[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 22:50

Vandaag voor het eerst weer gereden met mijn barefoot dressage sample versie (en barefoot contour bridle, nu anders genoemd geloof ik). Ben met beide zo blij <3

Afbeelding

Afbeelding

En het ligt alweer beter dan eerst!

Het is echt een huge zadel en geer een beetje ielig, maar hij kan het prima hebben vind ik :D

BCR

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 23:15

Mooi hoor geryon je setje. Was ook erg benieuwd naar het dressage model van barefoot en op jouw paardje ligt hij mooi

Sussanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 23:31

Ik vind hem helemaal niet zo groot ogen, geryon. Hij staat super op je paardje!

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 23:50

Mooi zadel Geryon! Het hoofdstel staat je paardje ook goed :-)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 00:37

Hij ziet er goed uit hoor!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 01:43

Dank jullie! <3

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 09:50

ook ik twijfel al een poosje om de dressage aan te schaffen en mijn ghost firenze te verkopen, ik begreep dat je niet perse pads met inlagen nodig bent op de dressage?
met het pasconcult van lilianne had ze het zadelnog niet twee week later zou die komen , zodoende helaas niet kunnen testen. is het kopijzer vergelijk baar als met wintec of zijn de kopstukken langer zeg maar

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 10:09

Kwetal schreef:
Sussanne schreef:
Whahah gelukkig is deze niet van mij, kwam de foto een keer tegen op fb. Gelukkig heb ik wat donkerder honden. Dit was een gevalletje, net grasmaaien en dan een lichte hond hebben die er lekker doorheen rolt. Best humor.... gaat denk ik ook wel lukken met paarden, om ze zo groen te krijgen :o
Hoe je het weer schoon krijgt? Geen idee, de broeken van de kids behandel ik met dasty van de wibra, als die zo groen zijn. Of dat gezond is voor dieren vraag ik mij af : }>

Cowboy Magic (als ik het goed heb) verkoopt een speciale shampoo voor witte paarden, dat werkt als een tierelier. We hebben daar ooit een keer de hond van de buurvrouw mee gewassen, omdat die een oranje botje had gekauwd vlak voor een show. Die was witter dan haar broertjes en zusjes - heel de jury moest een zonnebril op 8-)

Nou, bij mijn witte paarden niet, haha. Dure producten. Ik gebruik gewoon groene zeep, kost nog geen euro en na 1 keer wassen ben je al een heel eind (en ja, ik heb 2 spierwitte paarden ;) )

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 10:40

Gisteren voor het eerst op de nieuwe aanwinst gereden met mijn Barefoot cheyenne..
Lag naar mijn idee prima tijdens het rijden, schoof wat heen en weer, maar dat heb ik vaker als ik net weer met een ander paard rij.. zowel ik als het zadel moeten het eerste kwartier vaak even vormen naar het paard.

Nu mijn vraag.. bij het afzadelen zag ik warrige haren bij de pommel, op zich niet zo gek, als je weet dat het zadel soms wat schoof van links naar rechts..
Maar verder naar achter op haar rug ook warrige (droge) haren. Stonden gewoon overeind zeg maar. Kan dit ook komen door een schuivend zadel? Ik heb dit nooit eerder gezien namelijk. :\
Ik vind dat ze ook nog niet lekker in haar bespiering zit, beetje schrale rug en de plekken waar de warrige haren zaten leek wel iets dikker te zijn. Misschien een verkeerd zadel altijd gehad??

Ik hou het in de gaten.. maar misschien dat jullie weten wat het is. Ze heeft weinig conditie, dus rij geen lange zware ritten met haar. Kan ze goed bijtrekken.. hoop ik

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 11:14

Dat had ik ook altijd bij de Cheyenne. Zeker in de winter met de wintervacht. Echt van die schuurplekken en altijd aan de voor en achterkant.

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 11:16

Nee, dit is in het midden van het zadel, net achter de beugelophanging zeg maar. Helemaal achteraan het zadel was het juist een nette afdruk.
Ziet er echt uit alsof het daar ook wat verdikt is door verkeerd zadel gebruik ofzo, maar ze er niet gevoelig op.. hopen dat door spieren het snel weg trekt en ze mooi gestroomlijnd is..

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 19:56

missanita84 schreef:
ook ik twijfel al een poosje om de dressage aan te schaffen en mijn ghost firenze te verkopen, ik begreep dat je niet perse pads met inlagen nodig bent op de dressage?
met het pasconcult van lilianne had ze het zadelnog niet twee week later zou die komen , zodoende helaas niet kunnen testen. is het kopijzer vergelijk baar als met wintec of zijn de kopstukken langer zeg maar

Hoi, je mag mij wel een pb doen met al je vragen. Ik heb sinds een paar maandjes de rwc dressage dus ik kan je mijn ervaringen wel vertellen ;)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 20:26

Is toch ook goed als ze dat hier doet en je dat hier beantwoord? Daar is het topic voor en zo hebben andere er ook wat aan

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 21:15

Oh jahoor. Het lijkt me voor het 'heen en weer' praten iets makkelijker in pb dan in een topic waar meerdere verhalen door elkaar lopen. Ik ben ook nog niet zo goed in quoten dus dat maakt het lastiger :P

Even kort nav de 2 vragen die ik zie:

Er zitten bij het zadel 'kussens', ik vind het wel een beetje lijken op een halfpad. Hierin zitten (versmalde) HD inlages. Die zorgen voor wat ruggengraatvrijheid, maar met een wat dikker dekje onder je zadel merk ik dat dit maar beperkt is. Logisch natuurlijk. Het kopijzer vormt het zadel zodat het qua breedte bij je paard past. Waar ik op het moment tegenaan loop, is dat mijn kruising tinker met vrij brede rug een aardig breed kopijzer nodig heeft en dan maar erg weinig ruimte overheeft bij de schoft. Eigenlijk te weinig. Om dat op te lossen, wilde ik meer inlages in de kussens doen, maar dit past niet lekker. De versmalde HD inlages in combinatie met gewone zachte inlages maakte de kussens heel vol en bol en hierdoor gaat het zadel schuiven. Dus helaas.. ik ga kijken of een 'normaal' pad met inlages eronder in plaats van een gewoon dekje een goede oplossing is. Ik verwacht het wel, zo'n pad zorgt voor ruggengraatvrijheid en daarmee ook voor meer ruimte bij de schoft.

Mijn ervaring: ik denk dat je met normale dekjes prima uit de voeten kunt als de rug van je paard op een bepaalde manier is. Een smaller kopijzer is ook wat 'hoger' en zorgt dus voor meer ruimte bij de schoft. Best kans dat het kopijzer voor een dusdanige vorm van het zadel zorgt dat helemaal prima past bij de rug van je paard. Voor mijn paard is dit niet zo en dan moet je dat denk ik toch met een 'speciaal' dekje op gaan lossen aangezien de kussens niet heel veel ruimte hebben voor extra inlages en zelf maar weinig ruggengraatvrijheid creëren. Dit zijn mijn ideeën, correct me if I'm wrong pmarena en teteltee ;)

Over de kopijzers in vergelijking met die van wintec durf ik trouwens niets te zeggen, die heb ik niet naast elkaar gezien ;)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 01:52

Dat moet vast lukken! Ik doe het met elk zadel zowat haha. Zal alleen wag minder close contact zijn.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 09:33

Sarah_Elise schreef:
Oh jahoor. Het lijkt me voor het 'heen en weer' praten iets makkelijker in pb dan in een topic waar meerdere verhalen door elkaar lopen. Ik ben ook nog niet zo goed in quoten dus dat maakt het lastiger :P

Even kort nav de 2 vragen die ik zie:

Er zitten bij het zadel 'kussens', ik vind het wel een beetje lijken op een halfpad. Hierin zitten (versmalde) HD inlages. Die zorgen voor wat ruggengraatvrijheid, maar met een wat dikker dekje onder je zadel merk ik dat dit maar beperkt is. Logisch natuurlijk. Het kopijzer vormt het zadel zodat het qua breedte bij je paard past. Waar ik op het moment tegenaan loop, is dat mijn kruising tinker met vrij brede rug een aardig breed kopijzer nodig heeft en dan maar erg weinig ruimte overheeft bij de schoft. Eigenlijk te weinig. Om dat op te lossen, wilde ik meer inlages in de kussens doen, maar dit past niet lekker. De versmalde HD inlages in combinatie met gewone zachte inlages maakte de kussens heel vol en bol en hierdoor gaat het zadel schuiven. Dus helaas.. ik ga kijken of een 'normaal' pad met inlages eronder in plaats van een gewoon dekje een goede oplossing is. Ik verwacht het wel, zo'n pad zorgt voor ruggengraatvrijheid en daarmee ook voor meer ruimte bij de schoft.

Mijn ervaring: ik denk dat je met normale dekjes prima uit de voeten kunt als de rug van je paard op een bepaalde manier is. Een smaller kopijzer is ook wat 'hoger' en zorgt dus voor meer ruimte bij de schoft. Best kans dat het kopijzer voor een dusdanige vorm van het zadel zorgt dat helemaal prima past bij de rug van je paard. Voor mijn paard is dit niet zo en dan moet je dat denk ik toch met een 'speciaal' dekje op gaan lossen aangezien de kussens niet heel veel ruimte hebben voor extra inlages en zelf maar weinig ruggengraatvrijheid creëren. Dit zijn mijn ideeën, correct me if I'm wrong pmarena en teteltee ;)

Over de kopijzers in vergelijking met die van wintec durf ik trouwens niets te zeggen, die heb ik niet naast elkaar gezien ;)

+:)+

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 11:00

Kirsha schreef:
Jets, persoonlijk zou ik dan voor die tweedehandsjes gaan, ze vraagt er 25 euro voor toch? En dat voor amper gebruikte HD inlages, lijkt me wel een goede deal :j

@pmarena, zadel was niet helemaal op, maar versleten, daarom zou ze dan andere inlages moeten gebruiken haha.

@Kirsha, ja 25 euro inderdaad. Ik heb net een foto gekregen, maar weet niet zo goed wat ik ervan vind. Er zit een oppvervlakkig sneetje in, is dit erg? En is 25 euro dan een nette prijs?

Afbeelding

Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 13:00

Ik zou met dat sneetje niet zitten hoor, materiaal doet toch zijn werk wel als het sneetje alleen in het "rubber" zit en niet in het laagje drukverdelend kunststof.

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 18:48

Even een update vanaf onze kant; vandaag hebben we een herfstmeeting meegedaan & na de portretfoto's ook even gereden voor de fotografen .. met mijn Ghost uiteraard. Echt, het was even wennen toen ik hem net had. Maar ik wil niet anders meer. Na de fm even een rondje bos gehobbeld & ook daar alles relaxed mee kunnen pakken. Helemaal blij! :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 18:51

Doen Jets! HD inlages zijn echt heerlijk, zo handig. Ik gebruik ze ook als soort bareback pad. :+

Roosyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 18:57

Zijn die ook op maat te maken voor in een Ghost pad?

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 19:00

Ze passen niet helemaal lekker in de Ghostpad. Ze hebben bij mij wat geleden omdat de vakken in de pad net niet groot genoeg zijn. Ik heb een andere pad gekocht :+

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 19:41

Hmm... Afgelopen vrijdag voor het eerst gesprongen met mijn poown, en hij vond t super leuk. Nu ben ik in dubio, boomloos of toch een boom springzadeltje erbij.
En als t boomloos wordt gaat t tussen een Stella maat 1 en een Notting Hill maat 1. Zijn er hier mensen die beiden hebben getest, en die qua zit nog veel verschil vonden? Weet iig dat de NH dikkere VPS heeft, en volgens mij ook een fijner singelsysteem (V).
Heb ook paar fijne springzadels met boom aangeboden gekregen...DIlemma!!

EN voor de liefhebbers van Barrydale, staat er 1 op MP voor niet duur zag ik (staat wel onder verkeerde modelnaam)

ReJo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 20:09

Ik wil graag een barefoot zadel kopen voor mijn arabier.
Nu heb ik net de london getest en ik vond dat die erg breed zat, ik had het idee dat er veel ruimte zat tussen mijn benen en het paard. Nu zie ik een leuke cherokee te koop staan, alleen ik lees in de reacties hier dat die ook erg breed zit.

Iemand tips voor een barefoot die wat smaller zit? Ofja, waar ik meer het idee heb dat mijn benen niet zo ver van het paard zitten

(Afspraak bij boomlooszadelpasservice wil ik nog maken, maar ben wel benieuwd wat jullie ervaringen zijn)

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 20:43

Ik heb nu de arizona nut als testzadel en vindt deze fijn smal zitten. Smaller als mijn boomzadel en de london