Wow zadel, echt zo wow? Deel je ervaringen! Deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

crazyshar

Re: Wow zadel, echt zo wow? Deel je ervaringen! Deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 22:04

klopt dit had ik ook doorgekregen van iemand over pb,alleen zijn mijn panels al besteld en zit ik dus straks met 3 panels op stal, daar zit ik ook niet op te wachten.

Thorrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 22:52

dag iedereen, ik heb sinds een week een wow ; het paard waar het zadel voor is is een model olievat.... Erg rond dus en weinig schoft. Omdat hij een singelgroeve heeft die erg naar voor ligt heeft de fitter de eerste V ( de voorste singel dus) aangepast zodat die netjes naar beneden ken hangen en iets verder naar voor ligt. Zo wordt voorkomen dat het zadel naar voor zou schuiven. So far, so good. Bijkomend werd er een H-singel aangeraden. Per toeval zat die bij mijn nieuwe 2dehands zadel bij. Echter heb ik mijn twijfels bij het concept... Ik vind immers dat het voorste been van die H wel heel erg dicht tegen zijn been aanligt. Hoe zit dat bij jullie paarden? Als je de H singel vergelijkt met de andere anatomische singels zie je immers dat deze wel een uitsparing voorzien in tegenstelling tot de H- singel. Wat zijn jullie ideeën/ervaringen?

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 23:18

Mijn wow singel schoof naar elkaar toe. Maar bij mij liggen singels met uitsparingen ook naar voren.

Krijg je bij de moveable blocks eigenlijk alle blocks, of kan je kiezen?

Thorrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 10:19

@2005: ik denk dat je één paar blocks erbij krijgt maar eventueel andere kan bijkopen.
wat bedoel je met naar elkaar toeschuiven? naar voor of eerder achter?

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 16:09

De gespen schoven naar elkaar toe en dan naar voren. Maar bij mijn paard schuiven alle singels naar voren.

NouvelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 16:44

Thorrie schreef:
dag iedereen, ik heb sinds een week een wow ; het paard waar het zadel voor is is een model olievat.... Erg rond dus en weinig schoft. Omdat hij een singelgroeve heeft die erg naar voor ligt heeft de fitter de eerste V ( de voorste singel dus) aangepast zodat die netjes naar beneden ken hangen en iets verder naar voor ligt. Zo wordt voorkomen dat het zadel naar voor zou schuiven. So far, so good. Bijkomend werd er een H-singel aangeraden. Per toeval zat die bij mijn nieuwe 2dehands zadel bij. Echter heb ik mijn twijfels bij het concept... Ik vind immers dat het voorste been van die H wel heel erg dicht tegen zijn been aanligt. Hoe zit dat bij jullie paarden? Als je de H singel vergelijkt met de andere anatomische singels zie je immers dat deze wel een uitsparing voorzien in tegenstelling tot de H- singel. Wat zijn jullie ideeën/ervaringen?

Hier hetzelfde model paard... :+
En ook de singelstoten op dezelfde manier aangepast.
Ik heb ook een H singel overwogen, maar voor proberen vind ik ze erg prijzig, en ik betwijfel of deze bij zo'n rond lijf ook mooi blijven zitten.

Ik heb een hele platte licht anatomische gevormde singel en tot nu toe gaat dat best goed.

NouvelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 13:15

-O-
en hetzelfde probleem dient zich nu aan met onze nieuwe pony en ons nieuwe (nou ja, 2e hands) Wow zadel...
Pony is nog heel erg smal, maar begint nu wel wat buikig te worden, dus alles schuift in no time naar voren, ook de net aangepaste Wow...

room10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 17:12

Ik zelfde type paard "rond !" Ik heb een H girth ik vind het een oplossing, de voorste singel komt is in mijn geval ook ver naar voren. Belangrijk is dat de singelstoten recht naar beneden liggen als je singelt en altijd eerst de achterste singelen. Je hebt van die schapenvachtjes voor om een neus riem met klitteband sluiting. In de winter als hij een dikke vacht heeft schuurt de voorste singel iets tegen het voorbeen, haar is daar dan wat dunner (geen kale plek ofzo) dan schuif ik het vachtje een stukje om de voorste singel en nergens geen last meer van. Voor mij een betere oplossing omdat ik de andere singel en vervolgens naar voren schuiven van het zadel een groter probleem vind . . . .

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 17:38

hier ook een H-singel met V singel riem.

pony had ook geen singel groef en een bolle buik, zadel schoof naar voren en opzij, met de v singelriem was het nog niet voldoende opgelost.

uiteindelijk is het zadel wel voor 80% beter gaan liggen met de H singel als zonder.

schuiven naar opzij is het altijd blijven doen alhoewel veel minder als vroeger. zowel paard als ik zijn beide scheef op de dezelfde kant dus dit is lastig te schuiven op het zadel alleen.

verder nog steeds geen nieuws over de panels. wordt het toch wel een beetje beu.

had iemand nog dat webadres van site in de UK? kan ik daar even kijken wat erop staat en als ik wat vind dit door geven aan de fitter dat ik toch echt wel wil dat het erdoor komt of dat ik ze 2e hands ga kopen.
klaar is klaar.

NouvelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 18:16

balen van je panels zeg... -O-

We hebben vandaag voor de pony de voorste singelstoot aangepast zoals 'ie ook al bij mijn paard zit, meer naar voren en dat scheelt al een heel stuk!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 18:31

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 18:37

ik had eerder moeten roepen, altijd het zelfde... :D panels zijn onderweg van UK naar NL en dan nog een afspraak maken met fitter.

thnx voor mee denken ga toch even spieken naar die site :D

NouvelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 20:59

ah fijn voor je!

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 19:26

Heeft iemand hier een foto van hetzelfde zweetblad maar dan een in prijsklasse A en een in prijsklasse B? Ik heb eigenlijk altijd B gehad, weet niet hoe A eruit ziet. Is dat echt anders?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 19:47

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 20:02

Volgens mij bestaat de conventional alleen in prijsklasse B...

Zweetbladen prijsklasse B uitvoering in glad leer
Zweetblad dressuur "Conventional"
Zweetblad Jumping "Conventional"

€ 1375,00

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 20:06

Ja, maar die zijn dus wel van glad leer, terwijl de andere zweetbladen in klasse B allemaal van padded leer zijn.

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 20:55

nou mijn panels zijn geariveerd eindelijk haha. ze zijn dus donker chocolade bruin geworden, en pony lief verandert blijkbaar zoveel dat hij nu dus makkelijk een DWG zou kunnen hebben ipv de DDWG die ik nu heb, gelukkig voor mijn portemonnee kan de DD makkelijk omgevormd worden tot een D.

dus we kunnen weer rijden yay!

Thorrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 22:12

voor wat staat DDWg en DWG
w--> wide?
G --> Gullet?

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 22:32

Dat is de breedte maat van het kussen kanaal. De DD staat voor extra dikke kussens. De juiste benaming vande afkorting weet ik jiet.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 22:53

Ik dacht double deep wide gullet en deep wide gullet.

Thorrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 23:01

en die "deep" geeft dan de dikte van de kussens aan?
weet iemand ergens een linkje waar ik al de verschillende afkortingen met verklaring kan vinden? Puur nieuwsgierigheid hoor.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 13:26

Standaard heeft WoW een dubbele V singelophanging. Echter zijn er verschillende variaties op te maken, in functie van de bouw, conditie en doel. Dit is normaal aan de fitter om te bepalen. Hoewel het gros perfect op die dubbele V loopt.

Panels. D = standaard. Waarmee ze willen zeggen dat als je het panel op de rug leg de voor en achterkant quasi geen opvulling nodig hebben (buiten de lucht bij het fitten, maar droog bedoel ik dus)
SD- small wat wil zeggen dat het panel vanvoor opvulling nodig heeft. Je D panel ligt dan voor lager dan achter, dus uit balans. vandaar SD.
DD is juist andersom, dus je zadel ligt achter lager met een standaard panel.

Naast de juiste panels heb je ook de juiste breedte nodig. Hier is de bouw weer van toepassing.

A en B flappen zijn er niet echt. UItleg van 2005 is correct.

Singels. Zelf ben ik echt fan van de H singel. Maar uiteraard dient je singelophanging wel correct te zijn. Ondertussen heeft Wow ook de soft h-singel, welke gemaakt is van soepel leder. Ideaal voor de paarden zoals hierboven beschreven. De stabiliteit blijft, echter het materiaal zorgt voor minder irritatie als de singelgroeve dicht bij de elleboog zit. Hoewel je die irritatie bij een standaardsingel ook zou hebben, want dat stukje bouw kan je niet wegnemen uiteraard enkel een oplossing voor zoeken.

Thorrie verwar de H-singel niet met een anatomische singel zoals je beschrijft, want dat is het niet. Uiteraard heeft WOW dergelijke singels. Maar studies hebben al uitgewezen dat het gros van de ruiters die singels verkeerd omdoen, vaak niet correct zijn qua maat (met name de werkelijk uitsnijding) en dus vaak meer kwaad dan goed doen. Voor jou type paard kan dat nog gaan, maar voor de smallere, bloederige types doe je ze vaak meer pijn ( denk singelnijd, irritatie van de huid en verkeerde drukverdeling/ongemak)

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 15:38

ik heb gister een wow geprobeerd op mijn nieuwe paardje, ik ben om wat kon echt fijn zitten en zadel lag als een huis.
dus ook op zoek naar een wow, helaas me oude nog steeds niet verkocht maar er is wat budget dus hopelijk ga ik snel wat vinden.

voor mensen die wat hebben liggen er er vanaf willen hier mijn wensenlijstje http://www.bokt.nl/markt/ad/277271/gezocht-wow

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 12:40

Ik weet het niet met de H singel. Aan de ene kant een mooi idee, aan de andere kant, ik kom met mijn been vlakbij die singel. En de gespen schuiven naar elkaar toe, waardoor de huid dus tussen de gespen komt te zitten. Wat ik wel heel fijn vind, is dat je de singels in afzonderlijke lengtes kan bestellen. Dus de voorste kort en de achterste lang.

Iemand trouwens ervaring met 'kreuken' in het zitvlak. Is dat normaal? Heeft mijn eerste wow nooit gehad.