Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
nessinator schreef:Hallo allemaal! Sorry als deze vragen al 100x beantwoord zijn, maar...
Ik moet toch weer aan het zadel voor mijn ponypaard, waar ik wat specifieke eisen aan heb.
- Zo licht mogelijk
- Zo weinig mogelijk druk richting zijn schouders
- Veel plekken waaraan ik dingen kan ophangen
Ik kwam, ook op advies van Kitty van Kifrahorse, uit bij Ghost-zadels, ik heb er ook één op proef gehad nu en dat bevalt ons prima.
Ik twijfel nu alleen tussen welk model het beste aansluit bij mijn wensen, misschien kunnen jullie daar wat meer licht op werpen?
Het model Ghost Puro (+) beviel mij, maar de singelstoot-ophanging verschilt van de andere modellen (minder flexibel). Hoe is daarin jullie ervaring?
Hoe zit het met de beugelriemen, prikt de gesp van je beugelriem niet vervelend in je been als je geen zweetblad hebt?
Wrongen, ja of nee?
Voorboogje, ja of nee?
Ik heb een piccolo ter test, maar ik neig naar maat Bambino. Wat zijn daar de voors en tegens van?
Heb je een speciale Ghost-pad nodig of zou een Kifrapad ook voldoen?
Welke kussens hebben jullie en waarom?
Hierbij een foto van het zadel dat ik nu te leen heb. Er werd gezegd dat de kussens dik genoeg waren om zonder pad te kunnen rijden, dat bleek onjuist.
[ [url=m/C30yQ8.jpg]Afbeelding[/url] ]
Marritx schreef:Hi allemaal !
Ik kom even binnen vallen. Wij hebben sinds kort voor onze merens merrie een boomlooszadel van barefoot aangeschaft. Nu heb ik online wat zitten lezen, maar nergens werd mijn vraag echt duidelijk beantwoord. Is het mogelijk om een normaal zadeldekje te gebruiken onder dit zadel ? Zoja moet ik deze dan direct op het paard leggen of moet het dekje tussen de pad en het zadel in?
Op de foto zien jullie de prinses waar het om gaat
[ [url=m/I66wio.jpg]Afbeelding[/url] ]
Muze schreef:Zijn hier ook mensen met trekker aussi of true talent met die wrong fenders eraan?
Zit dat zadel fijn? Vroeger wel een gewone trekker gehad maar die vond ik niet heel fijn, maar misschien ook door die wrong en zweetbladen.
SUSANNEx schreef:Hoi! Ik ben vrij onbekend in de boomloze zadels, dus wellicht is dit een belachelijke vraag haha..
Ik zit een beetje te puzzelen met zadels voor mijn paarden en kwam zo bij de softtree zadels uit van Edix. Ik begrijp dat eigenlijk gewoon boomloze zadels zijn en je hierbij ook nog een halfpad met vullingen gebruikt.
Is het hierdoor mogelijk om één zadel op 2 paarden te gebruiken met een totaal andere rug (boommaat medium en xwide) of is dit totaal not done?Natuurlijk met beiden een eigen passende pad er onder.
Ben uiteraard van plan t.z.t. een passervice aan te schrijven, maar vroeg mij even af of het een belachelijke gedachte is of dat dit met boomloos evt. wel mogelijk zou zijn.
darkadia schreef:SUSANNEx schreef:Hoi! Ik ben vrij onbekend in de boomloze zadels, dus wellicht is dit een belachelijke vraag haha..
Ik zit een beetje te puzzelen met zadels voor mijn paarden en kwam zo bij de softtree zadels uit van Edix. Ik begrijp dat eigenlijk gewoon boomloze zadels zijn en je hierbij ook nog een halfpad met vullingen gebruikt.
Is het hierdoor mogelijk om één zadel op 2 paarden te gebruiken met een totaal andere rug (boommaat medium en xwide) of is dit totaal not done?Natuurlijk met beiden een eigen passende pad er onder.
Ben uiteraard van plan t.z.t. een passervice aan te schrijven, maar vroeg mij even af of het een belachelijke gedachte is of dat dit met boomloos evt. wel mogelijk zou zijn.
Lijkt mij iig met Edix (maar zover ik de andere merken ken daar ook) niet haalbaar. Immers er gaat wel een kopijzer in en die is voor Xwide anders als voor een medium. Denk niet dat je dat met alleen een pad en extra opvulling oplost en steeds wisselen lijkt me ook niet haalbaar. Ghost heeft bijv een flexibele pommel, maar daar zullen de kussens voor beide paarden anders afgesteld moeten zijn, dus ook daar steeds dingen verzetten.
Ik zou er niet aan beginnen …
Cera_D schreef:Ik vind de piccolo hem wel mooi passen, je wilt zelf niet op de cantle komen te zitten, ik weet niet hoeveel ruimte je zelf nog hebt? Je kan ook een zit verkleiner toevoegen bij ghost om net dat beetje kleiner te hebben.
Hannanas schreef:Gaston Mercier denk ik meteen aan. Is alleen wel met boom.
Die Ghost staat hem goed! Altijd met pad, ook met de dikste types kussen.
Buitenzinnig schreef:Ik zie dat ervarings deskundigen al even geantwoord hebben, super!
Even nog wat er niet beantwoord is, de singelophanging van de Puro is inderdaad anders, maar laat Ghost Ghost niet zijn, als er ook een gewone aan kan (die aan het zadel zit die je op de foto hebt). Kan gewoon uitgewisseld worden!
De beugelriemen kun je met de gesp onderaan gebruiken, of mono riemen gebruiken, dan voel je de gesp niet.
Wrongen zijn een persoonlijke kwestie, pad kan iedere pad (als er maar inlagen in kunnen, wil je vertellen wie heeft gezegd dat Ghost zadels zonder pad gebruikt kunnen worden? Mag ook per pb hoor), kussens zijn ook persoonlijk voor jou en je paard. Ik heb een keer meegemaakt tijdens een pas sessie dat een paard niet onder het ene paar kussens wilde lopen, maar wel onder het andere paar. Bij het ene paard is het ene paar stabieler dan het andere paar.
Bambino gaat ongeveer tm broekmaat 36, afhankelijk van je bouw en welk model je hebt.