[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

TrotterQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 22:56

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

TrotterQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 22:58

darkadia schreef:
@Trotterqueen: Ik zie geen foto's? De pommel van Ghost is flexibel, dus met de kussens te breed zal het gemakkelijk drukken op de schoft. Wat voor pad gebruik je eronder? En welke inlages?

Ik gebruik geen pad, was niet nodig...

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 23:05

darkadia

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 23:16

Ben geen Ghost kenner, maar vindt het er ook breed uit zien. Kussenslijken ook niet mooi aan te sluiten op ijn lijf.
Wie heeft gezegd dat een pad niet nodig is?

TrotterQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 23:20

De ruimte weet ik zo niet in cm. maar de pad was eigenlijk niet nodig omdat ik niet groot en niet zwaar ben.
Als ik de kussens dichter naar elkaar leg, dan heeft hij geen schoftvrijheid, dat is toch wel wenselijk lijkt mij?
Dus toch een pad eronder proberen zou wel al helpen?

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 23:47

Een pad met inlagen is nodig bij de ghost. Wie heeft gezegd dat een pad niet nodig is?
Zo op het eerste zicht vind ik de kussens ook vrij breed er onder zitten.
Probeer de bovenste rand langs de ruggengraat te hebben. Als ze te breed liggen dan komt er teveel druk op de ribboog.
Het is handig om deze foto's ook met ruiter erop te zien en een pad. Als je er op zit zakt het zadel nog iets waardoor hij niet op de schoft komt, als je de kussens meer naar elkaar toe brengt en een pad er onder hebt

TrotterQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 23:52

Buitenzinnig schreef:
Een pad met inlagen is nodig bij de ghost. Wie heeft gezegd dat een pad niet nodig is?
Zo op het eerste zicht vind ik de kussens ook vrij breed er onder zitten.
Probeer de bovenste rand langs de ruggengraat te hebben. Als ze te breed liggen dan komt er teveel druk op de ribboog.
Het is handig om deze foto's ook met ruiter erop te zien en een pad. Als je er op zit zakt het zadel nog iets waardoor hij niet op de schoft komt, als je de kussens meer naar elkaar toe brengt en een pad er onder hebt

Moeten de kussens bij zijn schoft ook zo dicht erlangs dan?
Dank je voor de tip. Ik ga morgen met een stalgenoot kijken, en zal mailen om een pad met inlagen te kunnen krijgen waar ik het zadel vandaan heb.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 23:54

TrotterQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 00:08

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 00:10

TrotterQueen

Ik weet niet wie je dit verteld heeft, dat er geen pad nodig is, maar die moet nodig even met mij of BuitenZinnig komen praten :\ Het hoeft niet perse een Ghost pad te zijn - andere merken verkopen ook goede pads. Inderdaad moeten de kussens niet zo ver uit elkaar. Verder alles wat BuitenZinnig zegt.

En dan voor iedereen die een vraag heeft en dat wil illustreren met een foto *-:) neem niet alleen een detailfoto, maar ook verderaf, zodat we kunnen zien hoe het op je paard ligt, hoe je paard er uit ziet etc. Dit soort foto's zijn leuke abstracte kunst, maar heel lastig te beoordelen :o

TrotterQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 00:25

Ze dacht dat een gewoon dekje genoeg was omdat ik niet groot en nogal licht ben. Ik heb haar al gemaild en kan morgen een pad ophalen.
De foto's had ik al gemaakt voordat ik bedacht om hier raad te vragen.
Zal morgen betere maken
En een mooie lijst kopen voor mijn kunstwerkjes

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 00:56

TrotterQueen schreef:
Ze dacht dat een gewoon dekje genoeg was omdat ik niet groot en nogal licht ben. Ik heb haar al gemaild en kan morgen een pad ophalen.
De foto's had ik al gemaakt voordat ik bedacht om hier raad te vragen.
Zal morgen betere maken
En een mooie lijst kopen voor mijn kunstwerkjes

Ja, maar licht en licht is nogal een verschilletje - je bent vast geen peutertje :D

Geeft niets hoor - maar het is zo lastig te beoordelen en soms is het geheel ook verhelderend ;)

Maar jij hebt wat leuks voor aan de muur :') :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 01:47

Ik vind het ook een apart advies om zonder pad te rijden met een boomloos zadel dat wel met pad bedoeld is. Sowieso omdat in jouw geval met een hoge schoft de pad het zadel een paar centimeter optilt waardoor de cantle en voorkant van het zadel ook iets meer boven het paard komen te hangen. Dan is de kans kleiner dat deze op de schoft drukt. Natuurlijk moet de pad ook wel genoeg schoftvrijheid hebben, maar dat is een tweede. :)

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 08:20

Ik vind het ook een vreemd advies, mij wordt die vraag heel vaak gesteld maar zelfs de kleinste/lichtste ruiters adviseer ik nog een pad.. Welke pad maakt me dan weer niet uit, als ie maar goede inlages heeft en ik ben echt fan van een inkeping in de pad. Hoop dat hij met pad beter ligt, succes!

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 09:43

Over inkeping gesproken, wat zijn daar de voor en nadelen van?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 09:46

wat ik niet zo goed begrijp: de merken met kussens, zoals ook mijn hidalgo, creëeren ruggegraatvrijheid door de kussens. en dan steken we er een dikke pad met inlages onder die die ruimte weer opvult en een dunne "nieuwe" vrijheid creëert. waarom dan die kussens?
de hidalgo rij ik nu zonder pad omdat het met kussens en pad niet netjes wil liggen. zonder pad en met een shim ertussen heb ik net genoeg schoftvrijheid. ..

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 09:49

Er zit wel wat verschil tussen de Hidalgo/Trekker en de Ghost.
De Hidalgo is steviger opgebouwd, heeft een leren boom en een ijzeren boog in het midden van het zadel. Er wordt bij de Hidalgo een pad met inlagen (hoeven niet dikke te zijn) aangeraden ivm. de ijzeren boog in het midden; wat tot problemen kan zorgen bij sommige paarden. Als bescherming kan dat er tussen.
Ook als het paard atrofie heeft door wat dan ook, of er een ruiter op zit die iets aan de zware kant is, raad ik een pad met inlagen aan bij de Trekker/Hidalgo

De Ghost is veel flexibeler. De kussens zijn een stuk dunner dan die van de Hidalgo zadels, en minder stevig (maar weer veel flexibeler). Voor drukpuntvermindering moet daar wel een pad onder.
Laatst bijgewerkt door Buitenzinnig op 04-11-15 09:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 09:50

MissCharlie schreef:
Over inkeping gesproken, wat zijn daar de voor en nadelen van?

Voor paarden met meer schoft is dat een voordeel. Voor rondere paarden, of paarden met een vlakkere rug zou ik het niet doen

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 10:10

Helemaal met je eens Duhelo, ik vind die (dikke) zadelkussens ook zonde van dat extra materiaal tussen ruiter en paard....dat vervolgens niet gebruikt wordt voor effectieve ruggengraatvrijheid :?

Ik stop die kussens dan ook liever in de pad zodat die dikte tenminste efficiënt gebruikt wordt :j

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 11:49

Maar zorgen de kussens er bij de Ghost niet weer voor dat je wat hoger en dus smaller zit?

En BZ, wat raad je dan aan voor een paard wat eigenlijk een flinke schoft heeft, maar al een paar jaar zo dik is dat er geen schoft te bekennen is? :+ Het doel is al heel lang om af te vallen, maar de weilanden hier zijn té goed hihi

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 11:51

MissCharlie schreef:
Maar zorgen de kussens er bij de Ghost niet weer voor dat je wat hoger en dus smaller zit?

Yup!

Citaat:
En BZ, wat raad je dan aan voor een paard wat eigenlijk een flinke schoft heeft, maar al een paar jaar zo dik is dat er geen schoft te bekennen is? :+ Het doel is al heel lang om af te vallen, maar de weilanden hier zijn té goed hihi

Denk je dat de spekjes op de zijkant omgezet kunnen worden in spieren; dat de spieren misschien misten rond de schoft destijds? Snap je wat ik bedoel?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 11:53

MissCharlie schreef:

Ja, dat klopt - maar dat is meer door de vorm, dan doordat ze mega dik zijn.

En ik raad aan om de oplossing, na afvallen, te zoeken in eventueel een andere pad of door de kussens iets anders onder het zadel te plakken. Daarvoor kan je dan altijd met foto's bij BZ terecht die het met je door zal nemen, ook na een aantal jaar (als het afval echt niet wil lukken ;) )

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 13:47

Hier mijn Cheyenne op de nieuwe aanwinst.. foto is van na het rijden. Het viel me op dat het zadel iets naar voren is geschoven.

Op haar lijkt het zadel nog kleiner! :') Ik dacht eerst dat bruin niet mooi op haar zou staan. Maar vind het eigenlijk super staan!

Met singel;
Afbeelding

Zonder singel;
Afbeelding

Zadel lijkt zo wel voorover te kiepen. Maar dat is denk ik omdat ze met haar hoofd naar beneden staat.

Hier de afdruk met de warrige haren waar ik het eerder over had.
Afbeelding

TrotterQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 16:10

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het pad krijg ik straks, maar omdat ik vrij was en nog een bonte sjabrak had liggen, heb ik dit met behulp van stalgenootje geprobeerd.
Al een hele verbetering vind ik. De kussens moesten wel naar voren geplaats omdat ze anders niet goed aansluiten op zijn rug.
Mijn dressuurzadel is 17 inch ook ivm met zijn wat korte rug, ik hoop dat het beeld zo iets duidelijker is?
Ben zelfs een stuk het bos mee ingeweest en mijn paard had iig geen last van deze combi.
Met pad zal misschien nog beter zijn.
De laatste foto is na de rit en het zadel ligt er nog prima op toch?
Voor mij was het wel heel erg wennen dit zadel maar de zit op zich is wel fijn.
Ik heb ook de Lipica zitting er nog bij en ben benieuwd hoe dat bevalt..

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 16:22

Ja, zo'n pad is al prima - maar waarom leg je die kussens zo ver naar voor? Het sluit niet aan op zijn rug? Maar nu is de achterkant niet ondersteund! Dat is kennelijk een dingetje in jouw hoofd. *D De kussens (het hele zadel) is flexibel - dat sluit altijd aan.

Leg ze nou eens gewoon waar ze horen, parkeer dan het zadel waar het van zelf naar toe schuift. Ghost LIGT verder naar voor dan andere zadels. En heb je het pas filmpje bekeken dat door Buitenzinnig is doorgegeven?

Bovendien kan jij wel een kleinere maat gebruiken en dat ligt dan ook al weer iets anders.