[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wendy_Komen

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 21:16

Dank je wel! Heb een mooi setje gevonden op steenworp afstand... Is dat maat 2 -O-

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 07:26

Nou die zijn nauwelijks verkocht dus je hebt een zeldzaamheid gevonden :=

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 10:44

Misschien gekke vraag naar mijn nu pas 3 jarige wil ik volgende zomer ( dus als hij 4 is) eens rustig gaan starten met onder zadel/ barebackpad.
Nu leg ik er al weleens een dekje of longeersingeltje op, om daaraan te wennen.

Nu leek mij rustig aan zadelmak maken met een simpel boomloos zadeltje danwel een barebackpad wel wat, en daarna evt een ander zadel.
Hoe pakken andere mensen met jonkies dit op?

ricojoreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 10:54

Ik ben ook van plan mijn nu 2 jarige volgend jaar alvast te laten wennen aan het erop zitten met een barebackpad. Ik heb de ride on pad physio van barefoot waar ik ontzettend fijn in zit! Ik denk dat het voor het paard ook fijner is om op deze manier te wennen aan iets op z'n rug, lijkt me zachter voor je paard ook :D
Als ik echt ga rijden (pas over minimaal 2 jaar) hoop ik dat mijn edix tudor erop kan, maar dat is een zorg voor later :P
Semi boomloos heeft dan wel mijn voorkeur om echt mee te gaan rijden, omdat dat toch wat stabieler voor jezelf, maar ook voor je paard is

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 12:27

Muze schreef:
Misschien gekke vraag naar mijn nu pas 3 jarige wil ik volgende zomer ( dus als hij 4 is) eens rustig gaan starten met onder zadel/ barebackpad.
Nu leg ik er al weleens een dekje of longeersingeltje op, om daaraan te wennen.

Nu leek mij rustig aan zadelmak maken met een simpel boomloos zadeltje danwel een barebackpad wel wat, en daarna evt een ander zadel.
Hoe pakken andere mensen met jonkies dit op?

Ik ben ook begonnen op een barebackpad. Ik had geen geschikt zadel. Het ging echt supergoed. Paard vond de pad totaal niet spannend. Zelf zat ik ook helemaal prima. Zo hebben we de eerste stap- en drafritjes (draf slechts een paar minuten per keer) gemaakt. Nu heb ik een goedkoop, maar passend zadel om verder te oefenen. Zodra ik comfortabel los kan galopperen, wil ik zadels gaan passen voor echt goed maatwerk.

Ik heb trouwens de FRA Marcus barebackpad. Had een Ghost zadel dat paste, als in: gecheckt door een zadelpasser, maar toen ik er dan echt op ging zitten, bleken zowel paard als ikzelf het niets te vinden. Het lag zijwaarts niet stabiel, echt het gevoel dat ik onder de buik zou komen te hangen, en paard reageerde er hevig op. In ons geval was boomloos (nou ja, dit merk) dus niet stabieler.

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 09:30

Ik heb de eerste stappen van het inrijden van mijn driejarige ook met Barebackpad gedaan. Ging prima, paard was al wel heel veel gewend, dus het hele inrijden is sowieso nooit een probleem geweest.

Daarna ben ik doorgegaan met een Barefoot zadel.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 09:35

Hier ook begonnen met een barebackpad. Daarna vrij snel overgestapt naar een Freemax, ik merk dat die extra stabiliteit goed werkt voor mij en mijn jongste paard. Hij is zo scherp op de hulpen, dat het goed is dat niet alles een op een door komt. Het helpt echt in onze communicatie.
Mijn oudste paard rijd ik wel weer graag met de barebackpad :j

Nimby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 10:02

Wij zijn begonnen met een Barefoot, een oude Cheyenne met nog net wél VPS. Zadel was al ingereden.
Is heel goed bevallen.

Toen mijn merrie drie jaar was heeft ze het zadel al vaak opgehad. Eerst met poetsen, daarna met wandelen etc. Is een erg licht zadeltje dus ook voor mij fijn om te handelen.
Toen ze vier was ging ik er zelf op. Buitenritjes rechtuit en weekendje weg, ging prima met dat zadel. Via de Barefoot site (ik denk dat jij dat bent pmarena?) nog een zadeltasje gescoord voor er voorop. Super handig.

Anderhalf jaar later aan een boomzadel begonnen. Het eerste zadel bleek na een tijdje niet goed te liggen. Zag het aan m'n merrie, oa begon ze boze gezichtjes te trekken als ik ermee aankwam. Dus zadel direct weggehangen.
Door omstandigheden duurde het heel lang tot de zadelpasser weer kon komen. Heb ik de Cheyenne weer gebruikt, problemen heel snel over. Kreeg ik weer het paard terug dat blij het zadel verwelkomde 'gaan we wat doen? Wat gaan we doen?'
:)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 10:44

Hier mijn 9 jarige* met de boomloze Bob Marshall ingereden en ze heeft op wat boomloze zadels-voor-de-verkoop nooit meer wat anders opgehad :)
De keren dat ik er eens een passende Australian Stock op heb gehad of een westernzadel mét boom kreeg ik alleen maar een nukkig paard.
*Ze kwam als onbeleerde fokmerrie bij mij.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 12:28

Leuk te lezen!
Heb net voor het eerst een oude London erop gelegd van stalgenote, dat ging prima.
Dan ga ik tzt gewoon ook eens beginnen met een fijne barebackpad en daarna over naar, denk ik, een boomloos..

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 20:59

Ik heb zoveel mogelijk meegelezen de afgelopen tijd en toch nog wat vragen :)
Mijn 3,5 jarige pre wil ik langzaam aan een beetje beleren. Ik wil graag bitloos beleren maar ook aan het inlezen wat voor zadel. Een klassiek( beetje Spaans natuurlijk) boomloos zadel vind ik erg mooi. Alleen geen idee hoe een boomloos zadel eigenlijk zit, omdat hij nog niet beleerd is kan ik bij de aanschaf ervan het ook niet meteen uittesten. Wat zouden jullie aanschaffen bij het beleren van je paard? Zo ontzettend veel soorten zadels :o

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 21:13

Dat is gewoon lastig Escada. Ik heb een Ghostzadel aangeschaft voor het beleren. Wel laten checken door zadelpasser in stand en aan de longe, maar er dus zelf niet op gereden. En dat bleek voor mij en paard niet het goede zadel toen ik daadwerkelijk ging inrijden. Voor de Ghost had ik een Trekker, die al bij het longeren hopeloos naar voren bleef schuiven. Het is trial en error als je er niet op kunt.

Nu heb ik voor het inrijden een heel oud zadeltje gevonden dat goed lijkt te liggen en voor mij goed zit (binnenkort komt de zadelpasser), maar voor zijn echte grotepaardenzadel ben ik er nog niet over uit. Liefst boomloos, maar het allerbelangrijkste is dat het ons beiden helemaal past.

Op zich is boomloos / flexibele boom wel fijn bij een paard dat nog verandert in bespiering, omdat het een beetje mee kan groeien, letterlijk wat flexibeler is. Wel moet je alsnog goed opletten op de dikte en vorm van de inlages als het paard verandert.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 13:03

Voor het inrijden zou ik zelf kiezen voor iets dat mijn smaak is, maar wel tweedehands en vooral heel flexibel, maar net iets meer dan een BBP, waar je met een pad met inlages de boel goed aan kan passen.

En dan na het inrijden kan je beter beoordelen wat wel of juist niet bevalt aan dat zadel.
Waar je dan wèl naar op zoek bent. En kan je met een beetje geluk zonder al te veel verlies je startzadeltje weer doorverkopen :)

Overigens wel als tip, als je de mogelijkheid hebt om 2 zadels aan te houden: verkoop je huidige zadel niet direct maar hou het nog even een poosje aan na aankoop van je nieuwe zadel. Als dan de honeymoon-fase voorbij is met je nieuwe zadel.... kan het nog wel eens zijn dat je spijt hebt en terug verlangt naar je oude zadel :=

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 13:16

Zou je dan ook bijvoorbeeld voor een oud vps loos zadeltje kunnen kiezen of is dat dan toch wel een beetje “ te weinig “?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 13:20

Dat waren an sich prima zadeltjes, de echt oudere hadden wel minder schoftruimte en de laatste exemplaren zonder VPS zijn in 2007/2008 gemaakt dus ze zullen veelal wel wat kilometertjes er op hebben zitten :=

Zou dan extra goed kijken naar goede kwaliteit pad en inlages. Wat de Barefoots betreft kun je onder een zadel zonder VPS, een goede pad met Heavy Duty inlages leggen zodat je een soort VPS-light effect krijgt :)

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 13:25

Och zijn die alweer zo oud ja.. ik word oud haha.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 13:52

Ik heb een barrydale en die zou ik zo pakken voor m’n jaarling als die zo ver is. Maar goed ik wil nu iets meer stevigheid hebben aangezien m’n merrie zich zo goed voelt de laatste tijd dat ze wel heel flexibel is als ze weer eens wat bedenkt :+

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 13:20

Hoi,

Welke zadelpasser met een ruim assortiment boomloos kunnen jullie aanbevelen in Gelderland/Achterhoek (Stedendriehoek Apeldoorn-Zutphen-Deventer)? Ik had zelf Boomloos in Balans en Becidor gevonden, maar wellicht mis ik er wat? Kifra is ook fijn, maar die heeft geen Edix in assortiment.
Boomloos is helemaal nieuw voor me. Ik zoek een zadel waarmee ik wat langere afstanden kan rijden. Mijn dressuurzadel is net niet comfi genoeg voor mij.
Uitdaging: mijn haf is rond gebribt, ik heb echter korte benen en al gauw pijnlijke bekken. Zadel wat smaller zit en niet te veel op het paard. Een Ghost lijkt me vanaf de foto’s niet zo handig omdat ik dan met mijn benen nog hoger uitkom.
Jullie nog tips welke merken goed aansluiten bij deze wensen? Paard heeft lage schoft, breed tussen kanaal nodig bij zijn dressuurzadel en brede schouders. Maar het is geen tank. Heeft een medium of medium brede boommaat.
Als laatst: is tweedehands bij boomloos ook aan te raden? Dingen om extra op te letten?
Budget is ongeveer tot max 850 euro.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 13:25

Heb je al eens gedacht aan een westernmodel zoals de Freemax? Ik vind die echt heerlijk voor wat langere afstanden.

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 13:56

Ja sta open voor allerlei modellen: western, veelzijdig, dressuur of endurance. Als het maar goed zit :) Omdat het een zadel voor erbij is wil ik de uitgave beperken tot Max die 850. Dit red ik niet met Freemax vrees ik.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 14:29

Voor de Freemax kom je wel uit bij Kifra, heel fijn trouwens. Ook goede ervaringen met becidor, die heeft ook een hoop.

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 14:35

Tweedehands is een freemax wel te vinden voor zo'n 800 euro, de buffel in elk geval. Het is soms zoeken naar een speld in een hooiberg. Maar kijk ook eens op ebay kleinanzeigen, wie weet staat er bij jou net over de grens iets te koop.

En om freemax te passen kom je idd bij Kifra uit.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 14:44

2e hands kom je wel uit met 800 voor een freemax, wel afhankelijk wat voor maat fork je nodig hebt want sommige maten zijn niet makkelijk te vinden en die dijn los ook nog best aan de prijs.
Dus als je niet per se Edix wilt proberen zou ik zeker contact opnemen met Kitty van Kifrahorse. En wellicht heeft zij contacten met andere passers en kan ze toch een edix meenemen? Ik weet dat ze soms onderling zadels uitwisselen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 15:08

En als je toch op ebay kleinanzeigen kijkt zoek dan ook eens op Silverado, die heeft een westernzadel vergelijkbaar aan de Freemax met een 2e handsprijs rond de 6/700 euro.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 15:32

De zitting van de Silverado vind ik niet vergelijkbaar met die van de Freemax :n De Silverado zit echt breder.