga ik meer op links zitten, waardoor mijn paard links wel een schuurplek heeft en rechts niet. Althans, dat is mijn theorie, die ik hieruit trek..

Het onderste deel is niet flexibel en ik krijg het dan ook niet recht onder de zitting.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 19:17

@ Rommeke Ik heb de Cheyenne getest en vond deze wel erg breed zit en wat gezegd wordt, weinig steun, verder vond ik 'm wel lekker zitten, maar toch besloten het bij m'n boomzadel te houden. Toen ik hier eenmaal weer opstapte vond ik het echt een groot verschil, maar wel positief, zeker wat betreft het breed zitten. Mijn pony is ook erg breed en met wat voor boomloos zadel dan ook kom je meer in een O te zitten (of je moet met veel inlages gaan werken, maar het voordeel van boomloos is juist het close contact met je paard en dat heb je dan ook minder) en met mijn boomzadel zit ik meer in een A (m'n beugels kon ik 2 gaatjes langer dan met boomloos).
Aangezien je zegt een brede pony te hebben met overgewicht is misschien een zadel met verwisselbare boom ook wel iets voor jou. Of ben je echt gericht aan het zoeken voor boomloos? Ik moet wel zeggen dat de 2 boomloze zadels die ik heb geprobeerd (Cheyenne en London) beiden erg schuiven op mijn pony (hij is breed en rond) en ik dit bij mijn boomzadel niet heb (maar bij heel veel andere boomzadels wel hoor ;) )

@ Geryon Dat ziet er inderdaad best scheef uit... Hoe lang heb je het zadel al?

GeryonJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 19:23

flavlip schreef:
@ Geryon Dat ziet er inderdaad best scheef uit... Hoe lang heb je het zadel al?

Uhm, ik denk iets van twee maanden? Maar heb er niet meer dan 10 keer mee gereden. Ik heb hem gekocht van iemand hier op bokt. En zij zei er niets van gemerkt te hebben. (ik wist dit niet van te voren) Echter kan ik het goed zien aan het verschil in schuurplekken links en rechts en op foto's waarbij ik de zitting naar rechts zie liggen (terwijl het zadel dan wel recht op de rug lig) en ik dus teveel naar links zit. Zonder die schuurplek had ik het denk ik ook niet snel gemerkt.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 19:33

Dan denk ik dat het misschien komt doordat het zadel al is gevormd naar het andere paard (en deze scheef is, en even snel gedacht, linksgebogen). Dan kan het natuurlijk zijn dat als je meer met het zadel rijdt het zich naar jouw paard gaat vormen, aangezien een boomloos vrij flexibel is. Dit hoop ik voor je :)
Wel zou ik proberen zelf goed recht te zitten en niet naar het zadel te gaan zitten (beetje lastig uit te leggen), want daar zal jouw paard dan ook weer anders door gaan lopen, dan compenseer jij het zadel en je paard jou weer.. Volg je me nog? ;)
Heb je hiervoor nooit het gevoel gehad dat jou paard ook een beetje scheef is? Dat als je net rijdt je ene stijgbeugel net wat lager zit dan je ander beugel? Je iets meer naar 1 kant zit? Al zal dat misschien een heel klein beetje zijn, want in principe is elk paard links,- of rechtsgebogen (net als mensen links,- of rechtshandig zijn) en valt dit jou nu extra op, omdat jou paard precies andersomgebogen is als het zadel.
Beetje warrig verhaal, ik hoop dat je er wat mee kan!

GeryonJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 19:46

Kan ik zeker wat mee! Dat eerste wat je zegt, over dat het zadel misschien gevormd is naar het vorige scheve paard, klinkt mij wel erg logisch. Zal daar eens wat over opzoeken.

Hopelijk kan het zich nog vormen naar mijn paard. Naar het zadel zitten doe ik juist niet. Ik ga juist teveel tegen zitten. Zadel gaat naar rechts, waardoor ik meer naar links leun. Maar teveel, want ik zit dan soms in plaats van recht boven de rug, teveel naar links om het te compenseren. Wat ik natuurlijk niet moet doen.. Had er nog niet aan gedacht dat mijn paard mij natuurlijk dan ook gaat compenseren, omdat hij mij natuurlijk ook op een bepaalde manier moet dragen. Zal er goed op blijven letten dat ik recht boven de rug blijf zitten. Ik volgde je dus wel, moest het alleen een paar keer door lezen :P

Nooit het gevoel gehad dat hij scheef is! Hij kwam bij mij als een kant en klare leerpony en vanaf toen ben ik hem wezen trainen en al gauw trainden we op zijn eigen niveau (M/Z) en zo zijn we door wezen trainen, dus rechtrichtoefeningen waren er altijd bij.
Nu rijd ik al bijna een jaar enkel recreatief, maar rijd nog regelmatig dressuurmatig en dan zijn we vooral bezig met oefeningen die hem recht en los in het lichaam 'houden'. Hij zou best scheef kunnen zijn, maar dat zou dan wel erg minimaal zijn.. Ik ga eens extra opletten welke kant hij bepaalde oefeningen net iets minder soepel doet en dat vergelijken met het zadel. Zou best kunnen dat het me door het zadel inderdaad dan extra opvalt.

Trouwens, het zadel ligt op ''mijn'' draver wel beter dan op mijn pony. En de draver is linksgebogen en nog erg scheef. Maar ook daar compenseer ik het door teveel naar links te zitten.. Dat is dan wel weer raar. Al is het bij haar enkel in galop.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 19:53

Ik lees nog steeds mee :)

@ pmarena: Zijn er eventueel ontwikkelingen in een barefoot klassiek model? Een soort mengeling tussen de sevilla en de nevada? Of zijn er mogelijkheden om de nevada in maat 1 met pommel ipv fork te bestellen?

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 19:53

@rommeke, hier wordt er gereden op een cashel boomloos (jaaah hij is er nogsteeds) en een schapenvel. dit omdat ik zo vrij, warm en zacht mogelijk wil zitten. zo wordt er het minste spanning opgebouwt voor mij en het paard.
ik heb een milde vorm van scoliose, spanning in de schouders, winterstijfheid en gewoon een brakke rug :+

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 20:18

Mijn man rijdt ondertussen bijna 3 jaar op zijn BF arizona.
Normaal gezien (dus bij boomzadels, western of VZH of dressuur) heeft hij bij elk paard nadien last van zijn rug, vaak ook tijdens het rijden, zeker dan in de draf.
Met zijn BF heeft hij nooit last op zijn fjord. Zijn houding is er fel op vooruit gegaan en hij wil zijn zadel nooit meer kwijt.

000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 20:59

Oke bedankt voor alle tips, ga zo eens googlen op de modellen die worden genoemd.
@flavlip : De vorige eigenaar was ook niet geslaagd in het vinden van een geschikt boomzadel. Ik heb al verschillende zadels geprobeerd(wintec met de breedste boom, lederen zadel met extra large boom etc.) Maar niets is breed genoeg. Ook hoop ik dat ze flink gaat afvallen en dat zou betekenen dat ik over een tijdje weer opnieuw moet gaan zoeken naar een passend zadel. Het enige wat dus belangrijk is naast dat het past op de pony is dat het voor mij comfortabel is.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 21:10

Heeft nog niemand de twistbolster van pagina 343 geprobeerd?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 21:12

Mocht je toch een boomzadel zoeken rommeke ik heb nog een massimo met boommaat 40 ;-)

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 21:27

@ Rommeke Dan zou ik toch eens kijken naar de Thorowgood zadels. Op hipica.nl kun je daar los bomen (kopstukken) voor kopen, ook voor wintec en van wat ik zie heeft Thorowgood nog bredere bomen (vooral de S-bomen). Dan heb je voor de wintec de witte boom (XW) geprobeerd, dat is de grootste van wintec en Thorowgood heeft nog een gele (XW/XXW) en een zilvere (XXW). Ik persoonlijk vind het fijn dat er ook meerdere 'tussenmaatjes' zijn. Misschien is de Thorowgood wel breed genoeg en op het moment dat ze afvalt kun je er een nieuw boompje in (laten) zetten en hoef je dus geen nieuw zadel te kopen.

Glitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 00:03

Even delen hoe blij ik ben met de HKM Protector Pad, misschien een tip voor anderen. Zocht al langer een 'normaal dekje' voor onder mijn boomloos zadel. Ik heb nu sinds de zomer deze pad, in het bordeaux, wat een superding! Er zitten inlagevlakken in die je zelf naar wens kunt opvullen. Ik heb er inlages van Barefoot in voor VPSzadels.

Heb nu twee kleuren van deze pad:

Afbeelding
Bordeaux op mijn paard

Afbeelding
Zojuist gekocht: baby blauw

Dit zijn alle kleurtjes:
Afbeelding
Wil ze eigenlijk allemaal, maar daar zijn ze iets te prijzig voor :o