Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SecretLIN

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 11:05

Iemand ervaring met de barefoot walnut

Mariekexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 11:47

Ik heb het hier al wel eens eerder gevraagd maar welk bitlooshoofdstel zal het beste bij ons passen?
Ik wil graag een mooi en degelijk ding. Ik kan haar ook rijden met een touwhalster/stalhalster dus het wordt waarschijnlijk wel een sidepull maar dan nog heb je de wereld aan keuze. Dus als iemand zijn ervaringen over sidepullhoofdstellen die geschikt kunnen zijn voor mij :D

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 12:00

Wat is je budget Mariekexxx?
En welke kleur en maat ben je nodig?

Dat hebt wat met gericht zoeken.

Verder nog wensen? (dikke neusriem of juist dun, touw, oid) (of anatomisch kopstuk, kinriem, keelriem)

Mariekexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 13:06

Kleur het liefst zwart maar bruin zou geen probleem zijn. En ik ben maat Pony nodig.

Verder geen wensen.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 20:30

Ik wilde toch eens een sidepull proberen. Ik rijd normaal met hackamore maar aangezien mijn paard ook perfect te rijden is op een stalhalster wilde ik wat 'vriendelijkers' voor hem dus een sidepull besteld..

[HAR] Wie heeft dit hoofdstel? Star sidepull.

Nu kreeg ik hem vandaag binnen maar ik snap het systeem niet zo goed. :') Moet ik beide kinriemen over elkaar heen plaatsen?

Afbeelding

Zou ik ook een kinriem eraf kunnen halen dat hij dan nog steeds als sidepull werkt? Ik ga hem morgen of zaterdag passen...

Afbeelding

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 20:44

Dat is inderdaad geen sidepull, maar een soort kruising tussen kingekruist en sidepull (kijk maar eens bij een Lightrider, dan zie je het ook goed). Volgens mij kan je de tweede kinriem er prima af halen :)
Op verschillende (mainstream) webshops staat hij als gewone sidepull, maar dat is hij dus niet. Vrij onhandig :P

Edit: typo
Laatst bijgewerkt door Mariett op 02-03-17 21:06, in het totaal 2 keer bewerkt

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 20:51

Hmmm heb ik weer. :+ Ik had het ook niet zo gezien op de foto anders had ik hem biet gekocht. Maar ik ga hem toch maar eens uitproberen, wie weet is hij prima te rijden zonder die extra kinriem en anders stuur ik hem gewoon terug. :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 21:22

Maar dat onder de kin is niet gekruist toch? Geeft denk ik wel druk onder de kin

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 02:01

Bijzonder hoofdstel, kende ik nog niet. Maar als ik het zo zie dan geeft ie als je links teugeldruk geeft zowel op de neus aan linkerkant een 'trekkende' hulp en tegelijk aan de rechterkant tegen de onderkaak een duwende hulp, dus dat is dan inderdaad het meest vergelijkbaar met kingekruist.

Ben benieuwd of ie functioneert als gewone sidepull als kinriempje eraf is. Ik denk het wel.

annnneeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 23:48

Hoi hoi!

Ik heb een vraagje. Ik loop momenteel stage bij een bedrijf waar zij bitloos met haar paarden rijdt. Ik heb inmiddels al diverse kaptooms, sidepulls en andere bitloze optomingen mogen schoonmaken, hiervoor nog nooit een sidepull of kaptoom in mijn hand gehad. Nu kwam ik de volgende sidepull tegen tijdens het poetsen:

Afbeelding

Afbeelding (is een foto uit een bokt advertentie, dus het paard ken ik niet)

Weet iemand misschien van welk merk deze sidepull is?
Het is heel soepel leder, heeft aan 1 kant een gesp om de bakstukken te verstellen en is wit gestikt. Ook is de neusriem plat ipv bol

Ik heb interesse in zo'n soort sidepull om met mijn pony mee te gaan rijden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 23:49

Waarom vraag je dat niet gewoon aan je stage bedrijf? ;)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 01:32

Fra pardoes??

annnneeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 15:06

Anoniem schreef:
Waarom vraag je dat niet gewoon aan je stage bedrijf? ;)

Ze weet niet meer welk merk/type hoofdstel het is :o

Maartje1990 schreef:
Fra pardoes??

Dat zou kunnen, maar dat dit dan de oudere versie er van is? De fra pardoes die ik nu op internet tegen kom die heeft geen platte neusriem

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 22:34

De sidepull met de witte stiksels komt uit Zweden. Werden ooit hier verkocht door een bokker (volgens mij de eigenaresse van de schimmel op de foto). Ik heb zelf ook al zo'n 10 jaar deze sidepull, fantastisch ding. Ruim verstelbaar en blijft mooi en goed.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 02:33

Azmay schreef:
Het komende jaar ben ik van plan om enkel ontspannen te stappen met mijn jonkie en ik zocht naar een bitloos hoofdstel om dat mee te doen. Alles bekeken en een kaptoom leek me ideaal voor de dressuur, maar waarom nu al een kaptoom als ik toch eigenlijk niet aan de teugels wil komen.
Dus ik heb besloten dat een touwhalster de optie voor ons is. Ik heb er eentje op maat gemaakt (een beetje creatief want mijn touw was wat dun) en hoop dat Diva ook vind dat dit de beste optie is. Tot nu toe reageert ze eigenlijk prima.
[ [url=m/EvIoVg.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ah, laat je niet gek maken. Zit toch prima zo? Kaakriem MOET niet achter de kaken voor grondwerk, wat is dat nu voor zever? Zitten belangrijke klieren, vind het van jou goed zo!
Alleen opletten met druk achter de oren, is gevoelig. Vind hem vrij scherp daar....
Trouwens, een touwhalster is een soort bosal, dat hoeft in geen geval strak aan te sluiten. Wat een zever wordt er toch rondgestrooid op forums. Zorg gewoon dat je met minimale druk, gewoon vragen en lossen werkt en komt helemaal goed! Trouwens ik ben persoonlijk niet voor knopen op de zijkant neus. Zitten belangrijke zenuwen. Ik maak mijn touwkaptoom knooploos rond de neus.
Succes ;-)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 02:35

Cambiar: jij weet het dan lekker wel beter? Tjonge jonge zeg

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 02:36

Captain schreef:
Ik wilde toch eens een sidepull proberen. Ik rijd normaal met hackamore maar aangezien mijn paard ook perfect te rijden is op een stalhalster wilde ik wat 'vriendelijkers' voor hem dus een sidepull besteld..

Nu kreeg ik hem vandaag binnen maar ik snap het systeem niet zo goed. :') Moet ik beide kinriemen over elkaar heen plaatsen?

[ [url=m/pjZSci.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zou ik ook een kinriem eraf kunnen halen dat hij dan nog steeds als sidepull werkt? Ik ga hem morgen of zaterdag passen...

[ [url=m/OBWRSV.jpg]Afbeelding[/url] ]

Welk merk is dit? Toch niet FRA?

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 02:36

Maartje1990 schreef:

Ja, ontwerp al ettelijke jaren bitloze systemen, waaronder voor bitloze firma's.
Deed onderzoek naar de inwerking bij bitloze hoofdstellen en ligging riemen met UZ Gent.
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 05-03-17 02:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 02:39

Tuurlijk is het niet perse nodig had ik wellicht wat anders kunnen formuleren in mijn eerdere post. Maar idealiter is achter de kaak prettiger doordat het dan een stuk stabieler ligt. (En dan nog een aantal zaken die van belang zijn)

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 02:42

Cambiar schreef:
Maartje1990 schreef:

Ja, ontwerp al ettelijke jaren bitloze systemen, waaronder voor bitloze firma's.
Deed onderzoek naar de inwerking bij bitloze hoofdstellen en ligging riemen met UZ Gent.

Is dit onderzoek toevallig online te vinden? :)

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 03:06

-O- O
Runa schreef:
Maartje1990 schreef:

Is dit onderzoek toevallig online te vinden? :)[/quote]
Ja, via Will van paardnatuurlijk heb ik al het begin van een eerste gesprek geplaatst. Anders moet je er haar eens om vragen (dacht dat jij die al gelezen had?). Is een vastgezet bericht op Paardnatuurlijk facebookgroep, een samenvatting van mijn eerste gesprek met Dr. Lieven Vlaeminck (collega van mijn zus die doctoreert in Merelbeke) die ook heel erg met dit soort zaken bezig is. De gesprekken zijn in functie van mijn nieuwe bitloze ontwerp. Verdere info bundel ik samen voor publiek als mijn hoofdstel klaar is, het eerste gesprek denk ik heb je al kunnen lezen op PN facebookgroep...
Eerste gesprek ging vooral over zenuwen en gevoelige structuren van het paardehoofd en de invloed van een bitloos hoofdstel hierop, minder over de werking van bitloze hoofdstellen. Dat publiceer ik pas na uitbrengen nieuw ontwerp. Tweede gesprek ging vooral over de repliek die ik verzameld heb na het plaatsen van die synthese op PN. Er waren namelijk veel mensen die vragen en opmerkingen hadden over de effectieve werking. Was voor mij super interessant om al die ervaringen en vragen van andere mensen te kunnen lezen bij die synthese op PN.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 03:57

Runa schreef:
Cambiar schreef:

Is dit onderzoek toevallig online te vinden? :)

Misschien dat hier gewoon sprake is van een spraakverwarring?
Als je schrijft dat je onderzoek deed met UZ Gent, dan lijk je te impliceren dat je meewerkte als wetenschappelijk onderzoeker aan een wetenschappelijk onderzoek door de UZ Gent. Terwijl (als ik je verslag op Bokt/in dit topic in elk geval goed begrepen heb) het in praktijk betekende dat je jouw hoofdstel aan de professor liet zien en hij je vertelde op welke punten dit goed ontworpen was en op welk punt dit anatomisch verkeerd ontworpen was voor het paard?
Mocht ik het verkeerd begrepen hebben en je wel als onderzoeker ingelijfd zijn door UZ Gent, dan ben ik natuurlijk ook heel benieuwd naar het onderzoeksrapport. Hoe meer wetenschappelijk onderzoek er worden gedaan naar alle aannames die door hoofdstelontwerpers gedaan worden, hoe beter, want er komen steeds raardere dingen voorbij...

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 04:27

Xyzutu, de ontvanger bepaalt. Ik impliceer niets. Jij maakt ervan dat er spraakverwarring is. Ik formuleerde gewoon dat ik een onderzoek deed met dierenfaculteit Merelbeke. Meer niet. Nergens staat dat ik wetenschapper ben, wel dat ik ontwerper ben.
Ik heb ook nergens gezegd dat ik mijn hoofdstel getoond heb aan de professor. Ik ging enkel om zijn kennis te weten over bestaande ontwerpen en zijn praktijkervaringen. Ik heb de kennis van vervaardigen en het materiaal, ook de werking van een systeem door het vele testen, maar waar ik persoonlijk meer over wou weten is hoe al die hoofdstellen op een paard overkomen en het gevoel dat hij krijgt door zenuwen, klieren, spiertjes, bot enz...en waar een systeem precies op inwerkt. Daarover gaat dit onderzoek.
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 05-03-17 05:06, in het totaal 2 keer bewerkt

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 04:49

Captain schreef:

[ [url=m/pjZSci.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/OBWRSV.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit systeem is niet zo logisch qua werking. Ik gebruikte het ook in 1 van mijn ontwerpen waarbij de neusriem en dat losse riempje verwerkt waren met een lederen hackamore. Deed er redelijk wat km's mee in het bos met mijn toen nog hete Andalusier merrie. Als stropeffect voor wandelingen met lange stukken rechtuit als voorwaarde altijd goeie release vond ik het nog ok omdat de neusriem los was bij geen teugelcontact (alhoewel een goede basistraining en gewone sidepull beter is), links rechts teugeldruk is niet zo logisch, zeker niet met het systeem hierboven waarbij je nooit zo'n goeie release hebt met een platte lederen riem. Je weet niet precies of het goed lost, zoniet is het gewoon schadelijk. Snoer en knelsystemen zijn echt niet aan te raden tenzij in uitzonderlijke gevallen. Less is more. Keep it simple

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 07:59

Zonder extra kinriem was hij prima hoor. Fijn hoofdstel! Gewoon een sidepull werking met goede release.