[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 20:47

London en Cherokee zijn erg vergelijkbaar qua breed zitten, omdat ze allebei vrijwel dezelfde kniestukken + wrongen hebben dus nog tussen je knie en paard komen te zitten.

Eigenlijk elk model zadel zonder kniewrongen zit smaller. En hoe korter de zijkanten van het zadel, hoe smaller het zit :)

Dus bijvoorbeeld de JustAdjust als je toch graag steun aan je benen wilt, of anders bvb. de Cheyenne of als je nog smaller wilt, de Atlanta of Arizona :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 22:07

ReJo schreef:
Ik wil graag een barefoot zadel kopen voor mijn arabier.
Nu heb ik net de london getest en ik vond dat die erg breed zat, ik had het idee dat er veel ruimte zat tussen mijn benen en het paard. Nu zie ik een leuke cherokee te koop staan, alleen ik lees in de reacties hier dat die ook erg breed zit.

Iemand tips voor een barefoot die wat smaller zit? Ofja, waar ik meer het idee heb dat mijn benen niet zo ver van het paard zitten

(Afspraak bij boomlooszadelpasservice wil ik nog maken, maar ben wel benieuwd wat jullie ervaringen zijn)

Een ghost geen optie? Die zit nl veel smaller. Ikzelf vond de cheyenne ook erg breed zitten...

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 22:17

Helenalena schreef:
Gisteren voor het eerst op de nieuwe aanwinst gereden met mijn Barefoot cheyenne..
Lag naar mijn idee prima tijdens het rijden, schoof wat heen en weer, maar dat heb ik vaker als ik net weer met een ander paard rij.. zowel ik als het zadel moeten het eerste kwartier vaak even vormen naar het paard.

Nu mijn vraag.. bij het afzadelen zag ik warrige haren bij de pommel, op zich niet zo gek, als je weet dat het zadel soms wat schoof van links naar rechts..
Maar verder naar achter op haar rug ook warrige (droge) haren. Stonden gewoon overeind zeg maar. Kan dit ook komen door een schuivend zadel? Ik heb dit nooit eerder gezien namelijk. :\ Zit net achter de beugelophanging heb ik het idee, ook een rare plek.
Ik vind dat ze ook nog niet lekker in haar bespiering zit, beetje schrale rug en de plekken waar de warrige haren zaten leek wel iets dikker te zijn. Misschien een verkeerd zadel altijd gehad??

Ik hou het in de gaten.. maar misschien dat jullie weten wat het is. Ze heeft weinig conditie, dus rij geen lange zware ritten met haar. Kan ze goed bijtrekken.. hoop ik

Niemand een idee?? Ik wil woensdag weer een klein rondje gaan rijden, zal dan foto's maken als ik het weer zie.

Otti1977

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 23:20

Ik vind de barrydale ook een stuk smaller zitten als de cherokee. Is de bellis als testzadel te krijgen?

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 11:54

Ik vind de barrydale ondanks de wrongen iets smaller zitten als de Cheyenne.
Volgens mij klopt dat juist niet met wat de meeste beweren hier ;)

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 12:40

darkadia schreef:
Hmm... Afgelopen vrijdag voor het eerst gesprongen met mijn poown, en hij vond t super leuk. Nu ben ik in dubio, boomloos of toch een boom springzadeltje erbij.
En als t boomloos wordt gaat t tussen een Stella maat 1 en een Notting Hill maat 1. Zijn er hier mensen die beiden hebben getest, en die qua zit nog veel verschil vonden? Weet iig dat de NH dikkere VPS heeft, en volgens mij ook een fijner singelsysteem (V).
Heb ook paar fijne springzadels met boom aangeboden gekregen...DIlemma!!

EN voor de liefhebbers van Barrydale, staat er 1 op MP voor niet duur zag ik (staat wel onder verkeerde modelnaam)

Besloten dat het voor wat fanatieker springen toch beter is n goed boomzadel te nemen ivm lastige rug en drukverdeling. Mocht dit goed bevallen dan gaat mijn dressuurzadel wel vervangen worden door een boomloos vzh/dressuur.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 12:54

darkadia schreef:
Besloten dat het voor wat fanatieker springen toch beter is n goed boomzadel te nemen ivm lastige rug en drukverdeling. Mocht dit goed bevallen dan gaat mijn dressuurzadel wel vervangen worden door een boomloos vzh/dressuur.

Springen, lastige rug, drukverdeling en boomzadel gaan in mijn oren echt niet samen.

Heb je weleens een paard zien springen zonder zadel? Moet je eens een paar youtubefilmpjes kijken met hoe die rug dan beweegt. In mijn ogen is er GEEN ENKEL boomzadel wat die beweging mee KAN volgen. Het kan gewoon niet. Dus de druk beter verdelen kun je wat dat betreft beter vertalen in: zorgen voor extra puntdruk.

In combinatie met een lastige rug lijkt het me helemaal ondoenlijk om iets te vinden wat voor jouw paard fijner is dan een goed boomloos zadel.

Het valt mij altijd op dat bij de meeste zadels tijdens de afzet helemaal loskomen van de rug aan de achterkant en vervolgens met het neerkomen extra met de achterste kussens in de rug boren.

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 12:59

Jeej mijn vegan ghostje is binnen!
Ik hoop alleen heel hard dat lilianne gelijk had dat mijn billen hierin moeten passen :P Tijdens de passervice was niet precies dit model voorhanden, dus op basis van twee andere de keuze gemaakt.

Morgen passen op m'n stippel :)

Afbeelding

Dit is dus het nieuwe micropell materiaal

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 13:03

Helenalena schreef:
Helenalena schreef:
Gisteren voor het eerst op de nieuwe aanwinst gereden met mijn Barefoot cheyenne..
Lag naar mijn idee prima tijdens het rijden, schoof wat heen en weer, maar dat heb ik vaker als ik net weer met een ander paard rij.. zowel ik als het zadel moeten het eerste kwartier vaak even vormen naar het paard.

Nu mijn vraag.. bij het afzadelen zag ik warrige haren bij de pommel, op zich niet zo gek, als je weet dat het zadel soms wat schoof van links naar rechts..
Maar verder naar achter op haar rug ook warrige (droge) haren. Stonden gewoon overeind zeg maar. Kan dit ook komen door een schuivend zadel? Ik heb dit nooit eerder gezien namelijk. :\ Zit net achter de beugelophanging heb ik het idee, ook een rare plek.
Ik vind dat ze ook nog niet lekker in haar bespiering zit, beetje schrale rug en de plekken waar de warrige haren zaten leek wel iets dikker te zijn. Misschien een verkeerd zadel altijd gehad??

Ik hou het in de gaten.. maar misschien dat jullie weten wat het is. Ze heeft weinig conditie, dus rij geen lange zware ritten met haar. Kan ze goed bijtrekken.. hoop ik

Niemand een idee?? Ik wil woensdag weer een klein rondje gaan rijden, zal dan foto's maken als ik het weer zie.

Met wat schuiven krijg je al snel her en der warrige haren, ik zou het gewoon even een paar ritten in de gaten houden :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 13:04

_ENGEL_ schreef:

De Barrydale daarbij hebben mensen vaak de wrong wat meer voor hun knie liggen zeg maar, dan tussen hun been en paard in, waardoor die dan niet zo breed aanvoelt :)

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 13:08

Oeeeeeh Bliksem, wat is ie mooi zeg! Dit was het model dat mee was naar Horse Event toch (ik heb hem op fb gezien)? Ik moest echt op mijn handen zitten om hem niet te kopen. Ik vind de kleuren zo nog mooier dan op de foto's van buitenzinnig :~
Hoe is het materiaal? Stroef of niet echt?

Edit: ik vond de barrydale ook aanzienlijk smaller zitten dan de Cherokee :j de barrydale is ook echt een leuk zadel.

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 13:13

pmarena schreef:
_ENGEL_ schreef:

De Barrydale daarbij hebben mensen vaak de wrong wat meer voor hun knie liggen zeg maar, dan tussen hun been en paard in, waardoor die dan niet zo breed aanvoelt :)

Inderdaad, en dat lijkt me ook de bedoeling?

Ik heb mijn Cheyenne een tijdje geleden verkocht en toen de Barrydale gekocht. Die gaf me veel meer steun met de kniewrongen.
Helaas heb ik chronische heupklachten en afgelopen week heb ik de Ghost Firenze getest. Dit lijkt niet helemaal de oplossing, maar is wel een stuk prettiger voor mijn heupen. Ik zal binnenkort wat foto's plaatsen.

Dus de Barrydale ga ik verkopen. Ik twijfel alleen nog of ik dan de Firenze aanschaf of een ander smal boomloosje, maar volgens mij past er gewoon bijna niks bij mijn crappy gestel :+

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 13:27

_Nelleke_ schreef:
darkadia schreef:

Springen, lastige rug, drukverdeling en boomzadel gaan in mijn oren echt niet samen.

Heb je weleens een paard zien springen zonder zadel? Moet je eens een paar youtubefilmpjes kijken met hoe die rug dan beweegt. In mijn ogen is er GEEN ENKEL boomzadel wat die beweging mee KAN volgen. Het kan gewoon niet. Dus de druk beter verdelen kun je wat dat betreft beter vertalen in: zorgen voor extra puntdruk.

In combinatie met een lastige rug lijkt het me helemaal ondoenlijk om iets te vinden wat voor jouw paard fijner is dan een goed boomloos zadel.

Het valt mij altijd op dat bij de meeste zadels tijdens de afzet helemaal loskomen van de rug aan de achterkant en vervolgens met het neerkomen extra met de achterste kussens in de rug boren.

Vaak genoeg paarden zien springen zonder zadel en dat loskomen van de rug houdt je, ook met boomloos zadel.
Als achterkussen in rug boort bij landing gaat er wel bij de ruiter iets fout, want als het goed is sta je dan nog in de beugels ;)
En juist dat geeft meer puntdruk en natuurlijk geeft boomloos daar in combi met goede pad ook drukvermindering, maar in mijn ogen is voor veel staan in de beugels boomloos net iets minder geschikt.
En mja lastige rug, ik moet t anders zeggen, gevoelige rug ;) Hij geeft het heel snel aan wanneer ie iets niet prettig vindt. Mocht dat ook blijken met het boomzadel voor springen dan gaan we zeker verder kijken. Heb zowel boomloze als boomzadels op hem gehad en hij loopt nu het fijnst onder een boomzadel dressuur.

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 13:51

Ben benieuwd Bliksem, het model was er natuurlijk wel alleen heb ik 'm met schaap dus krapper :)

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 13:56

Teteltee schreef:
Ben benieuwd Bliksem, het model was er natuurlijk wel alleen heb ik 'm met schaap dus krapper :)
Ja dat bedoelde ik, maar wist niet hoe ik het moest verwoorden :D

Pippaa, deze is precies met de kleuren andersom. Dus zwarte basis met bruine accenten. Hmm materiaal nog niet super goed betast. :P Niet heel glad, maar ook niet echt stroef. Morgen kan ik er wat meer over vertellen!

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 14:02

Och ja, ik zie het inderdaad :j
Het is wel een plaatje, ik vind de kleuren echt heel mooi :)) Ik hoor heel graag wat je ervan vindt! Welke maat + type heb jij nu?

Edit: Gevonden hoor :')
Bliksem schreef:
Ik heb mijn keuze eeeindelijk gemaakt haha.
Quilty piccolo in micropell zwart met bruin. Dus zwart zweetblad met een bruine zitting, wrongen en pommel.
Spannend :):)

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 14:09

Bedankt pmarena...dan hoef ik me dus nog niet echt zorgen te maken.
Ik hou het in de gaten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 14:12

Springen met een boomzadel zou ik persoonlijk ook nooit meer willen :o
Maar i.m.o. bestaan er gewoon geen zadels die perfect zijn voor springen.

Sowieso kan je beter niet al te veel in je beugels staan en zie je bij springen toch wel vaak dat mensen dat veels te veel doen.... helemaal zo voor het paard uit springen en die voorhand te veel belasten terwijl die nog omhoog moet komen...en dan ook nog het ruitergewicht erbij krijgen dat al helemaal op die voorbenen "hangt".... oef :(:)

En dan bij de landing van die ruiters die nog steeds naar voren hangen, staand in de beugels, wéér al dat ruitergewicht op die voorbenen die toch al die klap van die landing op moeten vangen.... :=

Wat dat betreft zou je als springzadel beter een zadel zonder wrongen kunnen gebruiken, dan word je gedwongen om niet te veel uit het zadel te komen want dan word je er af getorpedeerd }:)

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 14:26

Daar ben ik het wel mee eens, ze zijn eigenlijk beiden niet perfect helaas.

Overigens heb ik wel ambitie om meer te springen, maar niet hoger dan klasse B haha. Meer als afwisseling en gymnastiek. Paardlief blijkt het erg leuk te vinden.

Gewicht komt in landing hoe dan ook wel op die voorbenen, al dan niet staand... Iets met natuurwetten.. En daarom ook zeker niet te vaak springen. Maar das weer een andere discussie ;)

wel grappig trouwens dat eerder niemand reageerde op mijn post over boomzadel/boomloos springen en nu ik zeg boomzadel te kiezen men daar spontaan over valt :')

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 14:40

Het scheelt natuurlijk wel heel erg of je tijdens de landing nog steeds zo voorover hangt, of dat je al meer terug bent gaan zitten, qua wat er voor krachten op die voorbenen terecht komen :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 15:09

Net bericht gehad dat er een kindermaatje FUR Arizona deze kant op komt, leuk!

Ik wil er zelf graag eentje voor onze kleine man later, maar zal hem ook online zetten, hoewel ik me afvraag of mensen tegen de duizend euro overhebben voor een kinderzadeltje :=

Het is natuurlijk wel ideaal voor die kleintjes :)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 15:26

Leuk Bianca - wat doe je nou als hij van voetballen houdt? :+

Dat Micropell is echt heel aantrekkelijk :j Veel plezier met je nieuwe zadel!!

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 15:31

Kwetal schreef:
Leuk Bianca - wat doe je nou als hij van voetballen houdt? :+

Huilen :')
ik ben heel benieuwd naar het kinder fur zadeltje. Hoe lang zullen ze daar in blijven passen schat je? Als het tot een jaar of 8/9/10 is, is het voor de echte die hards misschien nog wel aantrekkelijk?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 15:48

Lekker laten voetballen :j

Maar een rondje wandelen met paard zal die vast sowieso wel leuk vinden denk ik hoor, denk dat de meeste kindertjes dat liever doen dan een rondje fietsen, zo stoer hoog op een paard :P

Ik ben ook wel benieuwd hoe hij zal "vallen" qua zitformaat :j

De normale Arizona Bellis daar kunnen ze ook best een poosje in als ze niet al te lang / spekkig worden, en ik hoop / verwacht eigenlijk dat het met die zachte schaap blokken nog wel wat extra speelruimte zal bieden :=

Zal eens vragen of nichtje even wil proefzitten als hij er is :)

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 17:59

pmarena schreef:
Net bericht gehad dat er een kindermaatje FUR Arizona deze kant op komt, leuk!

Ik wil er zelf graag eentje voor onze kleine man later, maar zal hem ook online zetten, hoewel ik me afvraag of mensen tegen de duizend euro overhebben voor een kinderzadeltje :=

Ikke wel hoor :D Komt daar ook zo'n zitversmaller in?