[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 20:42

@pleida: Ja dat had ik al in de gaten dat je van anders hield.. :j De pad is verschoten door de zon, hij was donkerder.. :+ maar ik vind het ook niet misstaan..

Ik heb de FRA, maar ik gebruik die niet wanneer paardjes in de wintervacht zitten.. de gespen vind ik dan te bloot liggen. Gebruik nu de singel van BF.

Anoniem

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 20:42

de mijne liep zich er heel erg bloedend op open.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 20:45

Mijn twee merries kregen er ook wondjes van..Ik heb net toevallig weer twee keer met de Westip gereden omdat ik mijn andere singel vergeten was,maar nu dus geen wondjes..Misschien gaat het beter met wintervacht dacht ik al..

Amazy,als ik het zo lees vind je paard op dit moment de druk van de singel niet fijn..Misschien maagklachten,buikpijn of een spier daar die gevoelig is?

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 20:49

Kwetal schreef:
Pleiada, ik vind heel persoonlijk de rode zitting op een neutralere onderkant wat mooier, maar jij bent blij, daar gaat het om :#

Hahaha..Misschien komt er ooit nog wel een zwarte basis als ik het opeens niet meer mooi vind :P

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 20:50

pleiada schreef:
Mijn twee merries kregen er ook wondjes van..Ik heb net toevallig weer twee keer met de Westip gereden omdat ik mijn andere singel vergeten was,maar nu dus geen wondjes..Misschien gaat het beter met wintervacht dacht ik al..

Amazy,als ik het zo lees vind je paard op dit moment de druk van de singel niet fijn..Misschien maagklachten,buikpijn of een spier daar die gevoelig is?

Zou kunnen, maar ze is verder gewoon fit en eet goed. Heb een FRA singel geregeld dus ik hoop dat dat wat verlichting gaat geven voor haar.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 20:59

Ik vond laatst iets over een boomloos zadel uit Argentinië: een Gaucho zadel. Weten jullie daar iets van? Het zou voor lange ritten geschikt moeten zijn.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 21:19

Ik heb een Christ singel. Dat is een Westipsingel met lamsvel eronder. Zo liggen ook de gespen niet bloot op het paard.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 22:00

Ik vind het geheel er toch wel een beetje apart uit zien bij die ghostjes met korte zweetbladen :P aan de ene kant leuk, aan de andere kant voor de dressuur niet zo mooi vind ik.

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 00:23

*komt weer even binnenvallen*

Het zit heerlijk hoor Geryon, zulke korte zweetbladen voor de dressuur. :D
Afbeelding

Ik ben echt heel blij met m'n Quevis. In het begin vond ik het heel erg zoeken, maar ik merk dat ik er nu echt baat bij heb. Ik word niet 'opgesloten' en moet dus zelf m'n balans vinden en houden, waardoor je ook weer sterker word, enz. Heel fijn.

Ik heb trouwens een Barefoot Stretch & Breath singel. Misschien kun je die ook proberen Azmay? (Al maakt het bij mijn Friezel niet zo gek veel uit wat voor singel ik gebruik volgens mij. :') )

Gaaf die rode zitting zeg! Ik zou 'm zelf niet willen, bang dat ik 'm zat wordt, maar wel gaaf.

Ik heb nog wel een vraag; ik heb nu de gewone korte pad van Ghost (zie foto hierboven) onder mijn zadel liggen, maar de riemen waarmee ik aansingel zegmaar die lopen nu voor een deel meteen over haar ribben/buik. Is dit normaal/de bedoeling en kan het kwaad? Op de foto van Azmay loopt dat minder zo. Meer over de pad, al is die van Kifra (volgens mij).
En met de beugelriemen? Die lopen nu ook recht over haar buik, nu schuiven ze niet heel veel, maar dit lijkt me niet heel erg comfortabel voor mijn merrie. Is dit oplosbaar met een bontje? Ander dekje (Kifra?)? Ik noem maar wat.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 00:47

SarahIlse schreef:
Ik heb nog wel een vraag; ik heb nu de gewone korte pad van Ghost (zie foto hierboven) onder mijn zadel liggen, maar de riemen waarmee ik aansingel zegmaar die lopen nu voor een deel meteen over haar ribben/buik. Is dit normaal/de bedoeling en kan het kwaad? Op de foto van Azmay loopt dat minder zo. Meer over de pad, al is die van Kifra (volgens mij).
En met de beugelriemen? Die lopen nu ook recht over haar buik, nu schuiven ze niet heel veel, maar dit lijkt me niet heel erg comfortabel voor mijn merrie. Is dit oplosbaar met een bontje? Ander dekje (Kifra?)? Ik noem maar wat.

Er bestaan singelstootbeschermers - die schuif je er overheen. Naar keuze met bont of neopreen aan de achterkant.

Afbeelding

Heeft je paard last van de stijgbeugelriemen? Als het goed is heeft Christ een beschermbontje over de riemen....

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 07:56

SarahIlse schreef:
*komt weer even binnenvallen*

Het zit heerlijk hoor Geryon, zulke korte zweetbladen voor de dressuur. :D
[ [url=m/oeUFQm.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik ben echt heel blij met m'n Quevis. In het begin vond ik het heel erg zoeken, maar ik merk dat ik er nu echt baat bij heb. Ik word niet 'opgesloten' en moet dus zelf m'n balans vinden en houden, waardoor je ook weer sterker word, enz. Heel fijn.

Ik heb trouwens een Barefoot Stretch & Breath singel. Misschien kun je die ook proberen Azmay? (Al maakt het bij mijn Friezel niet zo gek veel uit wat voor singel ik gebruik volgens mij. :') )

Gaaf die rode zitting zeg! Ik zou 'm zelf niet willen, bang dat ik 'm zat wordt, maar wel gaaf.

De pad van Azmay is geen Kifra-pad
;)
Op mijn site staan foto's van de Ghost op de zadelvormige Kifra en western Kifra-pad

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 08:43

Mariett schreef:
Ik vond laatst iets over een boomloos zadel uit Argentinië: een Gaucho zadel. Weten jullie daar iets van? Het zou voor lange ritten geschikt moeten zijn.

Heb ik op gereden toen ik een proefrit op een criollo reed. Heerlijke zadels! Wel ingewikkeld bij opzadelen, moet je echt handigheid in krijgen. Maar 100% aanpasbaar op alle onderdelen. De gauchos rijden er de hele dag op dus is idd super geschikt voor lange ritten. Als je de look leuk vindt z ou ik zeker aanraden om contact op te nemen met Rick (importeur van criollos en argentijns tack)die weet er alles vanaf,

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 08:57

SarahIlse: Ghost heeft sweatflaps inderdaad, die had ik tijdens jouw consult nog niet. Anders kan een langere pad ook :)

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 09:02

Ik heb ook klanten die een lange pad (firenze pad bij de quevis) er onder gebruiken

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 09:23

Nu ik jullie vaak help wil ik jullie ook iets vragen ;)

Mijn PRE heeft ter hoogte van zijn ellebogen melanomen. Het gaat nu nog goed met de singel (al zijn de melanomen wel aardig aan het groeien). Ik gebruik een Westip singel 105cm.

Een bontje er omheen heb ik ook geprobeerd, vond ik niet heel fijn (werd heel zweterig, was ook geen echt bont), Christ heeft geen 105cm singels met bont er omheen, maar waar ik eigenlijk wat naar zoek ik een H singel, maar dan de "stoten" niet zo breed. Met alleen een stukje leer oid in het midden. Maar nu ben ik ook eigenzinnig, het hoeft niet perse van leer, de elasticiteit vind ik ook prettig, van de westip singels.

Heeft iemand enig idee?

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 09:26

BZ, never change a winning team. Ik zou niks veranderen als het nu goed gaat. Straks gaat de boel open doordat je dingen gaat uitproberen en dan zet dat misschien de hele boel aan het rommelen.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 09:32

Nelleke, helemaal mee eens. Maar, ik wil iets achter de hand houden, en alvast voor bereid zijn. Ik ben niet heel bekend met deze singels, een vind het ook wel interessant mij er in te verdiepen. De melanomen (2 bij elkaar) waren eerst nog kleine knobbeltjes. Ze zijn eigenlijk vrij rap gegroeid deze zomer, naar 1,5cm breedte.

Geknapte melanomen heb ik helaas ervaring mee, bij mijn andere Andalusier, onder zijn staart...

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 09:37

Is zo iets misschien geschikt buitenzinnig, ik lees er goede verhalen over:
http://www.bokt.nl/markt/ad/378111/wow-h-girth-zwart-30-inch-75-cm

En van Mattes hebben ze ook nog een a-symetrische singel met afneembaar bont. Die lijkt mij ook heel fijn: http://www.hipponet.be/index.php?item=01_-asymmetrische-dressuur-banaansingel-met-afneembare-wol&action=article&group_id=20000025&aid=1370&lang=NL

En de fairfax singel lees ik ook positieve verhalen over:
http://www.ruitershoppasdedeux.nl/index.php?action=article&aid=3036

En de Eric le Tixerant schijnt ook erg fijn te zijn:
http://www.drunensruiterhuis.nl/zadels/singels-1/dressuur/euroriding--eric-le-tixerant/21020000301/C/223432
Laatst bijgewerkt door Swift op 05-11-15 09:40, in het totaal 1 keer bewerkt

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 09:39

Ik heb zelf een (curved) WOW singel. Ze hebben ook H singels, toendertijd in handen gehad maar vond het veel singel voor mijn haflinger. De singel is echt een geweldig ding! Super zacht leer, onder de buik gelachtig, elastisch aan de uiteindes. Ik heb de singel nu 5 jaar en het is een goede investering geweest.

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 09:42

Dank jullie wel!! Die foto met de singelbescherming ziet er wel fijner uit.

@Kwetal, Ze heeft volgens mij niet zo zeer last van de riemen, maar ik moet een slag in mijn beugels (korte pootjes hè :') ) & daardoor zit er een kleine "open" ruimte tussen de twee riemen die de haartjes overeind zetten. Ik wil van de week gaatjes bij laten prikken, eerst kijken of dat helpt en anders de beschermers. :j

@BZ; Ik zou het ook laten zoals het nu is eigenlijk, maar snap dat je iets achter de hand wilt hebben. Welke alleen heb ik geen idee..

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 09:42

BZ, Ik heb in het 'verleden' (lees: 2/3jr geleden) ook gezocht naar H-singels alleen ze zijn zeldzaam en ik vond uiteindelijk alleen die van WOW redelijk qua pasvorm en kwaliteit. Ben nooit overgestapt naar de H-singel omdat ik uiteindelijk geholpen was met een hele basic singel van Thorowgood.

Zitten de melanomen aan de binnenkant of aan de buitenkant? Want ik kan me voorstellen dat een heel dun, ademende singel wellicht de minste problemen gaat opleveren. Dan denk ik aan zo'n zacht katoenen touwsingel. Hoe meer er op en aan zit hoe groter de kans op schuren. Elastiek en gespen en dingen leveren aan de buitenkant ook alleen maar naden op en je wil eigenlijk de buitenkant zo plat en glad mogelijk hebben zodat die melanomen er zeg maar, probleemloos overheen kunnen bewegen.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 10:01

Buitenzinnig schreef:
Nu ik jullie vaak help wil ik jullie ook iets vragen ;)

Mijn PRE heeft ter hoogte van zijn ellebogen melanomen. Het gaat nu nog goed met de singel (al zijn de melanomen wel aardig aan het groeien). Ik gebruik een Westip singel 105cm.

Een bontje er omheen heb ik ook geprobeerd, vond ik niet heel fijn (werd heel zweterig, was ook geen echt bont), Christ heeft geen 105cm singels met bont er omheen, maar waar ik eigenlijk wat naar zoek ik een H singel, maar dan de "stoten" niet zo breed. Met alleen een stukje leer oid in het midden. Maar nu ben ik ook eigenzinnig, het hoeft niet perse van leer, de elasticiteit vind ik ook prettig, van de westip singels.

Heeft iemand enig idee?

Mattes wollen Singel ? Wel erg duur :') ohh zo fijn.
Ik heb/had er 1 voor mijn western zadel, zadel is er niet meer. Maar de singel wel.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 10:02

Of juist van die singelstoot-padjes gebruiken en die er op leggen, in de hoop dat de singel er overheen beweegt en het bultje in het padje wegzakt en er verder niet overheen gewreven wordt...? Maar of het werkt :=

Ik zou zo'n padje overigens normaal gesproken liever niet dan wel gebruiken :o

Het idee is leuk, want ik wil ook geen losse singelstoten over de buik heen hebben lopen :n
Maar voor mij is de oplossing een langere pad / singel.

Zo op de foto van de padjes zou ik nooit willen rijden: je kan i.m.o. dan veel beter een langere singel er aan doen want nu zitten de gespen van die korte singel precies ter hoogte van de okselplooitjes..... die gespen moeten omhoog. Ben je meteen van die losse singelstoten af :j

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 10:04

i'm zo happy ! mijn zadel is er, ik heb van die sweat flaps erbij besteld. ben benieuwd hoe die zitten.
Straks gelijk passen op mijn pony :D

Afbeelding

Afbeelding

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 10:13

een ouderwetse koordsingel, waarbij de touwtjes een beetje om de melanomen heen kunnen????