voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dierfysio

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 20:17

Iemand wilde weten wat het verschil in rijden is met de Lexington en de London. Ik ben vorige maand aan het testen geweest.
Eerst de Lexington. Wat een enooooorm ding (maat 2, paard is groot, breed en 173cm hoog). Hij lag niet mooi, te ver naar achteren. Als ik erin zat, merkte ik dat paard het niks vond. Zelf zat ik te opgesloten, en ik zat zo dicht tegen de pommel aan (haast eronder) dat ik niet kon lichtrijden. Dit werd 'm dus niet voor ons.
Toen de Barrydale. Mooi zadel, lag perfect, en zat stukken beter. Ik kon me er prima in bewegen, en paard liep mooi ruim eronder. Maar ik ben zelf erg lang (183cm) en heb lange benen, en kon die niet mooi tegen de wrong kwijt. Nog op aanraden van de zadeleigenaar ( dankje, Marcel, van EquiXantos!) iets aan de beugelophanging veranderd, maar het werd niet beter helaas.
Tenslotten een London, en in maat 1, maar eigenlijk een anderhalf, want hij viel erg groot voor een 1, aldus de eigenaar. Wat een fijn zadel! Ik zat er stevig in (paar flinke bokken prima uit kunnen zitten) met voldoende bewegingsvrijheid, en toch prettige steun aan mijn dij/knie. Paardlief vond het duidelijk ook fijn, hij loopt er veel beter onder dan onder mijn boomzadel. Duidelijk dat hij daar dus last van had....
Dus: boomzadel verkocht, deze gekocht.
Moraal van dit verhaal: test vooral verschillende modellen, ik dacht eigenlijk dat ik een Lexington of Barrydale wilde, en ben dus heeeeeeel blij dat ik nu die twee niet heb.

Jizzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 22:19

Hee wat leuk ik heb de mijne ook bij Marcel gehaald, help daar ook elk jaar mee met ponykamp :)

Zij zijn idd erg kundig!

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 23:00

Geryon schreef:
Ik heb een anatomische singel geprobeerd. Even gegooglelt en dat lijkt erg op een banaansingel.

Ziet er gaaf uit Marcella! Ik bedoelde dat ik denk dat het meer gaat schuiven áls het zadel al schuift :P Mijn zadel schuift al behoorlijk en ik denk dat als het geen 'grip' meer heeft, het al helemaal gaat schuiven..

een anatomische singel heeft een heel andere werking als een banaansingel, ookal lijken ze op elkaar te lijken..

[HAR] banaansingel/anatomische singel? Wat is het verschil?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 23:03

Oh bedankt voor de link! dan heb ik een banaansingel, de mijne is krom. Niet alleen in het midden, maar gewoon helemaal krom.

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 00:40

@Geryon: Ga morgen weer rijden, dus zal dan eens wat experimenteren. Ze maken nu geen zadels meer zonder vps, toch?

@flavlip: De lexington is idd vrij groot en grof, op een pony zou ik hem ook niet zo snel leggen nu ik hem zo gezien heb. Ik heb voor een maat 2 gekozen, omdat ik eigenlijk net tussen de 1 en 2 in zit (broekmaat 40/42). Ik zal zeker mijn bevindingen met jullie delen wat betreft de vergelijking lexington/london.
Wat goed, die info in de link! Dat had ik helemaal niet gelezen (heb mijn testzadel ook ergens anders vandaan), maar daaruit blijkt wel dat mijn gevoel wbt het voorover liggen wel kan kloppen. Het zadel zal dan beter op mijn KWPN'er passen denk ik, dat is echt zo'n 'sporttype' paard. Ik zal morgen eens foto's maken (kijken of ik hem ter vergelijking ook even op de KWPN'er kan leggen).

@Blacky: Fijn dat hij zo bevalt! Welke pommel heb je erin? Ziet er leuk uit zo!

@Dierfysio: Die ervaring heb ik ook met de lexington, ik vind het opgesloten zitten niet erg, maar zit ook gewoon te dicht op de pommel, zelfs in een maat 2. Ik wil ook graag nog de London, Barrydale en eventueel andere zadels (Trekker van stalgenootje bijv.) testen, kijken wat voor ons het beste is. Toevallig heb ik mijn lexington nu ook van equixantos, goede service idd!

Morgen (als ik tijd heb met alle kerstigheden ;) ) de foto's!

Blacky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 00:47

Pommel die erin zat op de fotos was m.
En die op de rug was S.
Maar de S ligt wel goed zo geloof ik?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 11:14

Simone0308 schreef:
Gisteren voor het eerst de lexington (maat 2) erop gehad. Moet zeggen dat ik het voor het beeld een erg groot en grof zadel vindt, maar dat komt misschien ook door mijn scharminkel paard :P
Rijden ging goed, alhoewel ik wel het idee heb dat hij wat naar voren schuift (eerst even gelongeerd) en wat voorover gekanteld/veel op de voorhand ligt. Weet niet of dit aan mij ligt, heb verder natuurlijk geen ervaring met boomloos, maar de maat van de pommel is in ieder geval wel goed (even kaal erop gelegd, sloot mooi aan) en de zitting ligt netjes horizontaal. Heb met lichtrijden wel last van de pommel, er ligt op de zitting een soort extra laagje met een dikke rand, waar ik elke keer met 'staan' tegenaan kom met de binnenkant van mijn bovenbeen.
Conclusie na eerste ritje: niet heel enthousiast, maar enthousiast genoeg om meerdere boomloze zadels te proberen :)

Dit wat je ervaart heeft op zich niks met "boomloos" of "Barefoot" te maken, maar is puur iets van de Lexington.
Zie ook de omschrijving van het zadel: http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Zadel ... ngton.html

Dat zal hier dan vast ook het geval zijn: zadel kiept wat voorover waardoor je niet lekker zit en je eerder last kunt krijgen van de pommel.
Zou het zadel wel recht en in evenwicht liggen dan is de hoek tussen pommel en benen anders en zou je er geen last van moeten hebben.
Is dus zeker de moeite waard om eens een ander model te proberen :j

De Lexington is er ook in 2 modellen: met een breed of een smal zweetblad. Die met het brede zweetblad is behoorlijk lomp, met het smalle zweetblad is een stuk subtieler en oogt daardoor een stuk minder massief. Ik hou dan ook alleen de smalle versie op voorraad omdat iedereen die toch liever heeft :P

sofietjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 12:30

ik heb nu ook een boomloos zadel aangeschaft namelijk de barefoot London. ben er erg over te spreken!
had ook de lexington uitgetest maar dat vond ik helemaal niks.
Afbeelding

Senna012

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 12:34

Voordeel:
-Het ligt snel goed op je pony ( ik heb ook een boomloos zadel en het ligt erg goed )
Nadeel:
- Ik vind dat er geen nadeel is
- Sommige mensen kunnen niet wennen aan het breed het zadel is !! ;)

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 13:19

voordeel:
Zit lekker
Past snel op paard(en goed)

Nadeel:
Sta-Zitten wil bijna niet.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 14:06

Kabayo schreef:
v

Nadeel:
Sta-Zitten wil bijna niet.

meestal ligt dat aan te korte beugels
waardoor je te veel in stoelzit zit
al dan niet met de ophang lokatie
die is tegenwoordig verstelbaar
daarbij het meest voorkomende "gewenning"

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 23:34

@Blacky: Zo ligt de M ook op mijn paard (zoals de S op die van jou), volgens mij is het zo goed.

@pmarena: Dat idee kreeg ik inderdaad ook, waarschijnlijk is de Lexington voor ons gewoon niet het goede zadel. Een andere bokker wees me ook al op die link, in de beschrijving die onder 'Wist u dat?' staat kan ik me wel vinden idd.

Vandaag een stapritje van 45 min. gemaakt. Ik moet even terugkomen op wat ik zei over dat ik in stap geen last heb van de pommel; ik voel hem namelijk wel degelijk, niet echt prettig. Heb even 2 foto'tjes gemaakt van het zadel op de rug van mijn paard (na de rit). Sorry voor de slechte kwaliteit; telefoon en tegen het licht in..

Vooral op de tweede foto vind ik het zadel vrij ver op de voorhand liggen en lijkt hij wat voorover te kiepen. Met rijden voelt dat zeker zo.

Afbeelding
Afbeelding

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 23:47

op de voorhand vind ik niet zo, maar hij kiept wel een stuk voorover idd.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 00:56

Een smallere pommel lostte dit probleem bij mij op. Ik zat gelijk een stuk beter.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 10:15

Dat is inderdaad gewoon dat de achterkant door die verdikte kussens achteraan, wat omhoog geduwd wordt. En dit is de versie met het brede zweetblad zo te zien.

Op zich vind ik hem er wel netjes op liggen trouwens!

Alleen dat aan de achterkant verdikte VPS verpest het dus voor je zitgevoel, je krijgt dan het idee dat je bergafwaarts aan het rijden bent :P

Van mij mogen ze er echt gewoon normaal VPS onder doen, de Lexington is een heel mooi zadel zo met die wrong, alleen dat verdikte VPS verpest het gewoon voor veel paarden / ruiters...echt heel erg jammer.

Andere combinaties zijn er juist weer blij mee hoor, maar over-all mag het van mij er uit....

Wubbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 11:46

Ik vind hem ook helemaal niet verkeerd liggen.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 12:29

Beetje laat.... iedereen nog een fijne kerst! {:)

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 15:58

Met rijden is het echt niet fijn, vandaag weer geprobeerd, maar kan er gewoon niet lekker in zitten. Ook even bij de schoft gevoeld toen ik erop zat, maar daar heeft ze ook niet veel ruimte. Wellicht zou hij idd met minder VPS aan de achterkant beter liggen.

@cynthiar: Ik ga er geen andere pommel in doen, heb er een smallere pommel kaal op gepast, maar die sloot echt niet mooi aan.

@Buitenzinnig: Hetzelfde! :)

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 16:51

@ Buitenzinnig Mooi filmpje :)

Iedereen fijne kerst!

@ Simone0308 Het zadel vind ik inderdaad ook wel goed op je paard liggen, maar als ik het zo zie (en hoor en meer lees..) is het niks voor mijn pony. Gelukkig kon ik 't testzadel nog wijzigen, dus nu de Cheyenne en toch ook de London (omdat ik nog steeds liefst een dressuurzadel wil en deze volgens mij iets minder groot/grof is en ook in maat 0 te bestellen, al was ik eerst enthousiaster over de Lexington). Jammer dat jij er niet aan kan wennen, wanneer ga je nog meer zadels testen?

@ Sofietje Ziet er goed uit! Mag ik vragen welke maat London je hebt? En hoelang heb je dit zadel al?

@ Dierfysio Dat was ik, dankjewel :) Voor mij een bevestiging dat ik er goed aan heb gedaan de Lexington toch niet te testen. Ik wil inderdaad ook graag een zadel wat toch wat steun geeft, denk niet dat de Cheyenne dit doet, maar wil (wat jij ook zegt) verschillende testen en denk dat deze misschien wel heel fijn gaat liggen op Flavio en dat is ook belangrijk.

@ Jizzie Wat een leuk foto! Hoe groot is jouw paardje ongeveer? En welke maat zadel is het?

@ Geryon Dan zou ik het ook niet meer weten helaas...

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 13:39

Ik heb gisteren de stretch & breath singel binnen gekregen. Net pakketje open gedaan en de singel ziet er alvast erg goed uit! Mooie kwaliteit neopreen (in vergelijking met deze van kieffer < die ook niet slecht is).
Nette gespen ook... ben alvast benieuwd hoe die gaat zijn bij het testen.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 15:13

Even een vraag hier!

Wie heeft er ervaring met Startrekk forken? Ik heb nu een Barefoot XXL in mijn barefoot, maar ik lees verschillende dingen. Zou een Fork maat 3 van Startrekk moeten passen, of kan ik beter een maat 4 aanschaffen? Of zijn de forken zo verschillend dat er geen vergelijking mogelijk is?
Het gaat om een startrekk zadel dat ik aanschaf, dus altijd lastig kiezen zo vanaf de computer.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 18:51

Welk model Startrekk Splash?

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 18:51

Buitenzinning, een Commander Shorty.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 19:04

Oef - als ik je paard zo zie (de witte toch?) dan twijfel ik tussen 3 en 4 - ik ben zelf altijd voor meer ruimte en dan liever een wat dikkere pad, dan de kans dat het paard op de schouder groeit en dat het dan alsnog klem komt de zitten. Ik heb geen geen maattabel van hoe wijd het exact valt, maar je hebt geen hele platte brede Tinker type trekpaard.... vandaar de twijfel.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 19:09

Buitenzinnig schreef:
Oef - als ik je paard zo zie (de witte toch?) dan twijfel ik tussen 3 en 4 - ik ben zelf altijd voor meer ruimte en dan liever een wat dikkere pad, dan de kans dat het paard op de schouder groeit en dat het dan alsnog klem komt de zitten. Ik heb geen geen maattabel van hoe wijd het exact valt, maar je hebt geen hele platte brede Tinker type trekpaard.... vandaar de twijfel.

:D Dankje voor het meedenken! Ik vind het ook heel erg moeilijk, maat 3 of 4....... Ik kan ook zo nergens een maattabel, of pasmethode vinden. Klopt wel wat je zegt, hij is vrij breed op zijn schouders maar inderdaad geen tinker type trekpaard, meer een spierbundel ;) Ik wacht nog even het antwoord af van de verkopende partij.

Als er meer mensen ervaringen mee hebben, graag!