[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Samantha89

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 17:41

Ik wordt niet echt wijzer van al die singels, als ik zoek op anatomische singel dan komt er ook banaan singel naar boven. Maar ik zie ook singels waarbij de gespen niet recht zitten voor buikige paarden. En ik denk dat ik 90 cm nodig heb, of is dat te groot? En 90 cm is ook heel lastig te krijgen. Dus ik weet het niet zo goed meer %)
Misschien dat iemand mij hier wat kan over uitleggen?

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 09:41

Samantha89 schreef:
Ik wordt niet echt wijzer van al die singels, als ik zoek op anatomische singel dan komt er ook banaan singel naar boven. Maar ik zie ook singels waarbij de gespen niet recht zitten voor buikige paarden. En ik denk dat ik 90 cm nodig heb, of is dat te groot? En 90 cm is ook heel lastig te krijgen. Dus ik weet het niet zo goed meer %)
Misschien dat iemand mij hier wat kan over uitleggen?

https://www.e-a-mattes.com/wp-content/u ... rth_ea.pdf

als je een singel test ga je voelen aan voor en achterkant (in het midden op de borst) of er gelijke druk is en dan merk je meteen of die mooi aansluit. Dit wordt veel over oog gezien en kan je singelnijd krijgen als er enkel druk zit voor-of achter.

Bij Mattes kan je elke 5 cm een lengte bestellen 90, 95, 100,....

Stacey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 19:38

Ik weet niet of ik hier goed zit. Maar ik vroeg mij af welke beschermhoes jullie gebruiken voor een Zoutewelle barebackpad. Ik zoek er eentje die het liefst boven en onderkant beschermd. Iemand hier de tip?

Lisanne_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 15:47

Wij hebben een heather moffet vogue zadel waar we super tevreden mee zijn. Alleen merken we dat het schuim wat verouderd. Iemand enig idee wie in Nederland dit kan controleren en aanpassen? :o

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 18:19

Lisanne_M schreef:
Wij hebben een heather moffet vogue zadel waar we super tevreden mee zijn. Alleen merken we dat het schuim wat verouderd. Iemand enig idee wie in Nederland dit kan controleren en aanpassen? :o

Charmaine vd berg misschien? Die kan misschien wel advies geven. Vaak zijn de panelen van de vogue gewoon te vervangen door nieuwe die je bij Heather moffet zelf kan bestellen.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 17:14

Stacey schreef:
Ik weet niet of ik hier goed zit. Maar ik vroeg mij af welke beschermhoes jullie gebruiken voor een Zoutewelle barebackpad. Ik zoek er eentje die het liefst boven en onderkant beschermd. Iemand hier de tip?

https://www.decathlon.nl/p/zadelzak-rui ... R-p-147488
Zoiets?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 08:30

Da's een grappig ding! Ziet eruit alsof je je zadel daarmee ook als een rugzak zou kunnen dragen :))
Ben wel benieuwd hoe dat er uitziet, waar de zweetbladen dan blijven t.o.v. je lichaam :=

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 09:14

Die rugzak is briljant! Maar inderdaad benieuwd hoe dat gaat met verschillende maten zadel en mens.

Stacey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 11:57

Jetta schreef:
Stacey schreef:

https://www.decathlon.nl/p/zadelzak-rui ... R-p-147488
Zoiets?

Wat een grappig ding! Ik denk alleen dat mijn Zoutewelle iets te vierkant is. Bedankt voor het meedenken

Diva_Jenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 21:58

Zijn er momenteel in het noorden van het land ook nog zadelpassers met Silverado en Freemax?
Ik wil mijn zadel graag laten controleren en voor mijn merrie een Freemax passen maar ik kan zo even geen passers vinden in Drenthe.
Weten jullie iemand die deze merken heeft behalve Ella van zadelwijzer? Zij zit vlakbij maar doet geen consulten meer helaas.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 13:49

Kifrahorse?

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 18:05

Ik heb een soortgelijke vraag als Diva_Jenny :o .

Ik heb twee boomloze westernzadels liggen (Barefoot en Startrekk) en heb nu net een nieuw paardje. Ik zou dus de zadels graag willen laten bekijken door een zadelpasser, maar kan echt niemand vinden die in West-Brabant komt op dit moment.

Iemand in dit topic die toevallig wat weet?

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 20:50

turtlelito schreef:

Ik heb twee boomloze westernzadels liggen (Barefoot en Startrekk) en heb nu net een nieuw paardje. Ik zou dus de zadels graag willen laten bekijken door een zadelpasser, maar kan echt niemand vinden die in West-Brabant komt op dit moment.

Freehorsepasservice?

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 21:41

Buitenzinnig schreef:
turtlelito schreef:

Freehorsepasservice?

Dank je wel! Ik zit ruim binnen haar twee uur grens, dus ga meteen mailen. Super bedankt!!

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 23:02

turtlelito schreef:

Wat leuk turtlelito. Ik ben benieuwd naar je paardje..

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 09:46

turtlelito schreef:
Dank je wel! Ik zit ruim binnen haar twee uur grens, dus ga meteen mailen. Super bedankt!!

Graag gedaan!

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 14:52

Na enig nadenken en twijfelen heb ik toch besloten dat het aller eerste zadeltje voor mijn jonkie een boomloze wordt en ik neig naar een tweedehands Barefoot.
Simpel model, dus cheyenne of mocht ik m vinden, de softwalk.
Nu vroeg ik me af of die laatste krapper valt door de wollen zitting?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 15:34

Dat zal een beetje liggen aan hoe groot de betreffende Cheyenne valt, de afmetingen zijn voorheen wel eens gewijzigd ;)

Maar de Soft Walk heeft een hele andere zitting. Het is niet gewoon een Cheyenne zitting met een schaapje erover. De Cheyenne heeft gewoon de standaard cantle die grofweg een beetje lijkt op een lepel van een normaal zadel. De Soft Walk heeft deze niet, maar in plaats daarvan een schuimblok dat echt achter je billen langs gaat. In principe voelen ze daardoor juist ruimer, maar dat kan per persoonlijk voorkeur verschillen natuurlijk.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 15:37

Oooh ik dacht eigenlijk dat ie verder hetzelfde was.
Maar dan is cheyenne meer wat voor mij, lekker tussen de pommel en de cantle haha.
Hoe herken ik of een zadel vps heeft? Ik zie dat niet meer op de Barefoot site.. zie wel eea tweedehands

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 15:39

Als je het fijn vindt om tussen 2 boogjes opgesloten te zitten, dan is de Soft Walk juist fijner in principe :D

Bij de Cheyenne: als er geen rits achterop de cantle zit, dan heeft het zadel VPS :)
Sinds eind 2008 worden alle zadels met VPS gemaakt.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 15:40

Hahha maar softwalk tweedehands treffen is weer wat lastiger..

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 14:42

Just adjust vraagje:
Hier past denk ik niet de wollen zitting van barefoot op hè?( dus echt die compleet vervangende zitting..)
En een maatje 1, is die dan om en nabij stelbaar tot 1,5? Maar qua ruglengte dan wel een 1?

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 16:15

Muze schreef:
Just adjust vraagje:
Hier past denk ik niet de wollen zitting van barefoot op hè?( dus echt die compleet vervangende zitting..)
En een maatje 1, is die dan om en nabij stelbaar tot 1,5? Maar qua ruglengte dan wel een 1?

Volgens mij kan het wel, alleen ben je dan we je dijwrongen kwijt, want dat plakt niet goed op schaap (en moet je ook niet willen denk ik). Qua maat durf ik niet te zeggen.

Ik vind overigens mijn JustAdjust met gewoon de originele suede zitting al heerlijk zacht

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 19:36

De JustAdjust heeft natuurlijk zelf klittenband dijwrongen, en ook gewoon een cantle.

De schaap zitting voor de Ride-on-Pad heeft gevulde dijwrongen en ook een gevulde cantle.
Dus je hebt dan dubbel dijwrongen en dubbele cantles. De dijwrongen van de JustAdjust kan je er wel af halen, maar dan zit je nog met 2 cantleblokken bovenop elkaar....

Gewoon een Soft Walk kopen is dan in principe een stuk eenvoudiger ;)
En die moet dus ook wat ruimer zitten dan een Cheyenne model maat 1.

Je kan de JustAdjust wat groter en kleiner afstellen dan de maat die hij is.
Daarom noemen we de maat 1 ook de maat 0-1-2.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 20:24

Bedoelde echt de seatsaver die er vroeger was. Die je dan Ipv de zitting kon gebruiken voor t zadel.
Jaren terug..

Overigens zoek ik specifiek tweedehands. Wil er m’n pony mee in gaan rijden tzt, dan wil ik een zadel dat al soepel en gevormd is.