[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 18:05

Teteltee schreef:
pmarena schreef:
Net bericht gehad dat er een kindermaatje FUR Arizona deze kant op komt, leuk!

Ik wil er zelf graag eentje voor onze kleine man later, maar zal hem ook online zetten, hoewel ik me afvraag of mensen tegen de duizend euro overhebben voor een kinderzadeltje :=

Ikke wel hoor :D Komt daar ook zo'n zitversmaller in?

Kan ik m dan over en paar jaar tweedehands van je overkopen? :')

Teteltee

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 18:07

Ik zal er over nadenken ;)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 18:10

Teteltee schreef:
Ik zal er over nadenken ;)

Ik ga op zn vroegst pas over een jaar of 5 aan kinderen beginnen... Grote kans dat ik het dan al lang weer vergeten ben :P

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 18:11

Ik heb geen flauw idee, ben zelf ook erg benieuwd wat ze ervan gemaakt hebben :j

Heb maar niet al teveel kritische vragen gesteld want het verbaasde me eigenlijk dat ze er zin in hadden om er 1 voor me te maken :=

Ik heb een bruine besteld maar nu hebben ze niet alleen een bruine gemaakt (verwacht ik binnenkort) maar ook een zwarte, dus mocht (een) Sinterklaas met een jeukende portemonnee laaiend enthousiast zijn dan gaat dat misschien ook nog net voor 5 december lukken :P

Ik verwacht dat t/m 10 jaar sowieso geen probleem moet zijn, ben benieuwd in hoeverre een slanke en niet te grote tiener er nog mee uit de voeten zal kunnen :j

Die zullen dan wel uit de fendertjes groeien maarja als je met beugelriemen nog een poosje verder kan... :)

Maargoed eerst maar eens afwachten wat ze ervan gemaakt hebben, misschien hebben ze dat cantle-schuimblok wel helemaal niet zo ver mogelijk naar achteren gezet en is het zadeltje alleen maar geschikt voor van die piepkuikens :P

Gewone Arizona Bellis met nichtje erop: http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Zadel ... ellis.html

Die is inmiddels ook alweer uit de 1-cijferige leeftijd dus misschien wil ze voor deze FUR-versie dan ook nog wel een keer proefzitten voor wat foto's :)

Weet wel dat op die Arizona Bellis haar grote zus ook nog prima wat rondjes kon rijden qua zittingmaat, en die is een jaar of 6 ouder :)

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 19:10

Is de cheyenne bellis ook als testzadel beschikbaar?

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 19:39

Niet bij mij iig :)

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 19:43

Atent schreef:
Is de cheyenne bellis ook als testzadel beschikbaar?

Pmarena?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 19:55

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 20:06

Op de manege is een pony waar geen zadel op blijft liggen. Pony is erg rond. Pony staat nu meer stil als dat die loopt. Ik ben fan van barefoot en stelde de bellis voor. Zijn bereid hem nieuw te kopen maar wel een risico. Dus liefst eerst passen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 20:22

_Nelleke_ schreef:
darkadia schreef:
Besloten dat het voor wat fanatieker springen toch beter is n goed boomzadel te nemen ivm lastige rug en drukverdeling. Mocht dit goed bevallen dan gaat mijn dressuurzadel wel vervangen worden door een boomloos vzh/dressuur.

Springen, lastige rug, drukverdeling en boomzadel gaan in mijn oren echt niet samen.

Heb je weleens een paard zien springen zonder zadel? Moet je eens een paar youtubefilmpjes kijken met hoe die rug dan beweegt. In mijn ogen is er GEEN ENKEL boomzadel wat die beweging mee KAN volgen. Het kan gewoon niet. Dus de druk beter verdelen kun je wat dat betreft beter vertalen in: zorgen voor extra puntdruk.

Strada zadels -met boom- zijn er op gemaakt om de rug te blijven volgen, ook tijdens het springen: http://www.stradazadels.nl/
Dus het kan wel degelijk, zadels die blijven aansluiten tijdens de sprong. Zelf ben ik meer van boomloos dan boom, maar ik denk dat ik bij springen en andere takken van sport waarbij je veel in de beugels staat en je in de beugels afzet ik ook voor een boom zou kiezen omdat ik anders bang zou zijn dat ik toch teveel puntbelasting creeer bij de wervels vlak achter de schoft.
Het ligt er dan natuurlijk ook aan wat er precies met springen wordt bedoeld: een keer een B parcoursje en een keer in de maand wat hupsjes in de bak is iets anders dan elk weekend over een M-parcours vliegen met de nodige voorbereiding thuis. Het eerste kan volgens mij prima met boomloos, met het tweede heb je denk ik helaas toch de stijfheid van de boom nodig om je paard niet al te veel puntbelasting te geven tijdens alle houdingsveranderingen.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 20:59

Vandaag heb ik een heerlijke bosrit gemaakt met mijn pony, vnl stap, met een paar stukjes draf.

Daarvoor had ik dus mijn kussens vd Ghost aangepast, iets breder gezet en met meetlint zit er nu 3 cm tussen (weet nu alleen niet meer of dit nou het breedste punt was, of het smalste.. Maar dat maakte niet veel uit)

Ook heb ik de nieuwe inlagen in mijn pad gedaan (Thanks Buitenzinnig!) en dit voelde dus erg goed! Klopt het trouwens dat de afgeronde zijde onderop komt, dus op het paard? Anders heb ik ze toch verkeerd om, maar dit leek mij logisch..)

Heel secuur opgezadeld, zelfs laten controleren door vriendin/stalgenoot die vorige week het testzadel ook heeft geprobeerd om haar verzorgpony. Opgestapt met krukje en been eroverheen slaan, en toen zat ik..

Oke, toch weer een beetje wiebelig? Had alweer een maand niet gereden ofzo, maar pony is wel aan het werk geweest hoor (longe, WADH). Hmm, de singel moest ik ook niet te strak doen.. Ff voelen: oke, daar kan mijn hand gewoon tussen. Sterker nog: je kan er tussendoor kijken zonder aan te raken.. Dat is wel iets te los, schat ik zo.. Dus makkelijk twee gaatjes strakker, dat zat vertrouwder!

Na een uurtje, in het bos, en wat draven, voelde hij toch wel los aan weer (het zadel dan, pony mag nog losser :D ) Ff voelen, toch nog maar een gaatje erbij. Het verschil was trouwens best wel groot of er een ruiter bij opzat, of niet.. Want later deden we een ponywissel, en voelde ik de singel terwijl zij erop zat, en toen zat ie gewoon goed (kon er een vlakke hand tussen steken zonder afgekneld te worden, maar ook niet zo los dat ik ertussendoor kon kijken..)

Pony liep zo lekker, maar het was ook echt wennen hoor, nog steeds.. Mijn pony maakt echt ministapjes, en schrok zich bijv dood (naja, bijna dan) van iets in de struiken, een konijntje? Dat waren echt twee flinke zijwaartse passen. Maar dat zat je dus prima uit, zeker met die dijwrongen.. (En ik maar 'klagen' over mijn evenwichtsstoornis, dat valt ook wel weer mee blijkbaar.

Op stal dus meteen de afdrukken bekeken, en die zagen er goed uit! 1 onverklaarbare natte plek, aan 1 kant, maar het zou kunnen dat er iets nats op het dekje heeft gezeten? De rest was nl echt mooi en gelijkmatig.. Helaas geen foto kunnen maken, mijn telefoon was helemaal leeg dankzij endomondo..

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 21:07

+:)+

Als je er op zit, deukt het zadel wat in en dan zit je singel losser.... :)*

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 21:15

Kwetal schreef:
+:)+

Als je er op zit, deukt het zadel wat in en dan zit je singel losser.... :)*

Ja precies, dat was ook onze conclusie, maar vond het wel grappig dat dit verschil zo groot was :D

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 22:58

xyzutu2 schreef:
Strada zadels -met boom- zijn er op gemaakt om de rug te blijven volgen, ook tijdens het springen: http://www.stradazadels.nl/
Dus het kan wel degelijk, zadels die blijven aansluiten tijdens de sprong. Zelf ben ik meer van boomloos dan boom, maar ik denk dat ik bij springen en andere takken van sport waarbij je veel in de beugels staat en je in de beugels afzet ik ook voor een boom zou kiezen omdat ik anders bang zou zijn dat ik toch teveel puntbelasting creeer bij de wervels vlak achter de schoft.
Het ligt er dan natuurlijk ook aan wat er precies met springen wordt bedoeld: een keer een B parcoursje en een keer in de maand wat hupsjes in de bak is iets anders dan elk weekend over een M-parcours vliegen met de nodige voorbereiding thuis. Het eerste kan volgens mij prima met boomloos, met het tweede heb je denk ik helaas toch de stijfheid van de boom nodig om je paard niet al te veel puntbelasting te geven tijdens alle houdingsveranderingen.

Hey die kende ik nog niet, daar ga ik eens naar kijken, interessant! En idd wat jij zegt is ook mijn gevoel, en wil dan toch wel om de week n springtraining doen en B/L afhankelijk van talent/fun paardlief gaan doen.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 00:36

Ik gebruik een strada zadel op Villa. Ik rij Working Equitation en voel mij daar tijdens het parcours erg veilig in. Villa beweegt er ook goed onder.
Villa is een beetje een autist w.b. zadels, heb Ghost wel geprobeerd op hem, met name met een buitenritje. In de bak is het nog wat lastig, zijn we beide zoekende. Op een buitenritje is hij mooi afgeleid van het zadel en kan ik fijn testen. Ook een snelle draai kan dan voorkomen, fijn testpaard, haha. Ik merk dat Villa onder zowel de Strada als de Ghost erg fijn loopt. Heb laatst een Zaldi geprobeerd, ook erg fijn zadel, maar merkte toch dat die stugger was, smaller zat (hoeft niet voor mij) en Villa iets korter liep in vergelijking met Ghost/Strada.

Maar dit is off topic ;)

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 00:36

Graag gedaan Marocje! Fijn dat het beter ging! De inlagen heb je goed, met de afgeronde kant naar je paard toe inderdaad.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 01:39

Buitenzinnig schreef:
Ik gebruik een strada zadel op Villa. Ik rij Working Equitation en voel mij daar tijdens het parcours erg veilig in. Villa beweegt er ook goed onder.
Villa is een beetje een autist w.b. zadels, heb Ghost wel geprobeerd op hem, met name met een buitenritje. In de bak is het nog wat lastig, zijn we beide zoekende. Op een buitenritje is hij mooi afgeleid van het zadel en kan ik fijn testen. Ook een snelle draai kan dan voorkomen, fijn testpaard, haha. Ik merk dat Villa onder zowel de Strada als de Ghost erg fijn loopt. Heb laatst een Zaldi geprobeerd, ook erg fijn zadel, maar merkte toch dat die stugger was, smaller zat (hoeft niet voor mij) en Villa iets korter liep in vergelijking met Ghost/Strada.

Maar dit is off topic ;)

Dat is niet off topic! Je had al een Strada (want Ghost was er nog niet toen) en je merkt dat je paard OOK goed reageert op de Ghost - dus dat is toch relevant?

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 01:41

@Buitenzinnig toch bedankt voor de info! ALs mn paard is uitgegroeid wil ik sowieso iets op maat gaan laten maken...MIsschien wordt dat wel een Strada dan! Site bekeken, en het spreekt me zeker wel aan.

xxxlottie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 02:09

Hoihoi, mijn (boomloos) zadel schuift nogal naar links/rechts, ik heb er al een (behoorlijk) dure pad bij met inlages. Van wat ik weet is iets schuiven bij boomloos normaal maar... Past ie niet goed, moet er iets veranderd worden of gewoon een antislip pad onder...? Is toendertijd gepast door zadelpasser.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 02:15

xxxlottie schreef:
Hoihoi, mijn (boomloos) zadel schuift nogal naar links/rechts, ik heb er al een (behoorlijk) dure pad bij met inlages. Van wat ik weet is iets schuiven bij boomloos normaal maar... Past ie niet goed, moet er iets veranderd worden of gewoon een antislip pad onder...? Is toendertijd gepast door zadelpasser.

Schuiven komt vaak door onbalans ruiter of paard. Dus controleer even wie van jullie er een beetje scheef is :o
Paarden en mensen veranderen nu eenmaal door de tijd, dus iets wat eerst helemaal top zat, kan nu iets minder goed passen. Maar opzij schuiven komt vaak door een scheef paard en/of dito ruiter. Je kunt beter dat euvel aanpakken dan dat je dat met lapmiddelen opvangt ;)

xxxlottie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 02:21

Kwetal schreef:
xxxlottie schreef:

Schuiven komt vaak door onbalans ruiter of paard. Dus controleer even wie van jullie er een beetje scheef is :o
Paarden en mensen veranderen nu eenmaal door de tijd, dus iets wat eerst helemaal top zat, kan nu iets minder goed passen. Maar opzij schuiven komt vaak door een scheef paard en/of dito ruiter. Je kunt beter dat euvel aanpakken dan dat je dat met lapmiddelen opvangt ;)

Guilty. Heb het natuurlijk nogal uitgetest maar ben er toch niet helemaal zeker van. Als ze een gekke sprong maakt zit ik gegarandeerd uit balans... Vind ik wel een eng idee

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 10:02

Klopt, Kwetal.
Ik zal je nog wel even een PB sturen Darkadia!

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 11:30

Special request van een Bokker uit dit topic;

Afbeelding

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 11:31

Die is ZO mooi..... <3

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 11:33