voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 19:14

Splash_

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 11:07

Buitenzinning, dankje voor het meedenken. Ik koop hem inderdaad via Equimaro, en gister besloten om het met een maat 3 te proberen, hij zou behoorlijk breed zijn dus daar vertrouw ik op.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 12:15

Succes Splash

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 12:31

Mijn zoektocht naar een geschikt zadel staat helaas even on hold, heb tweede Kerstdag mijn sleutelbeen gebroken, dus rijden zit er voorlopig helaas niet in. Heb de lexington dus ook maar gelijk teruggestuurd, kan daar nu toch niks mee.. -O- Over een week of 6 maar weer opnieuw proberen!

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 12:34

Wat een peg zeg Simone! Beterschap !

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 21:32

Och, wat sneu!

Beterschap :(:)

Whild

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 23:05

Heey, ik heb een vraagje over de singels..
Ik heb namelijk voor bij mijn Cheyenne deze Barefoot dressuursingel in 55 cm.
Ik ben hiervoor op zoek naar een singelbontje, omdat ik mijn peerd vaak kletsnat uit het weiland pluk en ik voel me beter bij het gebruiken van schapenbont op de natte vacht ivm schuren (rij bijvoorbeeld wel gemakkelijk op een natte rug met de wollen Barefoot pad).
Ik ben heel tevreden met mijn singel en wil dus niet een hele nieuwe singel. Nu vraag ik me af; welke bontjes passen om deze singel?
Ik dacht zelf aan een anatomisch gevormde éénzijdige hoes van circa 65 cm zoals deze BR Singelhoes
Of een hele hoes eromheen, als ik een manier kan bedenken om een degelijk onscheurbaar oogje hierin te maken om de ring doorheen te laten.
Iemand tips/adviezen?
Bedankt en fijne jaarwisseling alvast! :)

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 17:37

De singel is echt goedgekeurd ! Zadel ligt veel beter, singelt veel makkelijker aan owja en de modderspetters gaan er af door gewoon even met een natte doek over te gaan... wat een verlichting aaaah <3 .

Heb de strectch & breath singel, het zadel bleef liggen waar ik het had gelegd begin de rit, ben blij :).

*Ook bij een gekke sprong blijft het liggen, paard gleed even weg door de natte modder en "sprong" elegant terug op z'n 4hoeven en bleef lekker liggen :).

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 18:00

Afbeelding

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 18:24

Danku, jullie ook !

Iemand ervaring met de Barefoot Multi riem ? Of foto's dat je het zelf aan hebt ben er eigenlijk wel benieuwd naar hoe het er uit ziet.

biancalaylo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 18:36

ik las denet ergens in dit topic, dat je niet op de beugels moet leunen als je lichtrijd? maar je via je bovenbeen moet gaan lichtrijden. kan iemand uitleggen waarom je geen druk op de beugel kan geven?

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 18:53

Net m'n testzadel gehaald voor twee weken, een Barefoot Cheyenne maat 1! Ben heeeel erg benieuwd! Vandaag heb ik er nog maar niks mee gedaan. Paardlief is bang voor vuurwerk (eigenlijk bang voor alles). Morgen ga ik wel rijden als het rustig is met vuurwerk.

Hele fijne jaarwisseling!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 19:13

hetlevenwint schreef:
Danku, jullie ook !

Iemand ervaring met de Barefoot Multi riem ? Of foto's dat je het zelf aan hebt ben er eigenlijk wel benieuwd naar hoe het er uit ziet.

Daar heeft dus echt nog niemand ervaring mee, ik heb deze namelijk nèt eergisteren op de website gezet, is een nieuw artikel dat ik zelf nog niet eens gezien heb :P

pmarena

Whild schreef:
Heey, ik heb een vraagje over de singels..
Ik heb namelijk voor bij mijn Cheyenne deze Barefoot dressuursingel in 55 cm.
Ik ben hiervoor op zoek naar een singelbontje, omdat ik mijn peerd vaak kletsnat uit het weiland pluk en ik voel me beter bij het gebruiken van schapenbont op de natte vacht ivm schuren (rij bijvoorbeeld wel gemakkelijk op een natte rug met de wollen Barefoot pad).
Ik ben heel tevreden met mijn singel en wil dus niet een hele nieuwe singel. Nu vraag ik me af; welke bontjes passen om deze singel?
Ik dacht zelf aan een anatomisch gevormde éénzijdige hoes van circa 65 cm zoals deze BR Singelhoes
Of een hele hoes eromheen, als ik een manier kan bedenken om een degelijk onscheurbaar oogje hierin te maken om de ring doorheen te laten.
Iemand tips/adviezen?
Bedankt en fijne jaarwisseling alvast! :)

Ziet er uit als een mooie hoes!

pmarena

hetlevenwint schreef:
De singel is echt goedgekeurd ! Zadel ligt veel beter, singelt veel makkelijker aan owja en de modderspetters gaan er af door gewoon even met een natte doek over te gaan... wat een verlichting aaaah <3 .

Heb de strectch & breath singel, het zadel bleef liggen waar ik het had gelegd begin de rit, ben blij :).

*Ook bij een gekke sprong blijft het liggen, paard gleed even weg door de natte modder en "sprong" elegant terug op z'n 4hoeven en bleef lekker liggen :).

Mooi zo +:)+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 19:15

biancalaylo schreef:
ik las denet ergens in dit topic, dat je niet op de beugels moet leunen als je lichtrijd? maar je via je bovenbeen moet gaan lichtrijden. kan iemand uitleggen waarom je geen druk op de beugel kan geven?

Mwoah, is een beetje het boomloos-ding dat men altijd waarschuwt dat je niet te veel gewicht op je beugels moet zetten, terwijl dat voor 90% van de boomzadels minstens zo hard geldt :P

Zie ook: http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Staan-in-de-beugels/

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 19:16

StableDoor schreef:
Net m'n testzadel gehaald voor twee weken, een Barefoot Cheyenne maat 1! Ben heeeel erg benieuwd! Vandaag heb ik er nog maar niks mee gedaan. Paardlief is bang voor vuurwerk (eigenlijk bang voor alles). Morgen ga ik wel rijden als het rustig is met vuurwerk.

Hele fijne jaarwisseling!

Goed geregeld, 2 weken, dat is superfijn +:)+

Iedereen een fijne jaarwisseling, hopelijk met weinig gedonder voor de beestjes :)

biancalaylo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 19:27

Bedankt voor die link! mij is altijd verteld dat doorzitten slechter is voor het paard dan lichtrijden maar dat is dan dus ook maar de halve waarheid.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 19:31

Dat is inderdaad typisch iets uit het hoekje beginners-kennis zeg maar, waarvan je later pas leert dat het eigenlijk helemaal niet zo is :P

Maar het is natuurlijk wel zo dat in veel gevallen lichtrijden fijner is voor het paard, wanneer een ruiter to-taal niet fatsoenlijk kan doorzitten en maar een beetje oncomfortabel zit te stuiteren dan :)

biancalaylo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 19:36

haha ja dat snap ik indd! ik doe het beide op me paardje, maar niet iedereen kan het op haar.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 19:41

pmarena schreef:
hetlevenwint schreef:
Danku, jullie ook !

Daar heeft dus echt nog niemand ervaring mee, ik heb deze namelijk nèt eergisteren op de website gezet, is een nieuw artikel dat ik zelf nog niet eens gezien heb :P

Ow zo zag 'm net staan op facebook daarom :')

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 20:03

@ Simone0308 Wat een pech zeg! Beterschap.

@ StableDoor Ik ben benieuwd naar je ervaringen! Heb zelf 2 testzadels nu, een London en een Cheyenne.

London gisteren geprobeerd, aangezien ik het liefst een dressuurzadel wil. Ben wel blij dat ik de London ipv de Lexington heb.. vond dit zadel al vrij groot! Gelukkig viel het mee toen het op m'n pony lag. Het lag wel hoog, maar is volgens mij een vrij nieuw zadel. Het zat voor mij heel lekker, dat wel. M'n houding was meteen heel netjes, zeker na zo'n maand zonder zadel rijden. Het zadel geeft voldoende steun aan m'n benen. Lichtrijden was weer even wennen. Over het algemeen ging dit heel goed, alleen als Flavio ineens een pasje versnelde ofzo wilde ik te 'hoog' lichtrijden, verloor ik een beetje m'n evenwicht zeg maar en kwam ik tegen de pommel aan. Galop, tja, daar is m'n paard niet zo goed in en ging de eerste keer echt niet, maar 2e poging ging al beter, ik moet echt goed gaan zitten.

Tot zover dus positief, maarja, de grote teleurstelling (en dit merkte ik al een beetje na het opstijgen) is dat het zadel alle kanten opschuift :( van voor naar achter en van links naar rechts.... Het naar voren schuiven is op te lossen met een anatomisch gevormde singel en deze heb ik ook, kon alleen niet aan dit zadel. Maar dat van links naar rechts... geen idee. Dit is altijd al het probleem geweest bij Flavio.. Iemand nog tips? Strakker singelen kon echt niet en het is nog wel een V-singelsysteem.. Dus heb weinig hoop voor de Cheyenne morgen...

Toch nog maar niet mijn Thorowgood verkocht en een nieuwe 'boom' daarvoor besteld... Juist doordat Flavio zo wisselt in omvang/bespiering wil ik graag boomloos... maar ik moet wel kunnen vertrouwen op m'n zadel en dat kon ik op deze London helaas niet. Met rijden was hij gelukkig braaf, maar in de longeercirkel ging hij helemaal uit z'n dak en was ik dus heel blij dat ik niet op 'm zat..

Het is een lang verhaal geworden, maar ben ook best wel een beetje teleurgesteld...

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 20:06

Vlaflip - het klinkt of je niet helemaal in balans zit? Schuift het 1 kant op of beide kanten op (opzij)? Het wil wel eens ogen openen wanneer je iemand achter je laat staan en dan filmen. Andere singel kan ook helpen natuurlijk

Wubbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 21:17

Ik wens iedereen een hele fijne en prachtig 2013!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 11:03

Insgelijks Wubbo!

Vlaflip, het kan prima zijn dat dat zijwaarts schuiven een gevolg is van het naar voren schuiven, dat weer aanzienlijk verminderd kan worden door het gebruik van een andere singel inderdaad (en een wat meer ingereden zadel dat wat meer "ligt" zeg maar) :)

Het is heel vaak dat wanneer een BF te ver naar voren ligt, hij zijwaarts gaat schuiven omdat hij op dat moment niet genoeg raakvlak heeft met de rug, omdat hij immers niet goed op de echte zadelplek ligt.

Ik heb bij Rena zelfs dat als ik even snel opzadel (en niet goed oplet of ze tussendoor wat raars doet waardoor het zadel iets verschuift voordat ik aansingel :P ) dat wanneer het zadel echt maar een vingerbreedte te ver naar voren ligt, het echt voor geen meter zit en enorm schuift. Dat is echt geen rijden zo :=

Ik moet er dan vanaf, singel los, even opnieuw zadel op de hals leggen en ver genoeg naar achteren schuiven zodat hij goed (meer achter dan op de schoft) ligt, aansingelen.....en het zit dan gewoon weer heerlijk en ligt als een huis +:)+