[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

loezke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 22:30

@pmarena ben jij Bianca :D
Wat grappig dat had ik niet door :=

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 22:39

Jawel, weer iemand die me in de smiezen heeft :P

En ik had nog wel een hint weggegeven dat ik je foto's op Bokt gezien had O:)

loezke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 22:43

Hahaha jaa klopt!
Maar had nog niet de link met jou :o

Denk jij dat ik er zo mee kan blijven rijden of zou ik mijn pad aan de voorkant ietskes moeten opvullen?

Sure_lee

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 07:48

Op ruitersportimport.nl zie ik hele mooie westernpads staan voor leuke prijzen. Heeft er iemand kijk op welke allemaal geschikt zijn voor boomloos?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 09:21

Loezke ik zou eerst even de halstertouwtest doen om te zien of de schoft en ruggengraat nu goed vrij liggen :)

loezke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 10:52

@pmarena dat is een goed idee, dat had ik idd nog niet gedaan. De foto's na het rijden zagen er goed uit maar ik ga dit vandaag of morgen eens even doen, dankje :)

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 14:33

Sure_lee schreef:
Op ruitersportimport.nl zie ik hele mooie westernpads staan voor leuke prijzen. Heeft er iemand kijk op welke allemaal geschikt zijn voor boomloos?

de burioni en sommige pools pads geloof ik

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 18:36

Sure_lee schreef:

Hangt ook een beetje af van de rug van je paard. Pads met verwisselbare inlagen zijn het meest geschikt.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 20:35

Even een vraag, deze plekken zitten achter het hogere gedeelte van het zadel (wat zweeft zeg maar) arizona nut iemand een idee als het op te lossen is met een ander pad miss?
Paard loopt er prima onder overigens pommel etc zijn juist niet groter en niet kleiner. Zweetplekken zijn goed en geen droge plekken. Alleen deze plekken
Afbeelding

Als het.goed is binnenkort iemand hier uit dl voor een passessie van oa de freemax en andere boomlose westernzadels.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 21:12

Gebruik je een pad met sympanova onderkant?

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 21:38

Nee vergeten te vermelden. Ik heb de barefoot pad gehad en verkocht dat was geen match .nu heb ik ook een wollen onderkant, pad zit goed alleen die plekken.
Miss juist een sympanova proberen?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 00:20

Schuurt bijna altijd een beetje langs de achterkant. Ikmheb er nog geen remedie tegen gevonden. Dus als iemand de gouden tip heeft, hoor ik het ook graag. Maar ik laat elk half jaar mijn paard nakijken door een osteopaat en het geeft geen klachten.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 11:23

Hmm met schaap had ik deze plekken niet, kan je dus niet helpen sorry!

Hier ook een beetje aan het rommelen helaas :( . Ik krijg steeds een beetje een gekke zweetafdruk de laaste weken, ik vind de droge vlakjes die ik aan beide kanten van mijn paard krijg nu eigenlijk te smal worden. Heb de inlages al verwisseld (vilt & de standaard Kifra inlages), maar lijkt niets te helpen. Volgende week krijgen we voor ons andere paard een testzadel, dan probeer ik de nieuwe Ghost kussens eens onder mijn zadel. Ik weet even niet meer zo goed wat ik er mee aan moet -O-

Ik heb ook nog een heel ander, mijn inziens groter, probleem. Zal vanmiddag een foto maken als ik het niet vergeet. De singelophanging is stuk aan het gaan #) . Ik bedoel dat stukje waar hier al meermaals over gesproken is wat veel mensen er fragiel uit vinden zien. De bovenlaag lijkt eraf te slijten... Ook de singelstoten vind ik nu na iets meer dan een half jaar al behoorlijk slijten om nog maar niet over de beugelriemen te beginnen. Ik begin mijn enthousiasme voor biothane echt enorm te verliezen :(

Ik vermoed dat de singelophanging komt omdat ik mijn beugels onder het zweetblad draag. Veel mensen lijken dat te doen, er is mij ook nooit verteld dat dat niet zou kunnen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 12:56

Oh da's wel balen...ik vind persoonlijk die riempjes echt te fragiel om er een goed gevoel bij te hebben voor een singelbevestiging, maar ik ben een zeikerd.

Heb je er wel gewoon vertrouwen in dan zou ik me dan weer niet druk maken om de coating die er af gaat want daar komt toch de strekte van het riempje niet vandaan. Zolang de nylon kern intact is verliest hij niet of nauwelijks aan "sterkte" in mijn beleving omdat die coating puur voor het zicht is.

Maar kan me voorstellen dat als de coating er af slijt door wrijving, het geen fijn idee is dat de nylon kern nu aan de beurt is om er met die wrijving van langs te krijgen.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 13:00

Nouja dat is het punt, het lijkt meer dan alleen de coating.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 13:08

Oei, dat is inderdaad niet best. De singelophanging vind ik ook een flink minpunt van de zadels, deze ziet er inderdaad fragiel/gevoelig voor slijtage uit. En ik zou ook bang zijn voor puntbelasting. Waar precies zitten de droge plekken?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 13:10

Singelophanging is idd slijtgevoelig als de beugels onder het zweetblad hangen, maar, via BZ kan je volgens mij vervang riempjes verkrijgen, kan je zo zelf herbevestigen met een schroevendraaiertje :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 14:04

Hoe oud is het zadel dat je dit soort slijtage al hebt ??

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 14:39

DubbelDun schreef:
Hoe oud is het zadel dat je dit soort slijtage al hebt ??

Ik heb hem in december 2016 pas gekregen :(

Als ik foto's heb ga ik wel even Buitenzinnig mailen.

Maar dan nog baal ik ook wel dat met een half jaar mijn beugelriemen ook al door lijken te gaan slijten! Dan had ik liever gewoon leren riemen boven mijn zweetblad gedragen. Dan had ik beide problemen nu niet.

En misschien is er helemaal niks aan de hand hoor, maar het zijn beide best heel belangrijke onderdelen voor de veiligheid. Dan voel je je toch al snel onzeker. Ik althans en zeker nadat mijn Tekna mono riemen bij het afstijgen spontaan knapten vorig jaar terwijl ik ze steeds controleerde :')

De droge plekken zitten onder de beugelophanging maar het zijn geen kleine vierkantjes hoor. Geen paniek maar ze zijn wel anders geworden dan eerst.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 15:49

Dat is idd wel heel snel. Even kontakt op nemen met degene waar je ze gekocht hebt.

Droge plekken onder de beugelophanging doet bij mij teveel druk vermoeden.

loezke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 07:41

Hallo allemaal, wat betreft voorgaande berichtjes kan ik helaas niks zinnigs zeggen als boomloos-leek :o

Ik heb gister een heerlijke rit gemaakt met m'n nieuw zadel :) Wat meer draf als de vorige keer en een gallopie :) Vantevoren glansrijk door de halstertouw test gekomen +:)+ Zadel blijft netjes liggen en schuift niet. Heb heerlijk gereden maar ik moet nog wel wennen hoor. Voelde me in draf nog niet zo zeker als met mijn boomzadel. Beetje weinig balans nog. Maar dat komt vast goed.
Paardje liep er heerlijk onderdoor, stapte mooi ontspannen en ruim.
Toch als ik de foto van na het rijden zie vind ik het er nog "overdeschoftgetrokken" uitzien. Ik denk dat ik er toch aan de voorkant een extra laagje inlage indoe.
Wat vinden jullie?
Ik had ditmaal geen droge plekken onder het zadel, maar één groot nat vierkant met vanaf de schoft naar achteren een droge ruggegraat.

Afbeelding

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 07:59

DAt is top loeske. Staat hem goed!

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 08:32

Goed zeg! Afdruk klinkt netjes!
Welke beugels heb je eraan hangen als ik vragen mag?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 08:50

Hele knappe combinatie zo! Ik snap wel wat je bedoeld, zeker omdat het zadel (ondanks dat jij er op zit) van achteren omhoog komt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 09:09

De voorkant duikt wel wat inderdaad...heb je nog eens een foto waarop je paard net zo staat, maar dan zonder zadel er op? :)