voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 12:09

hetlevenwint schreef:
De singel is echt goedgekeurd ! Zadel ligt veel beter, singelt veel makkelijker aan owja en de modderspetters gaan er af door gewoon even met een natte doek over te gaan... wat een verlichting aaaah <3 .

Heb de strectch & breath singel, het zadel bleef liggen waar ik het had gelegd begin de rit, ben blij :).

*Ook bij een gekke sprong blijft het liggen, paard gleed even weg door de natte modder en "sprong" elegant terug op z'n 4hoeven en bleef lekker liggen :).

Dank je voor het delen van je ervaring! Ik heb nu al weer een wensenlijstje voor 2013.....een stretch singel en een nieuw hoofdstel !

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 12:45

@ Buitenzinnig Volgens mij zit ik wel in balans. Wel heb ik een vrij rechtsgebogen pony en kan het voorkomen dat ik in het begin meer naar links zit, dan zit het zadel wel recht (en dat probeer ik dan ook zoveel mogelijk), maar is m'n pony gewoon scheef, al rijdend lost dit wel op. Nu is het dat er als ik rechtdoor ga geen probleem is, maar dat ik bij iedere wendig het zadel voel schuiven (en hoe scherper de wending, of hoe hoger het tempo, hoe meer het schuift). Juist doordat ik in balans zit probeer ik het zadel zoveel mogelijk onder mij te houden, maar dit is gewoon niet fijn rijden...

@ pmarena Dat is goed om te horen, het zadel schoof al wel een beetje in het begin, maar inderdaad hoe meer we deden hoe meer het ging schuiven en dat kan dan zeker heel goed komen doordat het zadel steeds verder naar voren kwam te liggen! Ik zag met aansingelen al dat dit zou gaan gebeuren (singelstoten wezen naar voren), maar kon er weinig aan doen. Met opzadelen voelde ik namelijk wel heel goed waar het moest liggen, precies zoals jij beschrijft, dan ligt het 'vast', dit vond ik ook meteen heel positief, want dit is ook niet altijd het geval bij Flavio...
Straks de Cheyenne proberen, dit is wel een zadel wat iets meer is ingereden (alleen zonder V-singelsysteem...)

De beste wensen voor iedereen!

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 13:27

@Vlaflip: iemand laten filmen wat je doet kan verhelderend werken. Soms merk je niet dat je iets doet, tot je jezelf terugziet.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 14:41

@ Buitenzinnig Daar heb je ook zeker gelijk in :) Ik zorg dat ik regelmatig even op de film word gezet. Alleen wat betreft de balans, Flavio is een makkelijk te rijden paardje (hele vlakke gangen en hij zit gewoon heel fijn), ook zonder zadel hou ik mijn balans, dus ik denk niet dat het schuiven daaraan ligt. De Cheyenne hadden we op het paard van mijn zus gelegd, dit zadel lag heel goed en bleef ook goed liggen, alleen mijn balans is bij haar heel ver te zoeken en dat weet ik ook (zij is een paard wat heel hoog opgooid en wat minder stabiel zit), nu met de Cheyenne was dit veel erger, maar het zadel schoof niet.
Dit weekend heb ik mijn zusje me laten filmen toen ik zonder zadel reed en zij gaat morgen mee om een filmpje te maken als ik met 1 van de testzadels rij. Ook heb ik filmpjes van toen ik met de Thorowgood reed, dus kan dan alles goed vergelijken (en ja, naast de vergelijking vallen dan ook ineens andere dingen op).

Even helemaal on-topic :

Voordeel van boomloos:
- zit erg lekker
- past op veel paarden
- je paard kan in omvang/bespiering veranderen, zonder dat dit kwaad kan
- je krijgt er een onafhankelijke zit van

Nadeel:
- kan soms schuiven
- niet fijn op een paard wat hoog opgooit (weinig steun aan het zadel)

Laulitz

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 19:07

Ik merk ook het nadeel rond hoog opgooiende paarden. Mijne gooit ook hoog op en ik vind licht rijden op de juiste manier nog altijd verschrikkelijk (ben nu toch aan het oefenen van augusts). Galop is ook erg moeilijk, voorlopig ga ik gewoon in verlichte zit, ik ben nu vooral bezig met de draf oefenen, helaas nog niet zo evident ;)

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 19:57

Ik heb voor het eerst met de Barefoot Cheyenne gereden *\o/*
Toen ik opsteeg vond ik het al heerlijk zitten :D Het zat wel vrij breed, maar dat vond ik niet vervelend zitten. Eigenlijk was mijn houding meteen wat beter! Ik heb ook geen rugpijn gehad! Ik kan niet goed zitten in galop door mijn rug in een boomzadel, maar boomloos ging het zo veel beter! Morgen ga ik denk ik weer rijden om te proberen. Tot nu toe ben ik erg tevreden, paardlief leek het ook een fijn zadel te vinden. Hij liep lekker lang en laag. Wel is mijn beenligging wat onrustig.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 20:41

@ StableDoor Goed om te horen! Ik vind de Cheyenne ook erg lekker zitten (gevoel 'in' m'n paard te zitten, ipv er echt 'op'). Dit heb ik bij Flavio nog niet eerder gehad en heb nu een maand zonder zadel gereden, dus vond het heel fijn om wel veel contact te hebben met m'n paard, maar toch een zadel zodat ik wat meer kon doen. Al hadden m'n onderbenen weer juist weinig contact.. Had jij dit ook? Misschien dat daarom je beenligging wat onrustig is?

@ LauEef Welk zadel heb jij? Wel goed dat je niet opgeeft en blijft oefenen met op de juiste manier lichtrijden. Bij het paard van m'n zus lukte dit me gister echt niet, maar vandaag, met hetzelfde zadel, op Flavio ging het super. Af en toe een pasje uit evenwicht (als hij versnelde zonder dat ik er hulpen voor gaf of juist langzamer ging terwijl ik dit niet verwachtte), maar dan kwam ik ook meteen tegen de pommel aan. Merk nu wel dat ik bij m'n andere zadel dus vaak te 'groot' aan het lichtrijden was (teveel ging staan)

Ik heb ook voor het eerst met de Cheyenne op Flavio gereden!! :D
Het zat inderdaad best breed, ik heb m'n beugels een gaatje korter gedaan dan normaal, maar volgens mij zat ik er nog vrij netjes op en zo ging het lichtrijden wel veel fijner (ging niet zo goed met de London). Na m'n niet zo postieve ervaring met de London ben ik erg blij. De Cheyenne schoof een klein beetje, maar dit was vooral naar voren, na het rijden zat de singel eigenlijk vrij los en hier heb ik maar heel weinig van gemerkt tijdens het rijden. Flavio liep ook heerlijk ontspannen en ik vond het heel fijn om weer eens 'echt' met zadel te rijden.
Na het rijden de zweetplekken bekeken, hij zweet vrij veel, dus was lastig te zien, maar wel goed te voelen. Bij zijn ruggengraat waren de haren vlakker en voelde het wat koeler aan, dus het leek mij dat hij zeker genoeg ruggengraatvrijheid heeft.

Vraagje : pommel is voor de fijne afstelling toch? Maakt het heel veel uit als de pommel iets te klein/groot is? Behalve dan dat het zadel iets naar voren of iets naar achteren kantelt? Kan het ook zijn dat het zadel meer van links naar rechts schuift als de pommel te groot is? Of als de pommel iets te klein is druk het dan teveel naast de schoft/tegen de schouder?
Laatst bijgewerkt door flavlip op 01-01-13 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 21:09

Ik heb een stella. Ik heb er vooral ook problemen mee als ze sneller gaat(ze wordt soms nog al enthousiast en zet dan graag een flink tempo op, tegen houden is dan ook niet echt een optie), dan krijg ik moeite met het tempo bij te houden en merk ik ook dat ik ver uit het zadel kom(weet niet of dat door mezelf komt of omdat ik gewoon ver omhoog gegooid wordt :+ ). In het begin kwam ik ook veel tegen de pommel aan, even getwijfeld of een maat 1 misschien toch te klein was, maar ik heb gemerkt dat als ik recht op zit (ipv beetje lui in elkaar gezakt :+ ) dat ik daar veel minder last van heb. Maar ik geef niet snel op, verder bevalt het zadel namelijk helemaal. Ik moet ook wel zeggen dat ik sinds september niet veel meer gereden heb, max 1 keer per week en vaak ook weken niet door de regen.
Ik heb in het begin veel zonder beugels gereden, dat heeft mij veel geholpen erbij. Dan krijg je namelijk een beetje door hoe het moet en dan is het makkelijker om je aan te passen als je met beugels rijdt.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 21:12

Ik had in het begin een maatje M pommel voor mijn fjord, maar toen hij breder en gespierder werd merkte ik wel dat hij er meer last van begon te krijgen dat de pommel aan de kleine was, hij was echt niet blij meer als ik met het zadel aankwam. Heb toen een grotere pommel gekocht en paardje liep weer top en geen centje pijn meer. Dus ja ik denk dat dat zeker uit maakt.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 21:35

@ LauEef Die heb ik als testzadel! Goed om te horen, want ik twijfelde een beetje of dit inderdaad de goede maat was voor mij, maar dan ligt het dus aan mijn manier van rijden ;) Wat jij zegt, als je netjes rechtop zit en goed lichtrijdt is er niks aan de hand. Zorgt er wel voor dat je op de juiste manier gaat rijden :) Ik ga goed oefenen deze komende week!

@ Uudje Dankje voor je reactie. Ik weet dus niet precies welke maat pommel ik bij Flavio nodig heb... (ja maatsjablonen gebrobeerd, die vindt hij eng, schiet dus niet echt op). Nu in de London maat L, maarja, dat zadel schoof, misschien dus juist erger doordat de pommel te groot is... In de Cheyenne maat M, maar het idee dat het zadel net een tikje achterover lag en te strak ligt bij z'n schoft/schouder... Vandaar mijn vraag.
Flavio heeft van zijn eigen zadel (met verwisselbare boom) met een te kleine boom echt drukplekken op z'n schouders gekregen en het leek vandaag na het rijden ook weer wat dikker (verder niet gevoelig ofzo, maar Flavio is een harde...). Het kan ook zijn dat ik er te erg op focuste, want heb niet heel bewust gekeken voor ik ging rijden en dat het dus wat littekenweefsel is van het andere zadel.
Ik ga het goed in de gaten houden en anders probeer ik de L pommel in de Cheyenne (aangezien aangeraden wordt om eerder voor een te grote dan voor een te kleine pommel te gaan). Is nog best lastig allemaal...

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 21:51

Ik zou dan inderdaad de maat L proberen, ik heb er ook een L inzitten en past goed. Ja ook met boomloos is het niet zo maar een zadel er op gooien :)

Whild

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 23:41

Ik heb met mijn Tinker ook die ervaring dat het zadel wel oké leek te liggen met de normale medium pommel, maar achteraf duidelijk veel beter bleek te liggen met een large erin.
Heerlijk als je ergens tijdig achter komt en het paard beter en ruimer ziet lopen na een aanpassing. Dat vind ik nu echt een van de fijne dingen van boomloos; je kan er best wel veel mee aanpassen op het paard zelf, zoals welke inlages je gebruikt, welke singel, pommel, welk materiaal dekje etc.
Een boomzadel (alhoewel ik hier geen tegenstander van ben) is toch een massief stuk leer waar je zelf al niet veel aan kan veranderen behalve dan wat accessoires aanpassen. Dan ben je toch alweer veel sneller afhankelijk van een kundig iemand die kan opvullen etc. :)

@Pmarena, bedankt voor je antwoord wat betreft mijn vraag over de wollen singelhoes. Ik heb hem zojuist besteld, 10 cm langer dan mijn Barefoot singel is (van gesp tot gesp 55, m'n bontje dus 65) Hopelijk zal het juist passen! :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 09:33

flavlip schreef:
De Cheyenne hadden we op het paard van mijn zus gelegd, dit zadel lag heel goed en bleef ook goed liggen, alleen mijn balans is bij haar heel ver te zoeken en dat weet ik ook (zij is een paard wat heel hoog opgooid en wat minder stabiel zit), nu met de Cheyenne was dit veel erger, maar het zadel schoof niet.
Dit weekend heb ik mijn zusje me laten filmen toen ik zonder zadel reed en zij gaat morgen mee om een filmpje te maken als ik met 1 van de testzadels rij. Ook heb ik filmpjes van toen ik met de Thorowgood reed, dus kan dan alles goed vergelijken (en ja, naast de vergelijking vallen dan ook ineens andere dingen op).

Even helemaal on-topic :

Voordeel van boomloos:
- zit erg lekker
- past op veel paarden
- je paard kan in omvang/bespiering veranderen, zonder dat dit kwaad kan
- je krijgt er een onafhankelijke zit van

Nadeel:
- kan soms schuiven
- niet fijn op een paard wat hoog opgooit (weinig steun aan het zadel)

Dat filmen met verschillende zadels is super, kun je heel veel wijzer van worden qua wat wel of niet werkt met verschillende zadels, en vooral ook: in hoeverre je zit positief of negatief beïnvloed wordt.

Hoewel het bij een Barefoot (zeker een model zonder wrongen als je een zadel met wrongen gewend bent) wel zo is dat je in het begin een vrij onzeker gevoel hebt omdat het zadel weinig steun geeft zonder die wrongen. En omdat je veel meer van het paard voelt, in plaats van dat je de schok van het zadel voelt, voel je nu de schok direct van het paard en dat is toch even wat anders :)

Je ziet dan ook wel eens dat ruiters in het begin een vrij slechte balans hebben.

Je kunt dan de conclusie trekken dat dat zadel niks voor je is, en er mee stoppen. Maar zeker 90% van de mensen die wel doorgaan, merken na een week of 2 ineens dat ze een veel betere balans hebben dan voorheen, en ook mooier in het zadel zitten. Het is echt een kwestie van even je zit vinden. Ik zit bij een hoog opgooiend paard ook 100x liever op een zachter zadel dan op een stijver zadel, omdat zacht materiaal de schokken van het paard nog wat absorbeerd en je dan ook direct het paard onder je voelt, dat je daardoor veel beter uit kunt leren zitten dan wanneer je als een pingpongballetje op een batje door een hard zadel steeds omhoog gebonkt wordt :P

Dat de Cheyenne beter ligt kan door de pommel komen, maar nog eerder doordat deze al wat soepeler gereden was, dat scheelt echt alles :j

Een nieuw zadel ligt er toch nog wat meer bovenop, terwijl een ingereden zadel als een handschoen rond het paard zit als het ware, die is lekker "in" het paard gaan liggen. Zie ook hier de foto's: http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Zadel-ligt-erg-hoog/

annekeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 22:27

Mijn nieuwe verzorgpaardje heeft een boomloos zadel, waar ik nog nooit mee gereden heb. Toen ik laatst op haar reed had ik namelijk iemand anders zn zadel op want de spuletjes waren er nog niet! Maar wie heeft ervaring met zulke boomlozezadels? rijdt het lekker of niet?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 09:23

Ligt helemaal aan het type boomloos zadel, de ligging op je paardje, je paardje en jou zelf :P

Wat dat betreft kunnen wij daar net zo weinig van zeggen als wanneer je zou zeggen dat het beestje een boomzadel heeft waarmee je nog nooit gereden hebt, daarvan kunnen wij toch ook niet raden of je het fijn zal vinden :P

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 10:13

Annekeh@ Welk boomloos zadel heeft ze ? Verder een heel topic hoe mensen ze vinden, maar het is en blijft iets persoonlijk. De ene vind ze heerlijk de ander vind het rotdingen. Ook is het sterk afhankelijk van welk zadel... ieder merk/firma heeft dan weer zijn specialiteit.

Ik vind zelf de barefoot's heerlijk zitten, maar ik ben Lor. Wie weet vind Lisa (ik verzin nu een naam) het niks. En wie weet zit Michelle liever op semi- boomloze zadels.

Ik zou zeggen probeer het uit :).

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 10:36

annekeh schreef:
Mijn nieuwe verzorgpaardje heeft een boomloos zadel, waar ik nog nooit mee gereden heb. Toen ik laatst op haar reed had ik namelijk iemand anders zn zadel op want de spuletjes waren er nog niet! Maar wie heeft ervaring met zulke boomlozezadels? rijdt het lekker of niet?

Wat leuk dat je een verzorgpaardje hebt. Een boomloos zadel zit over het algemeen zacht. Je voelt de bewegingen van je paard veel beter en daarvan leer je , hoe je en wanneer je moet reageren op je paard. Je zit in het begin misschien wat wiebeliger
, maar dat komt goed. Je lichaam moet nl zijn eigen spieren gebruiken om goed te zitten. Hierdoor krijg je een onafhankelijke zit. Lees maar wat in dit topic. Ers staat vanalles in over boomloze zadels. Succes!

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 20:09

Ben nog aan het bijlezen, maar wil toch graag even deze foto met jullie delen :D

Afbeelding

Hafje is 2 jaar en 10 maand oud, dit was de eerste keer dat hij een zadel ophad :) Ik doe verder nog niks met hem, behalve lekker tutten en wandelen etc :)

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 20:14

Zadel waar ga je met die naar toe ? :') .

Is goed hoor dat je 'm aan dingen laat wennen al op jonge leeftijd!

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 20:25

De Barrydale is mooi op hafjes <3

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 20:27

Dat trotse hoofd erbij :+:

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 20:29

pmarena schreef:
Dat trotse hoofd erbij :+:

ja precies :D "Ik mag iets heel belangrijks dragen voor mijn baas!"

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 20:51

Kan iemand mij vertellen of je in de Ghost een beetje stevig zit?

En welke boomloze ijslanderzadels er bestaan?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 20:53

Dat is ook weer best persoonlijk. Qua grip met je benen vind ik hem heerlijk stevig zitten door de dijwrongetjes :j Erg prettig als je paard ineens een rare beweging maakt ofzo, en fijner dan kniewrongen.

Maar ik mis de diepe zit van de Barefoot er heel erg in, dus wat dat betreft vind ik hem weer niet stevig en ben er dus ook wel eens afgevlogen in een situatie waarin ik in mijn BF wel had blijven zitten :P

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 20:56

Rider01: Ik heb een normale ghost. Het voelt heel vrij aan alle kanten maar toch zit ik steviger dan ik zat in mijn barefoot cherokee. Ook kan ik makkelijk zonder uberhaupt uit het zadel te komen een bok uitzitten als paardje beetje vrolijk doet. Ook gooit het paardje onmogelijk hoog op en normaal in boomzadel kan je niet normaal doorzitten maar met mijn ghost gaat het met gemak!
Ben echt zo super blij met mijn ghost zadeltje.