Wat een bit aanricht in paardenmond en -lichaam

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

c_alsemgeest

Re: Wat een bit aanricht in paardenmond en -lichaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 14:55

Afbeelding
Maar weer even ter illustratie Clown

Zeeuwtje68 schreef:
Geen bit meer voor ons! Wat een ander er ook van zegt, wij doen het lekker zonder! Mijn paarden lopen veel meer ontspannen zonder bit dan met!

Erg fijn voor jullie... maar wie zegt dat dat voor anderen ook zo is?
Dat jij hebt besloten dat dit voor jullie het beste is, wil niet zeggen dat dit voor elke combi toepasbaar is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 15:01

c_alsemgeest schreef:
Het is in dit topic al meerdere malen voorbij gekomen dat een bitloze optoming op minstens evenveel zenuwen werkt Knipoog

Is toch nog nooit bewezen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 15:07

dus omdat er niet van die overdreven freaks zijn die bit rijden bij een ander proberen door de strot te duwen...(zoals andersom wel gebeurd) en dus niet met die plaatjes aan komen waar een bitloos hoofdstel overal drukt...is het ook ineens niet waar?

Natuurlijk zitten daar ook (gevoels)zenuwen.
Hoef je niks voor te bewijzen alleen een keer nadenken...

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 15:07

Lauss schreef:
c_alsemgeest schreef:
Het is in dit topic al meerdere malen voorbij gekomen dat een bitloze optoming op minstens evenveel zenuwen werkt Knipoog

Is toch nog nooit bewezen Knipoog

Van een bit dan ook niet Gestoord

Als je kijkt naar de anatomie van een paardenhoofd... vooral kijkend naar de grotere zenuwbanen en pijn receptoren zal je zien dat deze zich meer bevinden in het aangezicht dan bij de lagen. Grabbel eens een paardenboek van zolder... daar staan altijd van die mooie plaatjes in van alle zenuwen e.d. van een paard Haha!

bv: Afbeelding

Ik zeg dus niet dat een bit beter is... maar een bitloze optoming kan evenveel schade aanrichten.
Het ligt gewoon aan de ruiter... HIJ richt schade aan niet het bit Knipoog
Laatst bijgewerkt door c_alsemgeest op 26-03-08 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 15:11

Ik stel een onderzoek voor Huilen van het lachen Want zo kom je niet tot een conclusie.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 15:14

Lauss schreef:
Gaat het ineens over vergelijken dan?

Lijkt mij wel zinvol als je een objectief wil blijven.

Lauss schreef:
Ik dacht dat de titel was: Wat een BIT aanricht in een paardmond en -lichaam.

De titel is intussen al flink ter discussie gesteld in dit topic.

Lauss schreef:
Niet 'wat is het verschil aan schade bij bitloze en met bit optomingen'

TS meldt zich niet meer, dus we kunnen haar niet vragen de titel te veranderen. Ondertussen is het topic wel meer aan het vergelijken geslagen, in plaats van het alleen maar afzeiken van het bit en de mensen die een bit gebruiken. Kennelijk kun jij deze positievere en meer respectvolle wending in dit topic niet waarderen?

Een beetje flauw om naar de stemmingmakende titel van het topic te wijzen en te insinueren dat houtsnijdende argumenten off-topic zijn. Kun je zelf niet met betere argumenten komen?
Laatst bijgewerkt door jasmijn78 op 26-03-08 15:15, in het totaal 1 keer bewerkt

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 15:15

Ja en een onafhankelijk onderzoek Clown Niet met zo'n sjaakie met een ruiterpakkie aan die aan het raggen is met een enkele stang Haha!

Het punt is gewoon dat dit topic wordt geopend om te bewijzen wat een bit aanricht bij paarden... terwijl het bit niet de oorzaak is. Dat is de onkunde van de ruiter Knipoog
Een bitloze optoming is in die handen imo net zo erg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 15:16

Mijn pony loopt fijner op een bitloze optoming dan op een optoming met bit. Zowel dressuur, als buitenrijden als springen.
Hoe kan dat dan?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 15:16

helemaal met jasmijn eens Slim

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 15:17

Lauss schreef:
Mijn pony loopt fijner op een bitloze optoming dan op een optoming met bit. Zowel dressuur, als buitenrijden als springen.
Hoe kan dat dan?

Die van mij loopt beter met bit, bij de ander voel ik geen verschil tussen bit en bitloos...

Dat die van jou het er beter op doet, betekend dan maar dat het voor alle paarden per definitie beter is??? Slapen

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 15:18

Citaat:
de titel van een hier geplaatst filmpje, 'effects of the bit', is eigenlijk heel raar

*LOL*

The effects of the bitless:
(met dank aan Norway-girl)
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 15:18

Wil je aub ophouden met conclusies in andermans mond gooien Haha! ?

Ik stel een hele normale vraag, zeg niet dat het voor alle paarden definitie beter is.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 15:19

c_alsemgeest schreef:
Ja en een onafhankelijk onderzoek Clown Niet met zo'n sjaakie met een ruiterpakkie aan die aan het raggen is met een enkele stang Haha!

Het punt is gewoon dat dit topic wordt geopend om te bewijzen wat een bit aanricht bij paarden... terwijl het bit niet de oorzaak is. Dat is de onkunde van de ruiter Knipoog

Ik denk dat als je als ruiter ragt met mijn bitloze optoming, mijn paard er alleen maar keihard doorheen rent Haha! . Terwijl je hem met bit wel degelijk zou dwingen, met een enorme pijn.

Je hebt bitloze optomingen die scherp inwerken, maar je hebt ook bitloze optomingen die helemaal niet zo zwaar inwerken, hoor. Knipoog
Je kunt ze echt niet allemaal over 1 kam scheren.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 15:20

Lauss schreef:
Wil je aub ophouden met conclusies in andermans mond gooien Haha! ?

Ik stel een hele normale vraag, zeg niet dat het voor alle paarden definitie beter is.

Ik trek geen conclusie... ik beantwoord jou met een wederstelling Slim

Jij beargumenteerd het 'slechte' van het bit met de zin dat jouw paard er beter op loopt... dan kan je een wederstelling verwachten die jouw stelling verder uitdiept... of is dat zo vreemd?

Besje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 15:21

Zo kan je ook de bitten niet over 1 kam scheren...

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 15:21

Nadya schreef:
c_alsemgeest schreef:

Ik denk dat als je als ruiter ragt met mijn bitloze optoming, mijn paard er alleen maar keihard doorheen rent Haha! . Terwijl je hem met bit wel degelijk zou dwingen, met een enorme pijn.
Je hebt bitloze optomingen die scherp inwerken, maar je hebt ook bitloze optomingen die helemaal niet zo zwaar inwerken, hoor. Knipoog
Je kunt ze echt niet allemaal over 1 kam scheren.

Denk het niet... ik denk dat je met bitloos, ook de vriendelijkere varianten met harde ruiterhanden veel schade kan maken.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 15:23

Dat moet jij weten. Haha!
Ik weet wat ik rij en ik zie hoe mijn paard het doet. Denk niet dat jij daarover kan oordelen. Tong uitsteken
Altijd weer knap, die mensen op bokt die net doen alsof ze van alles zo goed weten. Clown

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 15:24

Lauss schreef:
Wil je aub ophouden met conclusies in andermans mond gooien ?

Wat voor antwoord verwacht jij van ons wanneer jij zegt dat jou paard bitloos fijner loopt?

Sizzle schreef:
The effects of the bitless:

oi Bloos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 15:25

Lauss schreef:
Hoe kan dat dan?

Zanda heb ik echt heel erg moeten wennen aan druk aan een stalhalster (gewoon aan de hand)
Verschrikkelijk vond hij dat.
Wennen aan een bit was veel simpeler.

Hoe kan dat dan?

Kawa, een paard met een erg gevoelig bekje, is net zo gevoelig en makkelijk te rijden bitloos, hoe kan het dan dat hij bitloos niet minder gevoelig reageerd?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 15:28

Nadya schreef:
Dat moet jij weten. Haha!
Ik weet wat ik rij en ik zie hoe mijn paard het doet. Denk niet dat jij daarover kan oordelen. Tong uitsteken
Altijd weer knap, die mensen op bokt die net doen alsof ze van alles zo goed weten. Clown

omg Huilen van het lachen

ik zeg NIETS over jouw paard en over jouw rijkunsten... ik zeg dat een bitloos hoofdstel in harde handen ook evenveel schade aan kan richten... Je hebt mij niet horen zeggen dat jij met harde hand rijd, of dat jouw paard niet door zou lopen.
Ik zeg (nog een keer... echt om moedeloos van te worden deze discussie) dat het ligt aan de RUITER niet aan de OPTOMING.
Wanneer leren jullie eens lezen Duivel

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 15:29

Nadya schreef:
Ik weet wat ik rij en ik zie hoe mijn paard het doet. Denk niet dat jij daarover kan oordelen.
Altijd weer knap, die mensen op bokt die net doen alsof ze van alles zo goed weten.

Geldt dat voor ons bit-rijders niet niet zo goed? Ken jij ons wel? Kun jij wel over ons oordelen puur alleen op basis van het gegeven dat wij met bit rijden?

Weet je wat jammer is? Er worden door sommige mensen hier hele leuke argumenten neergezet die altijd ontkracht worden door opmerkingen als 'het is off-topic, want de titel is bladibla' of 'jij kent mij niet dus daar kan jij niet over oordelen'. Ik vind dat zeer kinderachtig.

Vele kennen elkaar niet persoonlijk op bokt, dus als daardoor volgens jou een discussie onmogelijk is, kun je beter misschien stoppen met posten?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 15:32

Mensjes... ik ga weer even Knipoog
Vanavond ben ik terug Whoosh!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 15:32

*Adem eens allemaal diep in en uit* Haha!

Zijn we het met het volgende eens?
"De al dan niet harde inwerking van een bepaalde optoming, heeft niets te maken met de optoming zelf, maar wel met de ruiter en zijn (on)kunde. Een bitloze optoming en een optoming met bit kunnen zo veranderen in marteltuigen, terwijl ze beide ook vriendelijk kunnen zijn, naarmate de kunde van de ruiter."

Waarom wel of niet mee eens?

_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 15:33

Gelukkig heb ik al lang geleden besloten Boaz bitloos te gaan berijden.

Hoop dat er mensen anders gaan denken door dit artikel al zijn er zoals te lezen in dit topic mensen die het beter denken te weten en er keihard tegenin gaan want hun paard heeft natuurlijk nergens last van.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 15:34

Tieneke schreef:
"De al dan niet harde inwerking van een bepaalde optoming, heeft niets te maken met de optoming zelf, maar wel met de ruiter en zijn (on)kunde. Een bitloze optoming en een optoming met bit kunnen zo veranderen in marteltuigen, terwijl ze beide ook vriendelijk kunnen zijn, naarmate de kunde van de ruiter."

Eens Haha!