voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rider01

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 13:56

gat in de markt dus, boomloos met een smallere, stevigere zit, 'hard dopje' (of hoe je het ook wil omschrijven)
moet toch mogelijk zijn zou je zeggen.

(ik blijf overigens boomloos, al jaren :P )

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 14:00

Dat is het fijne aan de hidalgo want die heeft een smallere zit :j

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 14:03

pmarena, ik denk dat er ook veel mensen zijn die geen goede onafhankelijke zit hebben en daardoor ook beter op een boomzadel zitten dan op boomloos.
Ik persoonlijk vind het een ramp om op een boomzadel te rijden, je voelt je paard niet en dus ook je zit er niet goed op aanpassen, ik kieper zelf ook naar voren in een boomzadel[ welk merk ook], met een boomloos heb ik pas echt leren zitten.[ en geen stoelzit]

Mensen die een boomzadel eigenlijk niks vinden, maar met boomloos niet goed overeg kunnen, die kunnen natuurlijk ook nog een Hidalgo zadel proberen, die heeft een leerboom en dus wel dat Vtje op zijn kop :D
En is minder fleccibel dan een boomloos, maar zeker fleccibeler dan een boomzadel en past zich ook aan het paard.

Hihi Pleiada dat schreef ik dus net ook, net nadat jij hem plaatste.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 14:22

Haha inderdaad.

Tja ik heb wel een goede zit,heb jaren veel met bbp gereden omdat dat veel beter ging dan de brede boomloze zadels die ik had..Ik ben echt blij met een smaller zadel omdat ik nu tenminste weer fijn met zadel kan rijden,enkel met bbp is niet goed gebleken voor de ruggetjes van mijn paardjes..Ik ben echt van mening dat het aan je bouw ligt en niet altijd dat je zit niet goed is..Ik heb ooit eens een hele brede kieffer gehad en daar kon ik ook totaal niet op rijden,kwam er later achter dat die speciaal voor lange mensen was haha(ik ben klein)..

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 15:32

hebben jullie geen foto van jullie hildagos op jullie paardjes?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 17:57

Ja daarom is er ook fijn dat er voor ieder wat wils is :j

Ik persoonlijk vind een wat smallere zit op zich ook wel fijn, alleen het onherroepelijk daarbij behorende nadeel van weer zo hoog boven je paard zitten, op zo'n weinig flexibel dopje, dat zijn voor mij meer nadelen dan voordelen...het wordt dan weer meer een boomzadel met bijbehorende problemen, dan een soepel boomloosje.

Mijn favoriet is momenteel qua comfort van de zit echt het Christ Butterfly Fellsattel. Alleen heeft die uiteraard ook weer nadelen, perfectie bestaat nog steeds niet blijkbaar :P

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 18:52

Het kan inderdaad ook zijn dat zijn spieren meer ruimte krijgen om zich te ontwikkelen, maar ik persoonlijk denk niet dat het een kwestie is van hoe meer spieren hoe beter, het gaat er wel om welke spieren/waar. Nu gaat het echt om de spieren achter zijn schoft, op het laagste deel van zijn rug, waar ik zit. Voor mij lijkt het dan of de Thorowgood de druk beter verdeeld. Ook vind ik het niet fijn. Flavio is al vrij breed en met boomloos zit je dicht op je paard, dus vrij snel in stoelzit bij Flavio en hoe breder hij wordt hij minder fijn ik zit. De rugspieren geven mij aan dat ik daar zit en hij mij alleen daar voelt en de druk niet verdeeld wordt wat meer over zijn hele rug. Nu heeft hij op een kort stuk heel veel spieren, ipv van op een langer stuk iets minder spieren, want hij heeft altijd al vrij goed ontwikkelde rugspieren gehad. Zo zie ik het.

Ik snap het steviger zitten met een boomzadel ook wel, al moet ik zeggen dat ik met beiden stevig zit, met boom stabieler, wel meer bovenop m'n paard, maar ik kan mijn benen langer houden, met boomloos meer in m'n paard, maar wel meer in stoelzit. Ook is het aan de ene kant fijn dat je met boomloos meer contact heb met je paard, maar dit kan ook averechts werken, jij voelt je paard heel goed, maar je paard jou ook, dus je kan elkaar ook versterken (positief, door zelf ontspannen te blijven, maar ook negatief, als je zelf wel soms wat gespannen bent). Ligt er ook maar net aan hoe gevoelig je paard is. Ik voel Flavio iets minder met de Thorowgood, maar hij is een gevoelig paardje wat snel schrikt en wat ik dus soms al 'verwacht', dan is het wel fijn wat zadel ertussen te hebben ;) Al moet ik ook zeggen dat ik hem met de Cheyenne sneller voel 'aankomen' en dus ook vaak net wat eerder in kan grijpen. Dus heeft beiden zo zijn voordelen. Voor mij heeft het steviger zitten dus niet te maken met de diepe zit, want die heb ik niet en ook geen dikke wringen, maar puur het meer in een A-tje zitten ipv een O-tje :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 18:57

En de grap is dan weer dat bij mijn snel schrikkerige paardje, het beestje juist rustiger te houden is doordat het ontspant als ik zelf ontspan :P

Als er dan een wat stijver zadel op ligt dat altijd gespannen kussens op de rug heeft liggen, voelt ze mijn ontspannen billen niet zeg maar en is het net alsof ik er altijd met samengeknepen billen op zit als het ware , waardoor ze lastiger te overtuigen is dat het allemaal wel meevalt :')

Dus voor mij is het niet zo van: ojee ze kan spanning voelen, maar meer van, ze kan juist ontspanning voelen met een soepel en zacht zadeltje.

Een nieuwe Barefoot met VPS is dan al veel te stug zelfs, niet leuk met zo'n stuiterbok die te veel prikkels krijgt :P

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 23:31

pmarena, als je altijd een boomzadel hebt gereden dan is zelfs een barefoot met vps een verademing :D
Maar wil volgend jaar voor mijn jonge fjord ook een fellsattel aanschaffen, om inderdaad nog meer van je paard te kunnen voelen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 23:44

Ben bang dat ik voor bollie een smallere pommel nodig ben. Zal een donderdag eens kijken hoe de XXL bloot op zijn rug ligt en er foto's van maken. :=

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 09:41

Een ingereden Barefoot met VPS is overigens wel prima vind ik hoor, een nieuwe die er nog zo vierkant bovenop ligt gaat mij alleen weer een beetje te veel richting boomzadel "waar is mijn paard gebleven" :P

Het Fellsattel zit echt heerlijk soepel en zacht, maar voor mij en Rena wel alleen met nog een lamsvel westernpad eronder met daarin de Heavy Duty inlages, voor de extra zachtheid, bescherming en vering, dus zeg maar 2x zo dik en veerkrachtig als een standaard Fellsattel :P

Zou best kunnen Marcella, niet elke Fjord heeft een XXL nodig :)

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 09:48

Ik val, na pagina's meelezen ook even binnen :)
Zijn er hier mensen met een Hildago die in West-Brabant zitten? (ik weet dat Buitenzinnig daar niet ver vandaan zit ;) )
Ik vind het namelijk machtig mooie zadels, concept klinkt fijn. Maar zou zo graag eens zien en voelen en porren ;) Ik ben op dit moment niet in de gelegenheid een zadel te kopen. En heb een boomzadeltje wat prima dienst doet.

Boomzadeltje ook aangeschaft omdat ik daar beter mee kon rijden dan met mijn ghost (die te koop staat, zie onderschrift)..
Waarom?
Ik ben bijna 1,5 jaar geleden van mijn paard gevallen, en heb daardoor een (blijvende) rugblessure. Júist door het boomloze concept kon ik niet meer rijden. Ik moest téveel bewegingen opvangen en op teveel beweging anticiperen.. Eeuwig zonde vind ik zelf, ik :+: die ghost, z'n zit en z'n aanpasbaarheid..
Maar die hildago.. Tja 't klinkt zo mooi ;) Iets ''stijver'' iets meer boomzadel, maar toch nog beweeglijk voor paard...

*gooit met een gietertje wat water met pokon bij de geldboom*

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 10:49

Akshay, je kunt ook zelf naar BuitenZinnig toe rijden om de voelen en te porren..... :o ;) (wel afspreken)
En denk je er om dat het gaat vriezen? Dus doe even een bescherming om de pot en het boompje :+

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 11:13

Marcella schreef:
Ben bang dat ik voor bollie een smallere pommel nodig ben. Zal een donderdag eens kijken hoe de XXL bloot op zijn rug ligt en er foto's van maken. :=

XXL, zo da's wel groot hoor, Udo heeft L en past prima. En is echt geen slankie.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 11:16

@Marcella: ik heb de m pommel in mijn cheyenne, de l lag toch niet helemaal goed. Ik heb ook een fjord.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 11:18

@ pmarena, maar heb je dan niet dat als je en zo'n best wel dikke westernpad met schaap en havey duty inlages, dat het dan te veel word en je zadel inderdaad hoog komt te liggen of valt dat wel mee?

@ Akshay, waar heb jij dat geldboompje gekocht? Hier zijn ze volgens mij allemaal uit verkocht :P

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 11:21

Het is allemaal zacht, en ik rij nauwelijks (al 3 jaar aan het klussen aan huis / tuin / wei...) waardoor Rena een arm bespierd ruggetje heeft gekregen, dus het is echt nodig om de ruggengraat vrij van druk te houden :)

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 11:25

@buitenzinnig; dat wordt dan (na de eind-stage-stress) denk ik de oplossing. Jullie weten als wederverkoper natuurlijk ook of er in de omgeving van Breda Hildago's geland zijn :))

Wat betreft het geldboompje, ik heb een stekje van een plantje, en heb hem een aantal briefjes laten zien.. En gevraagd in plaats van bloempjes briefjes te produceren.. werkt dat niet dan? :\ ( :') )

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 13:04

Even weer een berichtje van mij.

Karels onregelmatigheid gaat maar niet over :(:) dus ik heb met de eigenaresse afgesproken dat hij voorlopig rust krijgt. Als het dan niet beter wordt halen we denk ik toch maar een DA erbij. Nu vroeg ik me af of het boomloze rijden er iets mee te maken kon hebben. Ik denk het niet, maar de eerste keer boomloos liep hij eventjes onregelmatig, wat mij dus aan het denken zet of het boomloze de oorzaak kon zijn. Met een ander boomloos ritje schrok hij en struikelde hij denk ik over zijn eigen voeten toen hij wegsprong, waarna hij weer onregelmatig liep, wat me dus weer laat denken dat het gewoon door zijn lompheid komt :+

Ik kan dus nu niet meer rijden, en dus ook de Cheyenne niet uitproberen. Het zadel bevalt me wel, ik kon weer zitten in galop *\o/* Nog niet perfect, maar ik zit! Wel zit het heeeeel breed. Is dat niet slecht voor je lichaam?
Ik denk dat mijn testzadel geen vps heeft (zadel heeft geen rits aan de achterkant). Met vps is wat minder flexibel denk ik. Zou ik dan nog wel goed kunnen zitten?

Ik ben ook nog aan het kijken naar andere boomloosjes. De Libra lijkt me ook wel fijn, en is wat vriendelijker voor de portemonnee. Heeft iemand daar ervaring mee? Een Fellsattel lijkt me eigenlijk het fijnst, ook voor mijn niet zo geweldige rug. Ik moet van de fysio blijven rijden om mijn rug los te maken, en ik denk dat dat met een Fellsattel het beste kan, omdat daar alle bewegingen 'doorheen komen'. Maar, een Fellsattel met beugels is denk ik slecht voor de rug. Zeker op buitenrit heb ik beugels nodig. Karel schiet nog aleens weg, en dan zijn beugels toch wel handig :+

Wubbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 13:28

Als het zadel geen rits heeft aan de achterkant heeft het wel VPS.
Ik heb een Libra gehad en dat beviel mij en mijn merrie super, alleen vond ik het materiaal iets minder fijn.
Ik heb nu een boomloos dressuurzadel (merkloos) maar twijfel enorm om het te verkopen omdat ik ook nog een ander fijn zittend zadel heb.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 13:36

Akshay schreef:
@buitenzinnig; dat wordt dan (na de eind-stage-stress) denk ik de oplossing. Jullie weten als wederverkoper natuurlijk ook of er in de omgeving van Breda Hildago's geland zijn :))

Wat betreft het geldboompje, ik heb een stekje van een plantje, en heb hem een aantal briefjes laten zien.. En gevraagd in plaats van bloempjes briefjes te produceren.. werkt dat niet dan? :\ ( :') )

Op dit moment zijn ze vooral in het westen geland :D (uit mijn hoofd)

Er is een plant die "Judaspenning" heet, daar groeien muntjes aan 8-)

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 13:45

stabledoor@ ik ken zelf 1 paard die onregelmatig werd onder de bf,de london.
zadel erop=kreupel,eraf is rad.
een DA lijkt me toch verstandig zeker als het al langer duurt,imo is er dan echt meer aan de hand.
bovenstaand paard had ook rugproblemen. [weet niet hoe of wat,is niet mijn paard]

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 13:48

Mijn paard is juist nooit meer kreupel geweest sinds ik boomloos rijd.
Daarvoor was hij regelmatig kreupel, ik dacht door zijn hoefkatrol, maar achteraf gezien door het boomzadel.
Ik heb de Bf Cheyenne.

SammyFloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 16:05

Hey, sorry dat ik even kom binnenvallen :)

Ik wil voor mijn grote shet een Barefoot Arizona Bellis kopen,
maar wat me een beetje tegenhoud is de kleur.
Vind het blauw met zwart niet zo geslaagd, zou hem liever in het bruin hebben.
Is hier iets aan te doen? Zelf kleuren ofzo?

& welke pad zou er het beste onder passen?

Dilay_Romy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 16:43

Ik vind zelf eerlijk gezegt boomloze zadels neit fijn!
Maar mijn vriendin heeft er entje ik zal s vragen waar je die kunt kopen;D