voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 21:18

Ik heb tegen het schuiven een schapenvacht onder mijn hidalgo, met het leer boven en de vacht onder op de rug..Het leer is stroef en daardoor ligt het zadel zeer stabiel..

Rider01

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 21:23

Lindy, heb je toevallig een foto van ijsco met zadel op?
Ben wel benieuwd hoe dat staat :)

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 21:54

Lindy, ik heb een rendiervacht (eerst schaap, zoals pleiada, ook fijn) onder mijn hidalgo, en een gewone neopreen singel.
Dat naar voren schuiven had ik met veel andere zadels ook, maar met de hidalgo op deze manier helemaal niet.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 22:59

is een schaap ook voldoende onder een barefoot met vps?

_Lindy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 23:11

thanks voor het antwoord pleiada en raya. :)
rider01, een foto heb ik nog niet gemaakt, maar zodra ik mijn eigen zadel binnen heb (het testzadel heb ik nu teruggestuurd) wil ik dat wel voor je doen. Ik heb het zadel in 17 inch getest en dat paste op mijn ijslander (1.43 m) wel mooi, hij had zelfs wel langer kunnen zijn voor haar rug. de kussens die ik erbij getest heb waren volgens mij ook nog een stukje korter dan die van de meeste ijslanderzadels. Het zadel is alleen wel vrij 'hoog' met dikke kussens en een diepe zitting, maar dat vond ik eigenlijk ook geen echt storend beeld geven op mijn kleine pony. :)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 23:38

Citaat:
Buitenzinnig ben ik overigens ook erg over te spreken, echt razendsnelle en goede service.
:o :o :o _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 09:19

Wat ik me afvraag bij de Hidalgo, hoe soepel is het nu echt?
Omdat ik door gezondheisproblemen bij mijzelf heel wisselend train (periodes redelijk intensief trainen, periodes nauwelijks), en ook alleen een buitenbak heb dus met vorst weinig kan, wisselt mijn pony behoorlijk veel in bespiering.
Is de Hidalgo daar soepel genoeg voor? Een periode redelijk veel bespiering, afgewisseld met een periode weinig bespiering, dan weer meer, dan weer minder? Blijft het steeds weer meebewegen zonder druk te geven? Ook als je het bij wijze van spreken gebruikt met veel bespiering, een tijd helemaal niet, en dan weer op een weinig bespierd paard legt, past het zich direct soepel aan, of heeft het leer wat tijd nodig om te vormen?
Hoe is jullie ervaring daarmee?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 09:27

Ik ben ook heel benieuwd naar het antwoord over de hidalgo vragen hierboven.
Zadel spreekt me nog steeds aan,maar ben nog niet overtuigd.

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 10:12

Heb zelf ook een hidalgo van buitenzinnig mogen testen
Vond het een gaaf zadel, had de middenklasse, jammer genoeg door omstandigheden niet kunnen kopen
Welke hebben jullie?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 10:49

Blijheid schreef:
Omdat ik door gezondheisproblemen bij mijzelf heel wisselend train (periodes redelijk intensief trainen, periodes nauwelijks), en ook alleen een buitenbak heb dus met vorst weinig kan, wisselt mijn pony behoorlijk veel in bespiering.
Is de Hidalgo daar soepel genoeg voor? Een periode redelijk veel bespiering, afgewisseld met een periode weinig bespiering, dan weer meer, dan weer minder? Blijft het steeds weer meebewegen zonder druk te geven? Ook als je het bij wijze van spreken gebruikt met veel bespiering, een tijd helemaal niet, en dan weer op een weinig bespierd paard legt, past het zich direct soepel aan, of heeft het leer wat tijd nodig om te vormen?

Ik kan uiteraard niet bepalen of het voor jou persoonlijk de oplossing is. Hidalgo is niet heel erg soepel - denk meer aan een Trekker zadel dan aan een Barefoot. En het geheel heeft even de tijd nodig om ingereden te worden, wat niet wil zeggen dat het zich in die tussentijd als een boomzadel gedraagt op je paard - het voegt zich wel gewoon. OOK wanneer je paard wat veranderd of wanneer je het op een ander paard legt. Het voordeel van Hidalgo is dat het nergens harde delen heeft - dus geen kopijzer in een vaste maat (zoals bij de dressuurmodellen van Trekker) Dus kort door de bocht: het heeft een poosje nodig om soepel te worden, maar dan past het zich ook makkelijker aan, aan verschillende omstandigheden.
(ik heb een collega die ze inrijdt zonder de kussens, maar op een boomloze pad, dan gaat het sneller) :x

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 11:08

Het voordeel is dus inderdaad dat er geen harde delen in zitten waardoor hij zich goed aanpast..Mijn 2 volwassen merries hebben beiden een ander model en de hidalgo past zich toch mooi aan..Ik heb touwens een keer geprobeerd de kussens eraf te halen om te kijken hoe dat lag icm met boomloze pad,maar dat vond ik niet echt wat..De kussens van mijn zadel vind ik zeker niet stug of hard,maar ook die zijn zacht goenoeg om zich mooi aan te passen..

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 11:37

Pleiada - het is iets wat mijn collega doet uit ongeduld - ik geloof dat ze het leer ook nog een beetje vochtig maakt of inspuit met iets waardoor het wat sneller soepel wordt - dan dikke pad er onder en het vormt zich wat sneller. De kussens zijn zeker lekker soepel, dus daar ligt het niet aan.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 12:00

Jullie gebruiken ze dus wel 'vast 'op 1 paard,er word niet mee op andere paarden gereden?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 12:01

Mijn testzadels gaan steeds op andere paarden..... hoe het met andere mensen gaat, kan ik je niet zeggen.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 12:03

Heb je enig idee waarom hidalgo niet zo 'storm 'loopt?
Dat is eigenlijk wat me zo tegenhoud,zo weinig gebruikers van het zadel (althans online en om me heen).

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 12:06

timokyana schreef:
Jullie gebruiken ze dus wel 'vast 'op 1 paard,er word niet mee op andere paarden gereden?

Ik gebruik het zadel op twee paarden, lees mijn vorige post :)

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 12:13

Sorry,omdat je schreef beide een ander model nam ik aan dat je 2 zadels had.
Misschien toch eens een testzadel proberen.Welk model heb jij pleiada?

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 12:18

timokyana schreef:
Dat is eigenlijk wat me zo tegenhoud,zo weinig gebruikers van het zadel (althans online en om me heen).

Ik heb een hildago gezien (Buitenzinnig had er een bij zich) en vond het een mooi ding. We hebben niet echt getest omdat het te lang was voor de pony (1,35) van mijn zusje.

Als ik voor mijn eigen pony eens op zoek ga naar een ander zadel wil ik de Hildago zeker proberen, vind ze mooi en goed uitzien. Weet niet of ik nog aan de stevigheid zou kunnen wennen na mijn Barefoot, maar dat is een ander verhaal :)

Heb nu trouwens voor het eerst op mijn nieuwe zadeltje (Freemax Jump) gezeten :D Pony van zusje mocht het eerste testen.
Mijn eerste indruk was dat hij hard was (onderste schuim). Later is die indruk veranderd in: leuk dingetje.

Pony heeft het zadel goedgekeurd in ieder geval. Ik had er een BF pad met zachte + stevige inlages onder gelegd. Pony liep opvallend ontspannen, direct al bij het wegstappen. Normaal doet ze er langer over om te ontspannen. Eerste drafje vond ze maar raar (BF gewend) maar ook daar kon mijn zusje haar al vrij vlot rond rijden. In galop bleef het zadel liggen (en schoof niet over de schouder/schoft).
Na het afzadelen was de ruggegraat en schoft mooi vrij. Ook mooi zichtbare egale zweetplekken onder de inlages.

Zusje gaat nu een tijdje hier mee rijden. Ik ben heel benieuwd. Misschien heb ik wel per ongeluk een heel goede aankoop gedaan.
(zadeltje was als springzadel bedoeld voor mijn eigen pony, voor er bij)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 12:31

Buitenzinnig schreef:
Blijheid schreef:

Ik kan uiteraard niet bepalen of het voor jou persoonlijk de oplossing is. Hidalgo is niet heel erg soepel - denk meer aan een Trekker zadel dan aan een Barefoot. En het geheel heeft even de tijd nodig om ingereden te worden, wat niet wil zeggen dat het zich in die tussentijd als een boomzadel gedraagt op je paard - het voegt zich wel gewoon. OOK wanneer je paard wat veranderd of wanneer je het op een ander paard legt. Het voordeel van Hidalgo is dat het nergens harde delen heeft - dus geen kopijzer in een vaste maat (zoals bij de dressuurmodellen van Trekker) Dus kort door de bocht: het heeft een poosje nodig om soepel te worden, maar dan past het zich ook makkelijker aan, aan verschillende omstandigheden.
(ik heb een collega die ze inrijdt zonder de kussens, maar op een boomloze pad, dan gaat het sneller) :x

Bedankt voor de info :)

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 12:54

timokyana schreef:

Dat houd mij ook tegen
Gaat bij mij om inrijden dus ik kan niet even een testzadel proberen

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 13:32

Nog even een vraagje, mijn barefootje is al wat ouder, en het drytex is behoorlijk aan het uitdrogen. Kan ik er iets opsmeren wat het weer lekker soepeltjes maakt?

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 13:34

timokyana schreef:
Sorry,omdat je schreef beide een ander model nam ik aan dat je 2 zadels had.
Misschien toch eens een testzadel proberen.Welk model heb jij pleiada?

O sorry nee ik bedoel beiden een ander model rug..Ik heb een valencia 2..Mijn paarden zijn beiden nogal rond en met name bij een lag deze het beste..Toen bz in de zomer bij me was heeft Ron er ook een dressuur model opgelegd,maar het model van de kussens is anders dan bij de valencia waardoor het minder mooi lag..

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 13:48

Hidalgo is een relatief jong merk, afkomstig uit Oostenrijk. Pas sinds kort houdt de eigenaresse zich bezig met uitbreiding van het merk. I n Duitsland zitten er pas 2 dealers en allemaal in het zuiden. En Oostenrijk verkoopt ook rechtstreeks, dus mogelijk is dat de reden dat er nog niet zo veel van bekend is in NL - wanneer jullie mijn BuitenZinnig Facebook pagina in de gaten houden of de FB pagina van Hidalgo, kunnen jullie af en toe klanten commentaar voorbij zien komen. Zelf heb ik al diverse klanten doorgestuurd en die waren allemaal enthousiast. Vandaar dat ik afgelopen zomer mezelf als verdeelpunt heb aangemeldt :o Maar het moet duidelijk nog groeien....

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 13:49

Brendaaaa schreef:
Nog even een vraagje, mijn barefootje is al wat ouder, en het drytex is behoorlijk aan het uitdrogen. Kan ik er iets opsmeren wat het weer lekker soepeltjes maakt?

Brendaa - misschien kan je dat opzoeken op de Barefoot pagina? Of direct aan pmarena vragen, maar voor zover ik weet kan dat niet. Het is kunststof en dat maak je niet weer soepel zoals leer.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 16:05

Heeft er iemand een foto van een bruine Barefootpad onder een zwarte Cheyenne?
Hoe bruin is de bruin?