[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 15:40

mars_mellow schreef:
Lyona schreef:
Ik heb heel lekker gezeten en vooral heel zacht en stevig op een Barefoot Happy Valley. Kon ik de raarste dingen mee doen zo stevig zat ik. Goddelijk zadel. Ik verkoop h'm nu wel. Hij paste goed op m'n
haffie. Ik denk dat het wel gaat als je de juiste maat pommel hebt.

Bedankt! Dat zadel ziet er inderdaad heerlijk uit, maar het is meer geld dan ik zou hopen om te betalen.

Ik zit meer naar de zadels van rond de 400-500 euro te kijken.

Ja snap ik. Ik heb ook een Cherokee gehad, die vond ik dan weer helemaal niet lekker zitten. Heel onstabiel. Mijn advies, ga naar een boomloze zadelpasser en test wat zadels uit wat je fijn vindt. Ieder mens en paard is ook weer anders he.

mars_mellow

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 19:30

Beetje een rare vraag misschien, maar is er een manier om te zorgen voor extra goede drukverdeling? dus door bijvoorbeeld 2 dekjes, of extra (of dikke) inlages te gebruiken?

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 21:33

Welk zadel?
Er zijn bij verschillende zadels oplossingen zoals ander materiaal inlages, dikkere inlages, andere kussens..

mars_mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 12:14

Ik heb nog geen zadel. Ik vroeg me gewoon af of het goed genoeg zou zijn met 1 (kifrahorse) pad bijvoorbeeld. En wat kan ik het beste doen als ik wel een zadel heb, en dan bedenk dat ik toch een betere drukverdeling/dikkere inlages wil?

De neopreen inlages zijn namelijk (voor 2 stuks) 80 euro.
gewoon een nieuw dekje MET die zelfde inlagens is 60-70 euro.

Ik dacht dus, zou het niet mogelijk zijn om met 2 dekjes te rijden ipv 2 paar inlages?
Of gewoon 2 dekjes kopen en dan die inlages van het 1e dekje bij de andere in doen om het dikker te maken? Dan bespaar je namelijk wel wat geld, en heb je gelijk 2 dekjes.

De reden dat ik dit nu al vraag is omdat ik bezig ben met het zoeken van een zadel, en ik wil graag weten hoe veel geld ik kwijt zou zijn aan de dekjes/pads/inlages.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 12:18

Twee dekjes gaat snel schuiven.
Wat voor zadel wil je?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 13:07

mars_mellow schreef:
Ik zou dan sterk gaan twijfelen of de inlages ín het dekje wel écht dezelfde zijn als die je los koopt...

mars_mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 18:29

DubbelFun schreef:
mars_mellow schreef:
Ik zou dan sterk gaan twijfelen of de inlages ín het dekje wel écht dezelfde zijn als die je los koopt...

Hmmm... er staat bij dat het wel dezelfde zijn, maar dat is inderdaad vreemd.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 21:43

Zijn hier mensen die een trekker zadel hebben? Bevalt dat?

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 22:33

Ik heb een trekker en na heel wat zadels te hebben getest, is het voor mij en mijn paarden echt een heerlijk zadel. Wil niks anders meer.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 23:14

Hier iemand met de Trekker True Talent. Paardlief en ik zijn er dolgelukkig mee.... Wil écht nooit meer anders!!! Zo'n heerlijk, licht, kort, compact zadel, die mij niet in een houding dwingt....

Afbeelding

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 12:54

Mijn ervaring met Trekker is wat minder dan bovenstaande. Ik had een Pro Arte. Kon er niet in zitten (terwijl ik in Barefoot en Ghost prima zit). Mijn benen gingen een heel eigen leven leiden, dat heb ik met geen enkel ander zadel. Vond het ook op het paard wiebelig liggen (op twee paarden geprobeerd). Niet voor mij, was wel een heel mooi en zacht zadel.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 13:17

miereneter schreef:
Mijn ervaring met Trekker is wat minder dan bovenstaande. Ik had een Pro Arte. Kon er niet in zitten (terwijl ik in Barefoot en Ghost prima zit). Mijn benen gingen een heel eigen leven leiden, dat heb ik met geen enkel ander zadel. Vond het ook op het paard wiebelig liggen (op twee paarden geprobeerd). Niet voor mij, was wel een heel mooi en zacht zadel.

Is dat die met de grote wrong? Volgens mij wel. ik heb ze enkel op de bok gepast, maar de trekker met grote wrong(die ook nog eens terug naar achteren gaat ipv naar voren) is wel een zadel wat bij zeer weinig ruiters past, puur alleen al om de wrong..

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 16:32

Die heb ik idd een jaar of 10 terug ook gehad en uiteindelijk verkocht.
Mij leken evt een ultimate luxury of true talent wel prettig.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 17:49

Ja, dat zou ook kunnen, dat het aan het model lag. Een lange wrong is voor mijn korte benen sowieso niet handig. Daarbij, een zadel is zo persoonlijk, je moet het uiteindelijk toch uitproberen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 22:05

miereneter schreef:
Ja, dat zou ook kunnen, dat het aan het model lag. Een lange wrong is voor mijn korte benen sowieso niet handig. Daarbij, een zadel is zo persoonlijk, je moet het uiteindelijk toch uitproberen.

Dat is waar, hoor, een zadel is absoluut heel persoonlijk.

Ik heb overigens bewust geen wrongen. Rij dus met normale beugels op mijn True Talent, in plaats van met die (bijpassende) fenders met wrongen. Kan wellicht ook wat wiebelig zijn, een onafhankelijke zit, balans is wel fijn in dit zadel.

Maar het is een heerlijk flexibel, degelijk en licht zadel met een smalle zit (veel boomloze zadels zitten mij te wijd) en voor mijn paard fijn vanwege de schoudervrijheid, het lichte gewicht én de aanpasbaarheid. Drukverdeling is goed. Ik ben zelf een lichtgewicht, niet te lang qua lengte.
Bij zwaardere ruiters met langere benen, weet ik niet of het een fijn zadel is (vanwege bv de compactheid).

branki

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 17:13

N.a.v. de vraag of een Trekker zadel bevalt.
Ik heb een Trekker True Talent en vind het een heerlijk zadel.
Zit erg fijn, goede kwaliteit, veel aanpasmogelijkheden.

Maar helaas past hij niet goed op mijn paard. Reden is de hoge schoft en wat holle rug van mijn paard.

Dus mocht iemand interesse hebben in een Trekker True Talent, met fenders met wrongen, in goede staat, laat het me weten.

cbrmuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 13:52

Ik heb een iets wat bolle haflinger.
De singel groef is juist netjes recht en er wordt dan ook een rechte singel geadviseerd (eerder juist bananen en anatomisch erop gehad).

Nu heb ik er een Ghost op liggen en ben aan het kijken naar een FRA supersingel. Echter vraag ik me af of deze voldoende is met een ghost zadel en dat ik straks niet met zadel en al ernaast lig .
Dus de vraag.. heeft iemand ervaring met deze combinatie? Of heeft iemand nog een andere leuke tip

Daarnaast ben ik opzoek naar NO3 kussen in Grande.
Ik heb zelf de NO3 piccolo evt nog in de aanbieding die echt nog helemaal goed zijn en niet gevormd.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 14:31

ik heb vroeger een FRA singel bij mijn ghost gehad en dat kon prima.
vond het alleen een rare singel qua materiaal en pony kreeg er plekjes van.
die ik had was ook een hele brede singel,dat paste niet lekker bij hem.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 14:35

Ik rij met een FRA/Westip in kombinatie met een Bob Marshall en paard heeft er nog nooit plekjes oid van gehad. Het materiaal is stug, maar flexibel genoeg en geeft net dat beetje rek wat het voor een paard komfortabel maakt.

Nimby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 14:39

Ik heb aan mijn Ghost(s) een simpele Thorowgood singel. Op brede (bolle?) tinker merrie.

Blijft daarmee goed liggen. Ik had eens een neopreen singel te leen van iemand, juist omdat ik wilde kijken of dat stabiel zou zijn. Dan kwam met het opstijgen het hele zadel al naar de zijkant. (Normaal gebruik ik altijd een opstapje, maar dit was op vakantie met het bos gelijk naast de wei, zonder opstapje aanwezig.)
De Thorowgood er weer aan, en ik kon wel opstappen zonder probleem.

De Thorowgood singels hebben overigens alleen bij de gespen een elastisch stukje. De FRA/Westtip is toch geheel elastisch?

cbrmuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 16:11

Nimby schreef:
Ik heb aan mijn Ghost(s) een simpele Thorowgood singel. Op brede (bolle?) tinker merrie.

Blijft daarmee goed liggen. Ik had eens een neopreen singel te leen van iemand, juist omdat ik wilde kijken of dat stabiel zou zijn. Dan kwam met het opstijgen het hele zadel al naar de zijkant. (Normaal gebruik ik altijd een opstapje, maar dit was op vakantie met het bos gelijk naast de wei, zonder opstapje aanwezig.)
De Thorowgood er weer aan, en ik kon wel opstappen zonder probleem.

De Thorowgood singels hebben overigens alleen bij de gespen een elastisch stukje. De FRA/Westtip is toch geheel elastisch?

Ik zie dat achter bolle mijn smiley verdwenen is |o

Ow dat klinkt top. Daar ga ik ook even naar kijken. :)
Edit. Deze lijkt op mijn wintec van mijn vorige paard. Was ik ook altijd erg tevreden over _/-\o_ voor de tip :)

Ja idd totaal elastisch vandaar ook een deel van mijn twijfel.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 17:29

Die FRA/Westip singel was de enige singel waarmee ik de singelnijd van mijn merrie heb weggekregen. :) Met Ghostzadel, maar geen rond bol paard. :)

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 23:55

Ik heb ook een volledig elastische singel gebruikt. Zadel bleef goed liggen, paard werd er kriegelig van en vond het duidelijk niet prettig. Dus een stevige anatomisch gevormde singel aangeschaft. Vindt ie prima.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 10:58

Vaak werkt in de praktijk een volledig elastische singel juist het beste bij schuif-gevoelige paarden :)

We hebben bij Barefoot regelmatig dat mensen de Stretch & Breath singel als oplossing ervaren voor hun schuif-probleem, met allerhande merken en soorten zadels. Deze is hetzelfde idee als de Westip / FRA supersingel alleen dan nog met een zacht hoesje er omheen zodat het stugge materiaal niet direct tegen het paard ligt :)

Nimby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 16:50

Die Stretch&Breath singel leek mij ook heel aantrekkelijk! alleen nooit van gekomen om te proberen.
Kreeg een keer de Thorowgood te leen, die beviel toen en heb er zelf een gekocht. Ging ook goed met mijn Barefoot Cheyenne!

Voordeel van zo'n soort merk is dat bv Divoza ze heeft en dan kun je hem met al die kortingsdagen die ze hebben, voor 25% minder aanschaffen.

(ze hadden toen wel alleen de maten eindigend op 5 cm, en alleen zwart, dus als je bv een bruine 60 cm zou willen moet je bij een meer speciaal ruiterzaak kijken)