[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 19:28

Poeh dat weet ik ook niet uit mijn hoofd hoor. Heb je niet gewoon een foto van het betreffende zadel..?

mars_mellow

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 10:54

Wat zijn jullie ervaringen met dit zadel? https://www.divoza.com/nl/paardenspulle ... l-compleet

Mijn paard werd er mee gereden toen hij nog niet van mij was. Ik heb er toen een paar x op gereden, en vond hem ontzettend fijn. Hij liep er toen goed onder (geen pijn signalen). Ik wil wel graag zeker weten dat er voldoende drukverdeling is. Op het moment rij ik hem met barebackpad, maar ik merk dat ik een zadel af en toe wel mis. Vooral omdat ik nu bezig ben met conditie training, is lichtrijden soms fijn.
Het zadel zou alleen zijn voor 1-2x per week.
Op buitenritten ga ik liever zonder, dus dan gebruik ik hem niet.

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 11:07

mars_mellow schreef:
Wat zijn jullie ervaringen met dit zadel? https://www.divoza.com/nl/paardenspulle ... l-compleet

Mijn paard werd er mee gereden toen hij nog niet van mij was. Ik heb er toen een paar x op gereden, en vond hem ontzettend fijn. Hij liep er toen goed onder (geen pijn signalen). Ik wil wel graag zeker weten dat er voldoende drukverdeling is. Op het moment rij ik hem met barebackpad, maar ik merk dat ik een zadel af en toe wel mis. Vooral omdat ik nu bezig ben met conditie training, is lichtrijden soms fijn.
Het zadel zou alleen zijn voor 1-2x per week.
Op buitenritten ga ik liever zonder, dus dan gebruik ik hem niet.

Ja, echt matige kwaliteit, moet je niet willen voor je paard :n
Het is hooguit een veredelde barebackpad, en daar wil je niet mee rijden met beugels. Dat het 1x geen klachten heeft gegeven zegt dat niet zo veel over de lange termijn.

Je kan dan beter marktplaats en de facebook groepen in de gaten houden voor een fijn tweedehands zadel.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 11:29

De kwaliteit zal idd matig zijn en je moet niet verwachten dat het lang mee gaat. Maar zolang het paard er fijn mee lijkt te lopen (en daar moet je wel heel kritisch op zijn) én je houdt heel goed de slijtage van vooral de beugel- en singelophanging in de gaten zou je het op korte ritjes (of in de bak) gewoon moeten kunnen gebruiken.
Een nieuwe zou ik niet aanraden om te kopen, dan liever even doorsparen voor een goede kwaliteit.

mars_mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 12:46

Bedankt voor de reacties! Dan denk ik dat ik door spaar voor een betere.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 12:51

mars_mellow schreef:
Bedankt voor de reacties! Dan denk ik dat ik door spaar voor een betere.

Zou zeker doorsparen. Heb wel eens zo een zadeltje op een paard gezien van kennis. Die kreeg opeens drukkingen op de schoft, ik meegekeken naar het zadeltje…. De beugelophanging was helemaal door het materiaal/zadel aan het snijden, wat de drukkingen op de rug veroorzaakte.

mars_mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 12:53

Ach wat sneu...

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 12:55

Zijn er mensen met een Barefoot rondom Arnhem apeldoorn, maat 1 of 2, waar ik eens in mag zitten zodat ik een beetje weet welke maat ik zelf nodig heb?
Wil er eentje voor m’n jonkie aanschaffen tweedehands om hem zadelmak te gaan maken aankomend jaar..

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 13:38

Ik heb een Barefoot Barrydale maat 2 in epe. Kom gerust eens proef zitten.
Welk zadel wil je kopen? Hangt wel van model zadel af hoe je erin zit. In de Barefoot London maat 2 kan ik echt niet zitten. Dan krijg ik ontzettend veel last van de pommel.
Bij de Barrydale geen last van.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 13:41

Ik neig naar cheyenne, western vind ik ook heel mooi maar maat 2 wordt dan erg lang..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 13:43

Het is echt zo verschillend qua model, en ook per zadel soms. Er worden natuurlijk al 20 jaar Barefoots gemaakt dus er is van alles in omloop. De westernzadels vallen meestal langer qua zit, waar mensen een maat 2 nodig hebben van "Engelse" modellen komen ze vaak prima weg met een maat 1 in een western model. Zeker zadels als de Lazy en Happy bijvoorbeeld.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 13:44

Ok dat is goed te weten, vind zelf cheyenne, Arizona/ Lazy/ happy/ Atlanta aansprekend.
Moet fijn zijn voor beleren/ mak maken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 13:45

Ja dat zijn ze in principe allemaal, belangrijkste is dat je er zelf lekker in zit want dat maakt alles een stuk makkelijker en comfortabeler voor paard ook :j

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 13:53

True. Das alleen nu nog een beetje een gok.
Maar Barefoot lijkt mij het “ meest makkelijk” als ik in de boomloze zadels kijk om mee te beginnen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 23:40

Tja, dat weet ik eigenlijk niet :n
De barefoot zadels waar ik in heb gezeten waren allemaal te breed voor mij, de barebackpad dan weer niet.
Op basis daarvan had ik boomloos dus eigenlijk afgeschreven voor mijzelf destijds, vanwege mijn korte pootjes die nogal slecht te verenigen zijn met een breed zadel en een rond paard waardoor ik ging knikken in de heup etc.
Inmiddels rijd ik alweer een tijdje met een freemax op mijn beide paarden. Die zit zodanig veel smaller dat ik er echt goed in zit :j en de paarden lopen er heerlijk onder. Ben blij dat ik dus toch weer de stap naar boomloos heb gemaakt, maar heb wel ontdekt dat boomloos en boomloos echt niet te vergelijken is soms. Ik zou je dan ook echt aanraden om eerst te gaan testen, een boomloos zadelpasser is dan toch wel heel handig. Je mag hier rustig een keer op mijn oudere paard komen proefzitten in de freemax trouwens, is een uurtje vanaf Arnhem :) Als het klikt met het paard dan is een buitenritje ook heel gezellig.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 23:59

Ik heb een jonkie, daar kan ik dus niets op testen. Nog niet zadelmak..
Ik moet ergens mee beginnen, en daarvoor lijkt barefoot mij wel handig.
Als hij eenmaal echt onder het zadel is, kan ik altijd verder kijken..
Freemax lijkt me ook prettig.
Overigens heb ik eerder wel diverse boomloosjes gehad.. verschillende barefoots, ghosts, trekker..

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 08:36

Testen hoeft niet per se op je eigen paard, bedoelde ik ;)
Succes met de zoektocht!

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 09:45

Juist bij boomloos is testen op een ander paard dan je eigen zinloos. Ik kan op mijn eigen paard echt niet op een Barefoot cherokee zitten, omdat hij al breed is en ik dan veel te breed kom te zitten. Op het paard van mijn vriendin rijd ik er prima mee weg. Hetzelfde geldt voor de Freemax zadels die we nu allebei hebben. Op haar paard voelt het zadel als een compleet ander zadel.

Ik zou inderdaad beginnen met een Barefoot Cheyenne en als hij zadelmak is een passer erbij halen en gaan kijken wat jij echt fijn vindt.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 16:25

Even wezen passen bij fenne en dat was echt heel fijn.
Moet zeggen dat ik edix ( Fra) courville heel prettig vond en ook een Nottingham zat me goed

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 22:12

Muze schreef:
Even wezen passen bij fenne en dat was echt heel fijn.
Moet zeggen dat ik edix ( Fra) courville heel prettig vond en ook een Nottingham zat me goed

Je mag gerust eens op mijn barrydale komen zitten

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 22:52

Die passen me allemaal niet, te lang zweetblad.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 09:41

Muze schreef:
Die passen me allemaal niet, te lang zweetblad.

Ok.

mars_mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 15:04

hi,
Ik heb (zoals al eerder aangegeven) wel op een boomloos zadel gereden, maar die had best veel steun en uitsteeksels bij de benen. Daar zat ik heel fijn en stevig op.

Ik overweeg om een boomloos zadel te halen, van barefoot. ik zie echter dat die 0 steun hebben bij de benen. Vinden jullie dat deze zadels nog stevig genoeg zitten, of is er een heel groot verschil tussen een boomzadel en een boomloze?

Klein extra vraagje, zou een barefoot zadel passen op mijn ontzettend ronde en brede fjord?

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 15:22

mars_mellow schreef:
hi,
Ik heb (zoals al eerder aangegeven) wel op een boomloos zadel gereden, maar die had best veel steun en uitsteeksels bij de benen. Daar zat ik heel fijn en stevig op.

Ik overweeg om een boomloos zadel te halen, van barefoot. ik zie echter dat die 0 steun hebben bij de benen. Vinden jullie dat deze zadels nog stevig genoeg zitten, of is er een heel groot verschil tussen een boomzadel en een boomloze?

Klein extra vraagje, zou een barefoot zadel passen op mijn ontzettend ronde en brede fjord?

Ik heb heel lekker gezeten en vooral heel zacht en stevig op een Barefoot Happy Valley. Kon ik de raarste dingen mee doen zo stevig zat ik. Goddelijk zadel. Ik verkoop h'm nu wel. Hij paste goed op m'n haffie. Ik denk dat het wel gaat als je de juiste maat pommel hebt.

mars_mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 15:36

Lyona schreef:
Ik heb heel lekker gezeten en vooral heel zacht en stevig op een Barefoot Happy Valley. Kon ik de raarste dingen mee doen zo stevig zat ik. Goddelijk zadel. Ik verkoop h'm nu wel. Hij paste goed op m'n
haffie. Ik denk dat het wel gaat als je de juiste maat pommel hebt.

Bedankt! Dat zadel ziet er inderdaad heerlijk uit, maar het is meer geld dan ik zou hopen om te betalen.

Ik zit meer naar de zadels van rond de 400-500 euro te kijken.