Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 01:48

xVerax schreef:
Dat is fijn, ik twijfel een beetje of de neusriem nog 1 gaatje omhoog moet alleen dan heb ik langere bitriempjes nodig, met 1 gaatje omhoog trekt hij het bit te ver omhoog en ik heb geen gaatjes meer over bij de bitriempjes.. Maar ik geloof dat het zoals hij nu zit ook wel kan.

Daar zat ik ook naar te kijken, maar ik denk dat het goed zit. Ga met je hand over de neus, met je vingers net naast het uitstekende deel van het neusbeen. Waar het zachte gedeelte ophoudt hoort de neusriem net boven te liggen. Ik had een paar pagina's terug een linkje geplaatst naar een filmpje hoe je kunt voelen waar de neusriem hoort te zitten.

xVerax

Re: Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 19:57

Oke bedankt :)

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 01:19

Ik heb een paar pagina's gelezen, maar toch ff de vraag.
Hoe bepalen jullie de maat? Soms lees ik dat ze wat klein vallen.
Mijn kerel van 175 heeft normaal gewoon full (44/46cm in frontriem) foto's zie profiel
Kan ik dan beter de extra full pakken?
Voora gezien de keelriem wat klein valt :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 10:23

Zou ik zeker een xfull pakken. Mijn knollie van 173 heeft deze ook en zit als gegoten.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 10:26

Zou iid de extra full dan adviseren. Mijn paard zit tussen cob en full in en die heeft al de normale full en die past rond de kaak en neus ook maar net dicht met gebruik van bit. (alleen in hoogte zit hij wel vrij bovenaan met de gaatjes)

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 10:29

Stokmaat zegt niet echt iets, wel de maat/vorm van het hoofd. Onze kwpn merrie van 1.64 heeft de cob maat van de competition. Terwijl sommigen het hoofdstel dus klein vinden vallen, maar ze heeft gewoon een fijn hoofdje en zit normaal tussen cob en full in.

Afbeelding

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 10:39

Zit je neusriem niet veel te laag datbeniknou? Hij lijkt zo op het deel te vallen waar de 'openingen' in het bot zitten.. Heb je dat gevoelt met passen?

Edit: zie dit filmpje :)
http://www.youtube.com/v/NHgj6fAvyP8
Laatst bijgewerkt door J0anieke op 04-09-16 10:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Vitaforlife

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 10:41

Hoi "datbeniknou". Zit de neusriem niet te laag? Lijkt op de foto alsof hij het zachte/open gedeelte van de neusholtes bedekt.

Vitaforlife

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 10:42

O haha Joanieke dacht hetzelfde ..

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 11:30

Vitaforlife schreef:
Hoi "datbeniknou". Zit de neusriem niet te laag? Lijkt op de foto alsof hij het zachte/open gedeelte van de neusholtes bedekt.

Klopt, is een oude foto en inmiddels hoger gedaan!

Veerle93

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 10:34

Hallo,
Ik heb sinds kort een Rambo micklem competition maat cob maar ik twijfel of het hoofdstel goed zit. Heb er nog extra bit straps maat full bijgekocht ( perongeluk Vd multi vandaar de gouden gespen) omdat het bit anders te strak zat. Kan iemand mij vertellen of het goed zit op deze manier? Ik denk zelf miss nog 1 gaatje losser maar dan zit de neusriem scheef ?
Afbeelding

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 10:55

Ik zou aan beide kanten zeker de neusriem 1 gaatje laten zakken.

Vitaforlife

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 19:21

Afbeelding
Ik ben erg tevreden over de combi Micklem + Mylerbit level 2. Mijn merrie ook zoals te zien aan de mooie lichte schuimlippen. Bit ligt dankzij de clips mooi stil in de mond. Keelriem lijkt misschien wat strak op de foto maar in werkelijkheid schuift mijn hand er heel makkelijk tussen.
Hoe vinden jullie dat het hoofdstel zit, nog op-of aanmerkingen?

Vitaforlife

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 19:39

Ik zat zelf ook nog eens kritisch te kijken naar mijn foto hierboven en volgens mij kan ik de bitriempjes beter aan de buitenkant van de sleuven van het bit bevestigen, dan "klappen" de bitringen misschien wat minder naar buiten. Ik heb er geen last van met rijden omdat de teugels de ringen op hun plek houden maar misschien heeft iemand er ervaring mee?

Roosje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 20:24

Ik vind het bit ook een beetje apart zitten zo. Maar ik ben niet bekend met een myler bit.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 21:11

Roosje_ schreef:
Ik vind het bit ook een beetje apart zitten zo. Maar ik ben niet bekend met een myler bit.

Ik had hetzelfde idee, maar denk dat dit zo hoort gezien de bakstuk wel in zon sleuf zit? Zou dus bij een normaal hoofdstel hetzelfde zijn gok ik? Ben verder ook niet heel bekent met Myler, vind een Myler er niet vriendelijk uitzien maar dat is denk ik ook meer een gebrek vanuit mij :') :+

Verder vind ik het hoofdstel wel goed liggen, jukbeen is vrij zo te zien en de neusriem zit niet te laag.
Welke maat micklem heb je en welke maat heeft je paard normaal in andere hoofdstellen?
Edit: zie al dat jij op mijn vraag ook had gereageerd, nu weet ik zeker dat ik een cob neem, vind hem heel mooi vallen :D

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 21:26

Volgens mij horen je bakstukken aan de buitenkant te bevestigen ipv de binnenkant. Begrijp je wat ik bedoel?

Vitaforlife

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 21:32

wortelsussie schreef:
Volgens mij horen je bakstukken aan de buitenkant te bevestigen ipv de binnenkant. Begrijp je wat ik bedoel?

ja dat denk ik ook, ga ik morgen doen. Paardje heeft er geen last van maar de ringen wijzen een beetje naar buiten zo.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 21:32

Bakstuk idd even aan de buitenkant van je sleuf bevestigen. Verder lijkt ie prima

Vitaforlife

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 21:42

Joanieke schreef:
vind een Myler er niet vriendelijk uitzien maar dat is denk ik ook meer een gebrek vanuit mij :') :+

Ik snap wat je bedoelt met "niet vriendelijk uitzien" maar het tegenovergestelde is waar, in ieder geval voor mijn merrie. Dit bit heeft een tongboog en dat maakt voor haar een wereld van verschil. Ze is veel meer ontspannen. Ik heb een licht contact, maar ze is weleens spooky op een buitenrit en de druk die daardoor op het bit ontstaat wordt nu verdeeld over de lagen en niet alleen de tong. Dankzij de bitclips van de Micklem nu ook over de neus en dat vindt ze duidelijk prettig want ze is sneller met haar hoofd terug bij mij. Ook de sleuven van het Mylerbit zorgen voor een stillere ligging in de mond. De onderste sleuven voor de teugels zorgen voor een lichte hefboomwerking en die wordt nu dus ook over de neus verdeeld. Maar bij haar geldt echt less is more, dus veel hefboomwerking is niet nodig.

Ik ben heel blij dat ze nu zo mooi ontspannen schuimt. Met een dubbelgebroken trens zag ik vaak een stukje tong aan de zijkant tussen haar lippen. Ook was ze vaak erg druk aan het kauwen. Nu houdt ze haar mond ontspannen gesloten en kijkt veel zachter uit haar ogen. Kortom het Mylerbit is voor haar een mooie oplossing, zeker in combinatie met de Micklem.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 21:48

Ik heb hier ook een myler level 2, zonder sleuven en vind de combinatie erg fijn. Pony schuimt mooi en kan goed slikken vanwege het rolletje in het midden.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 21:54

Afbeelding

Vanavond uit nood mijn hoofdstel van Toobs op Heps gehad (had de verkeerde in de auto gegooid :o ), wonderbaarlijk genoeg kon het er mee door. alleen bakstukken links en rechts 2 gaatjes hoger gedaan.
Heps heeft normaal cob en Toobs full, mijn hoofdstel is een full.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 23:04

Vitaforlife schreef:
[ [url=m/NViSzw.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ik ben erg tevreden over de combi Micklem + Mylerbit level 2. Mijn merrie ook zoals te zien aan de mooie lichte schuimlippen. Bit ligt dankzij de clips mooi stil in de mond. Keelriem lijkt misschien wat strak op de foto maar in werkelijkheid schuift mijn hand er heel makkelijk tussen.
Hoe vinden jullie dat het hoofdstel zit, nog op-of aanmerkingen?

Ik zou toch een andere frontriem aanraden. Als de kaakriem wat strakker zit, komt dit vaak omdat de frontriem te krap is, waardoor het kopstuk behoorlijk dicht achter de oren zit. Je moet dan de kaakriem wat strakker dicht doen om te voorkomen dat de bakstukken de jukbeenderen raken. Een frontriem die 2cm langer is lost dit "probleem" al op.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 23:05

Sjolvir schreef:
[ [url=m/BsgDMh.jpg]Afbeelding[/url] ]

Vanavond uit nood mijn hoofdstel van Toobs op Heps gehad (had de verkeerde in de auto gegooid :o ), wonderbaarlijk genoeg kon het er mee door. alleen bakstukken links en rechts 2 gaatjes hoger gedaan.
Heps heeft normaal cob en Toobs full, mijn hoofdstel is een full.

Zit mooi hoor!

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 00:20

Morgen krijg ik hem binnen :) ben benieuwd.
Een vraag aan gebruikers van de Rambo Micklem die ook met S&T rijden.
Wat voor soort hoofdstel S&T gebruiken jullie?
Daar ik niet tevreden ben met de huidige. De neusriem heb ik nooit strak, maar toch vind ik hem achter de oren niet helemaal lekker aanvoelen.

Gebruiken jullie tevens ook de bitclips? En welk verschil merk je bij je paard hiermee?