[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Otti1977

Re: [HK] Voor- en nadelen boomloos zadel deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 10:02

Ik zal een foto maken als ik erop zit.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 10:05

Je zit verder niet te krap / hebt geen last van de pommel?

Je zou die toch eigenlijk ook wel tegen je benen aan moeten voelen als de rits de kans krijgt om zo'n strak broekje te slijten :)

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 10:20

De slijtplek van mijn broek zit lager en verder naar binnen. Niet van de rits dus. Is misschien ook wel gewoon "standaard slijtage". Dit ziet er wel een beetje maf uit....

Sussanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 12:03

Atent schreef:
Ik heb zo'n plek. Is bijna door!
[ [url=m/esQM86.jpg]Afbeelding[/url] ]
De sluiting van de rits zit net boven de seatsaver zeg maar.

Komt dit niet door het randje van de seatsaver? Ik kan me voorstellen dat door het lichtrijden, de rijbroek er langs schuurt.

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 14:26

kwii schreef:
Weten jullie over ook zo'n passervice bij mij in de buurt is? (Groningen) Teteltee woont wel heel ver uit de richting. :(

Kun je niet nog wat meer mensen optrommelen in je omgeving? Dan kan ik de reiskosten verdelen en komt er qua prijs bijna niks bij.. Heb wel zin in een dagje Groningen! :)

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 14:56

Nee voel de pommel verder niet. Heb het idee met lichtrijden dat ik langs ritslipje ga. Heb vrij dikke bovenbenen. Ben er al mee bezig wat af te krijgen.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 19:54

Gewoon veel fietsen. Krijg je dunne benen. :D

Horsefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 20:12

Ik heb het slipje, waarmee je rits open en dicht doet, in de plooien bij de rits gelegd. Lipje op de rits terug gevouwen zeg maar. En dan bedekken de kleine stukjes drytex die over rits zitten ook het lipje.

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 21:32

Ik weet niet of ik het hier mag plaatsen mijn vraag, maar ik vond het ook niet nodig om er een heel nieuw topic voor te openen...

Het zit namelijk zo: op een boomzadels kiep ik in de draf altijd voorover, nou heb ik vanmiddag op een boomloos zadel gereden en kon ik wel rechtop blijven zitten in de draf!! In de gang waar ik altijd in voorover kiep, nou is mijn vraag kan t echt aan t zade liggen of ligt t aan mij of t paard...? Zijn namelijk ook 2 verschillende paarden... Hoor graag van jullie

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 21:46

Helaas teteltee, dat gaat me niet lukken. Ken geen mensen met interesse voor boomloos.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 21:49

Heeft iemand dé tip om makkelijk een fork in een Barefoot Arizona nut te krijgen? Heb hem eruit gehaald om op de blote rug te passen maar ben vanmiddag 40 min bezig geweest om dat kreng er weer in te krijgen. :')
Het is uiteindelijk gelukt, maar hetzelfde liedje moet ik een dezer dagen weer herhalen om een grotere maat erin te krijgen. -O-

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 21:55

Kwii, het dichtst wat ik bij je in de buurt kom wat ik nu al weet is de Achterhoek.. Als ik de reiskosten dan over jullie 2 afspraken verdeel kom ik alsnog op ongeveer 40 euro :(:) Als je me een mailtje stuurt kan ik het je wel laten weten mocht ik binnenkort toch in de buurt komen?

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 21:58

Beauty26 schreef:
Ik weet niet of ik het hier mag plaatsen mijn vraag, maar ik vond het ook niet nodig om er een heel nieuw topic voor te openen...

Het zit namelijk zo: op een boomzadels kiep ik in de draf altijd voorover, nou heb ik vanmiddag op een boomloos zadel gereden en kon ik wel rechtop blijven zitten in de draf!! In de gang waar ik altijd in voorover kiep, nou is mijn vraag kan t echt aan t zade liggen of ligt t aan mij of t paard...? Zijn namelijk ook 2 verschillende paarden... Hoor graag van jullie

Het kan aan je paard liggen, als hij wat neerwaarts gebouwd is kiep je wat sneller naar voren. Het kan ook zijn dat je boomzadel naar voren kiept omdat hij om wat voor reden dan ook niet goed ligt. Is lastig te beoordelen zo van een verhaal, heb je ook foto's?
Heb je de mogelijkheid het boomloze zadel op je eigen paard te proberen?

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 22:18

Bedankt voor je reactie het gaat om een draver en een wielkopolski.. op mn draver heb ik tot nu toe gereden met boomzadel, en op de wielkopolski met het boomloze zadel, en dat zat sowieso lekker :-) ik heb zo 1,2,3 geen (rij)foto's bij de hand maar de boomzadels zijn pas nagekeken door een zadel maker, ik hoop dat deze dus nog wel goed liggen... Ik heb de mogelijkheid om het boomloze zadel op mn draver te proberen, zijn beide mijn eigen paarden, dus dat moet wel lukken <3 ik ga het van de week meteen is even uitproberen! Bedankt voor je reactie!

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 22:28

Graag gedaan! Ben benieuwd hoe je het dan ervaart, als je het boomloze zadel op je draver legt!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 10:51

Het wel of niet aanwezig zijn van een boom in een zadel moet dat verschil niet maken hoor....er zijn zoveel verschillende modellen zadels, je hebt blijkbaar gewoon 2 boomzadels getroffen waarbij je dit effect hebt door 1 of andere reden...maar wel of geen boom is op zich geen reden :)

Het zal meer gaan om het hele model van het zadel, de ligging, de pasvom, hoe het op je paardjes ligt... er zal ongetwijfeld een boomzadel zijn waarbij je het probleem niet hebt, en een boomloze waarbij je het wel hebt :)

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 11:07

Bedankt voor de reactie, maar heb een vzh en dressuur zadel...ik zou dan toch ook wel verschil daarin verwachten... Maar ik ga er ff goed over nadenken! Bedankt iedereen voor t meedenken

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 11:39

*knip*
Laatst bijgewerkt door Lous op 05-01-15 11:51, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 11:45

O op de grond vind ik juist helemaal niets.... het is volgens mij vooral een kwestie van hem als het ware er in kantelen :)
http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Pomme ... rwisselen/

Beauty: "een" VZ zadel en "een" dressuurzadel zegt net zo weinig als "een" boomloos zadel.... er zijn zo veel ontzettend verschillende maten en modellen binnen die groep :)

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 11:49

Ik had hem de tweede keer dat ik moest wisselen op de bank gelegd en toen idd gekanteld. Ging beter dan op de grond en de hoogte is ook zo beter om mee te werken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 11:55

Ergens op leggen is idd. fijn vanwege betere werkhoogte, maar vooral ook omdat je natuurlijk het zadel als een V-tje omhoog moet trekken om die pommel / fork heen zodat de zijkanten goed diep in het "zakje" gaan :)

Dat gaat een stuk makkelijker als het zadel al een beetje in een V ligt dan wanneer hij plat op de grond ligt :j

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 16:51

Horsefreak schreef:
Ik heb het slipje, waarmee je rits open en dicht doet, in de plooien bij de rits gelegd. Lipje op de rits terug gevouwen zeg maar. En dan bedekken de kleine stukjes drytex die over rits zitten ook het lipje.

Super bedankt voor de tip! Heb ik nu ook gedaan. Er steekt nu niets meer uit. Hopelijk is het probleem nu verholpen.

_Veer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 23:10

Ik zou graag wat advies willen wat betreft inlages, ik heb thuis een pad liggen waar momenteel geen inlages in zitten en ben daar dus naar opzoek.

Het is een hele dunne pad, dus zou wel graag iets willen wat een beetje stevig is maar niet hard aangezien me dat niet comfortabel lijkt voor mijn pony. Ik heb nog een inlageset over, maar deze zijn dus keihard waardoor de pad net een plank lijkt. Enige ideeën wat ik dan het beste voor inlages kan aanschaffen? De pad komt onder een Ghost te liggen. Alvast bedankt!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 10:16

Beauty, zijn de boomzadels misschien wat krap voor je door een kleine inchmaat of erg diepe zit?
Zodra een boomzadel te krap is(inchmaat is niet voor de grootte van je bips maar juist heel erg afhankelijk van de lengte van je bovenbeen) kun je al heel snel voorover gemikt worden, zeker bij lichtrijden

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 10:59

_Veer schreef:
Ik zou graag wat advies willen wat betreft inlages, ik heb thuis een pad liggen waar momenteel geen inlages in zitten en ben daar dus naar opzoek.

Het is een hele dunne pad, dus zou wel graag iets willen wat een beetje stevig is maar niet hard aangezien me dat niet comfortabel lijkt voor mijn pony. Ik heb nog een inlageset over, maar deze zijn dus keihard waardoor de pad net een plank lijkt. Enige ideeën wat ik dan het beste voor inlages kan aanschaffen? De pad komt onder een Ghost te liggen. Alvast bedankt!

De inlagen van Grandeur zijn prima om onder de Ghost te doen, Christ heeft ook fijne inlagen. Maar dan moet het wel net in jou dekje passen..