Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Francis

Re: Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 19:37

Kijk, daar heb je nog een puntje... dikkere dijen... daar gaan we dus nog wat aan doen voor er een nieuw paard komt.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 21:29

Huertecilla schreef:
Rond paard + dikke(re) dijen + vrouwenanatomie = zadel....uitdaging of je dat nu prioriteit wíl vinden of niet.

Ik ben er ook tegen aan gelopen toen ik nog boomloos reed. Onmogelijk wat zinnigs te doen met je benen of je gewicht.. en gezien het paard in kwestie dat toen echt nodig had was dat de directe aanleiding om me een zadel met wat meer A vorm als O vorm te gaan zoeken.
Ondertussen is er een nieuw (tweedehands) zadel onderweg.. ik ben erg benieuwd :D Hopelijk past het een van de drie hier, en bij voorkeur m'n eigen jong paard :Y)

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 13:55

IK had dat zelfs met een boomloos zadel :+ en ik ben nochtans een maat 34, dus geen uitgesproken dikke dijen, maar wel een nogal een vrouwelijk figuur... pijn in mijn heupen dat ik kreeg van een boomloos zadel en zonder zadel zit ik nochtans muurvast en perfect in alle gangen, dus het is niet dat ik echt een slechte houding heb.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 14:25

Ik heb verschillende boomlozen gereden en op kasten van westernzadels (die doorgaans ook niet vrouwvriendelijk zijn tenzij je een zadel met narrow twist hebt), maar heb nooit pijn gehad. Wel kon ik op 't ene zadel m'n been beter aanleggen dan op 't andere, maar dat is afhankelijker van mijn eigen gewicht dan van het zadel waar ik op zit. Mijn probleem zit em dus niet zozeer in de breedte van m'n heupen maar idd in de dikte van m'n dijen. Thus...tijd om weer af te vallen.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 16:15

Grappig...heb je al eens die reclame's gezien onderaan? Als er iets in komt van vermageren in het topic, geeft de reclame een advertentie weer dat gaat over vermageren...leep :-), of is dat toevallig?
Ik heb ook weer bijgeleerd. Wat is dan wel een goed zadel voor vrouwen op een rond paard? Welk zadel heeft meer een A-vorm?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 16:35

Nee, da's niet toevallig, dat is Google Adds. Dat reageert op steekwoorden in het topic. Ga het maar es een poosje over vakantie hebben ofzo.. in't slowlife topic staat er heel vaak reclame voor vakanties naar Tunesie onder doordat daar twee mensen in langs komen die in Tunesie wonen en't woord dus regelmatig valt (kijken of het hier met 1 post van mij ook gaat werken... ;) )

De meeste zadels zijn wel met meer en minder twist te krijgen. Westernzadels in ieder geval wel, daar moet je dus gewoon zoeken/vragen naar een zadel met een narrow twist. Dan is de seat meer 'opgebouwd' en de bovenkant van de seat dus smaller (dus meer A-model). Terwijl een wide twist zadel helemaal geen opbouw heeft en dus zo'n beetje de vorm van de boom volgt. Zie je vooral bij de cuttingzadels die per definitie breed en plat en glad zijn (zodat het paard onder je door kan bewegen, iets wat je in de cutting dus wel wilt).

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 20:46

kynshiri schreef:
IK had dat zelfs met een boomloos zadel :+ en ik ben nochtans een maat 34, dus geen uitgesproken dikke dijen, maar wel een nogal een vrouwelijk figuur... pijn in mijn heupen dat ik kreeg van een boomloos zadel...

Mja, dat had ik dus ook met een boomloos zadel op een rond paard... en ik ben een man... Eerst dacht ik dat het me aan soepelheid in het heupgewricht ontbrak, maar ik denk dat mijn anatomie ook niet echt geschikt is voor brede paarden.

Gelukkig valt dat reuze mee met m'n nieuwe malibaud, maar toen ik nog de oude brede maat malibaud had, welke dus niet pastte op de haflinger, moest ik op zoek naar een zadel dat in 'tankmaat' beschikbaar is... en hierbij dacht ik aan een westernzadel omdat die in de buurt nu eenmaal vlot te vinden zijn. 14 westernzadels heb ik geprobeerd... uiteindelijk had ik eentje gevonden dat aan m'n paard voldeed (kort en breed) maar niet voor mij (veel te wijd voor mijn bekken).

Ik ben dus erg blij met de nieuwe maat malibaud en zie me niet meer op een ander zadel rijden (tenzij dan de malibaud ecuyer, maar DAT zadel moet je verdienen, rijtechnisch en financieel, tenzij je 'badidageluk' hebt :+ )... Ik durf zelfs te stellen dat, mocht ik ooit een nieuw paard nodig hebben, ik gewoon de malibaud meeneem. Past de malibaud niet, is het geen paard voor mijn anatomie. Het leven kan simpel zijn. ;)

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 21:27

aha het heupenprobleem komt dus wel vaker voor. met westernzadels (het mijne bedoel ik dan :+ ) en de 'gewone' engelse dressuur of vhz-zadels heb ik dit nochtans niet.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 21:55

Francis schreef:
(kijken of het hier met 1 post van mij ook gaat werken... ;) )

Humor zeg ..
Staat 'win een weekendje weg' nu :D

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 21:57

yole schreef:
tenzij dan de malibaud ecuyer

Wel, nu zou die wel weer eens een te brede twist kunnen hebben. Even afwacten nog, hij is onderweg :D

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 11:24

yole schreef:
ecuyer

Aangekomen! *\o/*
Ik zal spoedig eens wat foto's nemen..

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 11:32

jaaa!!!

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 11:47

Bandida schreef:
yole schreef:
ecuyer

Aangekomen! *\o/*

De ecuyer???? waauw.... pictures!!!! Dat zou helaas niet lukken op m'n brede merrie en mijn dunne portemonnee :D
Ik heb dit weekend op heel wat Spaanse zadels gezeten van sellerie Collet. Er is me heel wat duidelijk geworden...

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 11:59

Bandida schreef:
yole schreef:
ecuyer

Aangekomen! *\o/*

ik ben zó benieuwd hoe het zit met de twist van dat zadel ;)

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 12:17

Cambiar schreef:
Ik heb dit weekend op heel wat Spaanse zadels gezeten van sellerie Collet. Er is me heel wat duidelijk geworden...

Vertel! Wat heb je erbij geleerd?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 13:20

Cambiar schreef:
Ik heb dit weekend op heel wat Spaanse zadels gezeten van sellerie Collet.

Aaaah! ik had kunnen meegaan, ik heb dit weekend nog met de man gebeld.. :D
Die Ecuyer is een tweedehandse hoor.
Ik kan er nu niet echt gaan opzitten op kantoor, maar hij lijkt me iets kleiner als die van HC. Al kan dat ook de kleur zijn die bedriegt. Volgens mij past die wel op Zor, hij is een heel groot klein paardje ;) http://www.mijnalbum.nl/Foto-TQSB3SNP.jpg

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 22:24

fojoe schreef:

Het past!! Op twee paarden bedoel ik daarmee. Ik ben er zelf nog niet gaan op zitten, daar moeten we eerst weer even voor aan het werk (twee 4 jarige hengsten, nog niet echt ingereden).

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 10:54

Moragh schreef:
Cambiar schreef:

Vertel! Wat heb je erbij geleerd?

Eerst de Marjoman Espanola:
http://www.hidalgo-sattel.com/images/product_images/popup_images/56_0.jpg
Zat beetje als een veelzijdigheidszadel, ik werd niet gehinderd vooraan door de kam omdat deze maar kort is en niet tot aan je dijen komt, maar niet echt mijn ding, zat beetje zoals veelzijdigheidszadel.

Dan de Portuguesa:
http://www.hidalgo-sattel.com/images/product_images/info_images/26_0.jpg
Zat zeer comfortabel op de portuguesa, maar voelde de kam vooraan in m'n billen steken. Volgens de verkoper een ware marteling bij het draven en blauwe plekken zijn geen uitzondering. Gezien de kam duwt aan de binnenkant van de dijen, veronderstel ik dat dit geen pretje is. Neen, geen portuguesa voor mij.

Daarna de Riano:
http://www.hidalgo-sattel.com/images/product_images/popup_images/22_0.jpg
Persoonlijk qua stijl m'n favoriet, maar...men wordt echt gedwongen in een houding door de kam vooraan, die je dijen ahw achteruit duwt en om een paard zadelmak te maken had ik hier een zeer onveilig gevoel bij. Precies of ik naar voren zou kantelen. Er is geen plaats om zich eens te verzetten en nu wordt me duidelijk wat men bedoelt met uit het zadel gecatapulteerd worden...
Ook raadde de verkoper dit zadel af voor een rond paard, omdat de zweetbladen kort zijn en minder stabiel zou liggen op een ronde rug.

Dan de Relvas:
http://www.hidalgo-sattel.com/images/product_images/info_images/238_0.JPG
Na de Spaanse zadels, een ware ontgoocheling. Het zadelt duwt je naar voren en zit ongelofelijk oncomfortabel. Oa vond ik het hard aanvoelen naast dat de lepel van het zadel je naar voren duwt en voor mensen met lage rugpijn is dit nefast.

Uiteindelijk de Potrera Royal:
http://www.hidalgo-sattel.com/popup_image.php?pID=219/imgID=0
Un vrai fauteuil, comfort 100%, rechte zit, ongedwongen, direkt perfecte postitie van lichaam en benen, zachte zitting. De kam vooraan is flexibel zodat deze nooit duwt in je billen :D .
Enfin la cérise sur le gâteau, de zalea bovenop het zadel en dan zat ik helemaal in een zetel :-). Toch, voor dressuurwerk vind ik dit iets té, ik hoef niet zo zacht te zitten. Je bent tenslotte aan het werk, het is geen siesta :D .
Ik was overtuigd, alleen jammer dat de kussens in leer waren, ik verkies linnen omdat linnen beter het zadel op de rug houdt van het paard en zweet absorbeert.
Als ik ooit een Spaans zadel koop, dan zou ik graag deze hebben :D

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 11:59

Bandida schreef:
fojoe schreef:

Het past!! Op twee paarden bedoel ik daarmee. Ik ben er zelf nog niet gaan op zitten, daar moeten we eerst weer even voor aan het werk (twee 4 jarige hengsten, nog niet echt ingereden).

dan rijd je ze toch dit weekend snel even in, fluitje van een cent :+

Cambiar schreef:
http://www.hidalgo-sattel.com/popup_ima ... 19/imgID=0
Un vrai fauteuil, comfort 100%, rechte zit, ongedwongen, direkt perfecte postitie van lichaam en benen, zachte zitting. De kam vooraan is flexibel zodat deze nooit duwt in je billen :D .
Enfin la cérise sur le gâteau, de zalea bovenop het zadel en dan zat ik helemaal in een zetel :-).

wow, dat klinkt heel erg goed!
deze is dus ook geschikt voor brede paarden?
hoe lang is het draagvlak?
en hoe zit het met de twist?

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 12:40

Cambiar schreef:
Zat beetje als een veelzijdigheidszadel, ik werd niet gehinderd vooraan door de kam omdat deze maar kort is en niet tot aan je dijen komt, maar niet echt mijn ding, zat beetje zoals veelzijdigheidszadel.

Dan de Portuguesa:
Zat zeer comfortabel op de portuguesa, maar voelde de kam vooraan in m'n billen steken. Volgens de verkoper een ware marteling bij het draven en blauwe plekken zijn geen uitzondering. Gezien de kam duwt aan de binnenkant van de dijen, veronderstel ik dat dit geen pretje is. Neen, geen portuguesa voor mij.

Daarna de Riano:
Persoonlijk qua stijl m'n favoriet, maar...men wordt echt gedwongen in een houding door de kam vooraan, die je dijen ahw achteruit duwt en om een paard zadelmak te maken had ik hier een zeer onveilig gevoel bij. Precies of ik naar voren zou kantelen. Er is geen plaats om zich eens te verzetten en nu wordt me duidelijk wat men bedoelt met uit het zadel gecatapulteerd worden...
Ook raadde de verkoper dit zadel af voor een rond paard, omdat de zweetbladen kort zijn en minder stabiel zou liggen op een ronde rug.

Dan de Relvas:
Na de Spaanse zadels, een ware ontgoocheling. Het zadelt duwt je naar voren en zit ongelofelijk oncomfortabel. Oa vond ik het hard aanvoelen naast dat de lepel van het zadel je naar voren duwt en voor mensen met lage rugpijn is dit nefast.

Enfin la cérise sur le gâteau, de zalea bovenop het zadel en dan zat ik helemaal in een zetel :-). Toch, voor dressuurwerk vind ik dit iets té, ik hoef niet zo zacht te zitten. Je bent tenslotte aan het werk, het is geen siesta :D .
Ik was overtuigd, alleen jammer dat de kussens in leer waren, ik verkies linnen omdat linnen beter het zadel op de rug houdt van het paard en zweet absorbeert.

Ok, maar heb je alles op een bok of op een paard gepast?

Want een bok is ontzettend vertekenend... (zeker qua balans van het zadel: zadelmaat en "bokmaat" moeten natuurlijk ook overeen komen voor een goede balans...
Ik zou nog wel eens leuk bok, zadel, paarde vergelijkingen willen doen. Ik denk dat er vaak nog heel iets anders uitkomt...

Maar goed, een idee heb je al zeker gekregen van het idee van het zadel. Is toch heel anders dan alleen een plaatje!

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 12:43

Moragh schreef:
Cambiar schreef:

Dan de Portuguesa:

Daarna de Riano:

Dan de Relvas:

Ok, maar heb je alles op een bok of op een paard gepast?

Want een bok is ontzettend vertekenend... (zeker qua balans van het zadel: zadelmaat en "bokmaat" moeten natuurlijk ook overeen komen voor een goede balans...
Ik zou nog wel eens leuk bok, zadel, paarde vergelijkingen willen doen. Ik denk dat er vaak nog heel iets anders uitkomt...

Maar goed, een idee heb je al zeker gekregen van het idee van het zadel. Is toch heel anders dan alleen een plaatje!

Alles op bok, maar mijn bevindingen kwamen blijkbaar overeen met die van hem, en hij heeft ervaring van de zadels op het paard. Ik denk niet dat die kammen minder zullen duwen als je op paard zit, integendeel....

Op paard heb ik enkel ervaring met de Vaquera, potrera zaldi en de era.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 12:51

Die kammen kunnen inderdaad wel een goede indicatie geven op een bok, bij beweging zullen die vast meer in de weg kunnen gaan zitten.

Ga je straks nog een paar van de modellen op je paard laten proberen?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-10 12:57

fojoe schreef:
dan rijd je ze toch dit weekend snel even in, fluitje van een cent :+

:+
Ze zijn eigenlijk alle twee wel zo lief dat ik er bovenop kan gaan zitten hoor, geen training voor nodig.. zadelmak geboren. Maar rijden is dat niet natuurlijk, en zo 's avonds in de stal er eens gaan op zitten is gewoon niet zo slim ;)

Moragh schreef:

Ja, beter dan niks. Ik was al blij dat er een verkoper in de buurt zit met dat soort zadels en ik ze eens in het echt kon zien en vergelijken.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 09:23

Cambiar schreef:
Gezien de kam duwt aan de binnenkant van de dijen, veronderstel ik dat dit geen pretje is.

Grote vraag is hoeveel ervaring je hebt in het 'a-la-brida' rijden.
Een zadel is een interface.
Een zadel bij de verkeerde rijstijl werkt niet. Hoe meer ervaring de ruiter heeft in een stijl en hoe beter het zadel een andere stijl ondersteunt, hoe groter het verschil.

Als je met een NL rijachtergrond, dus 'engelse' zit/rijden, naar een 'a-la-brida' zadel wil is omscholen een eerste stap.
Omschakelen naar en leren rijden op een Malibaud randonnee/gardian is daarbij een logische stap. In eerste instantie zal daar zelfs een zitbontje zinvol bij zijn.
Het is niet voor niets dat ik het aanschaffen van het non-plus-ultra 'a-la-brida' zadel, de ecuyer, met klem afraad tot de ruiter er mee kán rijden.

Het is niet zo zinvol om een oordeel/mening te baseren op proefzitten op een bok zonder dat je een solide basis van kennis/kunde/ervaring hebt in de rijstijl van het zadel waar je op gaat zitten.

@Bandida: heel fijn dat jullie nu een doorgroei-zadel hebben +:)+ Jij kent het al van hier dus je weet hoe het jouw al aanwezige echt onafhankelijke zit ontwikkelingsruimte geeft.
Die twee pubers van jullie kunnen op deze manier gelijk in jullie rijstijl beleerd en belast worden _/-\o_

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 13:56

Huertecilla schreef:
Cambiar schreef:
Gezien de kam duwt aan de binnenkant van de dijen, veronderstel ik dat dit geen pretje is.

Grote vraag is hoeveel ervaring je hebt in het 'a-la-brida' rijden.

Dat was eigenlijk gelijk wat ik ook dacht (nou ja, ongeveer...) Want hoe lang of kort had jij de beugels Cambiar en hoe veel liet jij je benen afhangen? Want met een recht been en de juist maat zadel (je moet natuurlijk niet in een mini-maatje gaan zitten als je billen iets meer dan mini zijn) zou de gallerij niet moeten hinderen.
Zelfde geldt eigenlijk voor dat voorover duikelen. Te korte beugels op een zadel wat bedoeld is om lang te zitten zal idd 'voorover vallen' tot gevolg hebben. Veel mensen die overstappen naar western ervaren dat ook op een westernzadel.