Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Nimby schreef:Ik ben met name een meelezer in dit super leerzame en informatieve topic, dan zal ik nu eens iets posten om ook een ervaring bij te dragen.
Ik heb sinds een paar maanden de Edix Tudor Icelandic, bevalt mij en mijn Tinkermerrie erg goed. Ik had de reguliere Tudor getest, maar ik wilde graag een lagere lepel. De oplossing is geworden het IJslander model van de Tudor. Die is verder hetzelfde, alleen de lepel is dus lager.
[ [url=m/Quc2H6.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/j6HmRo.jpg]Afbeelding[/url] ]
Verder hebben we nog een Ghost Lipica en een Torino. Op de foto de Lipica, hier ligt er ligt een Edix Merino pad onder.
[ [url=m/q89bQ2.jpg]Afbeelding[/url] ]
Mijn dochter rijdt altijd met de Lipica, de Torino is mijn zadel. (Langere vs kortere benen)
De zadels heb ik via Free Horse Passervice. Hele goede fijne service en alle ruimte voor uitproberen en nadenken. (Ik heb altijd lang tijd nodig voor een denk- en keuzeproces)
Ook Buitenzinnig heeft voor de Ghosts superfijn meegedacht en ervoor gezorgd dat ik nog een Torino erbij kon testen, ter vergelijk met de Lipica. Die testversie heb ik toen meteen kunnen overnemen, heel fijn!
Berdien schreef:Zijn er nog zadelpassers met boomloze zadels die in het noorden komen? Ik heb voor Fey de Freemax maar ik weet het niet.. ook met de grotere forkmaat blijf ik twijfels houden. Plus dat ik niet meer zeker weet of ik met haar wel echt richting de western wil gaan, misschien maak ik er ook wel een immense dressuurtinker van![]()
Mogelijk leg ik er ook wel weer een boomzadel op, een K&M bijvoorbeeld. Maar wil ook de optie boomloos nog wel open houden. Geen Barefoot, geen Ghost dus liefst iemand die andere merken heeft, in model veelzijdig/dressuur.
LyonaHorse schreef:Die Edix Tudor Icelandic ziet er heel mooi uit! Ik ben nog steeds opzoek naar een goed boomloos IJslander zadel voor mijn merrie. Hoe lang is dit zadel? Ik heb een ukkie pony (135 cm) met korte rug.
Hebben jullie verder tips voor welke zadels goed zijn? En ervaringen met boomloos op een IJs?
Thanks!
Buitenzinnig schreef:LyonaHorse schreef:Die Edix Tudor Icelandic ziet er heel mooi uit! Ik ben nog steeds opzoek naar een goed boomloos IJslander zadel voor mijn merrie. Hoe lang is dit zadel? Ik heb een ukkie pony (135 cm) met korte rug.
Hebben jullie verder tips voor welke zadels goed zijn? En ervaringen met boomloos op een IJs?
Thanks!
Ik zou aanraden een pasconsult te doen. Zo kun je verschillende modellen proberen en kijken welke bij jullie past
LyonaHorse schreef:Die Edix Tudor Icelandic ziet er heel mooi uit! Ik ben nog steeds opzoek naar een goed boomloos IJslander zadel voor mijn merrie. Hoe lang is dit zadel? Ik heb een ukkie pony (135 cm) met korte rug.
Thanks!
pmarena schreef:Ja zeker
Zou wel even goed de metalen bar checken want die wilde nog wel eens kapot gaan....
Op een gegeven moment zijn ze hem toen met een 3-delige bar gaan maken geloof ik.
Wellicht heeft de jouwe dat al, dat zou dan een plus zijn voor een eventuele koper
Thanks!
Buitenzinnig schreef:Staat super! En bedankt voor de lovende woorden over Free Horse Passervice en mij
DubbelFun schreef:Ligt er aan hoe groot de pony isOver het algemeen zijn ponies sterker gebouwd dan paarden. Groter is dus niet per definitie steviger!
Lees het verhaal van dr Bennet in mijn profiel eens door.
pmarena schreef:Bij dochtertjes denk ik aan klein grut, blijkt het om grote meiden te gaan
Ik weet niet of de meiden heel klein en slank zijn...?
Maar anders zou ik zeggen zoek een zadel met verplaatsbare cantle. Dan kunnen de meiden het zadel als een (bij Barefoot dan) maat 1 gebruiken en jij als een maat 2. Binnen Barefoot is een JustAdjust maat 1 het eerste waar ik denk. Die kan voor de meiden qua zitting nog iets kleiner dan een maat 1 (als het slank grut is) en voor moeders nog richting een maat 2
Cinnepin schreef:Al vraag ik me af, niet banketstaaf bedoelt, of je met maat 42 nog wel op een pony past? En je niet beter op een paard kan gaan zitten?