Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 23:05

KellyR schreef:
Even een vraagje of jullie hier last van hebben gehad.
Sinds kort een nieuw bijrijpaard, 4 jarig beest, maar basis zit er wel goed in.
Ze heeft een Micklem voor hem (volgens mij niet de multi) maar tijdens het rijden schud hij regelmatig met zijn hoofd.
Het is niet heel erg schudden maar ff trekken en een halve schud erbij om het zo maar even te zeggen. Hij heeft dat niet alleen bij mij vertelde ze, bij haar doet hij het ook regelmatig.

Ik vroeg me af of dit door het hoofdstel kon komen? Ik heb al een touwhalster besteld om te kijken hoe hij dan bezig is met zijn hoofd (maar durf het buiten nog niet aan, 1x er op gezeten en hij is nogal voorwaarts). Wellicht dat hij het bit gewoon niet fijn vind ipv het hoofdstel. Zit verder niet te strak.

Enige ideeën wat fout zou kunnen zitten wat schudden veroorzaakt?

Heb je al een "normaal" hoofdstel geprobeerd?
Zit het bit goed?
Wanneer is het gebit van het paard voor het laatst nagekeken?
Heb je al gereden met de bitclipjes?

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 10:32

KellyR schreef:
Even een vraagje of jullie hier last van hebben gehad.
Sinds kort een nieuw bijrijpaard, 4 jarig beest, maar basis zit er wel goed in.
Ze heeft een Micklem voor hem (volgens mij niet de multi) maar tijdens het rijden schud hij regelmatig met zijn hoofd.
Het is niet heel erg schudden maar ff trekken en een halve schud erbij om het zo maar even te zeggen. Hij heeft dat niet alleen bij mij vertelde ze, bij haar doet hij het ook regelmatig.

Ik vroeg me af of dit door het hoofdstel kon komen? Ik heb al een touwhalster besteld om te kijken hoe hij dan bezig is met zijn hoofd (maar durf het buiten nog niet aan, 1x er op gezeten en hij is nogal voorwaarts). Wellicht dat hij het bit gewoon niet fijn vind ipv het hoofdstel. Zit verder niet te strak.

Enige ideeën wat fout zou kunnen zitten wat schudden veroorzaakt?

mijn paard accepteerd geen druk op zijn neus (hij verleden zijn hoofd flink gestoten, waarschijnlijk gevoelig neus/hoofdbot)
zodra ik de micklem. gebruik met bitklipjes kan ik net zo goed niet gaan rijden, dan isnhij alleen maar aan het trekken en duwen en hangen.. zonder bitklipjes gaat het beter, maar hij blijft rennerig en trekkerig. van de week dus maar het normale hoofdstel weer eens in gehangen, en hij liep ontspannen weg..

niet elk paard vind dus een micklem fijn ;) je kunt altijd proberen met een leen/oud hoofdstel of hij daarmee ook schud ;)

Roosje_

Re: Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 18:48

Afbeelding
De micklem multi bij mijn schwarzwälder fuchs. Ik heb er nu twee keer mee gereden en hij lijkt het wel fijn te vinden :)

VWestra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 19:44

Netjes hoor! Kijk nog even naar de riempjes bij het bit. Je hebt daar een passantje gemist :o

Roosje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 19:50

Ik wist niet goed hoe dat moest, :o? maar dankzij jouw reactie begrijp ik het +:)+ :)* bedankt!

VWestra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 21:52

Ik heb het zo:Afbeelding

Roosje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 08:14

Bedankt :j heb het gister direct aangepast.

Maliboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 22:51

Mocht iemand nog een zwarte competition zoeken maat full , ik verkoop die van mij , pb mag altijd :)

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 19:37

Hmm bit clips, welke dingetjes zijn dat precies?

Geen normaal hoofdstel tot beschikking. Staat aan huis met nog 2 shets. En hoofdstel van die sheets gaat niet passen haha

Eigenaar is dierenarts en heeft ook een bevriende paardentandarts dus die komt regelmatig langs om ook even in de mond te kijken. Is red3lijk recent nog gebeurt. Dus lijkt mij prima.

Misschien ergens kijken of het een gaatjes losser kan.

snorremans

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 21:58

Hoe vinden jullie deze zitten? :)

Afbeelding
Afbeelding

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 22:25

snorremans schreef:

De keelriem mag wel wat losser hoor! Die is alleen bedoeld om te voorkomen dat de "bakstukken" schuren over de jukbeenderen. Als dat wel gebeurt als je het losser zet, dan heb je een grotere frontriem nodig, zodat het kopstuk net wat verder naar achter kan.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 22:31

snorremans

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 22:37

Daphara schreef:
snorremans schreef:

De keelriem mag wel wat losser hoor! Die is alleen bedoeld om te voorkomen dat de "bakstukken" schuren over de jukbeenderen. Als dat wel gebeurt als je het losser zet, dan heb je een grotere frontriem nodig, zodat het kopstuk net wat verder naar achter kan.

Voor mijn idee zat de keelriem niet te strak maar zou er morgen nog even naar kijken! :j Verder zit die wel netjes?

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 23:00

snorremans schreef:
Daphara schreef:

Voor mijn idee zat de keelriem niet te strak maar zou er morgen nog even naar kijken! :j Verder zit die wel netjes?

Ik vraag me af of de neusriem niet net wat te laag valt, ik denk dat een maatje kleiner beter was geweest wat betreft ligging van de neusreim, alleen zou je dan waarschijnlijk in de knel komen met de frontriem en keelriem.

A12345678910

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 00:33

Hoi, ik wil ook voor mijn 4 jarige een rambo micklem competition aanschaffen, alleen ik twijfel erg over de maat, het is een E-pony, iemand advies ? xd

Afbeelding

Afbeelding

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 06:56

Welk maat hoofdstel draagt die op foto 2? Die maat.

spruitje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 11:21

Ik heb ook een e-pony en twijfelde ook, heb full genomen alleen zit mijn neusriem met bitloos wel op het laatste gaatje, maar denk dat de keel anders niet had gepast.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 15:18

PrizTwir schreef:
Zou het voor mijn paard ook geschikt zijn? (Andalusier)

Ik loop al twee jaar tegen hetzelfde probleem aan. Hij trekt vaak zijn mond open bij een ophouding en is overdreven veel bezig met het bit. En daarbij ook vaak onrustig in de aanleuning. Vorig jaar en drie weken terug is de tandarts geweest en het probleem blijft. In januari komt er iemand langs voor bitadvies, dus ik hoop dat daar ook iets uitkomt. :j

Onze Anda loopt het fijnste met een ongebroken trens.

Misschien dat dat scheelt. Mbt Micklem is het half om half. 50% van de paarden verbetert. De andere 50% vinden het niks. vaak omdat de frontriem aan de korte kant is.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 15:19

Ik heb inmiddels het hoofdstel in mijn handen gehad van Fairfax. Wil hem absoluut eens proberen. Maar ik vraag me af of het echt ze een verschil maakt.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 15:24

Is er niemand die het verschil kan laten zien van de dark havana en de bruin?

Ik heb bij WW frontriem eentje besteld met als vermelding voor een rambo, dan maakt ze de lusjes kleiner.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 15:31

Denk dat alleen een winkel je daarbij kan helpen. Ik heb de Deluxe nooit in het echt gezien dus durf het niet te zeggen. Heb hier wel 2 bruine gewone hangen.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 15:32

Kan hem helaas in de winkel niet vinden de deluxe.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 17:02

Thanks voor de uitleg van de bitclips! Maar nee die heb ik er niet op zitten. Vandaag aangekloot met hoofdstel, gaatjes losser hier gaatjes losser daar die vervolgens weer wat strakker etc .. Maar hielp niet echt :(
Kan inderdaad wel ff kijken naar die clips of dat kan helpen.
Maar (mijn idee) ik denk dat hij juist de druk op z'n neus niet fijn vind.

Vinden jullie de neusriem te laag/hoog liggen? Hij heeft een ramsneus dus ik vind het zelf heel lastig.
Afbeelding

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 19:29

KellyR schreef:
Thanks voor de uitleg van de bitclips! Maar nee die heb ik er niet op zitten. Vandaag aangekloot met hoofdstel, gaatjes losser hier gaatjes losser daar die vervolgens weer wat strakker etc .. Maar hielp niet echt :(
Kan inderdaad wel ff kijken naar die clips of dat kan helpen.
Maar (mijn idee) ik denk dat hij juist de druk op z'n neus niet fijn vind.

Vinden jullie de neusriem te laag/hoog liggen? Hij heeft een ramsneus dus ik vind het zelf heel lastig.
[ [url=m/5BzE0m.jpg]Afbeelding[/url] ]

Die mag zeker weten hoger... Zal even een filmpje zoeken hoe je kunt voelen waar die moet zitten.

A12345678910

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 23:36

wortelsussie schreef:
Welk maat hoofdstel draagt die op foto 2? Die maat.

Maat cob