Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Blijheid schreef:Wat ik me afvraag bij de Hidalgo, hoe soepel is het nu echt?
Omdat ik door gezondheisproblemen bij mijzelf heel wisselend train (periodes redelijk intensief trainen, periodes nauwelijks), en ook alleen een buitenbak heb dus met vorst weinig kan, wisselt mijn pony behoorlijk veel in bespiering.
Is de Hidalgo daar soepel genoeg voor? Een periode redelijk veel bespiering, afgewisseld met een periode weinig bespiering, dan weer meer, dan weer minder? Blijft het steeds weer meebewegen zonder druk te geven? Ook als je het bij wijze van spreken gebruikt met veel bespiering, een tijd helemaal niet, en dan weer op een weinig bespierd paard legt, past het zich direct soepel aan, of heeft het leer wat tijd nodig om te vormen?
Hoe is jullie ervaring daarmee?
timokyana schreef:Heb je enig idee waarom hidalgo niet zo 'storm 'loopt?
Dat is eigenlijk wat me zo tegenhoud,zo weinig gebruikers van het zadel (althans online en om me heen).
Buitenzinnig schreef:Blijheid schreef:Wat ik me afvraag bij de Hidalgo, hoe soepel is het nu echt?
Omdat ik door gezondheisproblemen bij mijzelf heel wisselend train (periodes redelijk intensief trainen, periodes nauwelijks), en ook alleen een buitenbak heb dus met vorst weinig kan, wisselt mijn pony behoorlijk veel in bespiering.
Is de Hidalgo daar soepel genoeg voor? Een periode redelijk veel bespiering, afgewisseld met een periode weinig bespiering, dan weer meer, dan weer minder? Blijft het steeds weer meebewegen zonder druk te geven? Ook als je het bij wijze van spreken gebruikt met veel bespiering, een tijd helemaal niet, en dan weer op een weinig bespierd paard legt, past het zich direct soepel aan, of heeft het leer wat tijd nodig om te vormen?
Hoe is jullie ervaring daarmee?
Ik kan uiteraard niet bepalen of het voor jou persoonlijk de oplossing is. Hidalgo is niet heel erg soepel - denk meer aan een Trekker zadel dan aan een Barefoot. En het geheel heeft even de tijd nodig om ingereden te worden, wat niet wil zeggen dat het zich in die tussentijd als een boomzadel gedraagt op je paard - het voegt zich wel gewoon. OOK wanneer je paard wat veranderd of wanneer je het op een ander paard legt. Het voordeel van Hidalgo is dat het nergens harde delen heeft - dus geen kopijzer in een vaste maat (zoals bij de dressuurmodellen van Trekker) Dus kort door de bocht: het heeft een poosje nodig om soepel te worden, maar dan past het zich ook makkelijker aan, aan verschillende omstandigheden.
(ik heb een collega die ze inrijdt zonder de kussens, maar op een boomloze pad, dan gaat het sneller)
timokyana schreef:Sorry,omdat je schreef beide een ander model nam ik aan dat je 2 zadels had.
Misschien toch eens een testzadel proberen.Welk model heb jij pleiada?
Brendaaaa schreef:Nog even een vraagje, mijn barefootje is al wat ouder, en het drytex is behoorlijk aan het uitdrogen. Kan ik er iets opsmeren wat het weer lekker soepeltjes maakt?