Diep zadel en de rug van het paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

unamie

Re: Diep zadel en de rug van het paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 20:04

Alane schreef:

Maar wederom zoek je net overal de woorden eruit om over te 'melken' ipv bij het onderwerp te blijven...

welk onderwerp bedoel je
over de aarde die rond is of plat Clown
en die woorden hoefde ik echt niet te zoeken, want die staan er gewoon Haha!

Alane schreef:
oa je foto's, want met die foto's kon je ons allemaal overtuigen... ... ...

jaja.. geloof je hetzelf Haha!
dan zijn het zijn vast andere bomen of ze zijn verpruts blablabla etc.
die dingen suggereer je nl al zonder foto's ,dus die hebben geen enkele zin
net zo min als zadelmerken aanschrijven over een mogelijke verandering van de boom..
als je zelf niet weet waar en welke verandering bedoeld word
hoe moeten zij dan weten, waar je het over hebt Koe
dat is dan toch volstrekt nutteloos? Scheve mond
maar das mijn mening Haha!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 22:49

unamie schreef:
Alane schreef:
Maar wederom zoek je net overal de woorden eruit om over te 'melken' ipv bij het onderwerp te blijven...

welk onderwerp bedoel je
over de aarde die rond is of plat Clown
en die woorden hoefde ik echt niet te zoeken, want die staan er gewoon Haha!

tip: lees de titel van dit onderwerp Tong uitsteken

unamie schreef:
Alane schreef:
oa je foto's, want met die foto's kon je ons allemaal overtuigen... ... ...

jaja.. geloof je hetzelf Haha!
dan zijn het zijn vast andere bomen of ze zijn verpruts blablabla etc.
die dingen suggereer je nl al zonder foto's ,dus die hebben geen enkele zin
net zo min als zadelmerken aanschrijven over een mogelijke verandering van de boom..als je zelf niet weet waar en welke verandering bedoeld word
hoe moeten zij dan weten, waar je het over hebt Koe
dat is dan toch volstrekt nutteloos? Scheve mond
maar das mijn mening Haha!

whahahhahha je bent echt de weg kwijt he? Clown
let op: blz. 25 van dit topic
unamie schreef:
ik heb al vele malen gezegd in dit topic, dat ik het pas goed uit kán leggen met voorbeeldfoto's die ik ga maken, als ik weer naar hem toe ga
maar dat werd niet echt geaccepteerd....jullie waren te ongeduldig Tong uitsteken

en blz 24 van dit topic Tong uitsteken
unamie schreef:
Alane schreef:
@Unamie: wanneer kun je je zadel(s) weer ophalen bij van Triest?
Maak je dan een video met tekst en uitleg van van Triest over zadels en hun bomen?

eind van deze maand gaan ze er aan beginnen
ws zijn ze begin augustus klaar..als het meezit
geduld is een schone zaak Sigaar
Feike (de hulp van van Triest) zou nog een week naar een zadelmaker gaan in Italie om daar te gaan werken/leren (of hij kan hun iets leren Tong uitsteken )

Haha! Tong uitsteken

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 23:32

Alane schreef:

nou nee....
of ik zou net als jij de driedubbelherhaalfuctie moeten gebruiken Clown

gezien jou eerder reactie's realiseer ik me maar al te goed, dat het enkel nut heeft, nog iets aan dit topic toe te voegen, zelfs geen foto's Doei, doei

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 08:59

unamie schreef:
harnessmaker schreef:
het heeft er alle schijn van dat er bomen zijn geprepareert om hun visie te ondersteunen.
Kan het me bijna niet voorstellen want dat zou erg "triest" zijn.

als je dat denkt.. zegt dat natuurlijk meer over jou dan over hem Ziek

harnessmaker schreef:
Ik kan geen knik vinden zoals die beweert word er te zijn en met mij vele collega's....

dat het is droevig gesteld met de "deskundige" zadelmakers wordt zo wel steeds duidelijker
niet eens weten waar een boom precies draagt of hoort te dragen ..en het verschil in model bomen niet eens zien Nagelbijten / Gniffelen

Hoho, ik zeg ook het heeft er alle schijn van ik ze niet dat het zo is.
Wie zegt dat ik en vele anderen niet weten hoe een boom hoort te dragen en dat velen niet weten wat de verschillen zijn tussen de bomen.
Wel is het vreemd dat alleen van Triest die knik ziet en kan laten zien. De fabrikant en de inmiddels vele collega's in Nederland, Belgiëen Engeland kennen het verhaal van VT maar iemand ziet de problemen zoals VT die aangeeft.
Zegt dat iets over mij of over VT?
Het is de hele zadelmakers wereld die niets ziet en één iemand die wel iets ziet....... op zijn minst bijzonder.

Of ziet VT door de bomen het bos niet meer?

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 09:22

harnessmaker jou mening is net zo veranderlijk als het weer..
ik dit topic heb je deze antwoorden geplaatst
oftewel.. je waait met alle winden mee (en ik kan wel raden wat daar de reden van is Knipoog )
ook zei je eerder,tegen mij ,dat er gelukkig volgend jaar weer wat modellen met een vlakke boom op de markt komen!!
waarom gelukkig ?? en hoe verklaar je deze antwoorden??
jij ziet zelf door de bomen het bos niet meer volgens mij!! Knipoog

harnessmaker schreef:
Precious20 schreef:
Idd Alane, tot nu toe is Van Triest de enige zadelmaker die beweert dat zadels met een diepe zit funest zijn voor de paardenrug. Wederom zou ik graag het antwoord van Harnessmaker willen horen!

Ook ik ben er niet gelukkig mee maar probeer de ontstane problemen zoveel mogelijk te verlichtten.
Helaas wil of kan niet iedereen een ander zadel aanschaffen ook al is dat vaak beter....

harnessmaker schreef:
De bolling van de boom is anders en zou de vorm van de rug moeten volgen. En niet zoals nu te vaak gebeurt dat de rug vormt naar het zadel.

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 09:39

unamie schreef:
harnessmaker jou mening is zo verandelijk als het weer..
ik dit topic heb je deze antwoorden geplaatst
oftewel.. je waait met alle winden mee (en ik kan wel raden wat daar de reden van is Knipoog )
ook zei je eerder,tegen mij ,dat er gelukkig volgend jaar weer wat modellen met een vlakke boom op de markt komen!!
waarom gelukkig ?? en hoe verklaar je deze antwoorden??
jij ziet zelf door de bomen het bos niet meer volgens mij!! Knipoog

Zoals ik idd heb aangegeven ben ik niet gelukkig met diep boom zadels maar om rijtechnische redenenen en niet zadeltechnisch zoals al eerder aangegeven!

Als je quote doe dit dan wel volledig en in de juiste context!

Een rondere boom heeft bewezen geen andere druk te geven met de juiste vulling van de kussens dan een vlakkere boom met correct gevulde kussens.
Een diepe zit wordt niet gebouwt door de boom ahw meer te krullen/buigen maar door de lepel en evt kop langer te laten doorlopen.
In uiterst geval zou je zo een rugleuning kunnen creëren met behoud van dezelfde onderlijn van de boom.

Er zijn een hoop modellen met een rondere boom dan jaren geleden. Het betreft dan niet zadels die zijn verandert wat bouw betreft maar nieuwe modellen.
En er komen idd weer nieuwe wat vlakkere bomen (lees zadels) op de markt.

Unamie: ik ben nog nooit iemand tegengekomen die zo kan volhouden aan een mening van een ander terwijl zelfs de leverancier het tegendeel kan bewijzen!
Erg kortzichtig en om moe van te worden!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 11:12

unamie schreef:
Alane schreef:

nou nee....
of ik zou net als jij de driedubbelherhaalfuctie moeten gebruiken Clown

gezien jou eerder reactie's realiseer ik me maar al te goed, dat het enkel nut heeft, nog iets aan dit topic toe te voegen, zelfs geen foto's Doei, doei

Maw er zijn dus geen foto's die laten zien waar die zogenaamde knik/slag zit ? Haha!

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 21:48

Alane schreef:

Maw er zijn dus geen foto's die laten zien waar die zogenaamde knik/slag zit ? Haha!

Haha! Clown

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 23:00

Precious20 schreef:
Alane schreef:

Haha! Clown

Ik ben ook benieuwd... Haha!
Deze week moet ik waarschijlijk in die buurt zijn, even kijken of ik dan tijd heb en dan ga ik maar eens kijken.
Misschien dat ik dan zie wat ze bedoelen...... Haha!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 08:53

harnessmaker schreef:
Ik ben ook benieuwd... Haha!
Deze week moet ik waarschijlijk in die buurt zijn, even kijken of ik dan tijd heb en dan ga ik maar eens kijken.
Misschien dat ik dan zie wat ze bedoelen...... Haha!

lijkt me een goed idee Clown
neem zelf wel zo veel mogelijk (kale) bomen en zadels mee, vooral zadels met een diepe zit Tong uitsteken
hij heeft zelf niet altijd de juiste voorbeeld bomen liggen
soms zitten ze inmiddels weer in de zadels zelf
van Triest ligt zelf trouwens al enige tijd in het ziekenhuis (weet niet of hij inmiddels al thuis is) maar zijn hulp weet er net zo veel van, en kan het net zo goed uitleggen

het kan heel goed zijn dat jij (nog steeds) geen problemen ziet, maar dat maakt helemaal niets uit
dan is je mening iig wel onderbouwd..omdat je zelf hebt gezien wat hij bedoeld ,en het kan best zijn dat jij een andere mening daarover hebt...
maar de keuze is dan aan jou, of je er wat mee gaat doen of niet...
ik heb helemaal geen problemen met een andermans mening..
zelfs niet als ze het tegenovergestelde zijn van de mijne Vork
alleen een mening hebben over iets, dat je nog nooit gezien hebt
en blijven volhouden dat het niet waar kán zijn.. dáár heb ik wel erg veel moeite mee!

vraag gelijk eens naar de waterpasmetode, is handig en simpel Tong uitsteken

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 13:08

unamie schreef:
en blijven volhouden dat het niet waar kán zijn.. dáár heb ik wel erg veel moeite mee!

Hoe kan iets waar zijn als het er niet is??? 1 zadelmaker die niet eens reseller is van Passier of KN zit dingen te verkondigen die niet waar zijn ... ... dan hoef ik niet te gaan kijken...

Je neemt zelf niet eens de moeite om Passier te bellen of KN aan te schrijven omdat jij zo overtuigd bent van je gelijk, terwijl ik (en ook anderen) diverse fabrikanten en zadelmakers aangeschreven en gebelt hebben en niemand weet waar jij of vT het over hebt.
Passier, Stuebben en KN zeggen alle 3 dat ze geen andere bomen zijn gaan gebruiken/maken vanaf jouw magische grens 1995... ... kan vT nog zo volhouden van wel, ben ik toch geneigd om die 3 fabrikanten te geloven.
Mij eigen zadelmaker heeft ook geen idee waar jij het over hebt,
en het enige wat hij zich nog kon voorstellen is een VEEL te nauwe boom die dan achterover kantelt en hol komt te liggen, maar dat heeft helemaal niets met een diepe zit te maken maar met de pasvorm.
en DAN kan ik me voorstellen dat de ruiter te ver achter op de lepel komt te zitten en dat dat dan drukkingen veroorzaakt.

het zadel draagt dan min of meer op deze manier:
Afbeelding

fotogril

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 13:12

lees me.!
erg benieuwd.

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 13:28

Ik heb me door het grootste deel van de pagina's heen geworsteld en aangezien ik ook voornemens ben een een zadel aan te schaffen met een diepe zit vind ik het interessant topic.

Als ik het mis heb wil iemand me vast wel verbeteren, maar ik veronderstel dat wanneer ik een kwaliteitszadel aanschaf (heb een KN op het oog) met een diepe zit, waarbij ik zorg dat de boommaat passend is bij mijn paard, het zadel zodanig is gevuld dat de kussens op alle plaatsen dragen op de rug én de inchmaat correct is (zodanig dat ik een juiste houding heb maar niet shocking klem zit - dat lijkt me overigens ook helemaal niet fijn) dan is er toch helemaal geen probleem?

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 13:51

unamie schreef:

Ik heb het gezien en toch blijf jij volhouden dat al die mensen (zadelmakers, fysio's, resellers enz.) ondeskundig zijn. Dan zit deze discussie erop hé?! Want jij laat toch geen ruimte voor andermans mening en je weigert die van jou bij te schaven.
Alane en ik hebben al meer dan genoeg mensen aangeschreven die stuk voor stuk het verhaal van VT weerleggen. Er werd zelfs gedreigd met advocaten. En tóch blijf jij volhouden dat VT, als enige, het bij het rechte eind heeft. Sorry,maar dat vind ik behoorlijk naiëf.

@ Monday: als je zorgt dat het zadel voor paard en ruiter past, is er geen enkel probleem. Tenzij je natuurlijk een VT-aanhanger bent Clown

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 14:20

Precious20 schreef:
@ Monday: als je zorgt dat het zadel voor paard en ruiter past, is er geen enkel probleem. Tenzij je natuurlijk een VT-aanhanger bent Clown

Ik hang alleen aan mezelf Haha!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 17:19

Precious20 schreef:
Ik heb het gezien en toch blijf jij volhouden dat al die mensen (zadelmakers, fysio's, resellers enz.) ondeskundig zijn. Dan zit deze discussie erop hé?! Want jij laat toch geen ruimte voor andermans mening en je weigert die van jou bij te schaven.

wat heb je dan precies gezien?
je vraagt nl het hele topic door al waar het probleem nu precies zit
hoe weet je dan waar je naar moet kijken,
en hoe weet je dan, of je het wel of niet gezien hebt?
je kunt 100 losse bomen bekijken, zolang die boom niet op een bok of paard ligt,
heeft kijken (als leek) nl geen enkele zin

Saroosh_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 17:57

Ik ben het met de meeste berichten van Cornelie eenS!

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 22:45

unamie schreef:
Precious20 schreef:

wat heb je dan precies gezien?
je vraagt nl het hele topic door al waar het probleem nu precies zithoe weet je dan waar je naar moet kijken,
en hoe weet je dan, of je het wel of niet gezien hebt?
je kunt 100 losse bomen bekijken, zolang die boom niet op een bok of paard ligt,
heeft kijken (als leek) nl geen enkele zin

De vetgedrukte zin is compleet uit zijn context gerukt!
Haha, grappig dan toch dat jij ook niet kan uitleggen waar het probleem nu juist zit he Haha! Je zegt alleen maar "bekijk een boom op een paard en je zal het probleem onmiddellijk zien".
Nou, ik ben bij 5 zadelmakers geweest (die trws allemaal een heel goede reputatie hebben). Ik heb verschillende zadelbomen op de bok én op verschillende paarden gezien. En nergens was iets te zien van het befaamde notenkrakereffect (slag/knik)! Niet bij de oude KN-bomen van voor '95 maar ook niet bij de allernieuwste bomen. Het enige wat er te zien was, was een lepel die verlengd is. En nee, ik heb me niet laten bedriegen, want ik heb de zadelmaker de bomen uit de nieuwe zadels zien halen... Toch gek he, dat 5 zadelmakers, 2 fysio's en de resellers van de merken begot niet weten waar jullie het over hebben?! En daarom heb ik herhaaldelijk aan jou gevraagd om nu eens met foto's aan te tonen waar die befaamde knik nu is... (en zo was mijn oorspronkelijke (vetgedrukte) zin ook bedoelt).
En durf hier dus niet te insinueren dat ik niet weet waar ik het over heb. Ik heb genoeg moeite gedaan en genoeg bewijzen geleverd om jouw theorie te ontkrachten. Dus kom jij nu maar eens op de proppen met keiharde bewijzen dat je gelijk hebt...

@ Kalieflover: wie is Cornelie nu weer?

Edit: typo Clown

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 07:58

Precious20 schreef:
Het enige wat er te zien was, was een lepel die verlengd is. En nee, ik heb me niet laten bedriegen, want ik heb de zadelmaker de bomen uit de nieuwe zadels zien halen... Toch gek he, dat 5 zadelmakers, 2 fysio's en de resellers van de merken begot niet weten waar jullie het over hebben?!

dan hebben we gewoon ieder een andere uitleg gekregen
dat kan gebeuren Tong uitsteken

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 13:12

Het grappige is dat Jodievanmij het pas over een knik/slag heeft als een boom verkeerd/te strak bespannen wordt... en niet over een kale boom met een slag...

Je kunt je dan afvragen wie wat verkeerd begrepen heeft maar zelfs na mijn telefoongesprek met KN (ja ja heb een heel eind over de grens zitten te praten Haha! )
blijf ik ernstige vraagtekens zetten bij hetgeen vT gezegd zou hebben (= zoals Unamie het begrepen schijnt te hebben)
Want het rode stipje op de beugelhaak of het ontbreken ervan zegt helemaal niets over de boom, enkel over het beugelhaakje Wow!
dus dat verhaal klopt ook al niet.
KN heeft enkel een andere boom gebruikt vanaf 2002, maar niet in de "gewone" symfonie maar de symfonie extra (vergeten te vragen of die zadels ook in andere landen anders dan NL zijn verkocht)

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 15:32

Kajanus schreef:
Toevallig ben ik vandaag bij van Triest geweest Tong uitsteken en die heeft me laten zien hoe een boom op een paard moet liggen en waar hij op moet dragen enz. en ook liet hij me de twee bomen van KN zien en er zat wel degelijk verschil in.. de ene boom draagt mooi over het hele paard en de andere boom die draagt maar op 1 punt, maar ik ga me verder niet teveel in deze discusie mengen omdat ik er niet genoeg verstand van heb helaas.. Bloos
Ik heb wel slechte ervaringen met zadels van verschillende merken maar ik zal ze niet noemen hier Clown en ik denk dat heel veel paarden niet goed passende zadels op hebben Verdrietig en dat daar nog heel veel werk in zit voor Goede zadelmakers Cool

Wat ik me afvraag, waren dit dezelfde maten?

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 13:15

Ik denk dat we als leken helemaal niet mee kunnen doen aan een dergelijke discussie. Het lijkt mij heel interessant om verschilende zadelmakers een nette discussie te laten aangaan in een apart Topic.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 13:51

Maar leken kunnen wel informatie verzamelen bij zadelmakers om met die informatie te discussieren.
Edit: Dit wil niet zeggen dat er een juiste conclusie uit voort komt. (Al ga ik er niet vanuit gezien de meningen nogal verdeeld zijn)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 01:29

Jeskoo schreef:
Ik denk dat we als leken helemaal niet mee kunnen doen aan een dergelijke discussie. Het lijkt mij heel interessant om verschilende zadelmakers een nette discussie te laten aangaan in een apart Topic.

Zadelmakers voeren dit soort discussies niet in het openbaar cq op een openbaar forum.
Mi omdat, gezien de reacties van fabrikanten en zadelmakers, het hele onderwerp eigenlijk niet bestaat Haha!
nu maak ik even een onderscheid tussen een zadelmaker (diegeen die opvult, verkoopt en past) en een zadelfabrikant (die die zadels maken/ontwerpen bouwen) niet iedere zadelmaker hoeft een fabrikant te zijn

Iemand ziet een plaatje van een ruiter te paard met een zadel met een diepe zit....
Dan is de eerste vraag, die bij mij opkomt: Wat draagt dat type zadel bij aan de rijkunsten/rijvaardigheid van de ruiter?
Dan:
Wat is het verschil tussen dat zadel en de zadels die minder 'lijken' ?
en kan nog een paar vragen meer verzinnen.....
Echter zal de eerste bedenker van dat zadel met diepe zit nooit de intentie hebben gehad om een paard te schaden, maar ook de ruiter niet....

Als ik ga bedenken, als leek zijnde, hoe een diepe zit eruit ziet..
Dan begin ik met een ouder zadel en een nieuwer zadel te bekijken, en benk me dan dat een boom nooit dieper kan gaan dan de rug van het paard...
Als ik dan ook nog weet dat kussens in gaan zakken op den duur en het zadel dus bijgevult/bijgelgd zal moeten worden en dat dat bij zeer tot extreem dikke kussens vaker zal moeten gebeuren dan bedenk ik mij dat een sterk gebogen boom, banaan vorm, eigenlijk ook wegvalt, want dan heb ik naast dikkere kussens (= geen keil) ook een bredere boom nodig omdat ik dezelfde vulling ook aan de voorkant nodig heb om het zadel in balans te laten liggen.

Wat kan ik als leek dan bedenken om een diepere zit te laten zien?
hogere achter lepel... is te verlengen.
hogere voorkant ... maar hoe?
door de bekleding van de boom voordat je het leer er over zet...

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 20:51

Zo,

het heeft even geduurd maar ik ben vandaag enige uren bij VT geweest en hebben uitgebreid gesproken..... was gezellig.
Heb ik er ook iets geleerd?
JA!!
Maar dan met name dat zijn verhaal in mijn ogen een marketing verhal is wat zijn mening onderbouwd.
Zo goed als al zijn argumenten zijn te weerleggen zoals ik al had gedacht....

Wat bedoeld hij met een slag?
Men neme een gewone boom en trekt die met een spanband samen (lepel naar kopijzer) omdat volgens hem dat gebeurt met de diepe zit.
Een vreemd verhaal lijkt me. Waarom dan?
Eén voorbeeld was een KN die met deze methode dusdnig doorboog dat er een extra ronding (slag/knik) in de boom kwam. Leuk detail: bij een KN worden geen spanbanden gebruikt daar dit een kunststof boom is dus hier gaat zijn argument al mank.

MAAR: een houten boom wordt wel met singelband gespannen en volgens VT dusdanig strak dat een normale boom wrdt samengetrokken voor een diepe zit.
Een vreemd verhaal: neem een vlakke boom met normale singelband opbouw.
ALs we de kop even "A" noemen en de lepel "B" kan ik het uitleggen.
De lijn van A naar B zou je kunnen doortrekken. Zeg dat je dan Bijv. 10 cm boven je paard zit
Zou je nou een boom samen trekken om hem dieper te maken en we trekken wederom een lijn van A naar B..... juist dan wordt de zit niet dieper, wel hoger. DE lijn blijft onveranderd maar wordt iets korter omdat A en B dichter bij elkaar komen.
In mijn ogen een fabeltje dus.

Maar waarom zou een leverancier dit doen?
DE boom is op een speciale manier in een bepaalde vorm gemaakt. Waarom zou je deze vorm veranderen ?
Een andere boom met hoge lepel en evt kop is een voudiger.
DAt is dus ook wat er wordt gedaan.
Bovendien als je een boom zo uit zijn verband trekt komt er enorme spanning op de boom, veren en klinknagels te staan dat dat probleen gaat geven wat constructie betreft. Bovendien wordt er zo hard aan de banden getrokken dat deze zeer zeker een keer afscheuren.
Maar waarom gebeurt dat niet? Toch een anders gebouwde boom?

Ik heb bewust geen foto's gemaakt daar deze discussie her geen nut heeft in mijn ogen. Er komt te veel bij kijken om alles hier uit te leggen.
Wel heb ik zo mijn bedenkingen over zijn theorie, maar dat zal een visie verschil zijn.

Ik wacht weer op reacties...... Haha!