voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

uudje

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 17:08

Brendaaa heel simpel, met vaseline insmeren, een dag goed in laten trekken en dan uitpoetsen.
Dat had ik toevallig van iemand die ook een drytex heeft.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 17:21

Zou leerbalsem dan niet net zo goed werken Uudje? Als vette vaseline werkt?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 19:02

cynthiar schreef:
Heeft er iemand een foto van een bruine Barefootpad onder een zwarte Cheyenne?
Hoe bruin is de bruin?

Wel een bruine cheyenne met een zwarte stella pad eronder. ;)

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 19:42

Ik heb momenteel de Hidalgo van Buitenzinnig liggen, maar ga hem morgen terugdoen op de post :) Heb er 2 keer mee gereden, maar gewoonweg niet voor mijn paard weggelegd.
Ik vind het een prachtig zadel, zit echt verrukkelijk, maar voor Daya (rondgeribt, normale schoft, korte rug) niet geschikt. Ondanks dat hij er goed op reageert, vind ik het zadel te groot.
De kussens komen niet voorbij de laatste rib, maar het zitvlak wel en dit vind ik niet fijn ogen. Daarbij komt dat ik denk dat het beter zou liggen op wat bredere paarden (wat breder in de schouders), want na 10 minuten rijden ligt het zadel op zijn schoft :( Misschien ook omdat dit model natuurlijk meerdere malen is gebruikt door diverse eigenaren met diverse types paarden, maar ik ben bang dat het snel uitrekt en dat ik dan alsnog op zijn schoft rijdt.
Heb ook nog mijn kussens van mijn Trekker Classic Pro eronder gehad, dat was ietsje beter, maar alsnog niet afdoende om zijn schoft goed vrij te houden.

Voor mij is dit zadel niet weggelegd, ondanks dat het heerlijk zit en peerd er goed op reageert, maar ik zou hem zeker aanraden aan iedereen om even te proberen. Vooral mensen met paarden die lastig reageren op stugge zadels enzo, want dan denk ik dat je hier wel een uitkomst aan hebt.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 20:33

Het gaat mij om de bruine kleur van de pad. Hoe die er in het echt uitziet, Marcella.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 22:09

jolindaa, denk je dat de hidalgo geschikt is voor het inrijden van een jonkie?
ik twijfel namelijk heel erg, vind het inderdaad mooie zadels

_Lindy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 22:33

Hidalgo zit wel een stuk steviger dan de meeste andere boomloze zadels, in ieder geval de versie die ik getest en besteld heb wel (Venice II Special). Dat lijkt me bij inrijden in ieder geval wel een voordeel. En het zal zich sowieso beter aan de veranderingen van de rug aanpassen dan een boomzadel.
Mag ik vragen welke andere zadels je als optie voor ogen hebt Rider01?

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 22:55

ghost, christ iberica plus
ben normaliter geen fan van lange zweetbladen

ik heb voorheen altijd met barefoot gereden (de atlanta)
zit nu met rugklachten dus zoek toch iets meer steun, zeker bij mijn jonkie die ik nog wel een rare sprong zie uithalen
(uiteraard ga ik er de eerste keer niet zelf opzitten :+ )

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 23:03

Groot voordeel van de Trekker: Jippe is dusdanig afgevallen dat ik de pommel wat smaller heb kunnen draaien. Zadel kantelde iets naar voren. Vandaag een uur (!) gereden en goed ook. Flink veel draf, in aanleuning, verzameld, ondertredend... Ben zo trots op me beessie.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 23:13

Over de Hidalgo... wat buitenzinnig al zegt; het is nog zo nieuw hier.
Ik heb voor de aanschaf van die van mij ook op Duitse paardenfora gekeken, daar zijn al wat meer ervaringen te vinden. En bijna allemaal positief. Vandaar toch de stap genomen, ook omdat ik nogal met de handen in mijn haar zat wbt zadels (mijn fjordmeneer is er eentje die zadels verslijt alsof het een leuke hobby is) en niet meer wist wat nú nog te proberen.

Tot nu toe bevalt 'ie perfect, en als hij zo blijft bevallen als 'ie nu doet krijgt mijn jonge hafmeisje tegen de tijd dat ik haar in ga rijden haar eigen Hidalgo. Ik vind het juist een superfijn idee dat het meevormt als het paardenlijf verandert.

Het klopt wel echt dat het even tijd nodig heeft om te vormen, maar dan ligt het ook echt heel mooi en fijn. En het zit écht lekker!

_Lindy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 23:24

http://www.reitforum.de/hidalgo-saettel ... 21258.html
Daar staan inderdaad heel veel ervaringen met de Hidalgo, 114 pagina's, dus als je een beetje Duits kunt heb je nog genoeg te lezen. :D
Ik vind het ook heerlijk en zacht zitten, maar als je nu een barefoot gewend bent moet je denk ik wel weer een beetje wennen aan de wat vastere/stevige zit (afhankelijk van welk model je kiest).

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 23:36

Ik heb besloten toch niet voor de Cheyenne te gaan. Flavio liet vandaag duidelijk blijken dat hij het niet fijn vond. Met zadelen werd hij de afgelopen week ook steeds iets onrustiger, hetzelfde met opstijgen en vandaag bleef hij tijdens het rijden maar staartzwiepen.. :( Verder liep hij hartstikke lekker en ontspannen, deed precies wat ik hem vroeg, maarja, wel onder protest. Hij is echt een harde, dus 'iets' aan het zadel zit hem niet lekker.
Nieuwe 'boompjes' voor m'n Thorowgood besteld en hopen dat ik op deze manier dat zadel weer passend voor hem kan maken, hij heeft er 3 jaar lekker mee gelopen, dus het proberen waard.

Ook zet ik mijn vraagtekens bij de drukverdeling, Flavio heeft ineens veel meer bespiering op zijn rug gekregen. Dit kan natuurlijk ook positief zijn, maar dat denk ik niet. Dit zijn namelijk de spieren die hij heeft ontwikkeld toen ik zonder zadel ging rijden en nu nog steeds/nog meer heeft sinds ik met de Cheyenne rij (1-2weken). Het lijkt mij dat hij deze spieren dus nodig heeft om mij te kunnen dragen en dat de Thorowgood de druk beter verdeeld en hij deze spieren niet nodig had/heeft, maar ik ben natuurlijk geen expert.

Er zijn zeker voordelen aan een boomloos zadel en ik heb het een kans gegeven, maar het wordt 't niet voor mij en Flavio. Er zijn natuurlijk nog genoeg andere (semi)boomloze zadels en mocht het echt niet goedkomen met de Thorowgood dan zal ik ook zeker verder kijken, maar voor nu hou ik het bij m'n boomzadel.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 23:52

Betekent dat dat juist niet dat hij zijn rug beter is gaan gebruiken dus meer ruimte kreeg om je te dragen? Ben ook geen expert hoor, maar merk dat mijn fries me beter leert dragen sinds ik regelmatig met mijn schapenvacht rijdt. Ook is hij echt beter gaan lopen hierdoor, juist omdat zijn rugspieren, denk ik, meer ruimte kregen...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 10:29

Dat is de eerste keer dat ik hoor dat iemand het als negatiefs ziet dat de rugspieren op de rug (kunnen) ontwikkelen....ik moet me wel inhouden hoor om daarvoor niet de smiley met het hamertje neer te zetten ;)

Ook blijf ik het grappig vinden dat er mensen zijn die vinden dat ze steviger zitten in een boomzadel, terwijl er juist hele hordes mensen merken dat ze op een boomloosjes veel meer "in" hun paard zitten en de bewegingen van hun paard daardoor veel makkelijker uit kunnen zitten :)

Ik ben dan toch erg benieuwd waarom anderen zo'n hard dopje bovenop hun paard als "steviger zitten" ervaren....ik vermoed toch echt dat dat dan puur ligt aan een diepere zit of vooral: dikkere wrongen op dat boomzadel. En dat is in boomloos ook gewoon te vinden, dus dat snap ik niet helemaal :)

Flavlip: balen zeg van het staartzwiepen. Kan best een klein dingetje zijn dat anders moet (de fijnafstelling zeg maar) maar als je nog een zadel hebt liggen dat beter bevalt dan heb je groot gelijk dat je daar gewoon mee verder gaat, zou ik ook doen :j

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 10:53

Tja en zo is ieder mens anders en ook anders gebouwd waardoor niet iedereen hetzelfde zadel fijn vind zitten..lijkt me redelijk logisch :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 11:08

Uiteraard :j

Alleen begrijp ik in het "steviger zitten" verhaal niet goed wat een boom daar nu mee te maken heeft, ik ben ook maar een mens :P

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 11:12

@pmarena: de kleur bruin van een Cheyenne pad is die zo licht als op de foto op jouw site, of is hij in het echt wat donkerder? Op verschillende foto's komt de kleur steeds weer anders over.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 11:15

Ik ben bang dat dat puur de lichtval is, in de volle zon of flits ziet hij er natuurlijk lichter uit dan in de schemering, dus in het echt is het ook niet altijd dezelfde kleur die je ziet zeg maar.

Het is gewoon bruin :P

http://barefoot-saddle.nl.server693-han ... yenne-pad/

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 11:23

Ja de foto in je link, daarop vond ik hem juist licht van kleur, op een foto op jouw site waar hij onder een zadel ligt lijkt hij donkerder, en dat vond ik mooier.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 11:26

Op de foto's in mijn link liggen ze ook volop in de zon :)

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 11:28

Ok, dank je voor je antwoord!

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 11:47

pmarena schreef:

Alleen begrijp ik in het "steviger zitten" verhaal niet goed wat een boom daar nu mee te maken heeft, ik ben ook maar een mens :P

Misschien is het zo dat het voor sommigen steviger zit doordat ze stabieler zitten..Het brede van sommige boomloze zadels is voor het bekken van bepaalde mensen niet geschikt waardoor je niet stabiel kan zitten. .Ik snap echt niet dat sommigen compleet anti boomloos zijn hoor maar in sommige gevallen werkt een steviger zadel misschien beter..

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 11:47

pmarena schreef:

*excuus voor het zomaar binnenvallen*

Ik kan dit wel zeker begrijpen.

Ik heb (heul) veel boomloze zadels gebruikt, gehad en geprobeerd. Haflinger type breed, geen schoft. Ik ben slank en lange benen. Zonder zadel zit ik in een enorme rare houding, stoelzit, kan m'n onderbeen niet aanleggen of langmaken, alleen opgetrokken kan ik wat hulp geven. M'n bekken kan de breedte/platheid bovenop de rug gewoon niet aan, m'n benen kunnen gewoonweg niet zo breed aan de bovenkant zitten zodat m'n benen netjes langs m'n paard naar beneden vallen. :+

Met een boomloos zadel zit je vaak toch dichter op de rug en zorgt niet voor een extra omgekeerd V-vormpje bovenop de rug. Hoeveel inlages ook, het blijft te breed en blijf ik hetzelfde effect houden als zonder zadel. Al verschilt de mate hiervan per model, merk en pad.

Ik heb een wow met lady-seat gehad, een extra smalle zit bij de dij. Hierdoor zat ik erg hoog boven m'n paard wat niet altijd prettig is, maar ik kon wel in ontspannen houding m'n benen langs m'n paard laten vallen. Ik had geen diepe zit of dikke wrongen, maar puur door die V-vorm kon ik ineens wel ontspannen rechtop zitten. Meer in balans. En door dat meer in balans, heb je het idee van een 'stevigere' zit. Ondanks dat je zo hoog boven je paard zit.

(Breek me de bek verder niet open over wow... maar dat terzijde)

Dus ik snap wel dat dat harde 'dopje' zoals jij dat noemt, kan bijdragen aan een comfortabele, ontspannen zit, die je het gevoel geeft dat je steviger zit. Uit balans voelt nou eenmaal niet zo stevig. :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 12:28

ik kan me ook voorstellen dat je steviger zit met een boomzadel.
ik ben nu bezig mijn driejarige aan het doorrijden, het is een inmiddels uit de kluiten gewassen trekpaard, absoluut nog niet volgroeid, en heeft geen idee wat die achterhand nou aan het doen is :+
dus de gehele rit is alles nogal wiebelig.
Het is een voordeel om veel te voelen, omdat je bv schrikreacties goed voelt aankomen, en je je kunt erop voorbereiden.
Nadeel van het veel te voelen is dat je ieder wiebelig pasje, verschil in tempo, spiertje dat zich anders aanspant ook voelt. (met als gevolg constant (miniem) evenwichtverlies, paard reageert daarop, en uiteindelijk ben je als een dronkeman aan het zwalken door de rijbaan).
Op dat vlak is een vaster zadel op een jong paard dus wel een voordeel. (al blijf ik lekker met mijn barefootjes rijden hoor :D)

kwa spieren op de rug: volgens mij hoe meer hoe beter. Hoe meer spieren, hoe meer het skelet en pezen en gewrichtsbanden ontlast worden, en dat is net goed. (denk aan mensen met rugproblemen die moeten oefeningen doen zodat de spieren de druk kunnen overnemen)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 12:59

Nelleke: Aha, dus zo moet je dat dan lezen, daar kan ik me inderdaad wel in vinden ja :)

Het "leest" altijd zo raar, bij veel mensen klinkt het ook gewoon echt alsof ze zeggen dat ze niet stevig zaten op een Cheyenne-achtige Barefoot, en daarom maar liever op een boomzadel gaan (want die heeft meer wrong...) :P

Het uit evenwicht zijn doordat je alles voelt, dat blijf ik persoonlijk juist een voordeel vinden, iets waar je gewoon even doorheen moet omdat je daar veel meer plezier aan hebt op de lange termijn, dan het probleem verdoezelen met een boom ertussen....daar wordt het paard i.m.o. ook niet beter van, want de ruiter heeft dan nog steeds geen goede onafhankelijke zit maar heeft er vooral zelf minder last van :o