flavlip schreef:De Cheyenne hadden we op het paard van mijn zus gelegd, dit zadel lag heel goed en bleef ook goed liggen, alleen mijn balans is bij haar heel ver te zoeken en dat weet ik ook (zij is een paard wat heel hoog opgooid en wat minder stabiel zit), nu met de Cheyenne was dit veel erger, maar het zadel schoof niet.
Dit weekend heb ik mijn zusje me laten filmen toen ik zonder zadel reed en zij gaat morgen mee om een filmpje te maken als ik met 1 van de testzadels rij. Ook heb ik filmpjes van toen ik met de Thorowgood reed, dus kan dan alles goed vergelijken (en ja, naast de vergelijking vallen dan ook ineens andere dingen op).
Even helemaal on-topic :
Voordeel van boomloos:
- zit erg lekker
- past op veel paarden
- je paard kan in omvang/bespiering veranderen, zonder dat dit kwaad kan
- je krijgt er een onafhankelijke zit van
Nadeel:
- kan soms schuiven
- niet fijn op een paard wat hoog opgooit (weinig steun aan het zadel)
Dat filmen met verschillende zadels is super, kun je heel veel wijzer van worden qua wat wel of niet werkt met verschillende zadels, en vooral ook: in hoeverre je zit positief of negatief beïnvloed wordt.
Hoewel het bij een Barefoot (zeker een model zonder wrongen als je een zadel met wrongen gewend bent) wel zo is dat je in het begin een vrij onzeker gevoel hebt omdat het zadel weinig steun geeft zonder die wrongen. En omdat je veel meer van het paard voelt, in plaats van dat je de schok van het zadel voelt, voel je nu de schok direct van het paard en dat is toch even wat anders 
Je ziet dan ook wel eens dat ruiters in het begin een vrij slechte balans hebben.
Je kunt dan de conclusie trekken dat dat zadel niks voor je is, en er mee stoppen. Maar zeker 90% van de mensen die wel doorgaan, merken na een week of 2 ineens dat ze een veel betere balans hebben dan voorheen, en ook mooier in het zadel zitten. Het is echt een kwestie van even je zit vinden. Ik zit bij een hoog opgooiend paard ook 100x liever op een zachter zadel dan op een stijver zadel, omdat zacht materiaal de schokken van het paard nog wat absorbeerd en je dan ook direct het paard onder je voelt, dat je daardoor veel beter uit kunt leren zitten dan wanneer je als een pingpongballetje op een batje door een hard zadel steeds omhoog gebonkt wordt 
Dat de Cheyenne beter ligt kan door de pommel komen, maar nog eerder doordat deze al wat soepeler gereden was, dat scheelt echt alles 
Een nieuw zadel ligt er toch nog wat meer bovenop, terwijl een ingereden zadel als een handschoen rond het paard zit als het ware, die is lekker "in" het paard gaan liggen. Zie ook hier de foto's: http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Zadel-ligt-erg-hoog/