[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DubbelFun

Berichten: 88916
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 15:34

Ik heb niet die ervaring.

Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 15:41

He wat fijn! Onwijs veel tips al :) Toevallig komt Kitty van Kifra hier over 2 weken voor controle van mijn dressuurzadel, zal vragen of ze ook een Freemax mee kan nemen.

Achterom
Berichten: 23094
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 15:42

@dubbelfun: Dat dacht ik al :D
Ik kon er dus niet in zitten, wat ook niet helpt is dat het niet stabiel lag op mijn paard. Het zadel was voor mij te breed en zette me in een enorme stoelzit, bovendien had ik last van de bobbels van het dubbele leer onder de fenders.
Nu ben ik niet groot, heb korte benen en een groot rond paard, dat is wel een heel ongunstige combinatie :+
Maar daardoor zou ik dus nooit zomaar een zadel van ebay halen zonder het eerst geprobeerd te hebben via een zadelpasser. Een goede zadelpasser denkt wat dat betreft echt met je mee.

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 16:51

Fijn dat Kitty al bij je komt voor je zadel, ze heeft, zoals gezegd, ook freemax zadels. Hoop dat je 1 kunt proberen bij haar!

Mocht je er niet uit komen zou ik aanraden een gerenommeerd zadelpasser te laten komen, je zou contact op kunnen nemen met Mariecke van paardweerinbalans. Zij heeft Ghost en Sorenta, en een paar Barefoots welke je kunt proberen.

pleiada
Berichten: 4154
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 16:56

Buitenzinnig schreef:
Fijn dat Kitty al bij je komt voor je zadel, ze heeft, zoals gezegd, ook freemax zadels. Hoop dat je 1 kunt proberen bij haar!

Mocht je er niet uit komen zou ik aanraden een gerenommeerd zadelpasser te laten komen, je zou contact op kunnen nemen met Mariecke van paardweerinbalans. Zij heeft Ghost en Sorenta, en een paar Barefoots welke je kunt proberen.


Dankjewel

StonedRomy

Berichten: 7551
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 17:32

Uiteraard heb ik al een zadelpasser gemaild en hopelijk kan die snel komen.

Endurance pony. Altijd mooi goed verdeeld het zweet, nooit dikke of warme plekken waar zadel ligt. Vandaag deed de ruiter deken af en kwamen onderstaande plekken aan het licht.

Afbeelding
Afbeelding

Er ligt een barefoot just adjust op. Kan ik mij voorbereiden op een nieuw zadel of moet er iets gewisseld worden in de inlagen?

pmarena

Berichten: 48380
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 20:21

Oef dat zijn grote plekken, balen zeg :(:)
Heb je een pad met kunststof onderzijde wellicht....?

StonedRomy

Berichten: 7551
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 20:42

pmarena schreef:
Oef dat zijn grote plekken, balen zeg :(:)
Heb je een pad met kunststof onderzijde wellicht....?


Nee door de lange ritten heb ik altijd wol gebruikt. Denk ook dat door lange ritten het zo plotseling is kunnen ontstaan.

Els1984

Berichten: 460
Geregistreerd: 23-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 20:51

StonedRomy schreef:
Vandaag deed de ruiter deken af en kwamen onderstaande plekken aan het licht.


Is de deken nog wel waterdicht? Het heeft hier flink geregend. Wellicht is het rainrot?

StonedRomy

Berichten: 7551
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 20:58

Els1984 schreef:
StonedRomy schreef:
Vandaag deed de ruiter deken af en kwamen onderstaande plekken aan het licht.


Is de deken nog wel waterdicht? Het heeft hier flink geregend. Wellicht is het rainrot?


Regen is goed waterdicht en zeker de streep aan de andere kant doet me niet denken aan rainrot eigenlijk.

Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 13:49

Ik heb me iets ingelezen in de Freemax en lijkt me idd wel een fijn zadel. Ik ben nog wel benieuwd naar wat het voordeel van een Freemax is tov een ‘gewoon’ western zadel? Vooral gewicht, lengte en flexibiliteit? Of meer dingen?

DubbelFun

Berichten: 88916
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 15:11

Pasvorm is bij boomloods toch ook net iets makkelijker als bij een boomzadel.

pmarena

Berichten: 48380
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 08:21

StonedRomy schreef:
Els1984 schreef:

Is de deken nog wel waterdicht? Het heeft hier flink geregend. Wellicht is het rainrot?


Regen is goed waterdicht en zeker de streep aan de andere kant doet me niet denken aan rainrot eigenlijk.


Het lijkt een streep die overeenkomt met precies de rand van de inlages inderdaad. Ik heb dit ik denk 15 jaar geleden voor het laatst gezien onder een Barefoot, toen de Sympanova pads populair waren...

Ik zou zelf even goed checken wat je op de plek van de streep kan verbeteren. Zit er een randje in de pad dat hard aanvoelt, door opgedroogd zweet / huidvet? Of een hard stiksel / een vouwtje in het materiaal? Zitten er inlages in die zeg maar een platte rand hebben? Dan kan je nog kiezen voor een "gezoete" rand zodat het niet zo plots op 1 hard lijntje "einde druk" is zeg maar.

De ervaring leert dat grote witte lijnen / vlakken meestal niet zozeer drukplekken zijn, maar meer irritatie-plekken. Dat de huid daar te intensief geïrriteerd wordt door een materiaal waar het paard niet goed tegen kan (icm de intensiteit waarmee het gebruikt wordt) en/of dat het te warm / broeierig / zweterig wordt. Dat soort dingen.

Als je de oorzaak wegneemt dan verdwijnen dergelijke plekken meestal na 1 of 2 verharingen.

tjaakje

Berichten: 919
Geregistreerd: 16-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 09:58

Marigo schreef:
Ik heb me iets ingelezen in de Freemax en lijkt me idd wel een fijn zadel. Ik ben nog wel benieuwd naar wat het voordeel van een Freemax is tov een ‘gewoon’ western zadel? Vooral gewicht, lengte en flexibiliteit? Of meer dingen?


Mijn paard wisselt best veel in bespiering/vetjes tussen zomer en winter (trekpaard). De freemax vormt gewoon mee, bij een zadel met boom zou ik er niet gerust op zijn dat die altijd lekker ligt.

Achterom
Berichten: 23094
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 11:29

Marigo schreef:
Ik heb me iets ingelezen in de Freemax en lijkt me idd wel een fijn zadel. Ik ben nog wel benieuwd naar wat het voordeel van een Freemax is tov een ‘gewoon’ western zadel? Vooral gewicht, lengte en flexibiliteit? Of meer dingen?

Ik heb hier een paard waar ik geen boomwesternzadel passend op kon krijgen, simpelweg omdat zijn bouw nogal anders is dan die van een QPA, helaas door schade en schande wijs geworden op dat vlak. Bij boomloos western was dat geen probleem: ik had zelfs keuze :j er lagen meerdere zadels goed!
Inmiddels rijden we dat paard al een paar jaar met de Freemax, en heb ik er voor gekozen om mijn jonge quarter er ook mee te rijden. Hij heeft trouwens wel zijn eigen zadel, heeft een bredere fork dan mijn andere paard.
De quarter wordt vermoedelijk nog wel wat breder en dat is gelukkig met boomloos wat makkelijker op te vangen dan met een boomzadel (dan zou ik weer een nieuwe moeten :roll: ).
Je merkt het al: ik ben om :')

Daihyo

Berichten: 88130
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 11:37

Over de Freemax loopt ook een apart topic.
Ik ben al jaren fan :j :D
Ik wil tzt ook mijn paint er mee beleren. Het geeft een bepaalde stabiliteit, maar ook flexibiliteit om het zadel aan te passen als ze groeien en veranderen.

ricojoreen

Berichten: 531
Geregistreerd: 23-07-13
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 12:03

Ik heb sinds kort ook een freemax, erg fijn zadel, zo fijn dat ik er nu alvast 1 bij heb gekocht voor mijn 2 jarige (dus het zadel moet nog even wachten haha) :+

Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 13:57

Dank voor jullie reacties! Wat leuk om te lezen dat er zo veel positieve ervaringen zijn. Ik ga op zoek naar het topic over de Freemax en dat helemaal uitpluizen :) Hopelijk neemt Kifra er 1 mee, dan weet ik of ik er lekker in zit. En als ik dan op zoek ga naar tweedehands, weet ik in ieder geval welk type en welke maat.

pmarena

Berichten: 48380
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 14:10

Gewoon even Kitty mailen om af te spreken dat ze een Freemax voor je meeneemt in een geschikte maat :)

Daihyo

Berichten: 88130
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 14:35

Marigo schreef:
Dank voor jullie reacties! Wat leuk om te lezen dat er zo veel positieve ervaringen zijn. Ik ga op zoek naar het topic over de Freemax en dat helemaal uitpluizen :) Hopelijk neemt Kifra er 1 mee, dan weet ik of ik er lekker in zit. En als ik dan op zoek ga naar tweedehands, weet ik in ieder geval welk type en welke maat.

Als je weet welke maat en dat is dezelfde maat als de mijne, mag je ‘m gerust een keer proberen als Kitty er niet 1 heeft die past.
Edit, het Freemax topic: [WN-TR] De FreeMax Western, boomloos westernzadel

dianaw33

Berichten: 1891
Geregistreerd: 09-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 03:21

Heeft iemand toevallig nog een set dunne (zachte) ghost piccolo kussens liggen?

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 06:57

dianaw33 schreef:
Heeft iemand toevallig nog een set dunne (zachte) ghost piccolo kussens liggen?


De oudere bedoel je?

dianaw33

Berichten: 1891
Geregistreerd: 09-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 09:08

Buitenzinnig schreef:
dianaw33 schreef:
Heeft iemand toevallig nog een set dunne (zachte) ghost piccolo kussens liggen?


De oudere bedoel je?


Passen die onder een nieuw model? Ik heb een Ghost van dit jaar met no4 Italy kussens, om een van mijn paarden mee op te starten na 4 maanden kreupelheid, maar die vindt die kussens helemaal ruk. En vroeger nooit problemen gehad eigenlijk met oudere Ghosts.

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 10:02

dianaw33 schreef:
Passen die onder een nieuw model? Ik heb een Ghost van dit jaar met no4 Italy kussens, om een van mijn paarden mee op te starten na 4 maanden kreupelheid, maar die vindt die kussens helemaal ruk. En vroeger nooit problemen gehad eigenlijk met oudere Ghosts.


Ja die passen onder een nieuw model

dianaw33

Berichten: 1891
Geregistreerd: 09-03-10

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 10:32

Ok dat zou een optie zijn dan, bedankt.