Muze schreef:Misschien gekke vraag naar mijn nu pas 3 jarige wil ik volgende zomer ( dus als hij 4 is) eens rustig gaan starten met onder zadel/ barebackpad.
Nu leg ik er al weleens een dekje of longeersingeltje op, om daaraan te wennen.
Nu leek mij rustig aan zadelmak maken met een simpel boomloos zadeltje danwel een barebackpad wel wat, en daarna evt een ander zadel.
Hoe pakken andere mensen met jonkies dit op?
Ik ben ook begonnen op een barebackpad. Ik had geen geschikt zadel. Het ging echt supergoed. Paard vond de pad totaal niet spannend. Zelf zat ik ook helemaal prima. Zo hebben we de eerste stap- en drafritjes (draf slechts een paar minuten per keer) gemaakt. Nu heb ik een goedkoop, maar passend zadel om verder te oefenen. Zodra ik comfortabel los kan galopperen, wil ik zadels gaan passen voor echt goed maatwerk.
Ik heb trouwens de FRA Marcus barebackpad. Had een Ghost zadel dat paste, als in: gecheckt door een zadelpasser, maar toen ik er dan echt op ging zitten, bleken zowel paard als ikzelf het niets te vinden. Het lag zijwaarts niet stabiel, echt het gevoel dat ik onder de buik zou komen te hangen, en paard reageerde er hevig op. In ons geval was boomloos (nou ja, dit merk) dus niet stabieler.