voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 19:32

StableDoor schreef:
LauEef schreef:
@ StableDoor: Ik vind die pommel juist wel fijn bij een noodstop! Want mijn durft nog al weleens vanuit volle galop te stoppen en met een boomzadel vloog ik er gewoon af (ik werd praktisch gewoon gelanceerd :+ )

Dat is dan weer wel zo :j Het doet alleen wel pijn zegmaar :+

Hebben meer mensen problemen met de singelstoten?

Haha jaa, maar dat is ook op een boomzadel en ook op de fiets :P Misschien is een bontje ofzo rond aan maken, mijne maakt namelijk wel vaker noodremmen ('Oh kijk een hert!' 'Oh kijk een boomstam' :') )

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 20:11

Zo is die van mij ook ja :') Van 'BAASBAASBAAS! Een HERT :oo '

Ik zeg eigenlijk altijd 'hoooo' als ik langzamer wil en 'halt' voor stilstaan, maar ik vergeet vaak dat Karel denkt dat hij bij 'hoooo' stil moet staan. Dat resulteert vaak in een bijna lancering :+

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 20:13

Gelanceerd worden lijkt me pijnlijker dan tegen de pommel stoten :Y)

Ik vind de singelstoten ook te dik, krijg het doorntje van de gesp niet uit het gaatje waardoor aansingelen een ramp is bij een paard die ik, door singeldwang, echt gaatje voor gaatje moet aansingelen. Maar wellicht komt dat doordat ik niet de originele singel erbij heb aangeschaft. Ik vraag me af of mensen met een Barefoot-singel hier ook last van hebben?

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 20:22

Ik weer niet of lanceren meer pijn doet. Het ligt eraan met welk lichaamsdeel je tegen de pommel komt en hoe je landing is na lancering :+

Aan m'n testzadel zit geloof ik een FRA/singel. Inderdaad krijg ik met heel veel moeite het pinnetje in de gaatjes, maar de singel losmakeb lukt gewoon niet. Het zit gewoon muur vast... Misschien dat ik van de week de singel van Karels eigen zadel eraan doe. Misschien gaat die makkelijker los.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 20:28

Ik weet niet zo goed meer wat te doen, dus misschier hier wat hulp;

Ik ben 3,5 jaar geleden begonnen met een Barefoot Arizona maat 1, liep mijn paard goed onder maar ik kon er niet lekker op rijden, mijn benen werden steeds naar achter getrokken voor mijn gevoel.
Toen een BF Cheyenne caramello, super fijn zadel maar zonder vps en vorige week verkocht omdat ik een nieuw zadel kreeg en mijn paard er niet meer 100% onder liep.
Startrekk commander shorty, al mijn hoop gevestigd op dit zadel, maar helaas komt de achterkant omhoog met lichtrijden. Dit wordt 'm dus ook niet. Vanalles geprobeerd maar geen goed gevoel bij en krijg het zadel niet stabiel.

Nu heb ik 3 opties in mijn hoofd, op zoek naar een 2e hands Startrekk comfort Shorty. Op zoek naar een Barefoot Arizona, omdat die nu verplaatsbare beugelophanging hebben. Of een Mybarefoot cheyenne laten maken.

De minpunten;
Hoe weet ik zeker of de comfort shorty mij wel gaat bevallen?
Ik vind het degelijke en stevige van een Startrekk zadel fijner dan een barefoot, ik heb wat meer idee dat ik een 'echt' zadel onder mijn kont heb.
Mybarefoot, levertijd 8-12 weken, en dan te bedenken dat ik al die tijd zonder zadel zit.

Ik heb een hele korte, brede, ronde appaloosa, 58cm is (BF Arizona) gewoon de max van wat ik kwijt kan op zijn rug, hoe korter hoe beter. Heeft er iemand tips, andere opties die ik misschien over het hoofd zie?

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 20:47

StableDoor schreef:
Ik weer niet of lanceren meer pijn doet. Het ligt eraan met welk lichaamsdeel je tegen de pommel komt en hoe je landing is na lancering :+

Ik ben is in de doorns gelanceerd geweest omdat mevrouw de wind door de maïs aanhoorde voor een sproeier. Op dat moment was ik toch liever tegen een pommel aan geknald :+

Mizora

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 21:32

Aansingelen lukt bij mij wel, maar de singel weer losmaken is een ramp. Ik steek standaard minimaal 3x.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 21:49

Splash_ schreef:
Hoe weet ik zeker of de comfort shorty mij wel gaat bevallen?
Ik vind het degelijke en stevige van een Startrekk zadel fijner dan een barefoot, ik heb wat meer idee dat ik een 'echt' zadel onder mijn kont heb.
Mybarefoot, levertijd 8-12 weken, en dan te bedenken dat ik al die tijd zonder zadel zit.

Je kan de comfort shorty bij equimaro als testzadel krijgen, als ik me niet vergis.
Dan kan je die in elk geval proberen voor je de keuze maakt :)

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 22:00

Ik heb geen problemen met de singel los maken (stretch & breath singel) in combi met dry-tex stella barefoot.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 09:48

ik heb ooit bij een ander bf zadel de gaatjes iets vergroot met een gaatjestang,nooit geen problemen meer gehad.
komt idd door het nylon wat tegenover het leer minder uitrekt. heb het leer dus iet meer weggeknipt.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 10:00

Blijheid, ja klopt dat weet ik. Alleen heb ik nu geen 'tijd' voor een test zadel omdat ik nu helemaal zonder zadel zit. Ik wil zsm een eigen zadel.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 10:09

Die Startrekk Comfort Shorty hebben ze toch wel ergens (in Nederland) op voorraad liggen zeker :?

Ik heb de Arizona's ook gewoon op voorraad liggen, dus als je ergens een BF testzadel vindt en dan een eigen zadel wilt bestellen kun je deze een dag later al binnen hebben.

Dat zal bij ST toch ook wel moeten kunnen zeker :?

Zo'n bijzonder model is die ST nou ook weer niet, ik neem aan dat die vrij vaak verkocht wordt t.o.v. andere ST modellen.

Tenzij je natuurlijk een hele aparte kleur wilt ofzo :)

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 11:20

Het gaat mij in eerste instantie niet er om hoe snel hij leverbaar is, maar meer om welke keuze ik moest maken. De ST nog een kans geven maar dan ander model, of toch terug naar de BF waar ik twijfel tussen de arizona of mycheyenne.

Ik heb inmiddels mijn keuze gemaakt, en ga toch voor een ST Comfort shorty. Maar geen hele nieuwe, dat red ik nu even niet. Een nieuwe bf of een nieuwe st zit toch in een heel verschillende prijsklasse ;) Mocht het niet lukken, dan weet ik in iedergeval dat jij de arizona op voorraad hebt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 11:22

Ik snap niet waarom je toch niet gewoon eerst een testzadel aanvraagt? Dan weet je tenminste wat het is voordat je iets gaat kopen :o

Van beide zadels is op zich een gebruikte fijner omdat die toch al wat soepeler zijn ;)

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 11:31

Omdat ik dat altijd zo'n gedoe vind met testzadels :D

Maar misschien heb je gelijk, ik zal toch eens kijken voor een ST testzadel. De bf's hoef ik niet te testen want die heb ik allebei gehad, ik ga er vanuit dat het probleem van mij met de arizona is opgelost nu de beugelophanging verplaatst kan worden. En de custom cheyenne heb ik 3 jaar intensief mee gereden en kan nu alleen maar weer verbeterd zijn incl vps.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 11:37

Ik zou het echt doen, even testen voordat je wat voor zadel dan ook koopt :=

Vergis je ook niet in de BF, die kan ineens totaal anders aanvoelen dan je gewend bent, zeker een nieuw zadel voelt ook weer totaal anders aan dan een gebruikt zadel, helemaal een gebruikt zadel zonder VPS.

Als je dat gewend bent en je gaat dan nu een keer op een nieuwe met VPS zitten, heb je ineens veel meer zadel onder je kont. (ik vind het niks, doe mij maar zo soepel en simpel mogelijk :o )

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 16:44

Het aansingelen bij Flavio vind ik ook erg lastig. De pinnetjes gaan inderdaad niet zo makkelijk door de gaatjes... En hij houdt ook niet zo van aansingelen. Wil ook weleens net zijn buik uitzetten als ik met m'n vinger het pinnetje goed in het gaatje wil doen en dan gaat er dus een velletje mee .. auw. Losmaken gaat iets makkelijker, maar dat komt ook omdat ik hem nu niet heel strak singel (dat trekt het zadel alleen maar naar voren..), dus dan duw ik het gespje naar boven en gaat het pinnetje er makkelijker uit.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 18:26

Blijheid schreef:
@Romyloverrr: Misschien is het zadel toch wat te breed voor je?
Ik had dat zelf met de freeform enduro, kon totaal niet meer doorzitten :n Op een barebackpad en zonder zadel zit is wel stabiel, kan daarop probleemloos langere tijd doorzitten. De freeform duwde alleen door de vorm mijn heupen in zo'n rare positie dat ik simpelweg niet kon ontspannen, en als je niet ontspant dan stuiter je alle kanten uit natuurlijk :)

ja dat zou inderdaad kunnen , het is een combi dan breed paard en een ''breed'' zadel
dan laat ik het doorzitten maar , ik ben nu zo blij met mijn barefoot , ik zou niet anders willen.
misschien dat ik dan eens over een paar jaar kijk voor een barefoot lexion maat 0
( al men weer een partijtje maakt )

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 18:28

Daphneeeej schreef:
@Romyloverrr: bij mij had het ook met paard zadel combinatie te maken. Had eest de barefoot cherokee op kwpner en dat reed heerlijk uiteindelijk. Geen probleem met houding en zit. Later reed ik er niet meer mee op die kwpn maar over op een friesje... Nou ik kon niet normaal meer zitten was zo vreemd. Wiebelde alle kanten op mijn benen leken er tig meter van af te steken. Nu een Ghost op het friesje en dat werkt weer perfect, geen problemen meer met mijn zit.

ja , mijn pony is heel breed ( daarom ook voor boomloos gegaan , ik zou nu niet meer anders willen := )
ik denk dat dat zker meespeelt

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 18:34

StableDoor schreef:
Zo is die van mij ook ja :') Van 'BAASBAASBAAS! Een HERT :oo '

Ik zeg eigenlijk altijd 'hoooo' als ik langzamer wil en 'halt' voor stilstaan, maar ik vergeet vaak dat Karel denkt dat hij bij 'hoooo' stil moet staan. Dat resulteert vaak in een bijna lancering :+

haha ,
die van mij ook vaker een slidingstop , heel handig dan

overgens was die van mij ook héél handig toen ik mijn zadelm pas had.
want ik had toen nog niet vaak met haar buiten gegalopeerd
en ik kon niet in dat zadel blijven viteen mijn kont , dan trok ik mijzelf tegen de pommel aan en bleef ik stil zitten ( geen iedee waarom het werkte ) en dat heb ik zo 1 maand moeten doen , en ik kon ook niet veel oefenen want het moest op een hele veilige plek gebeuren daar ik geen handen voor de teugels meer overhad , haha , al ik daaraan trugdenk , ik dacht dat
ik het nooit zou leren :j

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 19:03

Toen ik zelf leerde galoperen en dat was buiten was die pommel voor mij ook ideaal (1hand aan de pommel toen en 1zoals altijd met mijn teugels). En als mijn klein zusje er op gaat is het ook wel handig.

linnnde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 19:33

raya00 schreef:
Om nog even terug te komen op de Hidalgo (inmiddels míjn Hidalgo :D), het probleem met naar voren schuiven was meteen opgelost met een singel die wel gewoon lang genoeg was, en het gewoon wat verder naar achter neer te leggen. Het ligt echt keurig!

Paard doet het er echt goed mee, ik zit er ook goed in, dus maar besloten om het gewoon te kopen :)
Wil het ook nog hier in het topic even zeggen; de service van Buitenzinnig in de testperiode vond ik echt super. Had behoorlijk wat vragen, die zijn allemaal heel uitgebreid beantwoord, en nog snel ook!

Ik rijd nu met een schaapje eronder, gaat prima! En qua uiterlijk vind ik het echt prachtig, zo lekker minimaal en zoveel mooier dan een 'normaal' engels zadel!
Vandaag zowaar ermee gesprongen, dat ging boven verwachting goed! Zat er echt lekker stevig in, geen problemen met het voorboogje of het ontbreken van wrongen. Ik spring overigens niet vaak, paar keer per jaar en nooit bijzonder hoog, maar het viel me echt alles mee hoe makkelijk het springt, zo'n spaans model!
Ik hoop, duim en wat ik al niet meer kan doen dat we met dit zadel een behoorlijk poosje vooruit kunnen, dat zou toch wel héél erg fijn zijn!

Ik heb ook een hidalgo, wel dressuur, zitten echt top! Ik heb een drie jarige merrie, ze is nog een beetje overbouwd, dus zadel ligt iets naar voren, maar wordt opgelost met speciale pas :)

linnnde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 19:33

*pad

linnnde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 19:35

Rider01 schreef:
Hidalgo ken ik wel ja, al hoor ik weinig gebruikers erover :)

Ik heb m!!! Kan je ze aanraden! Vriendin van m'n ouders heeft ze geïmporteerd, zij verkoopt ze dus ook :)

_Lindy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 21:09

nu ik zie dat het hier over Hidalgo's gaat kom ik me ook maar even melden. Ik heb afgelopen week de Hidalgo Venice Special (dressuurmodel) van Buitenzinnig getest en hij bevalt echt super goed. *\o/* Zit heerlijk stevig(net een boomzadel :P ) en ziet er nog mooi uit ook. :D Nu schuift hij wel een klein beetje naar voren op mijn overbouwde ijslandermerrie (maar goed, dat doen alle andere zadels die ik heb getest nog veel erger :+ ) dus ik vraag me af wat voor singel en pad jullie precies hebben gebruikt om dat op te lossen, linduhh97 en raya00?

Buitenzinnig ben ik overigens ook erg over te spreken, echt razendsnelle en goede service. 8-)