[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

darkadia

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 20:15

Zijn de inlages afgerond aan een zijde, en zit die zijde naar je paard toe? Opzich natte plek niet gek, daar beweegt de rug meer,maar die rand er omheen heb ik niet eerder gezien, dat vind ik wel beetje gek... Misschien een vna de andere kenners hier ;)

ReJo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 20:19

Die rand is volgensmij gewoon "schoon". Meneer staat 24/7 buiten zonder deken en rolt nogal graag, krijg hem helaas dus niet helemaal wit en zandvrij.

Nee ik heb die inlages met de rechte kant zeg maar naar het paard gedaan
Met de vormen van de foto mee;
Afbeelding

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 20:28

Is het niet dat dat buitenste randje van het dekje meer vocht opneemt ofzo, omdat daar geen inlage zit? Dat zou het wel kunnen verklaren.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 21:05

Je zadel lijkt wat achterover te liggen en dat zou het kunnen zijn, omdat er achter dan meer gewicht komt. Dat is hier vaak het probleem en dan heb ik ook van die natte plekken achter. Op zich niet zo een probleem, maar een recht zadel is fijner.

Leg het zadel op de juiste plek (nu is ie volgens mij erg naar voor) en kijk dan of het zadel recht, voorover of achterover ligt. Indien voorover dan shims plaatsen in de pad aan de voorkant. Achterover andersom.

ReJo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 21:56

Ik zal hem morgen nog eens erop leggen. Dan maak ik wel een nieuwe foto!

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 22:12

Ik weet dat het met een boomloos zadel minder belangrijk is, maar het lijkt ook wel veel zadel voor het paardje.
Ik ben geen echte kenner, maar misschien komt het ook wel omdat ze nog niet genoeg ontwikkeld is in haar rugspieren? Als ze haar rug een beetje wegdrukt, dan lijkt het mij logischer dat er iets meer druk op de achterkant komt.

Al lijkt mij de zweetafdruk niet zo verontrustend verder hoor... Het gehele plaatje lijkt naar mijn idee minder te kloppen ofzo. Ik kan het helemaal mis hebben hoor! Mijn beeld is ook vertekend doordat mijn maat 1 cheyenne op een heeeeel groot paard ligt, daarbij lijkt het net een iniminie zadeltje.

Heb je ook een foto met jou er op? Misschien dat dat ook wat verheldering geeft.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 22:45

Even een vraagje voor de experts voor bitloos rijden. Hoe zit dit hoofdstel bij beide pony's?

Afbeelding
Afbeelding

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 11:01

Moet je even voelen,gewoon linksen rechts met je vingers over de neusvleugeks glijden tot je voelt dat het hard is. Vanaf daar houdt het zwevend neusbot op en boven het zwevend neusbot moet de neusriem. Ik heb trouwens hetzelfde hoofdstel alleen dan roze ( voor mijn ruin :') )

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 11:24

Idd wat Maartje1990 zegt. Maar zo op t oog liggen ze prima volgens mij. Iig niet lager hangen dan dit.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 13:47

*\o/* Mijn bruine barefoot maat 0 komt vandaag. Morgen maar eens testen, kijken of ze daar beter onder loopt.

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 17:58

Voor wie een pad in een andere vorm of kleurtje zoekt; De Burioni pads zijn ook geschikt voor boomloze zadels. :) Ze zijn vergelijkbaar met de hafpads. De inlagen van de Burioni zijn echter niet verwisselbaar! De pads zijn behoorlijk dik en houden de ruggengraat goed vrij. Op m'n site zijn het de pads met TT/sympa

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 18:05

Vandaag mijn ghost flora gebruikt op mijn pony waarvoor hij is. Kussens anders gedaan. *dicht bij elkaar van voren*
Maar heb gevoel dat test model (tevens ouder model) anders is dan het model wat ik nu heb.
Nog steeds het gevoel dat het zadel voorover hangt. Dat vind ik zo'n naar gevoel.

Donderdag nog maar eens keer proberen. Iemand idee of oplossing ?

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 18:06

Kitty_ schreef:
Voor wie een pad in een andere vorm of kleurtje zoekt; De Burioni pads zijn ook geschikt voor boomloze zadels. :) Ze zijn vergelijkbaar met de hafpads. De inlagen van de Burioni zijn echter niet verwisselbaar! De pads zijn behoorlijk dik en houden de ruggengraat goed vrij. Op m'n site zijn het de pads met TT/sympa

Die endurance versie is niet geschikt? -O- Vond die er zo gaaf uitzien.. al zou ik daar nog ff flink voor moeten sparen. De Kifra's zelf vind ik ook nog steeds erg gaaf hoor!!! Maar ook daarvoor zal ik moeten sparen..

pien2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 18:30

Wat vinden jullie van de budget pads? Gaan ze lang mee?

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 20:42

Marjo89 schreef:
Vandaag mijn ghost flora gebruikt op mijn pony waarvoor hij is. Kussens anders gedaan. *dicht bij elkaar van voren*
Maar heb gevoel dat test model (tevens ouder model) anders is dan het model wat ik nu heb.
Nog steeds het gevoel dat het zadel voorover hangt. Dat vind ik zo'n naar gevoel.

Heb je ze dichter naar elkaar toe gedaan of zaten ze dicht bij elkaar van voren?
Het zadel is nog nieuw, moet zich nog vormen en het test model is natuurlijk al door diverse ruiters en paarden gebruikt.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 20:44

Buitenzinnig schreef:
Marjo89 schreef:

Heb je ze dichter naar elkaar toe gedaan of zaten ze dicht bij elkaar van voren?
Het zadel is nog nieuw, moet zich nog vormen en het test model is natuurlijk al door diverse ruiters en paarden gebruikt.

Ze zaten vrij ver uit elkaar, heb ze dicht bij elkaar gedaan. Maar het zadel kiept nog steeds.
Je ziet het ook, dat het voorover hangt. En ben zelf nogal gevoelig hiervoor. Dan betekend voor mij dat ik niet kan rijden.
Van kwetal wat tips gehad. Dat ga ik testen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 00:17

Maandje geleden had ik hier een bericht geplaatst dat ik nadat ik wat meer met een Arizona had gereden ik zelf ook eens voor een 'dressuurmodel' boomloos zadel wilde gaan kijken en een afspraak ging maken met Teteltee.
Vandaag is zij bij ons geweest :) De bak was erg nat maar gelukkig toch mooi wat kunnen uitproberenEerst heeft ze fijn geholpen met onze Arizona helemaal goed passend krijgen voor op onze haf, waar we ook eerder in dit topic vragen over gesteld hebben. Toch een andere fork erin, dus die heb ik ook meteen maar besteld vanavond.
Daarna heb ik nog een paar andere zadels getest. Begonnen met de Ghost Firenze. Daar was ik vooraf het meest benieuwd naar na alle verhalen. Op zich een prima zadel, alleen voor mij zaten de wrongen toch net niet lekker. Ik heb vrij stevige bovenbenen en ze prikten in mijn benen. Daarnaast lag het zadel ook op mijn pony niet goed, hij kieperde voorover.

Daarna de RWC dressage (maat 1) geprobeerd en dat was eigenlijk de verrassing van de dag voor mij. Ik was vooral benieuwd naar hoe hij in het echt was maar had eerlijk gezegd niet verwacht dat het per se wat voor mij zou zijn. Dat viel heel erg mee! Op mijn pony lag hij goed en voor mij zat hij ook fijn, een stuk fijner dan mijn boomzadel in ieder geval :D Ik vond het wel nog 'vrij veel zadel' en een beetje een 'torentje', maar dat is wellicht ook een kwestie van wennen. Ik wil hem heel graag een keer als testzadel bestellen om nog wat uitgebreider te testen, zijn die wachttijden lang Pmarena?

Daarna nog een Barefoot London (maat 2) geprobeerd, maar daar zat ik en niet helemaal lekker met de pommel en dat zat toch te breed voor mij. Ik heb een aantal medische problemen (bindweefselafwijking) waardoor ik snel gewrichten uit de kom heb en ook continue een hoge spierspanning heb. Als ik wat breder zit krijg ik heel snel last van mijn heupen. Denk dat het voor buitenritjes nog aardig zou gaan maar voor wat serieuzer dressuren niet.

Al met al hier ook weer een positief iemand over Lilianne en een hoop wijzer geworden! Ik wil ook nog even verder kijken naar bijv. de Startrekk dressuur, maar ik ben ook erg enthousiast geworden over de RWC dressage en hoe meer ik er over nadenk hoe enthousiast ik word. Moest het ook allemaal even laten bezinken omdat het pasconsult best wel anders uitpakte qua wat ik wel en niet fijn vond als wat ik vooraf had verwacht :D

Hier nog een fotootje met de RWC dressage. Ik lijk hier wel een beetje vreemd te zitten maar ik denk dat dat komt doordat ik nog 3 vesten onder mijn jas aan had :+ (Het was een beetje vies miezerig en winderig weer en dat slaat heel snel op mijn spieren :') ) Maar in het algemeen was ik ook nog wel een beetje zoekende naar mijn houding, toch even wennen weer allemaal andere zadels :D
Afbeelding

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 10:22

Leuke foto Olina! Je lijkt hier een beetje in elkaar gedoken te zitten maar je zat in dit zadel juist super netjes, net even een momentopname. Vond het leuk om jullie te helpen! Als Pmarena er geen heeft liggen kan ik mijn Dressage na aankomend weekend ook wel een weekje missen :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 11:32

Nou het enige Dressage One testzadel dat ik nog heb dat is deze die bij jou ligt Teteltee dus tja :P

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 13:49

Helenalena schreef:
Kitty_ schreef:

Die endurance versie is niet geschikt? -O- Vond die er zo gaaf uitzien.. al zou ik daar nog ff flink voor moeten sparen. De Kifra's zelf vind ik ook nog steeds erg gaaf hoor!!! Maar ook daarvoor zal ik moeten sparen..

Die met wol bedoel je? Nope helaas. Ik heb hem zelf geprobeerd maar ik vind de ruggengraat vrijheid te weinig.

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 18:53

Ja die bedoelde ik.. ik zit me nu ook ineens af te vragen wat voor kleur pad, anders dan bruin, voor de nieuwe aanwinst zoe moeten aanschaffen. Bij de nina, het zwarte trekpaard had ik voor paars gegaan. Nu weet ik het niet. -O-

Edit; aangezien ik toch nog moet sparen, heb ik alle tijd om daar nog over na te denken. :')

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 21:51

pmarena schreef:
Nou het enige Dressage One testzadel dat ik nog heb dat is deze die bij jou ligt Teteltee dus tja :P

ik vind dat zadel er echt heel mooi uit zien. Wordt deze ook gereden met een speciaal dekje eronder, of kan dit met gewone dekjes?
oh, ik zie het al, de inlages zitten in een hoes onder het zadel geplakt ...
Kan die hoes (al dan niet met inlages) zonder zadel besteld worden ook? (die kan in principe onder de hidalgo geplakt worden ook?)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 23:55

Hoi ik heb een Ghost quilty met een Ghost pad. Dit pad heeft dikke inlages (4cm?) maar toen ik ze eruit haalde leek 1 ervan gerepareerd te zijn... Het leek of er twee dunne inlages dmv dubbelzijdige plakband aaneen geplakt zijn en aan ene zijde is de inlage verdeeld in stukken ipv 1 geheel zoals de andere zijde. De andere inlage heeft dit dus niet en is ook gewoon 1 dikke inlage zonder plakband ofzo.
Ik heb dit zadel nieuw gekocht. Maar weet niet meer zeker of de pad erbij was of dat ik de achteraf bij gekocht heb.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 01:19

Je hebt een PB

pien2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 17:47