voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

uudje

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 21:46

Marloez ik heb ook heel lang getwijfelt hoor, ook als je dan weer negatieve dingen hoort van mensen die tegen boomloos zijn[maar er meestal niks vanaf weten].
Uiteindelijk toch door gezet een barefoot cheyenne gekocht, eerst nog een maat 2 die ik voor mijn paardje en mij iets te groot vond en nu een maat 1, wil echt niet anders meer, had van de week voor de gein mijn boomzadel er eens op gelegd en gereden, zat echt voor geen meter meer, leek wel een plank waar je op zat.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 21:48

't is dan ook een dikke plank, zo'n boomzadel :o

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 22:06

zo jij was vroeg op vanmorgen Slofje, maar ik kan nog bijdehanter zijn :P , ik heb een zadel met kunststofboom en een plank is toch echt van hout. :D :+

ivonne85

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 22:31

Hahaa uudje .. zeker bijdehand :P
Ik heb vandaag weer een beetje dressuurmatig in de bak gereden... en mijn lieve schat heeft zich WEER bewezen onder zijn barefoot :D
Ben zo apetrots. Hij loopt er zoveel beter onder.
Morgen even weer naar buiten voordat de hoefsmid komt ( daarna is ie altijd net een beetje gevoelig )
En dan even kijken hoe het rijden gaat met de enkele stevige en enkele zachte inlages in het pad...
Ben bang dat het te dik en te hoog gaat liggen en het dan gaat schuiven,, maar ga het eventjes proberen.
Zelfs mn vriendin heeft even op mijn haffie gestapt :D ze heeft zelf een tinker.
En ze vondt het zadel heel apart maar wel fijn zitten ;)
nu ff met een jillz op de bank voor de TV en zo naar bedje toe...

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 22:33

Slofje schreef:
gok dat dan haar huidige zadel knelt en dus pijn doet.. :o

Tja knellen, ik denk dat alle zadels met boom in zekere mate knellen. Wel heeft ze vroeger een slecht passend zadel gehad waardoor ze wss sowieso al wat kribbig is geworden met aansingelen. Ik heb toen een zadel op maat laten maken, maar het bleef. Dat zadel is inmiddels verkocht omdat ze een wat oudere rug krijgt, de bespiering verandert en de schoft steekt meer uit. Ik heb nu een Wintec zodat ik zelf de boommaat enigzins kan bepalen maar dat is het ook niet helemaal. Ruggegraat/schoft blijft wel mooi vrij. De osteopaat is pas langs geweest en heeft ook geen drukpunten oid gevonden bij m'n poown. Maar, het is simpelweg geen fijn zadel. :P Ik zit er zelf ook onvast op.

Weer even over het boomloos; Ik zie wel tegen het passen van de pommels op etc.. Ik zie mezelf alweer steeds niet passende bestellen en zo weer veel te lang aanklooien en intussen niet normaal kunnen rijden. :+ Ik heb al zo vaak zonder zadel moeten rijden vanwege dit soort grapjes. :=
Mijn twijfel is dus alsnog grooot. Omdat je van Rossner (boomzadels) ook veel goede verhalen hoort, en ik die voor hetzelfde geld van een Barefoot ook kan kopen en op maat laten maken met zadelmaker erbij. := En een leenzadel kost ook weer geld en meukmeukmeuk ik kan eigenlijk niets extra's missen.. :+ (Arme studente :P ) Ik heb ook gedacht aan een westernzadel op maat maken, omdat deze dan ook prima de druk verdelen, maar goed dat kan ik helemáál vergeten, dat is echt onbetaalbaar. :') Daarbij zijn die dingen echt loeizwaar, dat kan ik de kabouter niet aan doen, weeg zelf ook zo rond de 66..

Maar stiekem denk ik dat de Barefoot best wel eens dé oplossing voor m'n poown kan zijn, ik wil deze 18jarige dame graag nog even heel houden. :D

Wat een dilemma's weer.. :')

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 22:45

Daarom vind ik boomzadels ook flut persoonlijk hoor :o

ivonne85

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 22:51

@ Marloez
Testzadel bij http://www.euixantosbarefoot.nl bij Marcel is helemaal niet duur. ( 13,50 euro ) En je mag hem een week uittesten.
Op de site van boomloosrijden.nl staat een link naar de pommel maat op meten. http://www.fijnzadel.nl/maatsjabloon.htm

Welke kleur boom heeft je pony nu?
Ik heb voor mijn brede Haf de L pommel.

Meestal kan de maat M pommel die er standaard in zit wel.. als je paard niet te breedt is.
En anders kun je nog met de inlages wisselen / veranderen.

Onderstaande staat op de site van pmarena: ( van http://www.boomloosrijden.nl )

Vind je dat het voorboogje te strak zit ?

Druk zal je altijd hebben , je trekt het hele zadel namelijk strak op het paard als je aansingeld.
Stop je een hand onder het leren gedeelte dan zal het leer niet zo strak aanvoelen ,
omdat het zacht materiaal is. Het voorboogje voelt dan strakker aan , is harder op je hand.

Als je je zorgen maakt over de druk onder het voorboogje is naar mijn mening eigenlijk
altijd de beste oplossing om met het aanpassen van de inlages te werken.

Gebruik dan dubbele inlages , daarmee til je het zadel net ietsje meer op van het paard ,
en zo krijg je in de hoogte al meer vrijheid voor schoft en ruggengraat.

En ben je bang voor knellen onder de pommel dan maak je de bovenste inlages aan de
voorkant wat korter , zodat ze pas beginnen vlak achter de plek van het voorboogje.

De inlages zitten dan wel vanaf de zitting onder het zadel en geven dus een extra
beschermend laagje tussen ruiter en paard , en houden het zadel netjes horizontaal.

Maar doordat de bovenste inlages aan de voorkant korter zijn , zweeft het zadel als het ware
aan de voorkant boven de onderste inlages , waar dus ook geen druk op kan komen
te staan omdat je geen gewicht zet op die pommel , vanwege het boomloze concept.

Je kan ook kiezen voor een bredere (en dus lagere , anders past het leer van het voorboogje
er niet meer omheen) of hogere (en smallere) pommel als je daar een fijn gevoel bij hebt.

Of het hele harde voorboogje eruit halen en opvullen met zachte (kussen) vulling ,
oude kledingsnippers of panty's ofzo , wat maar zacht en soepel is en goed wegpropt.

Barefoot heeft nu ook een voorgevormde zachte pommelvulling te koop , dat is nog makkelijker.

Ik vind zo'n zachte vulling zelf niks , maar anderen vinden het weer geweldig.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 23:24

@ ivonne85; Bedankt voor je uitgebreide uitleg. :j Die site heb ik idd al meerdere keren grondig doorgespit. :P Mijn pony heeft boommaat 31 ongeveer. Ik heb er nu een medium boom in zitten en dat zit goed. 13,50 voor testen is idd niet veel! Dat is zéker het proberen waard. :) Het hele inlagegebeuren klinkt nog enigzins als een soort abacadabra voor mij, omdat ik nooit zo'n zadel in handen heb gehad. :+ Heb er veel over gelezen maar zoiets moet je toch eerst zelf zien denk ik. Ik zou er eigenlijk iemand met verstand van zaken bij moeten hebben voordat ik zelf aan ga lopen prutsen. :D

Je eerste linkje doet het overigens niet. :D

ivonne85

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 23:28

Graag gedaan ... ik ben zelf sinds 3 weken in het bezit van mijn Barefoot Cherokee Classic maat 1 met VPS en rijdt zelf met enkele stevige inlages.
En wil morgen proberen met enkele stevige inlages en enkele zachte inlages te rijden.
Kijken hoe dat gaat.
Succes en over die inlages is echt ook per paard verschillend en per ruiter.
kijk maar op www.boomloosrijden.nl daar vindt je alle info en verkooppunten
Euixantos zit in Drenthe

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 09:04

waar woon je marloez? Als je een trailer hebt, en er een ritje Gasselternijveenschemond voor over hebt, mag je hier komen testen! Gratis uiteraard,haha. Dan weet je waar je het over hebt, en kan je aan de hand daarvan een testzadel bestellen.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 09:05

Het testen van het zadel is twee keer 13,50. De eerste moet je overmaken zodat marcel hem kan versturen. En de tweede wanneer je hem zelf terugstuurd.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-11 09:36

Woon in je in de buurt van Spaarndam dan kun je hier ook een cheyenne drytex proberen :)

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 09:41

ze woont in Grunn, dat zal groningen zijn :D

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 10:19

Marloez, pas op met Rossner zadels, ze zien er mooi uit en het leer is prima, maar de zadels zijn vaak scheef, heb het al bij meerdere mensen mee gemaakt[dat is het voordeel als je op een hele grote pensionstal hebt gestaan, dan zie je nog eens wat], maar als je een goeie hebt zitten ze wel lekker, de man waar ik les van heb gehad heeft er ook een op zijn fries en heb daar een keer mee gereden, ook hij zei dat ie wel 4 dezelfde rossners had gepast voor hij er een had die wel recht was.
Maar dan kan zo'n rossner nog zo lekker zitten, hij zit nog niet de helft zo lekker als een barefoot, ik geloof dat ik een beetje verslaaft ben geraakt aan dit zadel _O-

Bij veel paarden past de M pommel goed, die er standaard bij de meeste zadels in zit, alleen bij de westernvarianten zit geloof ik L, bij paarden met een brede schoft zoals, Haflingers, fjord, tinker enz, past vaak een L beter, denk dat als jouw paardje boommaat 31 heeft en nu een medium op je zadel dat bij barefoot een M pommel ook wel past, maar als je nu een test zadel neemt met eem M pommel en je twijfelt dan kun je natuurlijk even een foto maken hier plaatsen, er staan hier ook een paar foto's op het topic met de paarden en een pommel kun je vast even kijken.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 13:23

Allereerst; ontzettend lief dat jullie dit aanbieden! :)

karev schreef:
waar woon je marloez? Als je een trailer hebt, en er een ritje Gasselternijveenschemond voor over hebt, mag je hier komen testen! Gratis uiteraard,haha. Dan weet je waar je het over hebt, en kan je aan de hand daarvan een testzadel bestellen.

Dat is redelijk in de buurt! Helaas ben ik niet (meer) in het bezit van een trailer ( en helaas heb ik ook geen rijbewijs. :P).

@ Mallinka, zelfde verhaal en is toch wel een beetje uit de buurt haha, ik woon idd in Groningen. :D

Anne_mieke88 schreef:
Het testen van het zadel is twee keer 13,50. De eerste moet je overmaken zodat marcel hem kan versturen. En de tweede wanneer je hem zelf terugstuurd.

Dat klinkt heel logisch en aannemelijk. :j Super dat dat kan, ik denk dat ik dat maar ga doen.. Zou graag de dressuuruitvoering willen testen namelijk.. maar ergens zit ik er gewoon aan te denken om gewoon een 2ehands barefoot zadel aan te schaffen! Ik wen er zelf maar aan, ik ben er steeds meer van overtuigd dat dit de oplossing is om mijn poown tevreden te stellen. :+

Ik heb trouwens wel gehoord dat bij boomloze zadels de druk bij het aanzetpunt vd beugelriemen hoog op kan lopen. Klopt dat? Hebben jullie hier ervaring mee? Ik heb er niets over kunnen vinden op websites (maar misschien heb ik er overheen gelezen wegens de overdaad aan informatie daar :D ).

@uudje; Ja ik heb idd gehoord dat dit met de eerste Rosnner zadels het geval was.. Als je de zoekfunctie op Bokt gebruik lees je dat deze zadels eerder nooit zo goed waren maar dat ze enorm verbeterd zijn! Dus waarschijnlijk is dat nu niet meer zo? Mja, ik vermoed dat m'n pon toch weer slecht reageert op zo'n zadel.. Hoe goed ie ook aangepast is etc. Het is een echte merrie-merrie en ze doet gauw nukkig zodra iets te hard is. Net als harde borstels, moet madame ook niets van hebben. :+

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 13:31

Ik zou het eerst even testen als ik jou was. Wat was de website van marcel ook al weer. Ivonne help me even :D haha

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 13:41

Lijkt me ook wel zo verstandig idd! Ik vraag me trouwens af of ik met mijn lengte (1.76) voor een maat 2 moet gaan? :D Heb een normaal postuur.

Heb overigens de site gevonden van Marcel, via MP. :D

ivonne85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 17:00

De website van Marcel is: www.equixantosbarefoot.nl

En de puntbelasting onder de stijgbeugelophanging wat je zegt, klopt een klein beetje.
Het is namelijk net zo'n punt belasting als met een boomzadel maar dan zit de beugelophanging aan de boom vast ( dus vaak te ver naar voren )
En als je veel gaat staan in de beugels ( bijv. met lichtrijden of verlichte zit , en je rijdt niet licht op de manier zoals het altijd zou moeten vanuit je bovenbenen en knieen,, )
Ja dan kan je problemen krijgen, maar dat is met een boomzadel precies hetzelfde.

http://boomloosrijden.nl/cindex.html ( vraag & antwoord ) als je een stukje naar beneden scrolld vindt je het kopje :
Ik heb gehoord dat je niet mag lichtrijden in een boomloos zadel

Daar vindt je alle info over het lichrijden en de beugelophanging.
Ik zou zelf persoonlijk als ik jou was eerst een testzadel aanvragen,
Als je liever een dressuur model wil, dan kun je inderdaad beter de London testen.
Marcel heeft alle zadels als testzadels.
Veel succes en laat maar even weten :D

ivonne85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 17:01

Marloez schreef:
Lijkt me ook wel zo verstandig idd! Ik vraag me trouwens af of ik met mijn lengte (1.76) voor een maat 2 moet gaan? :D Heb een normaal postuur.

Heb overigens de site gevonden van Marcel, via MP. :D

Lengte heeft niks met maat 1 of 2 te maken.
Ik weet niet wat je postuur is en welke broekmaat je hebt??
Maar de maat 1 zit super fijn en ook heel comfortabel.
Ik heb de maat 1 Cherokee Classic

ivonne85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 18:43

Moet je eigenliijk altijd de bovenste inlages inkorten als je met dubbele inlages wil rijden?
Ik heb vandaag geprobeerd met de stevige inlages ( daar ik al de hele tijd mee rijdt ) + de zachte inlages te rijden in mn pad.
Voelde wel dat ik hoger boven hem zat , en het wat dikker is en meer ruggengraat vrijheid...
Maar of het echt fijn zat , merkte niet echt veel verschil... ietsje minder breedt zat ik.

Wie deelt mijn ervaring / vraag??
En kan deze beantwoorden??
Want ben wel benieuwd hoeveel mensen er met dubbele inlages rijden, en met welke inlages ?

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 18:50

@ ivonne85; Ah ik heb dat kopje idd voorbij zien komen, zal het even lezen. Ik las op diezelfde site dat mensen vanaf 1.76 baat konden hebben bij maat 2 ivm langere zweetbladen. Ik heb ook vrij lange benen dus vandaar dat ik er over twijfel. :D Heb broekmaat 38 overigens.

Testzadel ga ik doen! En dan de London idd. :)

ivonne85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 23:05

Toch als je broekmaat 38 hebt zou ik voor de maat 1 gaan.. je zit daar echt heel ruim in.
( zelf heb ik broekmaat tussen de 36 en 38 in.
En wat voor soort paardje heb je??
Dat speelt ook een rol.
Heb je een paardje met een korte rug ( ik heb een haf met korte rug ) , dan zou ik voor een maat 1 zadel gaan.
Je hebt ook maattabbelen hoe lang de zadels zijn.
Ga ik ff voor je opzoeken. http://boomloosrijden.nl/matentabel.htm

Dan kun je ook opmeten hoe lang je zweetbladen nu zijn.
De cherokee heeft ook langere zweetbladen als ik had bij mijn veelzijdigheid zadel.

ivonne85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 23:10

london maat 1 lengte zweetbladen: 55 cm en maat 2 : 57 cm
Totale lengte maat 1 : 51 cm en maat 2 : 57 cm
lexinton maat 1 lengte zweetbladen : 57 cm en maat 2 : 59 cm
Totale lengte maat 1 : 51 cm en maat 2 : 56 cm

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 23:29

Ah het is me wel duidelijk. :j Maat 1 lijkt me idd het beste idee! M'n pon heeft an sich geen korte rug, maar ze is simpelweg niet zo groot. :D

Thanks!

shiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 16:18

Nou hoorde ik van de week , dat door een boomloos zadel de rugbespiering van je paard verdwijnt..
Nu rijdt ik heerlijk boomloos en heb totaal niet de indruk dat zijn rugbespiering verdwijnt .
imo wordt je paard ook bespierd door het trainen en niet door het zadel dat je er op legt.