[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 15:07

Overal gaat wel eens iets mis, kan me ook voorstellen dat het een beetje hectisch is met al die nieuwe modellen.

Ik persoonlijk heb niets slechts te melden. Mijn zadel was gewoon goed en ik ben zo ontzettend fijn geholpen tijdens mijn testperiode en het bestellen! Zo fijn zelfs dat we binnenkort de Lipica te testen krijgen voor mijn vriend :)

Pad probleem is overigens 'opgelost' Buitenzinnig. Ik heb zelf nog dikkere/stevigere vilten inlages liggen en een Kifra pad die ik toch niet meer wil gebruiken. Testen we die er even onder als de Ghost pad zelf te weinig blijkt :)

Buitenzinnig

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 15:56

Ooh top! Fijn te lezen!

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 17:40

Ik weet niet of jullie het weten maar ik test een 17 inch easytrek veelzijdigheid zadel. Bij barefoot weet ik dat je de hele zitting gebruikt. Is dat bij deze ook zo of is het net als een boomzadel een hand achter je zeg maar.

Ik doe de volgende keer met pad, vond hem toch wat drukken achter de schoft.
Afbeelding
Afbeelding

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 17:43

Maat lijkt wat krap voor jou als ik t zo zie. Lijkt ook wat achterover te liggen, maar kan ook door hoek van de foto komen.
Wel leuke zadeltjes. Miss een te smal kopijzer (die zijn verstelbaar toch hierbij?)
Ook bij barefoot of ghost wil je niet op de cantle zitten trouwens hoor.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 17:48

Nee dat snap ik van de barefoot, ik heb daarvan een maat 1. Vind het een erg mooi zadel, kreeg wel last van mijn rug maar is misschien wennen. Zou dan beter een 17,5 inch of beter 18 inch.

Edit: de weg loopt ook niet helemaal recht

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 17:59

Heel eerlijk gezegd vind ik het zadel echt vreselijk liggen op deze foto. Het kan ook aan mij liggen, maar jij wordt veel te ver naar achteren geschoven doordat de lepel niet over de hele zitting langzaam omhoog loopt maar aan het eind van de platte zitting een gek smal, opstaand randje heeft. Aangezien dat lepeltje recht boven het einde van het kussen eindigt drukt je gewicht op deze foto's helemaal op de achterrand van het zadel. Doordat je zo ver naar achteren glijdt liggen je benen ook helemaal voor je in een stoelzit, zelfs zo erg dat je de stijgbeugelriemen schuin naar voren uitdrukt.
Misschien dat dit met een grotere maat zitting beter gaat, maar dan moet je Fjord daar ook wel de ruimte voor hebben qua rug?

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 18:18

Vind het ook geen fijn plaatje. Zoals hierboven gezegd wbt achterover zitten, dat je een zere rug hebt zegt eingelijk al genoeg..

rollyjogered

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 18:32

Bedankt voor alle tips, foto's en hulp! Ik heb de beugelriemen nu weg gewerkt zoals jullie zeiden en het zat perfect. :))

Nu alleen nog andere schoenen en/of beugels want mijn voeten zaten klem en vielen in slaap. -O-

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 18:40

Bedankt voor jullie meningen.
Dan ga ik hem niet op mijn tinker leggen denk ik, die is veel te gevoelig. Als het zadel niet lekker zit laat ze dat duidelijk merken.

Ik zou hem testen, maar dan kan ik hem beter terug sturen? Of vragen of die groter kan getest worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 19:05

Ik zou het dan inderdaad ook niet meer op de Tinker proberen, in elk geval niet deze maat zadel. De meeste Tinkers die ik ken hebben een vrij weke rug die na de schoft eerst wat omlaag duikt en dan weer omhoog loopt naar het bekken. Als je daar met dit zadel op deze manier op zit dan drukt jouw gewicht de achterrand van de kussens omlaag op de plek waar de rug juist net weer omhoog loopt, dus dat is niet fijn.

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar de ruggengraatvrijheid aan de achterkant, want op de foto's lijkt het alsof de kussens aan de achterkant helemaal platgeduwd zijn en er eigenlijk geen vrij wervelkanaal meer over is?

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 19:10

Zonder ruiter kijk ik er gewoon doorheen. Met ruiter nog niet maar gekeken. Mijn tinker is overbouwd dus loopt indd daar omhoog ( rijd haar daarom niet intensief ze is 5 dus nog in de groei)

De afdruk van het zadel( niet de meest duidelijke foto's :') )
Afbeelding
Afbeelding

Heb ook al contact opgenomen van wie ik het zadel test.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 01:01

ik vind het zadel ook erg krap ogen (+ jij zit zo gespannen dat je jezelf idd in een erg rare positie drukt. Heb je ook foto's dat je zonder beugels zit en je benen meer naar onder laat afhangen? Denk dat dat al een ander beeld geeft. Daarnaast zou ik het kopijzer ook wat breder zetten zodat ht zadel horizontaler komt te liggen, in combi met een pad eronder zodat de schoft vrij blijft.
Ps: en fotos van recht opzij genomen, niet schuin vanachter/opzij

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 08:50

Nee die heb ik niet zal eens maken, heb alleen vandaag niemand die mee gaat naar de paarden, maar kan misschien een screenshot uit een video maken. Het kopijzer zat helemaal goed. Deze weg loopt schuin en is niet recht.

Deze foto's zijn van vrijdag ( gisteren was het kopijzer nog breder en het zadel lijkt alsof de achterkant hoger is ze staat met haar kont hoger.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 08:54

Oei, dat ziet er niet lekker uit. Zadel ligt teveel achterover en zit maat is te klein voor jou. Ligt de Kifra-pad nog onder je roze pad? De Easytrek kan alleen zonder boomloos pad gebruikt worden indien de combinatie paard-rug-ruiter Dit toe laat. Ik zie dat je mij ook gemaild hebt, ik mail je even terug!

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 09:07

Nee had het zonder geprobeerd, maar dat wou ik niet meer doen zonder een pad eronder. Achter de schoft drukte het namelijk.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 09:12

Joyce, op je allerlaatste foto is duidelijk te zien dat je maat kopijzer/pommel te klein is. Prikt in de schouder.
Combi met te klein voor jou, teveel druk achterin: niet doen. Je zou evt nog kunnen overwegen om het zadel in 17,5 of 18 inch te proberen met bredere pommel.

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 09:13

JoycexEnya schreef:
Nee had het zonder geprobeerd, maar dat wou ik niet meer doen zonder een pad eronder. Achter de schoft drukte het namelijk.

Dat hoort ook niet... Je hebt inmiddels mail :-)

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 09:15

Hannanas schreef:
Joyce, op je allerlaatste foto is duidelijk te zien dat je maat kopijzer/pommel te klein is. Prikt in de schouder.
Combi met te klein voor jou, teveel druk achterin: niet doen. Je zou evt nog kunnen overwegen om het zadel in 17,5 of 18 inch te proberen met bredere pommel.

Het kopijzer is te verstellen zonder dat deze verwisseld hoeft te worden ;)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 09:25

Kopijzer ziet er op de laatste foto wat krap uit, maar dit scheelt ook hoe het zich gedraagt als je erop gaat zitten (met de ghost heb ik de neiging de kussens te breed te zetten, met als gevolg dat als ik erop ga zitten het ding lekker open en plat op de ruggegraat zakt, die moet ik dus een stuk smaller zetten dan ik denk )
ik ben benieuwd hoe het ligt met de pad eronder. Maar denk dat een maatje groter wel beter zal zijn.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 09:27

Zoals er staat is dit van vrijdag en is het kopijzer al weer groter gemaakt.

Dit is een screenshot uit een filmpje van vrijdag
Afbeelding

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 09:31

Ik denk dat jij echt wel een maatje groter zadel mag hebben.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 09:36

Je beugels langer twee gaten ofzo zal ook een stuk schelen

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 09:37

Die zijn wel kort, ja, maar daar wordt je zadel toch niet groter van?
Laatst bijgewerkt door Fabster op 02-07-17 09:37, in het totaal 1 keer bewerkt

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 09:37

je lijkt ook flink achterin het zadel te zitten. Voor je lijkt nog best wat ruimte te zijn, of vertekent de foto? Misschien het zadel verder naar achter leggen en je beugels wat langer?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 09:38

Fabster schreef:
Die zijn wel kort, ja, maar daar wordt je zadel toch niet groter van?

ja en nee. met korte beugels duw je je zelf meer naar de achterkant van het zadel. Met langere beugels zak je meer naar het midden. Dit kan wel verschil maken.