[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lyona

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 14:57

Die Edix Tudor Icelandic ziet er heel mooi uit! Ik ben nog steeds opzoek naar een goed boomloos IJslander zadel voor mijn merrie. Hoe lang is dit zadel? Ik heb een ukkie pony (135 cm) met korte rug.

Hebben jullie verder tips voor welke zadels goed zijn? En ervaringen met boomloos op een IJs?

Thanks!

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 15:38

Nimby schreef:
Ik ben met name een meelezer in dit super leerzame en informatieve topic, dan zal ik nu eens iets posten om ook een ervaring bij te dragen. :)

Ik heb sinds een paar maanden de Edix Tudor Icelandic, bevalt mij en mijn Tinkermerrie erg goed. Ik had de reguliere Tudor getest, maar ik wilde graag een lagere lepel. De oplossing is geworden het IJslander model van de Tudor. Die is verder hetzelfde, alleen de lepel is dus lager.

[ [url=m/Quc2H6.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/j6HmRo.jpg]Afbeelding[/url] ]

Verder hebben we nog een Ghost Lipica en een Torino. Op de foto de Lipica, hier ligt er ligt een Edix Merino pad onder.

[ [url=m/q89bQ2.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mijn dochter rijdt altijd met de Lipica, de Torino is mijn zadel. (Langere vs kortere benen)

De zadels heb ik via Free Horse Passervice. Hele goede fijne service en alle ruimte voor uitproberen en nadenken. (Ik heb altijd lang tijd nodig voor een denk- en keuzeproces ;) )
Ook Buitenzinnig heeft voor de Ghosts superfijn meegedacht en ervoor gezorgd dat ik nog een Torino erbij kon testen, ter vergelijk met de Lipica. Die testversie heb ik toen meteen kunnen overnemen, heel fijn!

Staat super! En bedankt voor de lovende woorden over Free Horse Passervice en mij :)

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 15:45

Berdien schreef:
Zijn er nog zadelpassers met boomloze zadels die in het noorden komen? Ik heb voor Fey de Freemax maar ik weet het niet.. ook met de grotere forkmaat blijf ik twijfels houden. Plus dat ik niet meer zeker weet of ik met haar wel echt richting de western wil gaan, misschien maak ik er ook wel een immense dressuurtinker van :))

Mogelijk leg ik er ook wel weer een boomzadel op, een K&M bijvoorbeeld. Maar wil ook de optie boomloos nog wel open houden. Geen Barefoot, geen Ghost dus liefst iemand die andere merken heeft, in model veelzijdig/dressuur.

Mocht je een Sorenta willen proberen kun je Mariecke van www.paardweerinbalans.com berichten.

Zadelsenmeer is dealer van Edix, maar welke testzadels ze hebben weet ik niet
Polane staat als Edix dealer op de site, maar op haar site staan geen Edix zadels.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 15:46

LyonaHorse schreef:
Die Edix Tudor Icelandic ziet er heel mooi uit! Ik ben nog steeds opzoek naar een goed boomloos IJslander zadel voor mijn merrie. Hoe lang is dit zadel? Ik heb een ukkie pony (135 cm) met korte rug.

Hebben jullie verder tips voor welke zadels goed zijn? En ervaringen met boomloos op een IJs?

Thanks!

Ik zou aanraden een pasconsult te doen. Zo kun je verschillende modellen proberen en kijken welke bij jullie past

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 16:10

Buitenzinnig schreef:
LyonaHorse schreef:

Thanks!

Ik zou aanraden een pasconsult te doen. Zo kun je verschillende modellen proberen en kijken welke bij jullie past

Ja kan ik doen. In mijn omgeving zitten alleen bijna geen boomloze zadelpassers. (Ik woon in Frankrijk)
Maar bedankt voor de tip!

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 16:50

Daar zitten er een aantal....

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 16:54

LyonaHorse schreef:

Thanks!

Ik ben uiteindelijk voor mijn ijslander toch uitgekomen op de Karalund, heb zelf de flex kneefit en wel
super blij mee. Net zadeltje, mooi leer en een fijne zitting. Wel een wat gesloten zitgevoel, dat moet je wel net liggen.

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 19:27

Berdien schreef:
Ja dat weet ik :j Maar ik zoek dus iemand die in het noorden komt én die meer zadels dan BF en Ghost heeft :D

Therese van Ride with a smile zit in Leer, net over de grens. Zij heeft Freemax, maar ook een hoop andere merken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 08:34

pmarena schreef:
Ja zeker :j

Zou wel even goed de metalen bar checken want die wilde nog wel eens kapot gaan....
Op een gegeven moment zijn ze hem toen met een 3-delige bar gaan maken geloof ik.
Wellicht heeft de jouwe dat al, dat zou dan een plus zijn voor een eventuele koper :)

nee dit is uit 1 deel, maar het is nog heel.
is ook ijzersterk spul.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 10:05

Ja ik weet hoe het er uit ziet en was er destijds ook verbaasd over dat ze blijkbaar nog wel eens braken.
Eerst hoorde je er niet veel van maar al met al heb ik toch van een heel aantal mensen gehoord dat ze dat hadden ervaren, dus het is blijkbaar toch wel iets om goed in de gaten te houden als je een eerste generatie Ghost (ver)koopt :)

Nimby

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 11:26

LyonaHorse schreef:

Thanks!

Ik heb gisteren een foto gemaakt. Let op: het startpunt van het meetlint begint bij 20 cm. Dus dat moet je van het eindresultaat afhalen. Zadel is 17,5 inch.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Verder sluit ik aan bij het advies om een pasconsult te doen. De zadelpasser kijkt naar het hele plaatje, alles van je paard in combi met jezelf. En heeft in haar hoofd een schat aan ervaring qua mogelijkheden en alternatieven, zodat zij bv meteen kan zeggen, een maat groter gaat niet werken, of een maat kleiner zou je nog kunnen hebben, etc. Of, bij dit type paard zijn deze panels het meest stabiel.
Ik vind het zelf heel fijn om dit ter plekke te kunnen overleggen en bespreken. En daarna, nog aanvullende vragen te stellen.

Buitenzinnig schreef:
Staat super! En bedankt voor de lovende woorden over Free Horse Passervice en mij :)

Dat is dus oa ook om het bovenstaande! Jullie staan meteen klaar met antwoorden op allerlei vragen, komt altijd meteen reactie met goede uitleg.
En ik wilde nadien ook nog dingen bijbestellen (zoals alsnog beugelriemen, seatcover), dat ging dan ook bij jullie allebei heel makkelijk en ik kon er eerst nog vragen over stellen. +:)+

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 17:48

Heel graag gedaan! Daar doen we het voor, mensen helpen en voorzien van goede informatie!
En nogmaals dank :)

Chantalla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 19:14

Ter aanvulling op Nimby, ik heb de lengtes van alle maten gevonden van de Edix Tudor Icelandic. Misschien handig aangezien hier wel meer mensen zijn die het een interessante optie vinden. Het is dan wel Noors, maar inches, panelen en cms zijn wel duidelijk :+

Afbeelding

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 19:29

Dank jullie wel voor de maten, ik ga er naar kijken want het is een prachtig zadeltje en nog kort ook!

ricojoreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 14:46

Jeanette Drent (zit in Drenthe) verkoopt ook edix zadels, kun je uitgebreid bij een pasconsult proberen, ze verkoopt verder enkel boomzadels....

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 15:08

Ik kom hier even binnenvallen O:)

Voor het nieuwe speelgoed voor mijn dochtertjes ben ik aan het kijken voor een Barefoot zadel. Mijn dochtertjes zijn 12,5 en 15 jaar oud.
Nu wil ik ook op hun pony gaan rijden, en zal ik dus ook op het zadel moeten passen. Ik heb zelf nu ongeveer broek maat 42. Ben nog wel aan het afvallen (mini Gastric Bypass November vorig jaar gehad), maar het gaat niet meer zo hard. Dus denk dat ik rond de broek maat 40/42 zal blijven hangen. En geen budget om 2 zadels aan te schaffen :')
Pony heeft een ronde, korte rug.
Kan ik het beste kijken naar een maat 1 zadel, of toch beter wat ruimer en voor een maat 2 gaan? Benieuwd naar jullie mening!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 15:28

Bij dochtertjes denk ik aan klein grut, blijkt het om grote meiden te gaan :D

Ik weet niet of de meiden heel klein en slank zijn...?
Maar anders zou ik zeggen zoek een zadel met verplaatsbare cantle. Dan kunnen de meiden het zadel als een (bij Barefoot dan) maat 1 gebruiken en jij als een maat 2. Binnen Barefoot is een JustAdjust maat 1 het eerste waar ik denk. Die kan voor de meiden qua zitting nog iets kleiner dan een maat 1 (als het slank grut is) en voor moeders nog richting een maat 2 :)

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 15:44

Al vraag ik me af, niet banketstaaf bedoelt, of je met maat 42 nog wel op een pony past? En je niet beter op een paard kan gaan zitten?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 15:45

Ligt er aan hoe groot de pony is :) Over het algemeen zijn ponies sterker gebouwd dan paarden. Groter is dus niet per definitie steviger!
Lees het verhaal van dr Bennett in mijn profiel eens door.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 15:48

DubbelFun schreef:
Ligt er aan hoe groot de pony is :) Over het algemeen zijn ponies sterker gebouwd dan paarden. Groter is dus niet per definitie steviger!
Lees het verhaal van dr Bennet in mijn profiel eens door.

Dat is ook waar, maar vandaar ook, ik vraag het me af ;) Weet natuurlijk niet om wat voor pony het gaat...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 15:50

.
Laatst bijgewerkt door Achterom op 04-09-22 15:51, in het totaal 2 keer bewerkt

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 15:51

pmarena schreef:
Bij dochtertjes denk ik aan klein grut, blijkt het om grote meiden te gaan :D

Ik weet niet of de meiden heel klein en slank zijn...?
Maar anders zou ik zeggen zoek een zadel met verplaatsbare cantle. Dan kunnen de meiden het zadel als een (bij Barefoot dan) maat 1 gebruiken en jij als een maat 2. Binnen Barefoot is een JustAdjust maat 1 het eerste waar ik denk. Die kan voor de meiden qua zitting nog iets kleiner dan een maat 1 (als het slank grut is) en voor moeders nog richting een maat 2 :)

Hartstikke bedankt voor je reactie!!
Ik wil er nog niet aan dat het grote meiden zijn : _O-
Hieronder zijn ze duidelijk te zien, oudste voorop, jongste achterop.

Ik had inderdaad ook al mijn oog op de just adjust laten vallen! Maar wel beetje bang hoe de klittenband zich houdt als je vaak moet wisselen O:)

Cinnepin schreef:
Al vraag ik me af, niet banketstaaf bedoelt, of je met maat 42 nog wel op een pony past? En je niet beter op een paard kan gaan zitten?

Nu ik 60 kilo ben afgevallen, kan ik met gerust gevoel op de pony stappen. ;) En dit zal ik enkel doen als ik samen ga rijden, waardoor mijn paard (Pepijntje van bijna 800 kilo) bezet is, en ook nog eens enkel rechtdoor in het bos :') Dus nee, je hoeft geen medelijden met de pony te hebben O:)

Voor het beeld, links mijn paard, rechts speelgoed van de dames:

Afbeelding

En madam is ook nog eens flink aan het uitzwaren:

Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 16:26

Haha, Pepijntje is ook een beste zeg :))
Leuk stel heb je zo +:)+

Die meiden zijn heel normaal gebouwd zo te zien, geen fragiele sprietjes. En dat spul groeit natuurlijk nog.
Dan zou ik echt gaan voor een zadel dat in de basis een maat 1 is, maar waarbij je de cantle wat kan verzetten zodat je er een ruimere zitting van kan maken. Binnen Barefoot is een JustAdjust het makkelijkst, direct "van de plank" leverbaar :j

Bij Ghost zullen ze ook vast wel iets hebben.

Het klittenband van Barefoot is echt verschrikkelijke kwaliteit.... verschrikkelijk sterk dan wel :P
Als je daarvan gaat vloeken dan is het dat het zo vreselijk stevig vast zit en niks anders :=

Je moet het natuurlijk wel een beetje schoonhouden, niet dat je de cantle ergens neerlegt en vervolgens eens lekker veel haar er op laat vallen tijdens het borstelen ofzo := Maar klittenband is vrij eenvoudig weer schoon te krijgen met zo'n honden / katten borsteltje met gebogen metalen pinnetjes.

Misschien eens een testzadel proberen en kijken wat het hele spul er van vindt...? :)

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 17:24

Nogmaals hartstikke bedankt voor je reactie!!!
En ben erg blij met die twee gekke ponies die ik nu in bezit heb ;)
Gezien mijn budget ben ik helaas genoodzaakt om voor een tweedehands zadel te kijken. Maar weet nu wel wat mijn opties zijn! Thanks!!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 18:11

Er zijn er behoorlijk wat verkocht in de maat 1, dus die moet vast te vinden zijn :j