voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 20:57

@Rider01: Ik vond de Ghost best stevig zitten. De kleine wrongetjes geven genoeg steun :j

Er bestaan ook boomloze ijslanderzadels. Freeform heeft er een volgensmij, Torsion heeft er ook een, ijslandersport.nl verkoopt een boomloos zadel van Karslund. Volgensmij zijn er ook een soort kruisingen tussen een zadel en een bbp te koop voor ijslanders, didi pad heet die als ik me niet vergis.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 20:59

jong dier = vast wel keer dat ik niet makkelijk kan blijven zitten :+
Heb een blessure dus zal voorzichtig moeten zijn, barefoot heb ik wel gehad maar ik twijfel..
Pony verzuipt in grote zadels, helaas is mijn bips niet zo smal dus dan loop je met zadels al snel te zoeken

Anoniem

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 21:24

Rider01, ik heb voor [***] nu een startrekk espaniola, zit goed stevig en is lekker kort voor de pony.
Misschien kun je eens kijken bij de Hidalgo's? Die hebben veel versschillende types. Zijn met een leren/flexibele boom.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 21:29

Hidalgo ken ik wel ja, al hoor ik weinig gebruikers erover :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 21:34

Ja vind ik ook jammer dat er weinig over is bekend. Ben daarom ook toch maar voor de Startrekk gegaan toen.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 23:24

ik heb een vraagje, waarom maken ze voor ijslanders eigeniljk aparte zadels? is dat gewoon voor de mooi of omdat die zadels beter zijn voor de rug van een ijslander (wat ik niet denk).

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 23:29

Omdat de zweetbladen daarvan steiler naar beneden lopen dan bij normale zadels. Sommige IJslanders tölten niet zo goed wanneer ze geen totale schoudervrijheid hebben. En in veel gevallen zijn die zadels ook korter (IJslanders, net als veel stoere koudbloedjes, hebben soms wel eens korte ruggetjes), maar niet altijd.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 23:30

Vaak ook platter aan het uiteinde, zodat de ruiter wat verder naar achteren kan gaan zitten om de schouders vrij te maken voor de extra gangen :)

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 23:31

aha nu snap ik het, ik heb een hele tijd zitten te bedenken waarom maar nu weet ik het :) bedankt voor jullie uitleg!

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 23:34

Ik heb een hekel aan dat platte uiteinde. := Ben erg blij met mijn dressuur-ijslanderzadel. De Startrekk kon ik wss ook bestellen in ijslanderuitvoering maar met dressuurzit, 't is dat die zo duur zijn, want ik vind dat zadel wauwie.

Verder naar achter zitten, kan toch gewoon niet goed zijn voor de rug van je paard ? Het platte einde is voor zover ik weet gewoon omdat je je bekken meer moet kunnen kantelen dan bij het rijden van een drieganger. Het veel te ver naar achter zitten, zoals vroeger de gewoonte was, wordt tegenwoordig (gelukkig) door veel mensen niet meer als ok bevonden. :)

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 09:37

Iemand interesse in een Barefoot London maat 1 zonder vps?
Ik heb mijn oude Sensation weer op de kop weten te tikken dus moet afscheid nemen van mijn fijne barefoot.. Zie mijn advertenties

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 09:39

Ik heb daar idd. ook geen goed gevoel bij, maar je ziet het natuurlijk bij allerlei rassen van gangenpaarden dat men het gewicht meer naar achteren brengt...van een beetje achterover zitten tot echt idioot ver achterin het zadel of het zadel zelf al idioot ver achter op de rug leggen zoals in de USA :=

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 11:45

veel mensen hebben moeite met doorzitten op een boomloos

veel daarvan steunen te veel op de beugels of voor heen rekende op de diepe zit van een zadel
met de wrongen

veel van die paarden "tillen" ook niet

vaak dus kwestie van zelf geen onafhankelijke zit hebben , wennen aan het drafritme (paard neemt vaak ineens wat ruimere stappen dan onder hun oude zadel)

dus tempo beheersing , goed achterhand gebruik, zelf wennen aan het vaak nieuwe draf ritme
en zelf ZITTEN niet stiekum staan of teveel steun vragen betreffende het zadel

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 22:09

Dus oefenen zonder beugels :) zoals bijv met een barebackpad of schapenvachtzadel ;)

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 22:13

nickyu schreef:
veel mensen hebben moeite met doorzitten op een boomloos

veel daarvan steunen te veel op de beugels of voor heen rekende op de diepe zit van een zadel
met de wrongen

veel van die paarden "tillen" ook niet

vaak dus kwestie van zelf geen onafhankelijke zit hebben , wennen aan het drafritme (paard neemt vaak ineens wat ruimere stappen dan onder hun oude zadel)

dus tempo beheersing , goed achterhand gebruik, zelf wennen aan het vaak nieuwe draf ritme
en zelf ZITTEN niet stiekum staan of teveel steun vragen betreffende het zadel

ik kan niet goed doorzitten op mijn barefoot cheyenne ,
maar ik rijd super veel zonedr zadle , en zodner beugels , ik kan doorzitten lichtrijden ( dat houd ik ook 1 uur vol )
springen enz . zonder zadel en beugels , en mensen vinden het altijd super hoe een onhafhankelijke zit ik heb , maar toch blijf ik moeite ermee hebben , korte beugels , lange beugels het maakt niets uit ,
en ik kan het wel als ik me vastklem , maar zo hoort het natuulijk niet :=
op een boomzadel zit ik trouwens ook prima door

heb je misschien ''de tip'' ?

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 22:29

Ik heb juist totaal geen moeite daarmee, maar heb ook nooit veel moeite gehad met doorzitten. Ik kon 2jaar geleden enkel doorzitten, lichtrijden heb ik pas geleerd met mijn huidig paard. En nu nog zit ik vaak door :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 22:41

@Romyloverrr: Misschien is het zadel toch wat te breed voor je?
Ik had dat zelf met de freeform enduro, kon totaal niet meer doorzitten :n Op een barebackpad en zonder zadel zit is wel stabiel, kan daarop probleemloos langere tijd doorzitten. De freeform duwde alleen door de vorm mijn heupen in zo'n rare positie dat ik simpelweg niet kon ontspannen, en als je niet ontspant dan stuiter je alle kanten uit natuurlijk :)

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 07:52

@Romyloverrr: bij mij had het ook met paard zadel combinatie te maken. Had eest de barefoot cherokee op kwpner en dat reed heerlijk uiteindelijk. Geen probleem met houding en zit. Later reed ik er niet meer mee op die kwpn maar over op een friesje... Nou ik kon niet normaal meer zitten was zo vreemd. Wiebelde alle kanten op mijn benen leken er tig meter van af te steken. Nu een Ghost op het friesje en dat werkt weer perfect, geen problemen meer met mijn zit.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 08:20

Ik ken het ook dat niet door kunnen zitten op boomloos op een van mijn paarden..Bij de lexington lukte mij dat wel en ook met bbp..De lexington was alleen wat te groot voor haar, maar heb echt zoveel boomloze zadels gehad en altijd maar dat probleem..Een zadel moet natuurlijk ook bij je passen he..Met mijn hidalgo nu ook totaal geen problemen meer met doorzitten en heb weer een boomzadel erbij waarbij ik er ook totaal geen last van heb...

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 09:41

uudje schreef:
Ik zou dan inderdaad de maat L proberen, ik heb er ook een L inzitten en past goed. Ja ook met boomloos is het niet zo maar een zadel er op gooien :)

Dat is zeker zo, maar voorheen had ik een zadelpasservice en nu moet ik het zelf doen ;)

Doorzitten gaat op Flavio met de Cheyenne super! Al moet ik eerlijk bekennen dat hij ook wel hele fijne gangen heeft. De eerste keer met dit zadeltje had ik juist moeite met lichtrijden, dan ging ik doorzitten tot ik echt weer ontspannen was (ik ging te hard m'n best doen om licht te rijden, terwijl ontspanning juist belangrijk is) en dan ging het weer beter. Waar ik nu heel blij mee ben is de galop! Dit wel na een paar keer oefenen, maar met alle andere boomzadels was dit ook drama (zo lekker als hij zit in stap en draf...). Ineens heb ik 'm door ofzo, geen idee, maar ik kon zitten en had niet het gevoel alle kanten opgegooid te worden :)
M'n Thorowgood toch nog niet verkocht na de ervaring met de London... De Cheyenne heb ik nog een weekje langer en ik ga het zadel steeds geweldiger vinden!

@ Romyloverrr Zonder zadel of met een boomzadel is inderdaad een heel ander verhaal dan met een boomloos zadel, een Cheyenne in dit geval. Ik weet niet of jouw paard erg snel loopt of niet? Dan zou ik beginnen met doorzitten als je hem iets langzamer laat draven, een paar pasje draf en weer terug in stap enz.. Dan goed proberen te voelen wat je doet, blijven ontspannen, netjes blijven zitten en verder, tja, weet ik het ook niet. Hoop dat jet er wat aan hebt!

@ StableDoor Wat vind jij nu van de Cheyenne?

@ SuperLiesje Ik vind het heel mooi staan op je Hafje :) Hij staat er ook echt zo bij of hij dit zadel al jaren op zijn rug heeft ;) Je gaat hem met de barrydale inrijden? Rij je zelf al langer boomloos?

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 17:05

Even weer een update van mij!

Ik heb nu 3 keer met de bf Cheyenne (drytex, maat 1) gereden, 1 keer gedressuurd, 1x een rit van 1,5 uur door het bos en 1x een kleiner rondje buiten. Ik rijd op een groot paard, lichtjes overbouwd, erg weinig schoft en rond. Zijn ras en afstamming is onbekend, maar hij is een stevig gebouwde warmbloed. Het is trouwens mijn bijrijd-/verzorgpaard.
De eerste keer (met dressuur, de rest van de week was de bak te nat..) zat het al heel lekker. Karel (het paard dus :+) liep ook lekker lang en laag en liep erg soepel op de volte, wat hij met zijn Massimo Trail minder heeft. Fijn dus! Wel begon hij ineens rechtsom onregelmatig te lopen, wat later weer over was. Mijn houding was met de Cheyenne beter dan in een boomzadel: ik zat rechter op, wat normaal eigenlijk vrijwel onmogelijk is met een boomzadel (veelzeidigheid en dressuur). Alleen mijn beenligging was niet om over naar huis te schrijven, man wat was dat onrustig! Toen Karel een keer schrok van een bakkabouter en weg sprong voelde ik me 'zekerder' dan met zijn boomzadel. Ik had zegmaar niet het idee dat ik er snel naast zou liggen. Wel kwam ik met lichtrijden soms tegen de pommel aan. Nu heb ik een mooie blauwe plek :D

De 'lange' buitenrit was ook fijn, alleen was ik vergeten m'n beugels wat korter te doen (Karel gooit buiten altijd heel hoog op, in de bak dus helemaal niet :') ). Buiten mijn beugels verstellen lukte niet, want paardlief vond het veel te eng om 2 minuten lang stil te staan. Met lichtrijden ging het al een stuk beter, ik ben toen maar 2 keer tegen de pommel aan gekomen. Wel kwam ik met een overgang nogal hard in aanraking met de pommel: ik zei 'Hoooo', in de veronderstelling dat paardlief in 3 stappen ongeveer van draf naar stap zou gaan. Karel dacht er anders over: hij maakte een noodstop en stond dus in een fractie van een seconde stil, auw :+

Gisteren een korter ritje gemaakt. Mijn benen lagen nu eigenlijk nog stiller dan met zijn boomzadel die enorme wrongen heeft *\o/* Karel is een angsthaas eerste klas, maar ik bleef prima zitten toen hij een paar keer wegsprong. Hierbij struikelde Karel jammergenoeg over zijn eigen voeten waarna hij onregelmatig liep. Ik heb verder naar stal gelopen omdat het steeds erger werd, dus maar 1/2 uur gereden.

Dus: erg fijn zadel! Zit lekker zacht, is mooi en ik zit stevig in mijn zadel. Bovendien gaat mijn houding erop vooruit. Mijn beenligging is stiller en ik zit rechter. Wel 2 nadelen: de pommel is niet zo handig bij een noodstop :+ en de singelstoten zijn heeeuuul dik. Ik krijg de singel gewoon steeds niet meer los! Gisteren een half uur met die singel zitten prutsen voordat 'ie los ging :').

Nou ja, hopen dat Karel weer goed gaat lopen :(:) 't Arme beest kijkt ook gewoon niet uit. Dan horen jullie nog een verslag van aankomende week :D

Edit: nog een voordeel. Je voelt echt heel goed de bewegingen van je paard aan. Ik voelde meteen een grote verandering in Karels beweging nadat hij over zijn eigen voeten struikelde, terwijl mijn zus vanaf de grond bijna geen verandering kon zien. Ik heb later ook nog vanaf de grond gekeken, maar toen zag je inderdaad bijna geen onregelmatigheid. In het zadel voelde ik duidelijk dat zijn rechtervoorbeen een veel grotere stap maakte dan links. Vanaf de grond zag je dat maar een klein beetje. Ook voelde ik zijn rechterschouder een soort van 'wegzakken', wat je vanaf de grond helemaal niet zag.

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 18:16

Ik heb nu een maand of 2 de barefoot Cheyenne, en nog steeds super tevreden ! Er is alleen 1 probleem, ik rij echt niet super veel of lang(zeg 4x in de week een uurtje bakwerk) maar er zitten echt al schuurplekken op van de beugelriemen -O- zo zonde..
En dat terwijl ik echt voorzichtig ben met t zadel..

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 18:28

@ StableDoor: Ik vind die pommel juist wel fijn bij een noodstop! Want mijn durft nog al weleens vanuit volle galop te stoppen en met een boomzadel vloog ik er gewoon af (ik werd praktisch gewoon gelanceerd :+ )

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 18:58

LauEef schreef:
@ StableDoor: Ik vind die pommel juist wel fijn bij een noodstop! Want mijn durft nog al weleens vanuit volle galop te stoppen en met een boomzadel vloog ik er gewoon af (ik werd praktisch gewoon gelanceerd :+ )

Dat is dan weer wel zo :j Het doet alleen wel pijn zegmaar :+

Hebben meer mensen problemen met de singelstoten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 19:11

@StableDoor: Niet echt problemen, maar soms schiet het pinnetje van de gesp bijna niet in het gaatje, dat is soms even een paar keer proberen. Wel irritant, ik zou liever gewoon leren singelstoten hebben, dan heb je dat niet, het komt puur door de nylon (geloof ik??) die er achter zit.