[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 11:08

Maar superliesje, had jij nu zo'n nieuwe bruine London? Ik kijk er zo donker tegenaan op de foto?

Edit: ik vind dit model van hidalgo echt heel mooi. Net even anders dan de meeste zadels, maar heel chique.

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 11:51

Ik heb inderdaad een donkerbruine London (zie link in mn onderschrift :D )

Maureen_M

Re: [HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 13:37

Haha Shirley niet twijfelen aan je zelf! Nergens voor nodig

Wat betreft mijn zadel, Bosrand, A&M Reitsport, hoe je het noemen wilt :)) Ik ben er erg tevreden over hoor :)

Echter zijn er wel enkele voor en nadelen, past perfect in dit topic:

Voordelen:
- Heerlijke diepe zit, zit dieper dan de arizona, atlanta van Barefoot. Ik voel me er ook echt heel zeker in.
- Mooi versierd leer, geen saai zadel dus.
- De forks van barefoot passen erin, ik heb er zelf ook eentje inzitten.
- Helemaal compleet geleverd voor een erg zachte prijs
- Door de bijgeleverde panels kan er een normale westernpad onder gebruikt worden. De ruggengraat blijft dan gewoon vrij.

Nadelen:
- Slordig afgewerkt. De seatsaver zit bijvoorbeeld met een stikseltje vast en hij kan niet helemaal eraf gehaald worden zoals dat bij Barefoot wel kan. Echter valt het wel allemaal te vervangen door een kundig persoon, het is alleen wel maar net waar je het geld in wilt stoppen
- De cantle is niet verwisselbaar, dat dacht ik eerst wel maar is niet zo. Staat wel tegenover dat het zadel een erg diepe zit heeft, wat dus weer positief is!
- Het leer is vrij stug in het begin. Na 3 x in de olie is het nu wel lekker soepel maar het had wel even wat 'aandacht' nodig.

Verder, een heel erg leuk zadel om mee te beginnen. Ik werk er 3 x per week mee en ook op lange buitenritten vind ik hem heerlijk. Ik rijd zelf wel met een barefoot arizona pad omdat ik een pony heb met een zeer gevoelige rug. Beter het zekere voor het onzekere ;)

Ik hoop de gene die informatie wouden hebben genoeg geïnformeerd te hebben en bij vragen hoor ik het wel. Ik lees hier niet zoooo super vaak dus via pb ben ik sneller te bereiken :)

KingChay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 15:24

M_hartje_M schreef:
Haha Shirley niet twijfelen aan je zelf! Nergens voor nodig

Wat betreft mijn zadel, Bosrand, A&M Reitsport, hoe je het noemen wilt :)) Ik ben er erg tevreden over hoor :)

Echter zijn er wel enkele voor en nadelen, past perfect in dit topic:

Voordelen:
- Heerlijke diepe zit, zit dieper dan de arizona, atlanta van Barefoot. Ik voel me er ook echt heel zeker in.
- Mooi versierd leer, geen saai zadel dus.
- De forks van barefoot passen erin, ik heb er zelf ook eentje inzitten.
- Helemaal compleet geleverd voor een erg zachte prijs
- Door de bijgeleverde panels kan er een normale westernpad onder gebruikt worden. De ruggengraat blijft dan gewoon vrij.

Nadelen:
- Slordig afgewerkt. De seatsaver zit bijvoorbeeld met een stikseltje vast en hij kan niet helemaal eraf gehaald worden zoals dat bij Barefoot wel kan. Echter valt het wel allemaal te vervangen door een kundig persoon, het is alleen wel maar net waar je het geld in wilt stoppen
- De cantle is niet verwisselbaar, dat dacht ik eerst wel maar is niet zo. Staat wel tegenover dat het zadel een erg diepe zit heeft, wat dus weer positief is!
- Het leer is vrij stug in het begin. Na 3 x in de olie is het nu wel lekker soepel maar het had wel even wat 'aandacht' nodig.

Verder, een heel erg leuk zadel om mee te beginnen. Ik werk er 3 x per week mee en ook op lange buitenritten vind ik hem heerlijk. Ik rijd zelf wel met een barefoot arizona pad omdat ik een pony heb met een zeer gevoelige rug. Beter het zekere voor het onzekere ;)

Ik hoop de gene die informatie wouden hebben genoeg geïnformeerd te hebben en bij vragen hoor ik het wel. Ik lees hier niet zoooo super vaak dus via pb ben ik sneller te bereiken :)

Goede info bedankt.

Hoewel ik de helft van de woorden niet versta haha

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 15:29

Vragen staat vrij :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 16:44

Ja vind je de zit dieper?

De cantle lijkt mij zeker niet hoger.
Wellicht komt het andere gevoel omdat de de seatsaver een stuk dunner is dan die van Barefoot :)

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 17:12

Eerder onderstaande gepost.. is er nog iemand met tips?

Vanmiddag even foto's gemaakt... graag jullie mening en advies.

Eerste vraag is de singel.. pmarena had het advies voor een andere singel. Nu de singel bij een ander paard, die ook wat meer in zijn zomervacht zit. Dit is een rossner comfort 85cm, langer kan ik ze niet echt vinden en heb wel zo'n c singel nodig.

Tweede vraag, de zweetafdruk bij de pommel. Had eerst een L pommel, maar zag ineens witte haren!!! Heb opnieuw gepastnen er de m pommel ingedaan. Bij de zweetafdruk zie je pommel echt zitten, met in het midden het wite vlekje. Volgende keer weer eerder passen, ze wordt nu doorgereden en veranderd erg in haar bespiering. Maar zie je bij iedereen die pommel afdruk zo duidelijk?

Hier de foto's. Foto met zadel, daar zat ook al de M pommel in.

Voor het rijden
Afbeelding

Zweetafdruk (die warrige haartjes komt door mijn eigen handen..)
Afbeelding

Het was zo warm... daarna haar maar heel goed afgespoeld...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 17:35

Dat lijken eerder afgesleten haren ipv witte haren. Die krijg je ook niet na een paar ritjes :)
Had je wel een droge ruggegraat ??

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 17:59

Die haren zijn denk ik ook niet na 1 ritje gebeurt hoor! Maar zodra ik het zag, gelijk andere pommel erin gedaan..
Ruggegraat was kurk droog, altijd geweest. Gebruik ook HD-inlages, ook omdat ze nog zo jong is en zo min mogelijk problemen met haar rug wil..

Edit; nu ze in haar zomer vacht komt valt het ooK ineens op, of zou het daar niets mee te maken hebben?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 20:16

Wintervacht verdoezelt wel vaker dingen :)

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 20:21

Zou het straks weer weg gaan? Hoop niet dat het zo'n lelijke drukplek gaat worden/is, vind die grote witte blijvende plekken altijd zo naar staan.. en dan maar denken dat je altijd zo goed op je paard let of alles wel goed zit e.d. Grrrrr, kan mezelf wel voor mijn kop slaan.
Ze heeft wel begin van het voorjaar in eens enorm veel haar los gelaten, voornamelijk op plekken waar het raakte met tuig o.i.d. bijvoorbeeld bij de plek waar de teugels langs glijden in de hals, maar ook onder het zadel. Waarschijnlijk door de overvloed aan eiwitten.. Maar enkel op de plek van de pommel die witte haren..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 20:23

Hij is nu nog behoorlijk 'gemeleerd', dus je hebt kans dat ie met de volgende verharing weg is. Blijvende witte plekken zijn meestal egaal wit (dus veel ernstiger geweest).

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 20:30

Hopen dat het weg trekt dan.. de zweetafdruk die je ziet is van een m pommel, de witte haren van de L.. ik hoop dat het veranderen van de pommel genoeg is, zou het zonde vinden als ik het zadel weg moet doen.
Nog een tip over de singel?? Zou die langer mogen? Ik weet alleen niet waar ik een c vormige singel van langer dan 85 cm vandaan moet halen.. ;(

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 22:05

Citaat:
Goede info bedankt.

Hoewel ik de helft van de woorden niet versta haha

Is mijn Nederlands zo slecht :o ?

Ik heb mijn cantle van de barefoot Cheyenne vergeleken maar die van de A&M reitsport is duidelijk een flink stuk hoger. Gok toch wel op 2 a 3 cm. Zal binnenkort een goede foto maken.

De seatsaver van Barefoot is idd wat dunner. Die van de a&m is idd dikker maar ik weet niet met welk materiaal hij gevuld is. Hij is ook nog vrij nieuw dus ik weet niet hoe het op langere termijn zal zijn

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 22:12

Dan heb je hem met je Simply Red vergeleken denk ik?
Je had het over het verschil tussen de AM met een Barefoot Atlanta /Arizona :P

Tot 2006 hadden de Cheyennes een lage cantle :) Dus ook de Simply Red en Simply Green.
De blauwe... was volgens mij al wel met hoge cantle maar weet ik zo 1-2-3 eigenlijk helemaal niet zeker meer, kan eigenlijk ook heel goed laag zijn geweest :=

De paarse was sowieso wel met hoge cantle, kan goed dat de eerste was :j

Eind 2005 waren de Nevada en de Arizona erbij gekomen en die hadden een hoge cantle, echt superfijn, ik was er helemaal weg van :+:

Wilde heel graag dat ze die ook op de Cheyenne gingen zetten en dat zijn ze sinds begin 2006 gaan doen.
Sindsdien hebben alle Barefoot dus een hogere cantle die ook veel mooier rond loopt.

En die van het AM zadel is daar weer op gebaseerd, die leek er erg op :j

Helenalena: balen zeg van de verkeerde maat pommel -O-

Op zich draagt een pommel geen gewicht waardoor je niet snel echte drukplekken er onder krijgt, maar de randjes kunnen natuurlijk wel irriteren en dan kan je van die gewolkte witte plekken krijgen.

Dat zijn inderdaad geen echte drukkingen en die trekken normaal gesproken na 1 of 2 verharingen weer weg gelukkig (als je het probleem oplost) :

Zover ik weet ken ik geen verhalen van paarden die echt blijvende witte plekken van een Barefoot overgehouden hebben, ik kan me geen verhaal voor de geest halen in ieder geval en zoiets is toch dermate vervelend dat dat vast wel zou zijn blijven hangen neem ik aan :o
Laatst bijgewerkt door pmarena op 20-05-14 22:15, in het totaal 2 keer bewerkt

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 22:13

Ik denk eerder dat woorden als cantle en panels het probleem zijn :=

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 22:16

Aaaaaahhh oke! Mijn antieke cheyenne is prima hoor :(:) :D ik gebruik hem niet meer maar mijn bijrijders wel! Was voor hun de eerste ervaring met barefoot maar wel meteen tevreden

En ja Deborah daar had ik nog niet bij stil gestaan :')

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 22:20

Was / is ook gewoon een leuk zadeltje hoor die Simply Red :j

Maar een Cheyenne van inmiddels 9 jaar geleden is niet echt courant meer om als vergelijkingsmateriaal te dienen zeg maar, want de huidige Cheyenne is echt een totaal ander zadel als je ze naast elkaar legt :)

Voor de grap hier een heel overzicht van wat er zoal aangepast is door de jaren heen:
http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Geschiedenis/
Laatst bijgewerkt door pmarena op 20-05-14 22:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 22:20

Cantle = verhoogde achterkant zadel.
Panels = de verplaatsbare kussens onder het zadel.

Zo ook weer vertaalt. :D

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 22:23

Leuk om te lezen Pmarena, morgen even lezen als er niks te doen is in de les. Heb het nu geopend via telefoon maar zitten er foto's bij of niet? Zou wel een hele leuke aanvulling zijn :D

Marcella de boomloze tolk :')

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 22:25

_O-

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 22:38

Nee zitten geen foto's bij, expres gedaan zodat het echt een overzichtje blijft :j

Wil wel misschien ooit nog eens wat woorden aanklikbaar maken zodat er plaatjes bij geopend kunnen worden maar dat staat wel vrij ver naar onderen op mijn prioriteiten-lijstje :P

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 07:27

Erg leuk die lijst met veranderingen van de Barefoot!

Puuuhh, had ik barefoot beugelriemen voor mijn moeder als kadootje gekocht via bokt, Is er helaas maar 1 aangekomen. Wel met de verkoper er uit kunnen komen voor een deel geld terug. Maar nu weer opnieuw opzoek...
Iemand nog 1 T-beugelriem over :P

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 08:19

Edit: is er iets verkeerd gegaan bij de post? Daar zou je achteraan kunnen bellen.

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 10:57

Dat is wel heel vervelend draakje!