voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Set_Elkol

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 13:07

ik denk dat het zadel zelf ook nog wel iets naar achteren kan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 13:21

Ik ben nog even aan het zoeken naar mogelijkheden mijn zadel wat smaller te laten zitten.
Heeft iemand al ervaring met de twist bolster van freedomtreeless.com?

Citaat:
Twist Bolsters are a diamond shape insert designed to fit under the seat along the center seam of the saddle, and just up to the pommel. They are useful to riders who have horses that are very wide, or who have troublesome hips and like to feel a more extreme twist (feeling of narrowness) in their saddle.

Afbeelding

Idee ziet er goed uit, ik vraag me alleen af hoe stevig dat ding is en of het ook goed samenwerkt met een barefoot. Ik ga ze in elk geval een mail sturen :j

De hipsaver van Heather Moffet lijkt me ook wel een interessante optie, iemand hier ervaring mee?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-01-13 13:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 13:22

@ LauEef: Mijn vorige paard ( hij kreeg een Barefoot toen ie 19 was) had ook zo'n schoft, maar een wat langere rug dan jouw paard. Hij was, toen ik een Barefoot voor hem kocht, ook ingevallen aan weerszijden van de schoft en had een opliggende ruggegraat. Ik heb toen ook een smalle, hoge pommel gebruikt en dubbele inlages in de pad gedaan. Zijn bespiering naast de schoft is goed hersteld. Schoudervrijheid was ook een issue bij hem, hij was smal in het borstgebied, maar had enorme monnikskapspieren, die al snel in de verdrukking kwamen onder zweetbladen van een boomzadel. Jouw zadel ligt echt ver naar voren en kiept daardoor naar achteren. Misschien kan je nog iets aan een betere ligging doen met inlages. Welke gebruik je nu?

Tinka, jouw zadel ligt te ver naar voren.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 13:26

Maar als ik mijn zadel verder naar achteren leg, dan is ie te lang ben ik bang.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 13:27

Dan heb je toch een korter zadel nodig?

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 13:30

Jetta schreef:
@ LauEef: Mijn vorige paard ( hij kreeg een Barefoot toen ie 19 was) had ook zo'n schoft, maar een wat langere rug dan jouw paard. Hij was, toen ik een Barefoot voor hem kocht, ook ingevallen aan weerszijden van de schoft en had een opliggende ruggegraat. Ik heb toen ook een smalle, hoge pommel gebruikt en dubbele inlages in de pad gedaan. Zijn bespiering naast de schoft is goed hersteld. Schoudervrijheid was ook een issue bij hem, hij was smal in het borstgebied, maar had enorme monnikskapspieren, die al snel in de verdrukking kwamen onder zweetbladen van een boomzadel. Jouw zadel ligt echt ver naar voren en kiept daardoor naar achteren. Misschien kan je nog iets aan een betere ligging doen met inlages. Welke gebruik je nu?

Tinka, jouw zadel ligt te ver naar voren.

Momenteel zitten er dikke/stevige inlages in, ik ben daar niet 100% zeker van, maar ik hoor iedereen klagen over dat ze hun inlages dun/slap vinden en dat vind ik van de mijne nou net niet. Ik zal het zadel voortaan zo ver mogelijk naar achter proberen leggen. Ik merk wel dat hij na het rijden naar achter is geschoven, heb daar alleen geen foto van.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 13:34

Tinka schreef:
Maar als ik mijn zadel verder naar achteren leg, dan is ie te lang ben ik bang.

bij boomloos maakt dat niet zo veel uit, daar je daar toch geen druk hebt.
Natuurlijk heb je bij de hele gevoelige huidjes dan wel risico op schuren, maar dat valt meestal wel mee.
(ik heb twee enorm brede maar korte trekpaarden, heb dus ook de neiging om het zadel te ver vooruit te gooien)

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 13:37

Ik heb even een betere foto gezocht, let niet op mijn stomme kop :+ . Ik vind dat het zadel net achter de schouder ligt en dus wel goed.
Afbeelding
Ik zal trouwens voortaan wat beter opletten dat het zadel ver genoeg naar achteren ligt en het dekje goed. Ik rij zelf niet, maar mijn bijrijdster. Ik heb nog even gekeken naar de foto's die zijn gemaakt na de vorige, met mijn bijrijdster erop. Daar ligt het zadel dus wel verder naar achteren dan op die 1e foto, alleen het dekje ligt teveel naar voren en dat ligt dus wel op de schouder (ik neem aan dat dat geen kwaad kan).

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 14:44

@LauEef: Ik heb toendertijd van die flex-inlages gekocht, ik weet niet of er nog zoiets is...die hebben een soort steviger, maar ook flexibel stuk, waar het draagvlak van je zadel op ligt. Die deed ik wel enkel in de pad, want ze zijn ook dikker. Ik gebruik ze nu ook, bij mijn jonge, ronde paard, juist om hem wat meer drukverdeling te geven. Als je je zadel bij het opzadelen al wat naar achteren legt, schuift ie dan ook nog verder tijdens het rijden?

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 14:48

@ Tinka, ja, ik vind de singel ook erg in de oksel liggen. Het kan nog wel iets naar achteren, het gaat soms maar om een paar centimeters. Even iets anders:Kunnen de fenders wat langer? Je lijkt wel wat in stoelzit te zitten, of vind je dit fijn zitten?

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 16:15

Jetta schreef:
@ Tinka, ja, ik vind de singel ook erg in de oksel liggen. Het kan nog wel iets naar achteren, het gaat soms maar om een paar centimeters. Even iets anders:Kunnen de fenders wat langer? Je lijkt wel wat in stoelzit te zitten, of vind je dit fijn zitten?

De fenders kunnen idd iets langer, maar aangezien ik daar op de foto nog een hele slechte heup had en ik al blij was als ik uberhaupt op een paard kwam om even 10 minuutjes te rijden, zitten ze dus zo kort, dan heb ik wat meer houvast zeg maar. Op die 2e foto zit er ook nog een verkeerde singel bij, die had ik bij het zadel gekocht maar is veel te kort.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 17:09

ik heb ook foto's :D
maar moet ik nog even uplouden.

@Tinka: is het een soort hack waar je mee rijdt?

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 17:42

Dat is idd een soort hackemore, een stop and turn hackemore om precies te zijn. Meestal rij ik met een myler bitje, alleen had ie toen een wondje in zijn mond, vandaar even bitloos. Hij heeft 5 maanden in training gestaan bij een duitse gangenpaardentrainer, en die had van allerlei optomingen geprobeerd, hier liep ie het beste op.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 17:50

Tinka, het zadel mag nog wel meer dan een handbreedte naar achteren zie ik.
Het ligt nu op het schouderblad. Het beste is het zadel een handbreedte achter het schouderblad te leggen ivm beweging.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 17:56

Dat was bij boomloos toch minder belangrijk? Als je het zadel op die foto nog een stuk naar achter legt kom je toch op de verkeerde plek van de rug met je gewicht?

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 18:17

Blijheid schreef:
Ik ben nog even aan het zoeken naar mogelijkheden mijn zadel wat smaller te laten zitten.
Heeft iemand al ervaring met de twist bolster van freedomtreeless.com?

Citaat:
Twist Bolsters are a diamond shape insert designed to fit under the seat along the center seam of the saddle, and just up to the pommel. They are useful to riders who have horses that are very wide, or who have troublesome hips and like to feel a more extreme twist (feeling of narrowness) in their saddle.

[ Afbeelding ]

Idee ziet er goed uit, ik vraag me alleen af hoe stevig dat ding is en of het ook goed samenwerkt met een barefoot. Ik ga ze in elk geval een mail sturen :j

De hipsaver van Heather Moffet lijkt me ook wel een interessante optie, iemand hier ervaring mee?

Met de hipsaver geen ervaring, maar dit lijkt me wel heel interessant. Ligt aan wat die dingen kosten, maar anders zou ik het best eens kunnen gaan proberen. Ik heb ook nog moeite met het laten afhangen van mijn been. Wellicht helpt een iets smallere zit.

Ik volg jullie discussie over de juiste plaats van zadels. Mijn zadel wil ook ietwat op de schouder gaan liggen... Met smallere pommel en anatomische singel gaat het beter, maar niet helemaal. Mijn paardje lijkt er overigens geen last van te hebben en ik zit wel op de juiste plek op zijn rug (is een pony van plm 1,40). Ik denk dat bij boomloos het op de schouder liggen toch iets minder erg is dan bij een boomzadel? Gezien de reacties van mijn pony.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 18:29

Het iets op de schouder liggen is inderdaad minder erg bij een soepel zadeltje, omdat de schouders daar dan toch nog best goed onderdoor kunnen bewegen :j

Maar liever niet op de schouder leggen natuurlijk!

In de meeste gevallen is het puur de ruiter zelf die het zadel te ver naar voren legt, of is het een simpel geval van een bol buikje waar een banaansingel o.i.d. goed bij kan helpen :)

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 18:33

Die twist bolsters zien mooi uit! Ze kosten 20 dollar maar geen idee of je die ook kan bestellen. .Hihi kan ik met een barefoot western modelletje rijden, die zijn erg leuk om te zien met name de arizona nut..Iemand hier ervaring mee, zit deze breed?

Ik denk niet dat je een zadel te ver naar achteren moet gaan leggen en de schouder komt toch met boomloos niet tegen een boom aan?

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 18:45

Jetta schreef:
@LauEef: Ik heb toendertijd van die flex-inlages gekocht, ik weet niet of er nog zoiets is...die hebben een soort steviger, maar ook flexibel stuk, waar het draagvlak van je zadel op ligt. Die deed ik wel enkel in de pad, want ze zijn ook dikker. Ik gebruik ze nu ook, bij mijn jonge, ronde paard, juist om hem wat meer drukverdeling te geven. Als je je zadel bij het opzadelen al wat naar achteren legt, schuift ie dan ook nog verder tijdens het rijden?

Dat heb ik nog niet echt getest, maar ik denk het niet. Hij schuift uiteindelijk dan gewoon op de juist plek en dan vind ze het blijkbaar niet erg. Maar nieuwe pad (dan kan ik dubbele inlages doen) & banaansingel ga ik werk van maken, dan kijken of het beter is!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 18:56

Geen ervaring met dat twist-ding trouwens, ik ben benieuwd of hij breed genoeg is zodat je er ook nog met je zitbeenknobbels op zit en je niet alleen maar op je...ehm..gevoelige delen komt te zitten zeg maar :P

Zo te zien is dit van Sensation, kan je dan wellicht ook bestellen bij de Nederlandse Sensation-verkoper?

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 18:59

Tja misschien zit het inderdaad wel voor geen meter :=

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 19:42

Ik had heel erg het probleem van het verschuiven van mijn zadel naar voor een eindje.
Ik legde deze goed bij het opzadelen maar was nog maar weg en het schoof al terug naar voor. -O-
Ik heb toen pommelmaat genomen en ontdekt dat zijn pommel veel te klein was (was ook veel verbreed o.a door bespiering). Waardoor het beste stukje waar het viel dus meer naar voren was.

Daarna met andere pommel bleef die al veel beter liggen, juist de singel gaf nog problemen (singel trok zadel naar voren ook). Nu sinds kort de stretch & breath singel en nu blijft het zadel gewoon liggen waar het moet. :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 22:00

S-hack van barefoot (gekocht bij nickyu, heeft er een neusriem op maat voor gemaakt, en hangt aan een bakstuk dat je in een gewoon hoofdstel inschuift om stang en trens te mekn, frontriempje erop, et voila)
Afbeelding
staat ze eens mooi op de foto, schud ze net haar hoofd waardoor de teugels knullig hangen :P
Afbeelding
arizona, met boomloze antislippad eronder, vaste inlages + gewoon westernbontje + banaansingel (engels) met de converters van Nickyu eraan
Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/Foto-T8FYPMT6.jpg

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 22:13

Ziet er goed uit zo!

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 22:14

Stoer hoor!